Gå til innhold

Sjekke ant. eksponeringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har nettopp prøvd det selv med Opanda mot mitt Nikon D70S og det fungerte utmerket. Under "MakerNote (Nikon)" finner man følgende felt: "Total Number of Shutter Releases for Camera". Om dette også gjelder Canon aner jeg ikke.

 

Obs: Vær klar over at Photoshop har tendens til å fjerne deler av EXIF-data, bruk derfor originalfila.

 

EDIT: Jeg ser også at jeg ikke kan hente ut denne infoen fra bilder tatt i NEF (RAW).

Endret av kkristi
Lenke til kommentar

Det går ikke an å sjekke eksponeringsantallet på Canon 10D. I prinsippet vil mappenummerering eller bildenummerering kunne vise deg det, men hvis du har byttet firmware resettes dette, og hvis du har byttet minnekort med et annet apparat uten formatering i mellom kan dette påvirke "telleren". Canon Service-senter skal kunne sjekke det visstnok, men jeg tror ikke de gjør det som en tjeneste.

 

Nikon har i motsetning til Canon en tellefunksjon implementert i EXIF.

Lenke til kommentar
Har nettopp prøvd det selv med Opanda mot mitt Nikon D70S og det fungerte utmerket. Under "MakerNote (Nikon)" finner man følgende felt: "Total Number of Shutter Releases for Camera". Om dette også gjelder Canon aner jeg ikke.

 

Obs: Vær klar over at Photoshop har tendens til å fjerne deler av EXIF-data, bruk derfor originalfila.

 

EDIT: Jeg ser også at jeg ikke kan hente ut denne infoen fra bilder tatt i NEF (RAW).

5699250[/snapback]

Hvor finner du maker note?

Lenke til kommentar
Hvor finner du maker note?

5700042[/snapback]

Det ligger i slutten av EXIF-informasjonen som Opanda viser. Men vær obs på at Photoshop fjerner heler MakerNote. MakerNote ligger forøvrig KUN i bildefila hvis du har tatt bildene i JPEG, ikke i NEF.

 

Her er ett eksempel fra en av mine første bilder:

 

[...]

[Thumbnail]

Thumbnail = 160 x 112

 

[MakerNote (Nikon)]

Makernote Version = 0210

ISO Speed Used = 200

Quality = FINE 

White Balance = AUTO       

Sharpening = AUTO 

Focus Mode = AF-S 

Flash Setting = NORMAL     

Auto Flash Mode =           

White Balance Bias Value = 0

000D = 00, 01, 06, 00

Exposure Diff = 00, 01, 0C, 00

ThumbOffset = 1430

Flash Compensation = 00, 01, 06, 00

ISO Speed Requested = 200

Photo corner coordinates = 0, 0, 3008, 2000

0017 = 00, 01, 06, 00

Flash Bracket Compensation Applied = 00, 01, 06, 00

AE Bracket Compensation Applied = 0EV

Tone Compensation (Contrast) = AUTO   

Lens Type = Nikon D series Lens

Lens Min/Max Focal Length, Max Aperture = 180/10, 700/10, 35/10, 45/10

Flash Used = Flash Not Used

Auto Focus Area = 00, 00, 00, 01

Bracketing & Shooting Mode = 0

008A = 0

008B = 40, 01, 0C, 00

Colour Mode = MODE1a 

[...]

Total Number of Shutter Releases for Camera = 35

00A8 = 30, 31, 30, 30, 00, 4E, 00, 00, 00, 00, 00, 00, 00, 00, 00, 00, 00, 00, 00, 00

Image optimisation = NORMAL       

Saturation = NORMAL       

Digital Vari-Program =

([...] = Jeg har fjernet en del for at ikke bare skal bli forvirrende)

Lenke til kommentar
oi!

 

12331 eksponeringer!

5701241[/snapback]

Da har du vel ca. 47669 igjen? Ingenting aa bekymre seg for med andre ord.

 

Jeg er snart paa min tusende, men kamera ble glemt igjen i Paris og kommer ikke foer neste helg. Morsomt aa ha det travelt om morgenen.

 

Faen 120-film er dyrt i forhold til antall eksponeringer. Pokker.

Lenke til kommentar
Tihi!

 

Total Number of Shutter Releases for Camera = 31102

5701458[/snapback]

Oisann. Hvilket kamera, og naar kjoepte du det?

 

Jeg har tatt mange tusen bilder med kompakten forsaavidt, men har resatt tellinga et par ganger.

 

Jeg toer ikke tenke paa hvor mange de 30 aar gamle TLR mellomformatsakene (aka stridsvogner) har tatt, men det maa vaere en del. Er dog ikke jeg som har tatt dem :wee:

Lenke til kommentar
D70 - et år gammelt til påsken. Jeg er av typen som trykker mer enn jeg tenker, for å si det slik. I følge antall bildefiler jeg har tar jeg var på ca hvert 10 bilde.

5703078[/snapback]

Jeg gjorde slik naar jeg fikk kompaktkamera, men i dag tar jeg litt faerre bilder. I virkelig daarlige forhold bruker jeg seriebildefunksjonen og tar 3 bilder for aa vaere sikker paa at jeg har minst ett som er skarpt, men ellers saa blir det bare ett bilde per komposisjon. Rekomponerer dog ofte for aa ta bilde av samme motiv paa nytt.

Lenke til kommentar

Opanda teller med NEF filene. Sjekket ut med mitt D70 nå. Så tallet er reelt.

 

Hvis jeg tar bilder av folk / ting i bevegelse tar jeg som regel trefire bilder for å få et som er pent. Ofte blir portretter oppstillte og da blir gjerne bildet som kommer rett etterpå bedre. Nødvendig? Opp til hver og en å si. Jeg liker bedre å finne det som faktisk er det beste. Som regel kikker jeg på bildet rett etterpå og sletter de to som er dårlige.

Lenke til kommentar

jeg finner stadig ingern maker note...finnes det forskjellige versioner av opanda...må man for eksempel ha fullversion eller holder det med trial?

jeg får ikke mer informasjon etter thumpnail av en eller annen grunn.

 

edit: fant maker note, men den er avbildet med en hengelås og jeg får ikke sett noe til totalt antal eksponeringer :hmm:

Endret av Mikkle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...