Gå til innhold

Er dette grei temp.?

Anbefalte innlegg

Jeg har klokket min 3700+ til 2.9 GHz på 1.55V. Ved 100% load over tid ligger CPU på 45 grader. Jeg har denne vannkjølingen. Er det en grei temp? Tror dere det er trygt å gå høyere eller bør jeg stoppe der?

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare hold deg unna 60grader og du burde heller ikke kjøre Vcore så mye høyere enn 1,55. transistorne i CPU'en har jeg lært at har en "max" på 1,6v men de tåler ofte oppimot 1,7, men noen "dør" på 1,6, gjorde ihvertfall min gamle AMD K6 450mhz, og da var ikke tempen på mere enn 50grader og da var det bare Vcore som drepte den på 1,6v.

Lenke til kommentar

Jeg har en Athlon XP 2800+. Da jeg fikk vannkjøling fant jeg ut at jeg ville prøve overklokking.

Jeg justerte gradvis opp hastighet på prosessor og volt til prosessor. Da jeg kom opp til 2.0V tok det svært kort tid før det luktet svidd. En liten svart firkantig boks hadde blitt så varm at loddingen smeltet og den skled nedover og kortsluttet med den neste lille svarte boksen.

Moralen er at det er ikke bare varme fra CPU du må tenke på når du overklokker. Uansett er det jo risikoen som gjør det litt gøy å overklokke.

mvh.

Valentino

Lenke til kommentar

Hmm valentino du har vert heldig med at du idet heletatt har kommet opp til 2V hvis du har kjørt gradhvis oppover. For en transistor som det er tusner/millioner av i en CPU har ikke godt av mere enn 1.6, men skal fint tåle 1.7, men selvfølgelig tåler mange mere og noen tåler ikke så mye som 1.7. men jeg tror alle blir testet oppimot en vill spenning før de brukes til en CPU. men uansett så pass på temperatur og hvis du vil at PC'n skal overleve overklokkingen burde du ikke gå høyere enn Vcore 1.55V og holde tempen på et nivå som ikke går så veldig mye over 60grader. jeg har en gammel pc som jeg bruker som varmeovn :p klokket den høyt med viftekjøling som sender varmluft ut av pcn og ut i rommet :p

Funker men jeg går ikke fra den :thumbup:

Lenke til kommentar

tåler ikke mer enn 1,6 v? jeg har en 1800+ Palomino som kjører på 1,82V standard..... :dontgetit: og den ligger på 52 grader load og ca 49 grader idle. Ille?

i cpu-Z sier den at det er en Athlon MP1800+ så etter det jeg har skjønt kan den brukes på server kort.. men det skulle vel ikke ha noe og si? er Socket A btw.

//Sweet™

Endret av Sweet
Lenke til kommentar

Jo det kan jo hende det er forskjellige transistorer også, men en "standard" transistor som brukes til det jeg har brukt på GK Elektro skal ikke ha mere enn 1.6V for da kan de gå istykker, så 1.6V er faregrensen for "standard" transistor, men det er jo helt sikkert forskjell på andre transistorer som brukes bla.a. i CPU. som sagt DØDE min gamle AMD K6 450mhz prosessor PÅ 1.6V. Ikke normalt :no:

Lenke til kommentar
med vanlig spenning på min P4 660 3,6Ghz så ligger jeg nå på 4,01ghz med 50 grader i windows

er det trygt å klokke mer? når den gikk opp kun 5 grader på 0,41 ghz?

5698874[/snapback]

Spørs om temperaturen er 50 grader ved load eller idle. Load er når den jobber og idle er når den ikke gjør det. Vil råde deg til å holde deg under 70 grader ved load som maks. Prosessoren takler høyere temp, men det kan gå utover levetiden.

Lenke til kommentar

Jeg har en AMD 64 4000+, den er luft kjølt med en AC kjøler så har god kjøling.

Den ligger på 37c noe oppå 42-45c.

Kan jeg klokke denne til å ligge på FX-55 hastigheter, altså 2,6Ghz i stedet for 2,4Ghz uten å måtte montere ekstra kjøling på RAM?

Jeg har også Cool and Quiet aktivert, hvordan funker den med overklokking?

Lenke til kommentar

cool and quiet må deaktiveres før du kan klokke. Selvsagt kan du la den være på, men da forsvinner jo vitsen med klokkingen.

Tror nok ikke du trenger kjøling på RAM hvis de da ikke er presset langt fra før av og allerede er varme.

Lenke til kommentar
Jeg har klokket min 3700+ til 2.9 GHz på 1.55V. Ved 100% load over tid ligger CPU på 45 grader. Jeg har denne vannkjølingen. Er det en grei temp? Tror dere det er trygt å gå høyere eller bør jeg stoppe der?

Takker for alle svar.

5697297[/snapback]

45grader hørtes helt konge ut det :D

Tipper den holder seg stabil da, min P4 prosessor klarte seg helt fin når den var helt oppe i 90grader (da var den ikke klokka), den funker fortsatt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...