Gå til innhold

Atter en hjemmelaget vannkjølingsblokk! [Comments]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser jo foreløpg bra ut det her, jeg fikk nesten lyst til å starte et sånt "prosjekt"selv.

Hvor stor er kobberblokka di? H/B/L

L/B er jo bare å tilpasse CPU'en men H er vel det jeg lurer på.

Men ville anta at en 20-30mm vil passe ganske bra.?

kan jo kanskje bruke den originale viftekjølerfestet, blir nok lettest å feste den da, bare mekke så den funke til denne blokka.

Tror du det er brukbart med Fuelslanger til RC modeller

5,5mm utvendig diameter 2,0mm innvendig diameter/7mm ut 3mm inn?

eller blir dette for smått ?

Jeg kan vel bare bruke vanlige slagefester som er på det meste annet, bla a fuelslanger til RC modeller ? ca 1-2 cm lange slangefester med 0,5 cm gjenget på sndre siden som kan skrus inn i kjølekanalen i blokka ? kan jo prøve meg fram så kan jeg se hva resultatet blir.

Går det an å bruke en gammel luftkjølingsblokk til dette? Tror selv at jeg ikke får laget no "vannkanaler" i denne fordi den er for liten.

btw. jeg gir tilbakemeldinger og bilder hvis jeg setter igang dette prosjektet. er ikke sikker enda men hvis jeg har tid så begynner jeg i morra (Lørdag). har også noe å si om jeg har materialer.

Lenke til kommentar
Tøft!!,når jeg så dette fikk jeg lyst til å gjøre noe lignende selv.Det SER enkelt ut,men tviler på at det er så enkelt :p

Lykke til :thumbup:

5700213[/snapback]

Takk! :)

Det ser lett ut ja! Syntes jeg og helt til jeg begynte med det! Tar skikkelig mye tid!

Neste update kommer om litt folkens!

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar
Ser jo foreløpg bra ut det her, jeg fikk nesten lyst til å starte et sånt "prosjekt"selv.

Hvor stor er kobberblokka di? H/B/L

L/B er jo bare å tilpasse CPU'en men H er vel det jeg lurer på.

Men ville anta at en 20-30mm vil passe ganske bra.?

kan jo kanskje bruke den originale viftekjølerfestet, blir nok lettest å feste den da, bare mekke så den funke til denne blokka.

Tror du det er brukbart med Fuelslanger til RC modeller

5,5mm utvendig diameter 2,0mm innvendig diameter/7mm ut 3mm inn?

eller blir dette for smått ?

Jeg kan vel bare bruke vanlige slagefester som er på det meste annet, bla a fuelslanger til RC modeller ? ca 1-2 cm lange slangefester med 0,5 cm gjenget på sndre siden som kan skrus inn i kjølekanalen i blokka ? kan jo prøve meg fram så kan jeg se hva resultatet blir.

Går det an å bruke en gammel luftkjølingsblokk til dette? Tror selv at jeg ikke får laget no "vannkanaler" i denne fordi den er for liten.

btw. jeg gir tilbakemeldinger og bilder hvis jeg setter igang dette prosjektet. er ikke sikker enda men hvis jeg har tid så begynner jeg i morra (Lørdag). har også noe å si om jeg har materialer.

5697126[/snapback]

Takk :thumbup:

Blokka mi måler nesten det samme som prosessorhetta. Med andre ord: 30x30x10mm

Og: Jeg tror de slangene blir litt tynne? Jeg har akkurat startet med dette selv, men jeg tror de blir rett og slett for tynne.

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Tror du da at slanger med indre diameter på 5-7mm blir bra? :hmm:

jeg tror jeg har en kobberkloss liggende her en plass, eller så kan jeg jo også bruke aluminium, men kanskje litt bedre kvalitet på kobber, men jeg starter så fort jeg har det jeg trenger av grunnmaterialer :thumbup:

Lenke til kommentar
Tror du da at slanger med indre diameter på 5-7mm blir bra?  :hmm:

jeg tror jeg har en kobberkloss liggende her en plass, eller så kan jeg jo også bruke aluminium, men kanskje litt bedre kvalitet på kobber, men jeg starter så fort jeg har det jeg trenger av grunnmaterialer :thumbup:

5706622[/snapback]

Høres bra ut! Det med slangen er jeg litt usikker på. Jeg bruker et kobberrør med indre diameter på 10mm og skal bruke slanger på 3/8" indre diameter. Skal nok passe perfekt! Hvis du skal kjøpe slange, burde du kanskje gå for min løsning? Hvis du har liggende kan du jo alltid prøve! :) Som sagt, jeg er litt ny innenfor dette temaet men jeg skal hjelpe deg så godt jeg kan!

Lenke til kommentar

Slett ikke verst det der! :thumbup:

Loddearbeidet er det imidlertid litt å utsette på: "Sotbelegget" på kobberet, er rett og slett glødeskall i sin enkleste form, og sladrer om at du har brukt alt for mye varme!

Kobberet vil da begynne å oksidere, og dermed "biter" ikke tinnet som det skal.

Om du ikke allerede har gjort det, vil jeg STERKT råde deg til å starte fra bunnen av igjen!

Dvs: Puss alle kontaktflater som skal loddes, helt rene og blanke igjen.

Når du da gjør et nytt forsøk, så start så forsiktig du kan med varmen, og vær tålmodig!

Om du ikke har lest Loddeguiden min, så vil jeg sterkt anbefale deg å gjøre det. Der vil du finne gode tips om hvordan du gjennomfører en slik lodding på best mulige måte.

Link: http://www.hardware.no/guider/annet/loddeguide/15350

Lenke til kommentar

Aha :blush: Så det er et dårlig tegn ja... Takk for at du fortalte om det! :thumbup: Har søkt og søkt etter den guiden men uten hell! Takker enda en gang! Har loddet på nytt igjen, og da varmet jeg opp kobberet, og satte det rett på en kald plan overflate og loddet der. Håper at den loddinga er tett!

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar
Megabra at du fikk gjort det så bra og fort! hvis man ser bort fra loddingen :p

5733897[/snapback]

Takk! :thumbup: Kan love deg at loddinga skal bli mye bedre!

EDIT: Update idag! Sjekk ut workloggen!

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Begynner å se bra ut dette ;)

Å du klager på at du roter når du jobber? (hæ?) bare vent til jeg e rferdig med en arbeidsøkt :whistle:

Den loddingen begynte å se mye bedere ut! men puss å poler plexien ;)

Så ut som et pent oppsett du har fått deg ;)

Endret av Klikka_bZerk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...