shakur Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Vet ikke om dette er helt riktig sted og poste men regner med at noen her kan hjelpe meg. Sitter med en oppgave her og lurer litt på om noen kan forklare med helst matematisk hvorfor to toner som danner oktav, kvint og kvart låter som de gjør? Lenke til kommentar
phax Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 prøv under audio kategorien.. tipper du får bedre svar der. (audio ligger for tiden godt gjemt under kultur/musikk... logisk ikke sant? ) Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Jeg kan gjerne prøve meg på en forklaring (ellers så venter jeg på Radiated ), men først må du forklare hva du mener med "hvorfor kvint høres ut som en kvint"... Spørsmålet er omtrent hvorfor "grønt ser ut som det er grønt"... Lenke til kommentar
shakur Skrevet 5. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2006 (endret) Jeg kan gjerne prøve meg på en forklaring (ellers så venter jeg på Radiated ), men først må du forklare hva du mener med "hvorfor kvint høres ut som en kvint"... Spørsmålet er omtrent hvorfor "grønt ser ut som det er grønt"... 5705495[/snapback] Ja, er et ganske vagt sp;rsm[l. Men alts[ hvorfor l[ter disse slik, iforhold til 2 toner som ikke passer sammen_ edit. hva skjedde med tegnsettingen her... Endret 5. mars 2006 av shakur Lenke til kommentar
radiated Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Intervallene er hentet fra overtonerekka. Første overtone er lik en dobling av frekvensen til grunntonen og danner intervallet oktav fra grunntonen. Avstanden fra første overtone til andre overtone (2. overtone = tredobling av grunntonen) blir en kvint, 3. til 4. kvart, 4. til 5. durters osv. Se mer utdypende forklaring her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=535284&hl= Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå