Litejk Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Jeg lurer på hva forskjellen er ? og hvorfor Canon bruker EF-S på sine litt billigere verisjoner, og hvorfor de ikke har støtte for dette på sine Eos 5 - Eos 1D kamera Lenke til kommentar
kak Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 (endret) Nå er jeg ikke helt inni Canon sine modeller, men innbiller meg at EF-S er for APS-C kameraer, mens EF er for FF? Hos Nikon heter det "DX" når det er for APS-C. Årsaken til at EF-S / DX ikke kan brukes på FF, er fordi disse objektivene er tilpasset en mindre sensor og er derfor en mindre konstruksjoner og glasset i objektivet er mindre enn det er på ett objektiv til FF. Endret 4. mars 2006 av kkristi Lenke til kommentar
modin Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 (endret) Nå er jeg ikke helt inni Canon sine modeller, men innbiller meg at EF-S er for APS-C kameraer, mens EF er for FF? Hos Nikon heter det "DX" når det er for APS-C. Årsaken til at EF-S / DX ikke kan brukes på FF, er fordi disse objektivene er tilpasset en mindre sensor og er derfor en mindre konstruksjoner og glasset i objektivet er mindre enn det er på ett objektiv til FF. 5697074[/snapback] Helt korekt, og EF-S trenger ikke å være billiglinser. Du vil finne billige EF linser, og du vil finne dyre EF-s linser. EF-s 17-55mm f2.8 blir garantert ikke billig. Forøvrig kan EF linser bukes på alle EOS kameraer, mens EF-s kun passer på 300d, 20d og 350d. Endret 4. mars 2006 av modin Lenke til kommentar
kak Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 (endret) Nikon har også noen kostbare DX-objektiver, for å nevne ett par: Nikon 17-55mm/F2.8 - 12.488,- Nikon 12-24mm/F4 - 10.188,- Dette er på ingen måte "billig-shit-optikk"! Endret 4. mars 2006 av kkristi Lenke til kommentar
Big-Show Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 (endret) EF-S er som nevnt en serie laget for Canon sine modeller med crop faktor på 1,6 men ikke 10D og eldre, dvs 300D, 20D 350D og da også den nye 30D. Objektivene vil ikke passe på de andre grunnet en fysisk sperre på fatning enden av objektivet. Og på fullformat kameraene vil man heller ikke ha tegning nok til å dekke hele bildebrikken. Endret 4. mars 2006 av Big-Show Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 EF-s 17-55mm f2.8 blir garantert ikke billig. Faktisk får det en relativt hyggelig pris i forhold til hva jeg forventer ihvertfall. Ca. 9000 kroner, kanskje billigere. Dyrt for de fleste kanskje, men er man seriøs og har penger... Lenke til kommentar
modin Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 (endret) AF-S er som nevnt en serie laget for Canon sine modeller med crop faktor på 1,6 men ikke 10D og eldre 5697452[/snapback] Man kan lett gå sur i alle disse forkortelsene, men AF-s har ingeniting med Canon og gjøre. Det er en betegnelse for Nikon objektiver med elektronisk (ikke mekanisk) autofokus. Regner med at du mente EF-s Endret 4. mars 2006 av modin Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 EF-s 17-55mm f2.8 blir garantert ikke billig. Faktisk får det en relativt hyggelig pris i forhold til hva jeg forventer ihvertfall. Ca. 9000 kroner, kanskje billigere. Dyrt for de fleste kanskje, men er man seriøs og har penger... 5697993[/snapback] Mye billigere enn Nikon sin versjon altsaa. Spennende. Hvorfor blir den saa "billig"? En ting er kanskje at Canon ikke bruker EF-S paa sine billigste objektiver som traadstarter sier, men at EF-S muliggjoer produksjon av billigere objektiv. 17-85, 10-22 og 60mm Macro er jo kjempegode objektiv, og de to foerste kunne ikke blitt lagd for EF-fatning i det heletatt uten at prisen hadde blitt MYE hoeyere. 10-22 er i foelge flere kilder den beste vidvinkelzoomen i dette omraadet rent optisk, og det aa kalle den billig blir helt feil. Det eneste virkelige billigobjektivet til EF-S er vel 18-55? Det finnes like daarlige objektiv til EF-fatning... Lenke til kommentar
Big-Show Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 AF-S er som nevnt en serie laget for Canon sine modeller med crop faktor på 1,6 men ikke 10D og eldre 5697452[/snapback] Man kan lett gå sur i alle disse forkortelsene, men AF-s har ingeniting med Canon og gjøre. Det er en betegnelse for Nikon objektiver med elektronisk (ikke mekanisk) autofokus. Regner med at du mente EF-s 5698027[/snapback] Var en ren skrivefeil fra min side.. var jo ganske sent da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå