avtrekkeren Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Trenger et enkelt og billig overspenningsvern til TVn og anlegget i stua, og sjekket ut dette på Komplett.no. Da så jeg en erfaring som var skrevet, Har nettopp fått levert fem stykker, men ser i de tekniske spesifikasjonene at de kun virker dersom de er koblet til jordete stikkontakter. I mange hus er det ikke jordete stikkontakter i f.eks. stuer der man har dyrt audiovisuelt utstyr, eller PCer for den del, - altså ubrukelig til dette. I etterpåklokskapens tegn burde man vel kansje ha tenkt seg dette, men det burde ihvertfall vært spesifisert i annonsen. Stemmer dette? Og i såfall, hvordan kan man se dette? Bortsett fra på bad og kjøkken er vel ikke noen av kontaktene i leiligheten min jordet... Vil denne virke uten jording, og kan jeg i såfall sette denne innerst i en tilkobling, og så sette på en vanlig padde med uttak på den? Som nevnt øverst så trenger jeg et enkelt og billig et som vil virke i stua mi Lenke til kommentar
SSS Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Har det samme produktet som du har tatt anmeldesen fra. Og Ja - vernet fungerer ikke uten jording. Litt dårlig at det ikke står noe om det hos komplett. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Kan ikke gi komplett skylda for inkompetanse fra sluttbrukeren. Skal du ha overspenningsværn så må du undersøke hva som trenges for at værnet skal virke. Trenger du elektriker for å få det til å virke er ikke det komplett sitt ansvar, de bare selger produktet. Blir som å skylde på komplett for at ikke prosessoren kan klokkes. For at et overspenningsværn skal virke så kreves det jording fordi værnet leder overspenningene til jord. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 4. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2006 Jeg må si meg enig i at det er dårlig av Komplett, og andre som selger hvis de ikke nevner dette. Ikke alle har peiling på elektronikk og hvordan et overspenningsvern funker, bortsett fra at man stadig hører at man bør ha det når det tordner og lyner. For å stille samme spørsmål med en ny vri, finnes det overspenningsvern jeg kan kjøpe som *ikke* trenger jordet kontakt? Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 litt dårlig av komplett ja, men du kan jo bare returnere de, det går jo sikkert bra. (komplett varsler jo om spesielle ting på enkelte varer, f.eks som at du må ha PCIe for de nyeste skjermkortene o.l., burdet vell gjøre liknende her, ellers har de ikke tenkt på det siden alle nye hus har alle kontakter jordet) Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Dette er feil ombeskyttelse. Det er snakk om et finvern som består av VDR motstander (motstander som gir null om ved en gitt spenning) og gassutladningsrør (som kortlutter ved en gitt spenning). De sitter mellom fase-fase og fase-jord. VDR og gassutladningsrør har forskjellige elektriske egenskaper. For det første så er det INGENTING som beskytter ved direkte nedslag. Nettstasjonen i ditt lokale nabolag har gnistfangere som skal ta det værste (grovvern). Det som kan oppstå hos Dere oftest er transiente (forbigående) spenningspulser som ofte bare har noen mikrosekunds varighet. Disse spennningspulsene "rir" opppå "spenningssinuskurven" og reflekteres frem og tilbake i nettet. Skulle ikke tro at disse små spenningspulsen skulle være noe problem. Det er de ikke for "grovt" utstyr som varmeovener etc. Men halvlederteknikk tåler ikke dette. Disse spenningspulsene kan ha en amplitude (størrelse) på flere tusen volt. Det gjør at isolasjonssiktet i halvledere blir brutt og kortslutter. Slike halvedere er typisk likeretterbroen i psu. Sakens kjerne er at vdr og gassutladningsrørene kortsluter fasen i de mikrosekunder de oppstår. Fullgod beskyttelse får man ved å bruke jordet stikkontakt, da leder de den farlige strømmen til jord. Men det er ikke nødvendig å bruke jordet stikkontakt, men man får en dårligere beskyttelse. *Skrevet med forbehold om forenklede faguttrykk slik at folk forstår. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 4. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2006 Så du mener jeg kan bruke hvilket som helst overspenningsvern da? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Sannsynligvis, ja. Nå kan ikke jeg svare for alle produsentens produkter, men de er ikke så avansert bygget opp at det gjør noe. Evt. kan du få en elektriker til å montere overspenningsvern i sikringsskapet ditt i tillegg til finvernet du plasserer ved apparatet. Overspenningsvern får du kjøpt billig hos clas ohlson også, stort sett samme som er inni dem for å si det slik. . Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 4. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2006 Vetta søren hva som er her jeg, vet bare at da jeg flytta inn i leiligheta her for 2 år siden sa de at det nylig var installert et nytt elektrisk anlegg i hele huset. Er kun på kjøkken og bad det er sånne "tykke" kontakter som man kun kan sette inn jordete støpsler i, i resten av leiligheta kan man sette i alle slags støpsler. Lenke til kommentar
Gambler FEX online Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Vetta søren hva som er her jeg, vet bare at da jeg flytta inn i leiligheta her for 2 år siden sa de at det nylig var installert et nytt elektrisk anlegg i hele huset. Er kun på kjøkken og bad det er sånne "tykke" kontakter som man kun kan sette inn jordete støpsler i, i resten av leiligheta kan man sette i alle slags støpsler. 5700686[/snapback] Jeg trodde alle nye leiligheter kun hadde jordede kontakter? 2 år er ikke så lenge. Prøv å sett en PC eller CRT skjerm inn i en ujordet kontakt også ta på TV kabelen og noe metall på PC eller CRT skjerm og du får støt. Får jeg iallefall. Ikke noe jordfeil her i huset tror jeg. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Når det kommer til rehabilitering av hus/leiligheter kan man bygge opp el-anlegget etter de forskriftene som gjaldt da huset var nytt. Eneste unntaket er bad og stikk utendørs, der må nyeste forskrifter og normer følges. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå