Gå til innhold

Intel el AMD? Hovedkort?


egd1

Anbefalte innlegg

Skal bygge ny PC nå. Vet ikke om jeg skal gå for Intel eller AMD. Jeg har aldri hatt noen AMD, kun Intel. Skal bruke PC'en til surfing, MP3 og noe lettere videoredigering. Spill/3D og overklokking er uaktuelt, men TV/radiokort vil jeg ha i. Må ha MINST 4 S-ATA porter, og helst minimum 2 IDE. USB2/FireWire er en selvfølge, og bluetooth hadde vært greit. Samme med nettverk, gjerne trådløst.

Og kortet skal være stabilt og med god kvalitet. Noen meninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

finn det kortet som oppfyller de krav du setter i denne posten og kjøp CPU deretter ;)

 

De fleste har 4 SATA i dag, også 2IDE (mulig de helt nyeste ikke har?) USB2/FW er en selvfølge på de fleste kort, BT er vel litt mer uvanlig. WLAN også... Finner du ett kort med BT og WLAN, oppfyller det nok de andre kravene også.

 

Jeg ville vurdert å begrense meg til å se etter ett med bare BT, for å øke sannsynligheten for å finne noe, så kjøper du ett PCI WLAN kort i tillegg evt...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
DFI LanParty Ultra-D for socket 939 (altså AMD)

 

dette kortet gir plenty med muligheter og har kansje den høyeste ytelsen av samtlige NF4 kort.

 

dersom du vil ha støyfritt er Asus A8N Premium ett godt valg.

5696935[/snapback]

 

men det har værken WLAN eller Bluetooth :) Selv ville jeg gått for ett vifteløst Asus hvis jeg skulle valgt i dag...(har det DFI kortet som er nevnt, og for all del, det er krem, men hvis du kan unngå en vifte, så gjør for all del det ;) )

Lenke til kommentar
Skal bygge ny PC nå. Vet ikke om jeg skal gå for Intel eller AMD. Jeg har aldri hatt noen AMD, kun Intel. Skal bruke PC'en til surfing, MP3 og noe lettere videoredigering. Spill/3D og overklokking er uaktuelt, men TV/radiokort vil jeg ha i. Må ha MINST 4 S-ATA porter, og helst minimum 2 IDE. USB2/FireWire er en selvfølge, og bluetooth hadde vært greit. Samme med nettverk, gjerne trådløst.

Og kortet skal være stabilt og med god kvalitet. Noen meninger?

5696718[/snapback]

 

Ja det

Endret av SluttÅMas
Lenke til kommentar
DFI LanParty Ultra-D for socket 939 (altså AMD)

 

dette kortet gir plenty med muligheter og har kansje den høyeste ytelsen av samtlige NF4 kort.

 

dersom du vil ha støyfritt er Asus A8N Premium ett godt valg.

5696935[/snapback]

 

Har hørt litt diverse om DFI-kort sin stabilitet, uansett er det vel et kolkkingskort, er det så mye vits å kjøpe det om man ikke skal klokke? (skal trådstarter klokke?)

 

AtW

Lenke til kommentar
DFI LanParty Ultra-D for socket 939 (altså AMD)

 

dette kortet gir plenty med muligheter og har kansje den høyeste ytelsen av samtlige NF4 kort.

 

dersom du vil ha støyfritt er Asus A8N Premium ett godt valg.

5696935[/snapback]

 

Har hørt litt diverse om DFI-kort sin stabilitet, uansett er det vel et kolkkingskort, er det så mye vits å kjøpe det om man ikke skal klokke? (skal trådstarter klokke?)

 

AtW

5698145[/snapback]

 

Med rett BIOS er DFI kortet stabilt som få det også. Men du må vite hva du driver med.

Lenke til kommentar

Jeg personlig vil aldri mer ha AMD prosessor, etter alle problemene jeg har hatt med det. Er kanskje ikke selve prosessoren som er pronblemet, men chipsettet. Mener personlig at VIA er noe skrap, og holder meg kun til Intel chipset. Har meget gode erfaringer med Asus hovedkort. Fjellstabile og ikke noe tull. Med andre ord velger du et Asus kort med Intel chipset så er du sikret en stabil maskin.

 

(Kommer helt sikkert til å få masse AMD tillhengere på nakken nå, men dette er mine erfaringer.)

Lenke til kommentar
Jeg personlig vil aldri mer ha AMD prosessor, etter alle problemene jeg har hatt med det. Er kanskje ikke selve prosessoren som er pronblemet, men chipsettet. Mener personlig at VIA er noe skrap, og holder meg kun til Intel chipset. Har meget gode erfaringer med Asus hovedkort. Fjellstabile og ikke noe tull. Med andre ord velger du et Asus kort med Intel chipset så er du sikret en stabil maskin.

 

(Kommer helt sikkert til å få masse AMD tillhengere på nakken nå, men dette er mine erfaringer.)

5700245[/snapback]

 

 

*AMD tilhenger festet til nakken din* :p

 

neida.. Jeg delte ditt syn.. men det var bare aktuellt for ca 4 nForce generasjoner siden. Erfaringene dine er litt foreldet nå, for å si det slik. Ingen vettug person bruker VIA chipset på sin AMD cpu i dag(selv om jeg tror at VIA også har skjerpet seg betraktelig for å i det heletatt kunne konkurere med nVidia (og nå ATI) på chipsetmarkedet)....men for 5-6 år siden, da VIA omtrent var det eneste valget var det større problemer, da var ditt syn ganske blinkskudd. Men nForce2 og 4 er vel noe av det mest fjellstø chipsets som finnes til de CPUer de er laget for.

Lenke til kommentar

AMD er like stabilt som intel i dag! Og det er som regel 3-parts programmer, virus og spionprogrammer som skylder ustabiliteten for AMD og intel.

 

AMD gir mest ytelse for penga i dag, selv om systemet skal brukes til videoredigering.

 

Det er for mange her på forumet som ikke henger med i tiden!

Lenke til kommentar

Ringte PC Data nå for å evt bestille utstyr for bygge ny PC. Har tenkt å bygge etter Intels VIIV-standard, og spurte på telefonen om det nye Aus P5WD2-E var brukanes il dette. Det ble stille lenge, og jeg skjønte han ikke visste noe om dette. Så sa han til slutt at jeg måtte snakke med en annen. Ble satt over til en som da skule ha greie på dette og spurte samme spørmål. Fikk til svar at det trodde han ar kompatibel, men det kom an på hvilken RAID jeg skulle kjøre... Jeg sa ikke RAID men Intels nye VIIV. Det hadde han ikke hørt om...

Lenke til kommentar
Ringte PC Data nå for å evt bestille utstyr for  bygge ny PC. Har tenkt å bygge etter Intels VIIV-standard, og spurte på telefonen om det nye Aus P5WD2-E var brukanes il dette. Det ble stille lenge, og jeg skjønte han ikke visste noe om dette. Så sa han til slutt at jeg måtte snakke med en annen. Ble satt over til en som da skule ha greie på dette og spurte samme spørmål. Fikk til svar at det trodde han ar kompatibel, men det kom an på hvilken RAID jeg skulle kjøre...  Jeg sa ikke RAID men Intels nye VIIV. Det hadde han ikke hørt om...

5709846[/snapback]

 

Hva vil du oppnå med denne ViiV-kompabiliteten? Såvidt jeg skjønner så holder det ikke med å ha ViiV-komponenter for at det er en "offisiell" vivv-PC, og hva gjør PCen bedre med at den er viiv-kompatibel?

 

AtW

Lenke til kommentar
DFI LanParty Ultra-D for socket 939 (altså AMD)

 

dette kortet gir plenty med muligheter og har kansje den høyeste ytelsen av samtlige NF4 kort.

 

dersom du vil ha støyfritt er Asus A8N Premium ett godt valg.

5696935[/snapback]

 

Har hørt litt diverse om DFI-kort sin stabilitet, uansett er det vel et kolkkingskort, er det så mye vits å kjøpe det om man ikke skal klokke? (skal trådstarter klokke?)

 

AtW

5698145[/snapback]

 

mitt DFI kort er stabilt på den BIOSen som fulgte med.

mulig det passer best for klokkere men det koster også mindre enn ASUS kortet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...