inoan Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Fant et litt eldre filter påmontert på mitt Nikkor 35-70 mm f:3.3-4.5 objektiv. Det er av typen "HOYA 52mm Skylight (1B)". Noen som kan fortelle meg litt om dette? Regner med det er et eller annet form for UV-filter? Ino Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Fjerner ikke UV stråler, men reduserer blåtonene. Gir litt varmere farger. Men bruker du RAW har det likevel ikke noen hensikt siden du kan stille WB i ettertid likevel. Lenke til kommentar
inoan Skrevet 3. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2006 Regner ikke med denne har noen verdi i kroner og øre, vel... Bruker forresten ikke RAW til vanlig.. er det å anbefale at jeg bruker filteret? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Regner ikke med denne har noen verdi i kroner og øre, vel... Bruker forresten ikke RAW til vanlig.. er det å anbefale at jeg bruker filteret? 5696677[/snapback] Nei noe verdi å har det nok ikke. 50,- muligens? Om det anbefales? Nei egentlig ikke, siden alt du plasserer foran objektivet er med på å redusere kvaliteten. I praksis er nok ikke dette filteret noe du har brukt for. Lenke til kommentar
inoan Skrevet 3. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2006 Regner ikke med denne har noen verdi i kroner og øre, vel... Bruker forresten ikke RAW til vanlig.. er det å anbefale at jeg bruker filteret? 5696677[/snapback] Nei noe verdi å har det nok ikke. 50,- muligens? Om det anbefales? Nei egentlig ikke, siden alt du plasserer foran objektivet er med på å redusere kvaliteten. I praksis er nok ikke dette filteret noe du har brukt for. 5696698[/snapback] Hmm.. takker så mye for oppklarende svar! Får ta noen tester med og uten filter og se hva som passer nettopp mitt bruk best. Lenke til kommentar
modin Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Hmm.. takker så mye for oppklarende svar! Får ta noen tester med og uten filter og se hva som passer nettopp mitt bruk best. 5696709[/snapback] Hvis du ikke bruker film har vel dette filteret liten funksjon. Da du kan justere fargene selv om du ikke bruker RAW, ved å stille hvitbalansen for å redusere blåtonene før du tar bildet når du bruker jpeg. De fleste av oss som er vant med bruk av digitale kameraer har gode rutiner for å stille hvitbalansen mens vi er ute å fotograferer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå