Gå til innhold

Problem med oc av AMD 3000+ på Epox hk

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har amd 64 3000+ på et epox EP-9HDAI pro hovedkort og 2x512MB ulike minnebrikker.

1: Når jeg klokker den mot 2200MHz (1800MHz opprinnelig) mister jeg skjermbilde. Dette betyr ifølge hk-manualen; "overclock failure". Den maksimale cpu temperaturen jeg får ved nærmere 2200MHz er 36grader. Selv om jeg øker kjernespenningen skjer det samme fortsatt. Noen som har en løsning? Har jo mye å gå på når det gjelder temperatur her.

2: Jeg overklokker bare FSB. Et problem er at minnefrekvensen øker når jeg øker FSB. Dette skjer på tross av at jeg har låst minnefrekvensen til 166MHz.

BIOS er oppdatert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HT er bussen på hovedkortet, mellom CPU-NB og NB-SB.

Denne kan ikke være noe mye over 1000, da blir maskin ustabil.

HyperTransport :)

5698821[/snapback]

Hyper trading blir omtalt som LDT bus frequency i hk-manual. Satte denne til 800Mhz... virker det greit?

Er usikkert på hva som menes med divider, men har satt minne ned til 166MHz, fsb til 240MHz... dette gir 200MHz til minne (har DDR400) og 2170MHz på cpu.

Finnes det muligheter for å ta dette i mindre steg, eller må jeg sette minnet helt ned til 133MHz for så å øke fsb tilsvarende?

Har en mengde muligheter under dram (12 ulike poster jeg kan endre på), men de sier meg ikke så veldig mye :whistle:

Lenke til kommentar

Har forsøkt å klokke den CPUen opp mot 2200Mhz, men da skjer akkurat det samme som hos deg... Da har jeg stilt minne på 333DDR og HHT på x4, så har konkludert med at min i alle fall ikke liker seg noe serlig åver 2Ghz.... iriterende når man leser om mange som får den opp i 2,2 - 2,4 lett!!

Lenke til kommentar
Har forsøkt å klokke den CPUen opp mot 2200Mhz, men da skjer akkurat det samme som hos deg... Da har jeg stilt minne på 333DDR og HHT på x4, så har konkludert med at min i alle fall ikke liker seg noe serlig åver 2Ghz.... iriterende når man leser om mange som får den opp i 2,2 - 2,4 lett!!

5713246[/snapback]

Hvor finner du den hht instillingen? Er ikke htt det samme som fsb? Mange begreper som flyter rundt her...

Lenke til kommentar

Var nok HT som i Hypertransport jeg mente... en H for mye som snek seg med :)

HT instillingen finner du i BIOS, men akkurat hvor i din BIOS vet jeg nok ikke siden vi har forskjellige hovedkort.

Kan føye til at jeg jeg nå kjører den på 2Ghz med HT på x5 og FSB på 220mhz, og minnet på DDR400, og dette er dønn stabilt...

Dvs at Hypertransport er på 1100mhz og minnet på 440DDR, så kan konkludere med at det er CPUen som setter begrensninger på klokkingen, og ikke hovedkort eller RAM!

Er nok litt forskjell på Klokkeegenskapene til hver enkelt CPU.

Hvilken kjerne har du på CPU? Selv har jeg Winchester :hrm:

Lenke til kommentar
Var nok HT som i Hypertransport jeg mente... en H for mye som snek seg med :)

HT instillingen finner du i BIOS, men akkurat hvor i din BIOS vet jeg nok ikke siden vi har forskjellige hovedkort.

Kan føye til at jeg jeg nå kjører den på 2Ghz med HT på x5 og FSB på 220mhz, og minnet på DDR400, og dette er dønn stabilt...

Dvs at Hypertransport er på 1100mhz og minnet på 440DDR, så kan konkludere med at det er CPUen som setter begrensninger på klokkingen, og ikke hovedkort eller RAM!

Er nok litt forskjell på Klokkeegenskapene til hver enkelt CPU.

Hvilken kjerne har du på CPU? Selv har jeg Winchester :hrm:

5716228[/snapback]

Har winchester jeg også. Den kjører nå stabilt på 2169mhz. Fsb på 240 og minne på 200. Ser ikke at jeg kan stille noe 5x på ht, men har satt LDT bus til 800mhz. Vet ikke om denne øker med fsb. Er det noen plass en kan lese av ht-verdien?

Lenke til kommentar

Da vil jeg tro at det er den LTD bussen som er HT hos deg.

Om du kjører med 800mhz så er dette det samme som x4...

1000mhz (x5)

800mhz (x4)

600mhz (x3)

osv...

HT blir ganget med FSB, og det blir i ditt tilfelle 240x4 = 960mhz HT

HT kan du lese av med EVEREST.

Hva kjører du Vcore på og hvilket minne har du?

Har faktsik kjørt CPUen på 2106mhz sjøl... http://service.futuremark.com/compare?2k3=4173487

Lenke til kommentar

VCore ligger på rundt 1,470v. Akkurat nå har jeg bare 512mb ddr400 av billig merke.

Hjemmekino pcen måtte stjele litt :)

Jeg kan nok klokke en del mer, men venter på svar på om jeg må stille ramen helt ned til 133MHz først, eller om jeg kan ta det i mindre steg på et vis...

Er ingen store temperaturer ute å går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...