Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'n fryser i CS Source, og noko attåt

Anbefalte innlegg

Siden jeg først lager en tråd her, så slenger jeg inn et par ting ekstra. Har egentlig ingen konkrete forslag til hva som er galt nå, derfor havner det her. Det er forresten problem #1 som er prioritert her, da jeg sikkert skal klare å finne ut av de andre bare jeg får tid nok.

Problemene er som følger:

1) Counterstrike Source fryser 2 av 3 ganger. Alt stopper opp, og lyden går i loop. Eneste som funker er svenskeknappen. Har ikke installert Half Life 2, og har for øyeblikket litt plassproblemer :p Mulig jeg er lat, men vet at det er mye problemer med steam.

2) Av og til stopper alt opp når jeg skal åpne eksterne linker i firefox (typisk linker fra MSN). Tar kanskje 10-15 sek, så åpnes de. Har samme problemet når jeg skal åpne torrent-filer fra firefox i bitcomet (også dette skjer bare sporadisk).

3) Noen ganger kan firefox.exe kjøre selv etter at jeg har avsluttet det. Den bruker bare max 4mb minne, og er ikke noe stort problem. Men det er ingen vits å ha unødvendige prosesser kjørende.

4) Har nylig innstallert Nvidia sin brannmur for å hjelpe en kompis med noen problemer i forhold til den. Men siden da har jeg opplevd at internettforbindelsen blir veldig "treg" dersom maskinen har stått på over lengre tid. Et eksempel kan være nedlastinger av torrents. Den starter å laste ned normalt, men over natta stopper alt opp. Prøver jeg å åpne IE eller Firefox, så klarer den aldri å laste ned sidene fullstendig. Bare deler av VG.no blir lastet ned. Dersom jeg endrer profil på Nvidia sin brannmur, så fungerer det igjen en stund. Har nettopp disabla brannmuren, for å se om problemene blir helt borte.

Min hardware (det som er mest interessant that is):

Asus A8N-SLI Deluxe

A64 3000+ @ 2.5GHz

2x 512MB Corsair PC3200

XFX GF 6600 GT 128MB

Kjører Windows XP Pro SP2

Relevant info:

Vet ikke helt når problemene startet, men det er ikke lenge siden. Har såvidt jeg vet ikke gjort noen særlig forandringer som kan ha forårsaket noe.

Maskinen har alltid vært stabil, har ingen problemer med varme (har kabinettvifter, AC nv-silencer nylig montert på gpu), FSP 350W PSU som SKAL være nok (selv om folk flest sikkert mener at jeg skulle hatt mer :p), kjører windows update med jevne mellomrom (kan selvsagt være problemer her), har forholdsvis nye drivere osv. De 2 siste forceware-driverne jeg har brukt har vært beta, men jeg har som sagt ikke hatt noen andre problemer.

Det med CS mistenker jeg at også kan være et problem i HL2, og det forundrer meg ikke om dette har noe å gjøre med siste oppdateringene på steam og cs. Er det noen som har erfart noe lignende? Firefox derimot har fungert fint til nå. Kan alltids vente til det kommer en ny versjon, men det er litt irriterende i lengden at ting tar tid med en maskin som dette :hrm:

Vet at det er mye problemer forbundet med Nvidia sin brannmur, men man skulle jo tro at det går an å konfigurere den så den funker sånn noenlunde? :hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skaff deg en ordentlig brannmur som Zonealarm eller Sygate.

5696557[/snapback]

nuhvel, sitter på et relativt godt sikra nettverk, kjører NOD32, og bruker Windows sin brannmur (duger til noe). Ellers så kjører jeg også ccleaner hver dag. Har fint lite problemer med PC'n sånt sett ;) Kjørte Sygate Personal Firewall før, men har aldri kommet så langt som at jeg har installert det på nytt. Trenger forøvrig ikke all verden av slikt om man bare bruker litt sunn fornuft og har litt nettvett :) Er derimot ingenting i veien for å være litt sikrere enn nødvendig. SPF blir nok lagt inn igjen før eller sida tenker jeg..

Lenke til kommentar
Skaff deg en ordentlig brannmur som Zonealarm eller Sygate.

5696557[/snapback]

nuhvel, sitter på et relativt godt sikra nettverk, kjører NOD32, og bruker Windows sin brannmur (duger til noe). Ellers så kjører jeg også ccleaner hver dag. Har fint lite problemer med PC'n sånt sett ;) Kjørte Sygate Personal Firewall før, men har aldri kommet så langt som at jeg har installert det på nytt. Trenger forøvrig ikke all verden av slikt om man bare bruker litt sunn fornuft og har litt nettvett :) Er derimot ingenting i veien for å være litt sikrere enn nødvendig. SPF blir nok lagt inn igjen før eller sida tenker jeg..

5696653[/snapback]

Brannmuren i Windows er ikke sikker! Den slipper gjennom mye rart. Hvis du ikke har en god brannmur er pcen veldig sårbar.

Du kan også prøve nye drivere til skjermkort og hovedkort.

Lenke til kommentar

Bruker nyeste forceware (beta, 83.90) og nforce 6.70 drivere. Begge driverne ble lagt inn for et par dager siden, men problemene var der før jeg oppdaterte og. Kan selvfølgelig være no softwarekonflikt eller drivere som ikke liker hverandre, men man skulle jo tro at forceware- og nforce-drivere fungerer sammen i de fleste tilfeller. Bruker forresten ikke Nvidia sin software IDE, bare så det er sagt. Blir vel til at jeg fjerner Nvidia sin brannmur og snart.

Forresten, takk for svar :) Har prøvd meg litt på steam sine FAQ-sider og forumet der, men har ikke funnet noen løsninger så langt :hrm:

Lenke til kommentar
DU TRENGER FLERE VIFTER!  hvor mange har du?? :cool:

5697336[/snapback]

Har 4x 80mm kabinettvifter, en i front, 1 på sida og 2 bak. Alle er voltmodda til 5v. Har mer enn bra nok luftflyt, og ingenting blir spesielt varmt :)

Minner igjen om at problemene i Counterstrike Source kun skjer der, og ikke i andre forbindelser. Men takk likevel :)

Lenke til kommentar

Avinnstaller alt som har med nVidia nettverkskort å gjøre, Vidar, og ta gjerne hele chipsettet i hele slengen. Fjern alt av nVidia untatt grafikkdriver.

Test også CS:S gjennom Realtek-NIC´et hvis du ikke allerede har gjort det.

Hvis ingen software-modder hjelper, hadde jeg begynt å vurdere hva du kan ha presset for langt i BIOS når du kjører med en liten overklokking.

Lenke til kommentar
Avinnstaller alt som har med nVidia nettverkskort å gjøre, Vidar, og ta gjerne hele chipsettet i hele slengen. Fjern alt av nVidia untatt grafikkdriver.

Test også CS:S gjennom Realtek-NIC´et hvis du ikke allerede har gjort det.

Hvis ingen software-modder hjelper, hadde jeg begynt å vurdere hva du kan ha presset for langt i BIOS når du kjører med en liten overklokking.

5711732[/snapback]

Å avinnstallere var lettere sagt enn gjort. Av en eller annen grunn er NVMixer på norsk hos meg (legger ALDRI inn slikt på norsk), og den kan ikke avinnstalleres. Får melding om "RPC Failed" osv. Får opp en dialogboks uten noe innhold annet enn en knapp uten noe tekst :dontgetit: Så det fikk jeg aldri gjort, men jeg har i det minste fått vekk nvidia sin firewall.

Ellers la jeg inn nyeste nvidia nforce audio drivers fra www.nvidia.com i håp om å få vekk nvmixer, noe som ikke hjalp. Og jeg flasha til nyeste bios. Har nettopp kjørt Prime95 torture test (in-place) i ca 8 timer uten noe som helst problemer. Så da skjønner jeg mindre :dontgetit: Om det er noe som helst galt forbundet med minnet, cpu eller evt overklokking, så skal vel ikke Prime95 kjøre fint?

Må jeg krype til korset og flytte nettverkskabelen noen cm Ole? :p

Lenke til kommentar

Enten teste Realtek-NIC´et, eller klokke alt ned til stock.

Din 3000+ er ikke stock når den kjører 2,55GHz som du skriver i signatur :p

Både RAM, CPU og skjermkort har vært utslagsgivende for meg ved å gi meg akkurat samme feil du beskriver i spill, selv om maskinen ellers har vært helt stabil ved Prime95 og benchmarks på skjermkortet.

Ta deg en tur i BIOS, klokk alt ned, og sett også skjermkort default, så ser du om det er det som gjør det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...