thotta Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Hei, Som emnet sier, så lurer jeg på hvordan man "stiller" at en vifte faktisk bare skal få 5V og ikke 12V (for å få den til å gå saktere=stillere). Har lest en del om dette med volt her på forumet, men tydligvis misset noe essensielt akkurat på dette punktet. Mange diskusjoner/artikler (f.eks denne om støysvake 120 mm vifter) går på at en gitt vifte har et "sånt" lydnivå på 12V, men derimot et "sånt" lydnivå på 5V. Er det rett og slett slik at om man kobler den direkte på en kontakt fra strømforsyningen, så blir det automatisk 12V, mens en 3-pin kontakt på hovedkortet har 5V? (hvis man ikke benytter en spenningsregulator, da) Har kjøpt meg ny 120 mm vifte, som jeg skal ha stillegående (på 5V antakelig) Hilsen en som lurer Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Hvis du bare kobler på standard så får du alltid 12V. Du må koble om selv for å få 5V. Men akkurat det kan være en dårlig ide, mange vifter vil ikke fungere på 5V. Det finnes noen lurekoblinger for 7V, men det det beste er å bruke en vifteregulator så du kan stille spenningen trinnløst og få nøyaktig det du liker best. Lenke til kommentar
thotta Skrevet 4. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2006 ja, har skjønt at vifteregulator kan være tingen.. Har sett en eller annen til 49 kr faktisk, så det er jo ikke så mye å stusse på sånn sett. Men har kjøpt en papst 120 mm 4412 F/2GLL som jeg har sett flere skrive at de har fått til å gå med 5V, så jeg tror det skulle gå bra. Hvis de ikke har en rimelig spenningsregulator på den lokale datasjappen er jeg ikke så sugen på å sende inn en web-ordre bare på den.. og måtte vente noen dager.. du vet.. venting er ikke så gøy når man først har satt i gang med noe Så i tilfelle jeg ikke får tak i en regulator med det første.. Noen som vet om det er det en stor hekskunst å koble om? (Får man evt kjøpt ferdigkoblede skjøteledninger for dette.. kanskje sjappen har dette inne, i tilfelle) Er jo uansett greit å vite Lenke til kommentar
lOvebakken Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Her er en kabel som gir deg 4 x 3 pin(vifte) kontakter. 2 x 12volt og 2 x 5volt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå