Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lokal tilkobling borte!

Anbefalte innlegg

Hei!

Sliter litt her. Lokal tilkobling er helt borte!

Jeg re-installerte windows XP 3 ganger, uten å få den tilbake. Nå har jeg installert windows 98- og den er fortsatt borte.

Når jeg setter inn ledningen i LAN, så lyser lampen grønt, men får ikke kobla til internett.

Nettverkskortet sitter i hovedkortet....

Hjelp, please??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som du ikke har installert driverne til nettverkskortet. Dersom du forteller hvilket hovedkort du har i maskina kan vi hjelpe deg å finne drivere.

Hvilken windows ønsker du å bruke senere? Win98 eller WinXP?

Dette har noe å si for hvilken driver du skal bruke.

mvh.

Valentino

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Takk skal du ha persistent=)

Jeg vil fortsette med den jeg har nå, windows 98.

Lokal tilkobling fins ikke i det hele tatt, får ikke aktivert den da=)

Jeg bruker ADSL, har et Alcatel modem, fra Telenor.

Vet noen hvordan jeg kan finne ut hvilket hovedkort jeg har??

Bruker iallefall en FUJITSU SIEMENS=)

Lenke til kommentar

En enkel sjekk, uansett laptop eller stasjonær. Høyreklikk på min datamaskin og velg egenskaper. Se om du finner Enhetsbehandling, når du har åpnet den ser du nedover i lista over maskinvare og ser om nettverkskortet ditt står der. Det kan hende det stå med et gult spørsmålstegn eller et rødt utropstegn foran. Mistenker nemlig at du ikke har drivere til det installert.... :hmm:

Lenke til kommentar

Dette er en stasjonær.

EVEREST Home Edition © 2003-2005 Lavalys, Inc.

EVEREST v2.20.405/no

Fant jeg ut....hjelper det noe?

Brukte et annet program, men hvis ikke det er nok opplysning kan jeg laste ned programmet fra din link.

Jeg gikk inn på enhetsbehandling, men finner ingen nettverkskort der =S

PS: jeg har service-pack 1. Skaper det problemer?

Setter pris på hjelpen folkens, hjertlig takk!!

Lenke til kommentar

Ops! Nei søren, det var det samme programmet...Everest=)

Hovedkort:

CPU type Intel Celeron, 2400 MHz (24 x 100)

Hovedkort FUJITSU SIEMENS D1520

Hovedkort chipset Intel Brookdale-G i845GE

System minne 246 Mb (PC2700 DDR SDRAM)

BIOS type Phoenix (07/01/03)

Kommuniksjons port Kommunikasjonsport (COM1)

Kommuniksjons port Skriverport (LPT1)

Den var litt lang den rapporten....=S

Lenke til kommentar

Jeg søkte etter D1520 på denne siden til Fijitsu-Siemens.

Fant LAN driveren som ligger vedlagt. Denne informasjonen var heftet ved filen:

Pro100 Network Connections Driver  | 22.09.2003 | 0,52 MB 

Version: 7.0.26.0 8.2 BayCity3

Manufacturer: Intel

Operating systems:

Windows 98 Second Edition, Windows Millenium, Windows XP, Windows Server 2003, Standard Edition, Windows 2000 Professional

Håper dette hjelper.

Mvh. Valentino

FSC_1004076.zip

Lenke til kommentar

Hei igjen

Jeg har brent den på cd, for å kunne åpne den på den stasjonære-

Jeg "unzippa" mappene...men hva gjør jeg nå?

Jeg er kjempe dårlig på dette....=S

Når jeg klikker på dem står det" Du prøver å åpne en fil av typen Prgramutvidelse (.dll)

Disse filene brukes av operativsystemet og forskjellige programmer. hvis du redigerer eller endrer dem, kan dette skade systemet

Klikk åpne i hvis du likevel vil åpne filen. Hvis ikke, klikker du avbryt."

Jeg har jo ikke internett på den pc'en....=(

Noen som kan hjelpe meg please?

Endret av sara19
Lenke til kommentar

Tror du kan gå til Kontrollpanel, Legg til/ fjern maskinvare. Legg til maskinvare, automatisk søk, dersom den finner den automatisk ber du den lete etter drivere på cd rom, dersom den ikke finner noe velger du nettverkskort manuelt fra lista. Når du går videre får du en dialogboks for å velge produsent og modell, her velger du bare knappen hvor det står Har diskett... Så velger du CD-stasjonen din for å få Windows til å finne driverne der.

Tror det ble sånn noenlunde rett, lenge siden jeg holdt på med 98 nå....

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva som foregår...jeg har installert 98, men det står XP her....

Nå er jeg bare forvirra...

Disse filene- kan de brukes til XP?

Persistent: Er det samme metode på XP også??

Tusen takk!

(Jeg tok et bilde av filene- se vedlegg)post-95115-1141507420_thumb.jpg

Endret av sara19
Lenke til kommentar

Du er helt sikker på at nettverkskortet ditt er installert?

Jeg mener ganske sikkert å huske at hvis man ikke har installert maskinvare så vil man få melding om dette når du starter opp Windows. Også i Windows 98.

Får du en sånn melding når du starter Windows?

Hvorfor måtte du brenne drivern på cd for å pakke den ut forresten?

Hvilket format var drivern i? .rar, .zip eller .exe?

Det er mulig at dette blir litt avansert, men du kan prøve dette for å installere drivern.

Høyreklikk på Min datamaskin og velg Egenskaper, når du har gjort det får du opp en skjerm hvor det står Gennerelt, Maskinvare osv, tror jeg (mener det stod det i Win98). Du skal trykke på Maskinvare.

Der er lista over maskinvaren som er installert på maskina di.

Hvis f. eks nettverkskortet ditt er deaktivert er det et rødt kryss over nettverkskort ikonet i enhetsbehandlingen. Hvis den er deaktivert, prøver du å høyreklikke på maskinvaren og velg aktiver.

Hvis du derimot har et gult utropstegn over noen maskinvare f. eks nettverkskontroller, må du prøve å installere drivern til kortet.

Dette kan gjøre på flere måter. Her er den måten jeg bruker å gjøre uannsett Windows versjon:

Høyreklikk på maskinvaren som har gult utropstegn på seg.

Velg Egenskaper. På den siden tror jeg det skal stå Installer driver på nytt.

Trykk på den. Da vil du få opp en rute der du har 2 valg. Du kan velge å enten installere drivern automatisk eller prøve å finne den manuelt.

Det du prøver først er å sette i cd`en og trykke på slik at den prøver å finne drivern automatisk. Hvis den klarer å finne driver da, så vil den mest sannsynlig installer den drivern. Hvis den derimot ikke finner drivern har det skjedd noe rart.

Er veldig dårlig til å forklare slike ting. Sorry, og særlig når jeg ikke kjører den Windows versjonen selv.

Det fulgte ikke med noen cd med drivere til maskina di da? Da kunne du satt i den å prøvde å latt driver veiviseren søkt etter drivern på med cd`en.

Jeg kan desverre ikke komme på flere måter å installere drivere på i Windows 98.

Det som kan være greit å vite er at driverne du skal installere er i .inf format, hvis du mot all formodning skulle måtte lete opp drivern selv.

Lykke til uannsett. Bare spør om det er noe du lurer på.

Lenke til kommentar

Ja, fremgangsmåten er stort sett den samme på XP også, men vanligvis går ikke driverne om hverandre, så har du drivere for 98 vil ikke disse fungere på XP. Men om du høyreklikker på Min Datamaskin og velger egenskaper skal du i det første skjermbildet du får opp kunne se Windows versjonen, står like under System. Sjekk denne for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar

eneste CD'ene som fulgte med var gjenopprettingsCD.

Hadde vært greit om jeg kunne brukt disse da pc'en kræsja, men neida, de krevde administratorpassord. Butikken hadde aldri hørt om noe lignende før.

Jeg finner ikke nettverkskortet under enhetsbehandling, men så veit jeg ikke hvordan det skal se ut, her er ihvertfall bilde av det:

ok! Bra at det går :p

Vet dere hvilken fil jeg skal åpne?

Jeg bruker laptopen min nå, så alt jeg skal ha inn på den stasjonære brenner jeg på CD. For internetten fungerer ikke på den stasjonære.

:blush: vet ikke hvilket format de er

post-95115-1141508221_thumb.jpg

post-95115-1141508277_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...