Gå til innhold

Så var den her 2865,- ut i ingenting


Anbefalte innlegg

Men alle "tøffe" gutter skal vel kjøpe seg bil når de er fyllt 18  :hrm:

5767967[/snapback]

 

Etter dette skoleåret, får jeg meg lærlingeplass, og blir nødt til å ha bil, med mindre jeg bor jhemmefra, eller gå 5km til nermeste buss, hver morgen.

 

Og avgiften burde heller vert hvor du kjørte. Pengene skulle blitt brukt kunn på veier. Alle biler får en brikke i vinduet, og når en kjører så er forskjellige steder delt inn i soner, der du blir registrert at du kjører i den sonen og inn i neste. Og folk betaler bare for hvor de har kjørt som en slags veiavgift, og de pengene de forskjellige sonene får blir brukt i de aktuelle sonene.

5772511[/snapback]

 

Ja, istedet for å bruke penger på veier, la oss bygge bommer som i seg selv koster flesk.

 

Det folk ikke innser er at dersom bom skal bli innført istedet for "veiavgift" vil utgiftene bli mye større sammenlignet med den veiavgiften vi har i dag.

5772550[/snapback]

Hvem har sagt noe om bommer?

Her er det snakk om en liten leser som en kan sette inn i alle de fartsboksene vi har her.

 

Det som er pointet er at en betaler etter hvor mye en kjører, eller hvor langt en kjører. Skal en som sliter ned mye veg i året betale like mye som en som bare bruker bilen til butikken en gang i uka?

5772574[/snapback]

 

Ja, la oss ta masse penger fra småbarnsfamilien som skal til og fra jobb, fritidssysler og trening :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, la oss ta masse penger fra småbarnsfamilien som skal til og fra jobb, fritidssysler og trening :innocent:

5772583[/snapback]

Årsavgiften blir fjernet, Du betaler for hvor mye/langt du kjører, men ikke mere enn slik avgifta er nå. Kjører du norge rundt 30 ganger i året vil ikke avgiften bli noe større en den er i dag.

Så da vil familien få mere penger!

Endret av tu30r6
Lenke til kommentar
Ja, la oss ta masse penger fra småbarnsfamilien som skal til og fra jobb, fritidssysler og trening

 

Det virker jo logisk.

Hvorfor skal jeg som kjører 2000km i året betale like mye som Taxiseier Hanssen som kjører 100 000km i året?

 

Når det er sagt så ville dette vært en bra modell om bilavgiftene og utgiftene til vei hadde stått i forhold til hverandre.

De som kjører mest hadde vel fått ei avgift som i dag mens de som kjører lite hadde fått lavere avgift.

 

Så skal det hele administreres og så koker det bort i kålen.

Lenke til kommentar
Ja, la oss ta masse penger fra småbarnsfamilien som skal til og fra jobb, fritidssysler og trening :innocent:

5772583[/snapback]

Årsavgiften blir fjernet, Du betaler for hvor mye/langt du kjører, men ikke mere enn slik avgifta er nå. Kjører du norge rundt 30 ganger i året vil ikke avgiften bli noe større en den er i dag.

Så da vil familien få mere penger!

5772606[/snapback]

 

Ja, for alle ulver svelger bestemødre hele , slik at man kan skjære henne ut i levende live noen dager etterpå.

 

Har aldri vært noe glad i eventyr

Lenke til kommentar
Ja, la oss ta masse penger fra småbarnsfamilien som skal til og fra jobb, fritidssysler og trening

 

Det virker jo logisk.

Hvorfor skal jeg som kjører 2000km i året betale like mye som Taxiseier Hanssen som kjører 100 000km i året?

 

Når det er sagt så ville dette vært en bra modell om bilavgiftene og utgiftene til vei hadde stått i forhold til hverandre.

De som kjører mest hadde vel fått ei avgift som i dag mens de som kjører lite hadde fått lavere avgift.

 

Så skal det hele administreres og så koker det bort i kålen.

5772615[/snapback]

Er kanskje litt vanskelig å få sett hvor langt personen har kjørt i norge,

Kanskje jeg har vert på bilferie i utlandet, da skal jeg jo ikke betale en skit til norge.

 

Også var det en ting til som plutselig vart borte... :hmm:

Lenke til kommentar
Ja, la oss ta masse penger fra småbarnsfamilien som skal til og fra jobb, fritidssysler og trening

 

Det virker jo logisk.

Hvorfor skal jeg som kjører 2000km i året betale like mye som Taxiseier Hanssen som kjører 100 000km i året?

 

Når det er sagt så ville dette vært en bra modell om bilavgiftene og utgiftene til vei hadde stått i forhold til hverandre.

De som kjører mest hadde vel fått ei avgift som i dag mens de som kjører lite hadde fått lavere avgift.

 

Så skal det hele administreres og så koker det bort i kålen.

5772615[/snapback]

Er kanskje litt vanskelig å få sett hvor langt personen har kjørt i norge,

Kanskje jeg har vert på bilferie i utlandet, da skal jeg jo ikke betale en skit til norge.

 

Også var det en ting til som plutselig vart borte... :hmm:

5772632[/snapback]

 

 

Hehe, neida, det skulle jo "Måles" med fantasibrikkene i fotoboksene dine ;)

Lenke til kommentar
Ja, la oss ta masse penger fra småbarnsfamilien som skal til og fra jobb, fritidssysler og trening

 

Det virker jo logisk.

Hvorfor skal jeg som kjører 2000km i året betale like mye som Taxiseier Hanssen som kjører 100 000km i året?

 

Når det er sagt så ville dette vært en bra modell om bilavgiftene og utgiftene til vei hadde stått i forhold til hverandre.

De som kjører mest hadde vel fått ei avgift som i dag mens de som kjører lite hadde fått lavere avgift.

 

Så skal det hele administreres og så koker det bort i kålen.

5772615[/snapback]

Er kanskje litt vanskelig å få sett hvor langt personen har kjørt i norge,

Kanskje jeg har vert på bilferie i utlandet, da skal jeg jo ikke betale en skit til norge.

 

Også var det en ting til som plutselig vart borte... :hmm:

5772632[/snapback]

 

 

Hehe, neida, det skulle jo "Måles" med fantasibrikkene i fotoboksene dine ;)

5772650[/snapback]

To måter, kjøre gjennom slike sone greier der det er satt opp slike "fantasibrikker2 som du kaller det, men som også finnes nå i bommstasjoner...

Men det vil koste mye penger som alle vet staten ikke har råd til.

 

Eller en kan få en brikke i bilen som måler hvor langt du kjører, men jeg aner ikke hvordan den skal kunne se om du kjører i utlandet.

 

Men der er også det at jeg vil ikke kjøre et sted, og betale avgifter for at e skal bygge en veg jeg aldri kommer til å bruke.

Samme med bommer å, jeg syntes de skulle blitt borte, da en betaler så mye i avgifter.

Lenke til kommentar

To måter, kjøre gjennom slike sone greier der det er satt opp slike "fantasibrikker2 som du kaller det, men som også finnes nå i bommstasjoner...

Men det vil koste mye penger som alle vet staten ikke har råd til.

 

Eller en kan få en brikke i bilen som måler hvor langt du kjører, men jeg aner ikke hvordan den skal kunne se om du kjører i utlandet.

 

Men der er også det at jeg vil ikke kjøre et sted, og betale avgifter for at e skal bygge en veg jeg aldri kommer til å bruke.

Samme med bommer å, jeg syntes de skulle blitt borte, da en betaler så mye i avgifter.

5772672[/snapback]

Ja, har vært mye bedre å faktisk betale for at man bruker veien. Med hjelp av brikke løsning, er jo slik at de som bruker veien mye sliter jo mest på den. Men er litt negativt og blir sånn storebror ser deg opplegg nesten. Enkelt for staten å kontrollere folks bevegelses mønster, men også en måte for å få vedlikeholdet direkte tilpasset veiens bruk, slites mer ved mye bruk så.

Lenke til kommentar
Slike brikker finnes...

5772696[/snapback]

Du tenker på slike som brukes i bommer? der en betaler for å kjøre gjennom?

Men her blir det bare registrert at du har kjørt inn i den aktuelle sonen. Og på slutten av året eller noe blir det regnet sammen hvor mange zoner du har kjørt gjennom og det blir lagt sammen en summ du skal betale...

Har du bare kjørt i en sone så betaler du kanskje bare noen hundrelapper... osv...

Lenke til kommentar

Poenge er at teknologien finnes. I dagens brikker som kan brukes i over hele landet i forskjellige bomstasjoner og bomselskaper.

Er vel bare snakk om en liten oppgradering i software og brikken.

 

Skal også vedde på at det finnes systemer rundt i verden som kunne løst dette rimlig enkelt.

 

GPS systemet kan løse dette på en enkel måte. Er ikke noe hokusposkus eller fantasiy dette...!

Lenke til kommentar
Poenge er at teknologien finnes. I dagens brikker som kan brukes i over hele landet i forskjellige bomstasjoner og bomselskaper.

Er vel bare snakk om en liten oppgradering i software og brikken.

 

Skal også vedde på at det finnes systemer rundt i verden som kunne løst dette rimlig enkelt.

 

GPS systemet kan løse dette på en enkel måte. Er ikke noe hokusposkus eller fantasiy dette...!

5772752[/snapback]

De brikkene som brukes i bommene bør da holde i massevis, da det er et nummer som skal registreres, Og det trenges jo bare ny software og noen lesergreier som skal plasseres rundt om kring.

Lenke til kommentar

Synes debatten sklir litt ut. Det er to helt separate spørsmål man må ta stilling til her.

 

1) Skal staten ta inn mye mer penger fra bil/motor enn de gir tilbake?

 

2) Hvordan skal pengeinnkrevingen skje.

 

Det første er et storpolitisk spørsmål, mens det andre er mer administrativt, men det er selvsagt delte meninger om begge.

 

På 1) så er det slik i dag at staten drar inn mye mer enn den gir tilbake. De ekstra pengene brukes for å dekke opp kostnader på alle områder i statsbudsjettet. Helse, lønninger, vedlikehold, trygder osv osv. Dersom det skulle vært slik at alt som blir dratt inn brukes på vei, så må man ta disse pengene fra et annet sted, og/eller kutte en del i offentlig pengeforbruk.

 

På 2) har vi pr idag både avgift på å eie og å bruke bilen. Spesielt avgiften på nybil er svært høy sammenlignet med mange andre land. Vi har også "bruksavgift" gjennom bomstasjoner. Personlig ville jeg nok foretrukket liten avgift på nybil, og heller betalt for bruken av bilen. Da kan folk ha råd til å kjøpe seg nye, sikre og miljøvennlige biler, mens de kanskje heller må kutte litt på hvor mye de bruker den.

Lenke til kommentar

Det at man betaler for det man bruker er et ganske godt forslag.

 

For en del år siden var det et registrerings system for mini busser. Husker vi hadde en Caravell minibuss, og i hjulkapselen var der et system. Når du skulle registrere kjørelengden, åpna du opp der, stakk et kort inn og fikk påtrykket ant kilometer fra siste registrering.

 

Hvorfor ikke innføre et slikt system igjen? Og for å løse hele "kjøring i andre land", stopp på grensa og få stempla inn ant km du har kjørt til du forlater landet, og når du da kommer tilbake, stemplet inn igjen med ny kilometer tall. Trekk fra, få differansen, og du har hvor mye du har kjørt i utlandet og som da ikke skal telles med.

 

Maksgrense på 2800 per bil og forskjellige satser deretter. Og de pengene som blir betalt skal gå DIREKTE til resturering av veier, og ikke til alt anne pjatt som politikkerne måtte finne på.

Lenke til kommentar
Det at man betaler for det man bruker er et ganske godt forslag.

 

For en del år siden var det et registrerings system for mini busser. Husker vi hadde en Caravell minibuss, og i hjulkapselen var der et system. Når du skulle registrere kjørelengden, åpna du opp der, stakk et kort inn og fikk påtrykket ant kilometer fra siste registrering.

 

5772835[/snapback]

 

 

Det systemet var ikke for minibusser spesielt. Det gjaldt ALLE dieseldrevne biler.

Endret av Autofil
Lenke til kommentar

Det systemet som det snakkes om nå, angående å betale for kjørt strekning heter offisielt "veiprising". Politikerene har snakket lenge om muligheten for et slikt system. Men dere må ikke tro at årsavgiften forsvinner fordet... Den går kanskje bare ikke opp så fort...

Frankrike og Italia har hatt veiprising i mange år allerede.

I det jeg kjørte inn på en FLOTT motorvei, trakk jeg en bilett. Der jeg valgte å forlate motorveien, betalte jeg for utkjørt strekning. Ikke noe hokus pokus. Men en billigere løsning enn betjente bommer ved avkjøringene, er jo som nevnt over, å bruke brikkene som allerede mange har. Da sendes det ut faktura 1 gang i måneden (eller forskuddsbetaling àkonto)som nå.

Lenke til kommentar

Vi har to bruksavgifter på bilen: årsavgiften og bomavgifter! Altså dobbel avgift for å bruke bil i Norge! I tillegg til at vi betaler mellom 50-80% i avgifter til staten ved nybilkjøp i dette landet (avhengig av type bil) Norske politikere mener faktisk at det å eie en bil er en luksusgode i Norge, for vi har jo så bra kollektivtilbud her i landet :yes: Det er faktisk sant at de mener det! Sånn går det når de fleste politikerne vi har ikke har vært utenfor Oslo bys grenser en gang.

Når det kommer til hvor fine veier vi har i Norge så er det disse strekningene som skiller seg ut som bra: E39-rundt stavanger, E18 fra drammen til oslo, E6 fra fredrikstad til gardermoen....som jeg har kjørt hvertfall...

 

Linn Christin: hvorfor driver du å fremstiller deg selv som en idiot ved å trekke konklusjoner om deg selv som ingen andre har nevnt??

Det gir oss ikke akkurat et bra inntrykk av deg, og hvis du ikke har noe mer å komme med enn det kan du jo bare trekke deg rolig ut av diskusjonen! Så kan vi som faktisk har skjønt virkeligheten fortsette å diskutere uten avbrudd av selvdestruktive satsforkjempere!!

Lenke til kommentar
Vi har to bruksavgifter på bilen: årsavgiften og bomavgifter! Altså dobbel avgift for å bruke bil i Norge! I tillegg til at vi betaler mellom 50-80% i avgifter til staten

5773894[/snapback]

 

Jeg vil egentlig karakterisere årsavgiften som en slags eiendomsskatt, fordi den er like stor uansett hvor mye du bruker bilen, det som teller er at bare at du eier den. Bompenger/veiprising og drivstoffavgift er derimot bruksavgifter. imo.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Vi har to bruksavgifter på bilen: årsavgiften og bomavgifter! Altså dobbel avgift for å bruke bil i Norge! I tillegg til at vi betaler mellom 50-80% i avgifter til staten

5773894[/snapback]

 

Jeg vil egentlig karakterisere årsavgiften som en slags eiendomsskatt, fordi den er like stor uansett hvor mye du bruker bilen, det som teller er at bare at du eier den. Bompenger/veiprising og drivstoffavgift er derimot bruksavgifter. imo.

5773955[/snapback]

Som jeg også skrev i innlegget ovenfor, norske politikere mener at det er en luksusgode for nordmenn å eie en bil, derfor de høye avgiftene på bilen. Hadde det bilen vært en nødvendighet i politikernes øyne hadde vi hatt lavere avgifter på den!

Det er derfor vi ikke har så veldig høye avgifter på å eie en bolig, fordi dette er en nødvendighet i livet!

Lenke til kommentar
Som jeg også skrev i innlegget ovenfor, norske politikere mener at det er en luksusgode for nordmenn å eie en bil, derfor de høye avgiftene på bilen. Hadde det bilen vært en nødvendighet i politikernes øyne hadde vi hatt lavere avgifter på den! Det er derfor vi ikke har så veldig høye avgifter på å eie en bolig, fordi dette er en nødvendighet i livet!

5773987[/snapback]

 

Jeg tror ikke det er derfor det er høy avgift på bil. Derimot tror jeg tvert i mot at de ser at bilen er en nødvendighet for mange, og dermed kan den beskattes meget høyt, siden folk må ha bil uansett. I tillegg har de blitt vant til de enorme inntektene fra bilavgiftene, og det er ikke lett å måtte stramme inn beltet etter at man er vant til å spise mye..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...