Gå til innhold

Så var den her 2865,- ut i ingenting


Anbefalte innlegg

Jeg er ikke noen politiker-fangirl. Men det får da være måte på å være kritisk også. Hele tiden ser jeg at det gjøres forbedringer på veier, og rundt omkring i byen .

 

Ikke at jeg vet radiusen på den "rundt omkring" men tror ikke det kan være langt unna en storby for du bærer ufattelig stor preg av "city girl" som ikke har vært noe særligt langt på norske veier. La meg ta deg med på en liten kjøretur da.

 

5766641[/snapback]

 

 

*host* Nå er jeg oppvokst i en kommune med 4000 innyggere, som ligger uten for en liten by med 17.000 innyggere. City-girl er ikke riktig betegnelse på meg nei.

 

Rundt omkring vil si at det hver vår fikses og ordnes på alt av veier der det ferdes mange folk. (Nei, traktorveien til Ola teller ikke her). I tillegg plantes det planter og busker for å gjøre byen trivelig, og det ryddes søppel for store summer hver uke.

 

Nå for øyeblikket bor jeg i Stavanger, der er det også store fobedringer på gang, kan nevne at store deler av vågen er stengt av for oppgradering.

 

Her har vi også en motorvei som jeg ikke har opplevd maken til. Utrolig flott, og godt vedlikeholdt. Her gjøres det arbeid hele tiden for å holde veien i tipp topp stand.

 

Om man bor på landet sammen med 4 andre familier forstår jeg at man kan være litt frustrert. Store deler av veien i hjemkommunen min er traktorvei, nettop pga det ikke bor nok folk til at investeringen er "Lønnsom".

 

Det er jo mye viktigere å holde innfarståren til byen i stand.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv en far som har vært yrkesjøfør i alle år. Har ofte vært med han på¨en del turer svært mange steder i Norge, og skal skrive under på at veiene er som noen granatbombede kjerrestier mangesteder...

 

Kjører man feks. fra Bergen langs kysten mot sørlandet så må man gjennom 8-10 små og store bomstasjoner. Dette er helt sykt! Er blitt en lett vei å kreve penger fra folket det der.

 

Er da også litt utrolig at et land med litt over 4.5 mil innbyggere ikke lever som kakser hele gjengen når man ser på hvilke resurser vi innehar. Men det blir vel en annen diskusjon!

Lenke til kommentar
Om man bor på landet sammen med 4 andre familier forstår jeg at man kan være litt frustrert. Store deler av veien i hjemkommunen min er traktorvei, nettop pga det ikke bor nok folk til at investeringen er "Lønnsom".

 

Leste du overhode hva jeg skrev? Bodø/Salten f.eks holder 40 000 personer (røft regna), hovedfartsåra der ser ut som et dass. Hammarfest, ser ut som et dass. Veiene i Vesterålen, OK, men likevell. Er så utrolig mange veier som trenger det at du aner ikke omfanget engang.

 

Som jeg har sakt, kom deg ut på ordentlige norske landeveier du, kjør litt rundt omkring på veiene og prøv deg litt frem. At det er motorveier "rundt omkring" stavanger, er jo ikke på langt nær nok til å at du har bakgrunn til å si noe om norske veier. Jeg har utalt meg om nord-norges veier og hvor dårlig de er mange steder, ser mange andre som sier samme om veier på andre deler av landet. og så sitter du der med noe som jeg klassifiserer som null erfaring på norske landeveier og sier at standarden er OK og kjempefin I STAVANGER! Du skaut deg nettopp i foten, kom deg på sykehuset og lapp kommentarene dine, kjør litt på noe mer enn parkeringplassen ved Rema, og kom tilbake når du har litt erfaring fra norske landeveier du.

Lenke til kommentar

Det er jo mye viktigere å holde innfarståren til byen i stand.

5766654[/snapback]

 

 

Det synes var noe av det dumeste jeg har hørt i denne tråden. Innfartsårene til de 2-3 største byene er liksom ikke problemet heller. Skal vi avfolke utkant norge så er det "veien" å gå..

 

Selv så bor jeg i Rogalands 3 største kommune, men veien er totalt ubrukelig til den store traffiken som er.

 

En annen ting er at det virker som det er totalt umulig å lage en rundkjøring i dette landet som funker!

Lenke til kommentar
Jeg er ikke noen politiker-fangirl. Men det får da være måte på å være kritisk også. Hele tiden ser jeg at det gjøres forbedringer på veier, og rundt omkring i byen .

 

Ikke at jeg vet radiusen på den "rundt omkring" men tror ikke det kan være langt unna en storby for du bærer ufattelig stor preg av "city girl" som ikke har vært noe særligt langt på norske veier. La meg ta deg med på en liten kjøretur da.

 

5766641[/snapback]

 

 

*host* Nå er jeg oppvokst i en kommune med 4000 innyggere, som ligger uten for en liten by med 17.000 innyggere. City-girl er ikke riktig betegnelse på meg nei.

 

Rundt omkring vil si at det hver vår fikses og ordnes på alt av veier der det ferdes mange folk. (Nei, traktorveien til Ola teller ikke her). I tillegg plantes det planter og busker for å gjøre byen trivelig, og det ryddes søppel for store summer hver uke.

 

Nå for øyeblikket bor jeg i Stavanger, der er det også store fobedringer på gang, kan nevne at store deler av vågen er stengt av for oppgradering.

 

Her har vi også en motorvei som jeg ikke har opplevd maken til. Utrolig flott, og godt vedlikeholdt. Her gjøres det arbeid hele tiden for å holde veien i tipp topp stand.

 

Om man bor på landet sammen med 4 andre familier forstår jeg at man kan være litt frustrert. Store deler av veien i hjemkommunen min er traktorvei, nettop pga det ikke bor nok folk til at investeringen er "Lønnsom".

 

Det er jo mye viktigere å holde innfarståren til byen i stand.

5766654[/snapback]

Ja er slik at vi bor 4 familier her i ei klynge i nord! :D Ja ja, å holde bare innfartsåren i orden er nå greit det. De er nå rimelig god stand, foreløpig til lofast kommer i orden da forfaller vel veiene i vesterålen. Nå ska det nå sies at vi bor nå litt fler enn 4 da. Men likevel så går det lenge mellom forbedringer av veiene, når sant ska sies så er det enkelte plasser det hadde vært bedre å høvla bort asvalten og laga grusvei så slipper man alle de helvete hullene som er så skarpe og jævlige på asvalt pågrunn av manglende vedlikehold.

Nei, vi må vel kreve betaling snart for vedlikehold av bilene på grunn av dårlige vei standar. Er jo en himmla stor kostnad for ola norman bare vedlikeholdet av det dyrt kjøpte framkomst middelet, kjører lenge på dårlig vei sliter jo bilen fort ned i forhold til slitasje på en vei som blir vedlikeholdt.

Lenke til kommentar

Dersom det er viktig at innfartsårene er i orden så er jo ikke innfartsveien til hverken Hammerfest eller Bodø i orden.

Samme gjelder veien fra Skibotn og inn til Tromsø.

Er noen år siden jeg kjørte der sist men er veien fortsatt i den stand den var i 1999 så er det et sørgelig syn, spesielt den første biten far Skibotn.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Vi trenger en firefelts, moderne motorvei med fartsgrense 110-120km/t Oslo-Kristiansand-Stavanger-Bergen-Trondheim, Oslo-Trondheim, Trondheim-Tromsø. Minst. Vi er kanskje "verdens rikeste land", men på fornuft er vi ikke så rike..

5767293[/snapback]

Er vel ikke så mye galt med fornuften, bare at intellektet til de på stortinget begrenser seg til å grafse til seg selv mest mulig. Men det hadde vært noe å fått til en motorvei fra tromsø til oslo, men er en håpløs tanke. Med alle daler og kriker og kroker så vil det nesten bli umulig mange plasser å fått annlagt noe slikt. For ikke å snakke om prisen og alt sytet til folk søraførr. :tease:

Lenke til kommentar

Det er ikke umulig og bygge motorvei fra Oslo til Tromsø, det skulle heller ikke være noen umulighet å bygge jernbane samme strekningen, problemet er penger.

Et slikt prosjekt ville kostet astronomiske summer som ville fått operaen i bjørvika til å virke som et hobbyprosjekt i forhold.

Det er vel her skoen klemmer og så lenge politikerne ikke ser den samfunnsøkonomiske verdien opp mot kostnaden så blir dette ikke noe av.

Da er det mye lettere å lappe på de veiene man har når de er blitt altfor dårlige.

Lenke til kommentar

Det er jo mye viktigere å holde innfarståren til byen i stand.

5766654[/snapback]

 

 

Det synes var noe av det dumeste jeg har hørt i denne tråden. Innfartsårene til de 2-3 største byene er liksom ikke problemet heller. Skal vi avfolke utkant norge så er det "veien" å gå..

 

Selv så bor jeg i Rogalands 3 største kommune, men veien er totalt ubrukelig til den store traffiken som er.

 

En annen ting er at det virker som det er totalt umulig å lage en rundkjøring i dette landet som funker!

5766687[/snapback]

 

 

Rogalendingert kan hverken å lage rundkjøringer - eller å kjøre i de :thumbdown: Har aldri sett så mye dum kjøring før som jeg har sett mens jeg har bodd her.

 

Og til deg som klarte å tolke innlegget mitt som at jeg så for meg at det bodde 4 familier i ei klynge oppi Nord. *slap*

Det jeg prøvde å si var at enkelte steder er det ikke behov for motorvei. Som f.eks opp til den husklynga borti husaveien (tenkt) , eller veien som fører til de husene som ikke ligger sentralt. Jeg prøvde å fortelle at jeg kommer fra en kommune hvor det er mange plasser det slettes ikke er nødvendig. Der veien kun er ment for å ta de få familiene som bor der tilbake til hjemmene sine.

 

Det er en annen ting når flere tusen folk skal kjøre til/fra byen før og etter jobb.

 

Og innfarståra til Kr.sund er ikke verdens beste, det kunne helt sikkert vært 4'felts motorvei her. Men det er det rett og slett ikke behov for. Så lenge asfalten er i orden ser jeg ingen grunn til å klage

Lenke til kommentar
Det er ikke umulig og bygge motorvei fra Oslo til Tromsø, det skulle heller ikke være noen umulighet å bygge jernbane samme strekningen, problemet er penger.

Et slikt prosjekt ville kostet astronomiske summer som ville fått operaen i bjørvika til å virke som et hobbyprosjekt i forhold.

Det er vel her skoen klemmer og så lenge politikerne ikke ser den samfunnsøkonomiske verdien opp mot kostnaden så blir dette ikke noe av.

Da er det mye lettere å lappe på de veiene man har når de er blitt altfor dårlige.

5767661[/snapback]

 

Før eller siden kommer smellen... hvis de ikke prøver å drøye det til vi har fått flyvende biler, da. :p

Lenke til kommentar
Rogalendingert kan hverken å lage rundkjøringer - eller å kjøre i de  :thumbdown:  Har aldri sett så mye dum kjøring før som jeg har sett mens jeg har bodd her.

 

Og til deg som klarte å tolke innlegget mitt som at jeg så for meg at det bodde 4 familier i ei klynge oppi Nord. *slap*

Det jeg prøvde å si var at enkelte steder er det ikke behov for motorvei. Som f.eks opp til den husklynga borti husaveien (tenkt) , eller veien som fører til de husene som ikke ligger sentralt. Jeg prøvde å fortelle at jeg kommer fra en kommune hvor det er mange plasser det slettes ikke er nødvendig. Der veien kun er ment for å ta de få familiene som bor der tilbake til hjemmene sine.

 

Det er en annen ting når flere tusen folk skal kjøre til/fra byen før og etter jobb.

 

Og innfarståra til Kr.sund er ikke verdens beste, det kunne helt sikkert vært 4'felts motorvei her. Men det er det rett og slett ikke behov for. Så lenge asfalten er i orden ser jeg ingen grunn til å klage

5767731[/snapback]

Ja ja, vart litt tirra. Men tilbake til sporet. Er ikke alle plasser behov for 4 felts vei, men mange plasser kunne nå standaren vært hevet litt ikke alle plasser med asfalt i orden. Og det er jo på sin plass at veinettet blir bygget for å ta unna dær belastninga er stor, men de trenger nå ikke glemme oss som tross alt bor i utkant strøk vi betaler jo tross alt skatt og avgifter. Og har nå høye bensinpriser her, og liten kollektiv transport. Er jo ikke mye å forlange at veien står i stil til avgiftene man betaler. Eneste posetive er nå att det er 10- 15 år siden det var bompenger på brua og i nærområdet.

Lenke til kommentar
Det er ikke umulig og bygge motorvei fra Oslo til Tromsø, det skulle heller ikke være noen umulighet å bygge jernbane samme strekningen, problemet er penger.

Et slikt prosjekt ville kostet astronomiske summer som ville fått operaen i bjørvika til å virke som et hobbyprosjekt i forhold.

Det er vel her skoen klemmer og så lenge politikerne ikke ser den samfunnsøkonomiske verdien opp mot kostnaden så blir dette ikke noe av.

Da er det mye lettere å lappe på de veiene man har når de er blitt altfor dårlige.

5767661[/snapback]

 

Før eller siden kommer smellen... hvis de ikke prøver å drøye det til vi har fått flyvende biler, da. :p

5767807[/snapback]

Ja, men ska nu tru vilken avgifter vi får da :p

Lenke til kommentar
Er vel ikke så mye galt med fornuften, bare at intellektet til de på stortinget begrenser seg til å grafse til seg selv mest mulig. Men det hadde vært noe å fått til en motorvei fra tromsø til oslo, men er en håpløs tanke. Med alle daler og kriker og kroker så vil det nesten bli umulig mange plasser å fått annlagt noe slikt. For ikke å snakke om prisen og alt sytet til folk søraførr.  :tease:

5767636[/snapback]

 

På den ene siden så arbeider mange av stortingsrepresentantene _veldig_ mye, gjerne også på kveldstid, slik at jeg unner dem den lønna de har nå. Som tross alt er mindre enn hva en godt lønnet lege eller advokat tjener. Jeg synes derimot pensjonsordningen er litt tvilsom (dvs, for god).

 

Og jeg tror det er fint mulig med motorvei Oslo-Tromsø. Selvsagt vil det koste, men tenk på alle gevinstene! Rask transport (tid er penger), mindre ulykker pga ræva veier, større bevegelsesmuligheter. Det vil gjøre Norge "mindre", og gjøre nord-norge mer tilgjengelig for resten av landet. Men politikerne tør ikke satse..

Lenke til kommentar

Før eller siden kommer smellen... hvis de ikke prøver å drøye det til vi har fått flyvende biler, da.  :p

5767807[/snapback]

Ja, men ska nu tru vilken avgifter vi får da :p

5767847[/snapback]

 

Luftavgift. :thumbup:

5767855[/snapback]

jepp, snart går vi vel på en skikkelig luftslått smell. :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...