Gå til innhold

Så var den her 2865,- ut i ingenting


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Betalte sist uke jeg, så nå sitter jeg ivrig å venter på at dem skal fikse et av de dype hullene i veien her, som naboen akkurat tok felgen med :p

5756259[/snapback]

Hehe, er jo bare å klage til kommunen eller hvem som eier og vedlikeholder veien. Er dems ansvar å dekke kostnadene for felgen, de sku nu også ha fått stått for eventuel skader i hjul oppheng og men jeg hadde nå klaget og levert regninga med beviset til den ansvarlige for veien. Gjort det en gang og må sikkert gjøre det igjen.

Lenke til kommentar
Flere naboer som har ringt til komunen å klage, inkludert oss.

Fikk beskjed om at dem skulle se på saken, det er ca 3 månder siden

5756896[/snapback]

Hmm, tok under 2 uker da jeg hadde det problemet. Men finns jo andre metoder, ring lokal avisa og få det i avisa eller smørre utover i lokal tv. Er jo enkle ting som kan hjelpe.

Endret av curtiis
Lenke til kommentar
Flere naboer som har ringt til komunen å klage, inkludert oss.

Fikk beskjed om at dem skulle se på saken, det er ca 3 månder siden

5756896[/snapback]

Hmm, tok under 2 uker da jeg hadde det problemet. Men finns jo andre metoder, ring lokal avisa og få det i avisa eller smørre utover i lokal tv. Er jo enkle ting som kan hjelpe.

5756909[/snapback]

Når du har med stat og kommune å gjøre bør du alltid be om dato for svar eller resultater. Endel prøver seg med at de ikke vet når de kan utbedre problemet (veien), be da om dato når du kan få vite når de vet datoen. Aldri gi opp. Begynner de å synes du er urimelig skal du øyeblikkelig be om navnet deres.

Lenke til kommentar
Hva er den da øremerket om jeg kan spørre??

5758026[/snapback]

 

Ikke noe?

5758365[/snapback]

 

 

Det politikerene ynder å kalle FELLESSKAPET.

Dvs: Skole, helse og tilogmed ett par veiprosjekt i ny og ne.

 

Og når jeg først nevner veiprosjekt, så er det interessant å se at nesten ingen nye veier blir laget uten at staten krever bompengefinansiering for at de skal støtte opp med halvparten av regningen.

Men hvis man regner sammen alle avgiftene som blir betalt inn til staten for å lage en ny vei, så har de vel i grunn ikke bidratt med en eneste krone, kun forskutert.

En entrepenør som bygger vei betaler selvfølgelig inn store summer i skatt, arbeidsgiveravgift, drivstoffavgifter (ja også på den såkalte avgiftsfrie dieselen), enorme avgifter på bilparken, Mva på utstyr de kjøper/leier osv osv...

Lenke til kommentar

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article585993.ece

Les artikkelen! Vi kan (kanskje?) bli kvitt mange bompengestasjoner og få litt mer valuta for de innbetalte avgiftene i stedet!

 

Fra artikkelen:

 

"Nok er nok. Hele lokalbefolkningen protesterer. Jeg har personlig lagt ut 25.000 kroner i året for å kjøre forbi bommen. Flere familier har lagt ut hundretusener av kroner av sin egen lomme til veien, sier høyrepolitiker i Rennesøy, Ommun Vareberg, til TV 2 Nettavisen."

 

"Kommunestyret i Rennesøy har enstemmig vedtatt at Stortingets beslutning om å finansiere veien til Finnøya med bare bompenger er uriktig og ulovlig. Kommunen har klaget saken inn til ESA-domstolen i EU. Det Stortinget har vedtatt er i strid med EØS-reglene. Dersom staten blir straffet for dette kan det få svært veldig store rikspolitiske konsekvenser. Vareberg forteller videre at staten kan miste retten til å kreve inn bompenger fra både Rennesøy og fra andre kommuner som har opplevd det samme i lignende saker."

Lenke til kommentar

Jeg bor også i Nord-Norge. Midt mellom Narvik og Harstad.

Betalte nettopp avgift for både moped (365,-) og avgiften for bil (jeg og samboeren har bil, men ingen har lov til å kjøre uten å ha med noen andre enda :p).

Og hva ser jeg når jeg tar BUSSEN fra skolen i dag. Joda, de tar ned det fine 80skiltet her borte og setter opp 70skilt. .. Nettopp på en annen vei tok de ned et 90skilt og satte opp 80 også..

Joda, her går pengene til bedre veier ja :ermm:

Endret av BeFs
Lenke til kommentar
Håper innbyggerne fortsetter med aksjonenene sine ved å fjærne betongblokkene og dumpe dem på fjorden.

Slike blokker er ikke tyngere en at en stor amerikansk SUV får trukket de bort.

5763882[/snapback]

Ja, får håpe de har råd til en stor amerikansk SUV da, etter at staten har sugd alle pengene ut av dem i form av bompenger og avgifter...

Lenke til kommentar

Og mange finner det rart at vi klager, for vi er jo et rikt land med gode verdier etc. Joda, det er jo klart at vi er alt det der, men skal vi likesåvell være dumsnill?

 

Jeg for min del er dritta lei av å betale avgifter på alt sammen, og ikke se noe forbedring i landet, men heller krangel om hva pengene skal brukes til. Men så snart det kommer til å slippe øksemordere og drapsmenn fri i norske gater, ja da får de t.o.m penger med på kjøpet. Drep 1 mann, få 10 000 kr fra staten. Drep 3 få betalt for 6, spesialtilbud fra den Norske stat, betalt av det norske folk.

 

Kanskje vi skulle kreve at penger vi betalte for bilen, skulle gå til utbedring av norske veier istede for oppgradering av sete trekke i politikkernes bil. Jeg er dritta lei av å betale for løgnene til politikkerne som likevell ikke gjør noe annet enn å lyve, skylde på andre og sende pengene vi betaler ut av landet.

 

Kanskje det er på tide at vi får en revolusjon her i Norge? Men så er det jo et problem at ingen styresmakter fungerer for fem flate øre. Alt har så totalt dårlige sider at det er liksågodt å ha det man er vant med istede for å bytte det ut med noe man ikke aner konsekvensene av.

 

Nei, får vel bare fortsette å betale denne avgiften, og leve i håpet at norske politikkere faktisk gjør jobben sin og bruker penger til veiene, men selvfølgelig, det går jo ikke, skal det bygges ny vei eller en vei skal utbedres, må jo det betales av oss i form av bom penger. Hvor ble det av pengene vi betalte? Joda, dypt nedi lomma til griske politikkere som proklamerer at de jobber for det norske folks beste, men innerst inne driter i oss.

Lenke til kommentar
Og mange finner det rart at vi klager, for vi er jo et rikt land med gode verdier etc. Joda, det er jo klart at vi er alt det der, men skal vi likesåvell være dumsnill?

 

Jeg for min del er dritta lei av å betale avgifter på alt sammen, og ikke se noe forbedring i landet, men heller krangel om hva pengene skal brukes til. Men så snart det kommer til å slippe øksemordere og drapsmenn fri i norske gater, ja da får de t.o.m penger med på kjøpet. Drep 1 mann, få 10 000 kr fra staten. Drep 3 få betalt for 6, spesialtilbud fra den Norske stat, betalt av det norske folk.

 

Kanskje vi skulle kreve at penger vi betalte for bilen, skulle gå til utbedring av norske veier istede for oppgradering av sete trekke i politikkernes bil. Jeg er dritta lei av å betale for løgnene til politikkerne som likevell ikke gjør noe annet enn å lyve, skylde på andre og sende pengene vi betaler ut av landet.

 

Kanskje det er på tide at vi får en revolusjon her i Norge? Men så er det jo et problem at ingen styresmakter fungerer for fem flate øre. Alt har så totalt dårlige sider at det er liksågodt å ha det man er vant med istede for å bytte det ut med noe man ikke aner konsekvensene av.

 

Nei, får vel bare fortsette å betale denne avgiften, og leve i håpet at norske politikkere faktisk gjør jobben sin og bruker penger til veiene, men selvfølgelig, det går jo ikke, skal det bygges ny vei eller en vei skal utbedres, må jo det betales av oss i form av bom penger. Hvor ble det av pengene vi betalte? Joda, dypt nedi lomma til griske politikkere som proklamerer at de jobber for det norske folks beste, men innerst inne driter i oss.

5766408[/snapback]

 

Bear , Scusi :roll:

 

Hvor har du det ifra, at politikerne bruker pengene på seg selv?

 

Jeg mistenker at du har misforstått saker og ting totalt. Greit nok at gata bak rundkjøringa foran skolen din har ett hull i veien, men det får da være måte på . Det er ikke politikerne sin oppgave å gå rundt å sjekke at alle gatene er fri for huller. Staten beviliger penger til kommunene, som står ansvarlig for utbedring av blant annet veier.

 

Pengene kommunen får er øremerket bl.a skole, sykepleie, veier osv.

 

Og dersom politikerne skulle hatt hat-tillegg ville jeg gitt de lønnstillegg på 20%. Jeg tror du ser for deg at de bare sitter og filer negler dagen lang.

Lenke til kommentar
Bear , Scusi

 

Hvor har du det ifra, at politikerne bruker pengene på seg selv?

 

Jeg mistenker at du har misforstått saker og ting totalt. Greit nok at gata bak rundkjøringa foran skolen din har ett hull i veien, men det får da være måte på . Det er ikke politikerne sin oppgave å gå rundt å sjekke at alle gatene er fri for huller. Staten beviliger penger til kommunene, som står ansvarlig for utbedring av blant annet veier.

 

Pengene kommunen får er øremerket bl.a skole, sykepleie, veier osv.

 

Og dersom politikerne skulle hatt hat-tillegg ville jeg gitt de lønnstillegg på 20%. Jeg tror du ser for deg at de bare sitter og filer negler dagen lang.

 

Skolen min? Erm, er nok ferdig med skolen for lenge sida, har faktisk kjørt i snart 5 år og kjenner nok de nordnorske veiene meget godt, godt nok til å kunne statfeste at penger ikke har blit brukt til oppussing på meget lenge. Innfartsåra til Salten og Bodø ser mildt sakt enkelte plasser for jevlig ut. Blant annet er der en bru som bare har plass til 1 bil i bredden. Dette er 2006, ikke 1980, hvor slike bruer var vanlig.

 

Nei, det er ikke politikkernes oppgave å sjekke veienene, men det er deres oppgave å bevigle penger der det trenges, og får de inn informasjon at veier er i en tilstand som desperat trenger oppgradering, burde de faktisk se på saken.

 

Hvor jeg har at politikkerne bruker penger på seg selv? Tja, det første de tar opp når de kommer på tinget er hva de selv skal ha i lønn. Og når de forlater får de en fallskjerm på flere tusen kroner, i en lang tid etterpå, mens de går "arbeidsledig". De får mere penger når de forlater tinget, enn en vanlig norsk arbeidsledig person får. Og de som motar arbeidsledighets trygd må ta i på det staten gir av tilbud, ellers mister de pengene. Er det nok, eller vil du ha mer?

 

At de bare sitter å filer negler dagen lang, tror jeg ikke. Eller, kanskje. De har vel sekretærer til å hente kaffen sin. Og om de gjør noe er det bare krangling og uenigheter, og masse løgner. Tror jeg har tatt jensemannen og co i løgn en god del ganger etter at de kom på tinget. Ikke be om eksempler her, om du ikke har fått med deg bruddene på valgløftene deres til nå så får du det aldri med deg, og jeg blir bare sittende her å skrive til krampa tar meg.

Lenke til kommentar
Bear , Scusi  :roll:

 

Hvor har du det ifra, at politikerne bruker pengene på seg selv?

 

Jeg mistenker at du har misforstått saker og ting totalt. Greit nok at gata bak rundkjøringa foran skolen din har ett hull i veien, men det får da være måte på . Det er ikke politikerne sin oppgave å gå rundt å sjekke at alle gatene er fri for huller. Staten beviliger penger til kommunene, som står ansvarlig for utbedring av blant annet veier. 

 

Pengene kommunen får er øremerket bl.a skole, sykepleie, veier osv.

 

Og dersom politikerne skulle hatt hat-tillegg ville jeg gitt de lønnstillegg på 20%. Jeg tror du ser for deg at de bare sitter og filer negler dagen lang.

5766450[/snapback]

De fleste veier i Norge er vel underlagt Statens vegvesen? Altså er det stort sett staten som bevilger penger direkte til statens vegvesen som igjen bestiller entreprenørarbeid av blant annet Mesta... At du sier folk bedriver syting og klaging kun fordi det er et lite hull i veien sier vel det meste om deg? Har du noen gang vært utenfor Stavanger sentrum eller??

De fleste norske veier er i så dårlig stand at bilene blir ristet i stykker av å kjøre på dem...

 

Når det gjelder at politikerne bruker penger på seg selv er vel dagens regjering et godt eksempel på. Det første de gjorde var å bevilge hver eneste minister 20 000 kroner i lønnsøke :hrm: Det er ikke særlig bra gjort!

 

Senest i går, eller i forgårs, var det oppe i stortinget om gjelden til bompengeselskapene skulle slettes, men dette ble nedstemt :ermm:

 

Edit: etterlønn ja, den tilsvarer vel en vanlig norsk stortingspolitikerlønning i ett år? (altså mellom 800 000 og 1 000 000 kroner...)

Endret av Fantasy6
Lenke til kommentar
Bear , Scusi

 

Hvor har du det ifra, at politikerne bruker pengene på seg selv?

 

Jeg mistenker at du har misforstått saker og ting totalt. Greit nok at gata bak rundkjøringa foran skolen din har ett hull i veien, men det får da være måte på . Det er ikke politikerne sin oppgave å gå rundt å sjekke at alle gatene er fri for huller. Staten beviliger penger til kommunene, som står ansvarlig for utbedring av blant annet veier.

 

Pengene kommunen får er øremerket bl.a skole, sykepleie, veier osv.

 

Og dersom politikerne skulle hatt hat-tillegg ville jeg gitt de lønnstillegg på 20%. Jeg tror du ser for deg at de bare sitter og filer negler dagen lang.

 

Skolen min? Erm, er nok ferdig med skolen for lenge sida, har faktisk kjørt i snart 5 år og kjenner nok de nordnorske veiene meget godt, godt nok til å kunne statfeste at penger ikke har blit brukt til oppussing på meget lenge. Innfartsåra til Salten og Bodø ser mildt sakt enkelte plasser for jevlig ut. Blant annet er der en bru som bare har plass til 1 bil i bredden. Dette er 2006, ikke 1980, hvor slike bruer var vanlig.

 

Nei, det er ikke politikkernes oppgave å sjekke veienene, men det er deres oppgave å bevigle penger der det trenges, og får de inn informasjon at veier er i en tilstand som desperat trenger oppgradering, burde de faktisk se på saken.

 

Hvor jeg har at politikkerne bruker penger på seg selv? Tja, det første de tar opp når de kommer på tinget er hva de selv skal ha i lønn. Og når de forlater får de en fallskjerm på flere tusen kroner, i en lang tid etterpå, mens de går "arbeidsledig". De får mere penger når de forlater tinget, enn en vanlig norsk arbeidsledig person får. Og de som motar arbeidsledighets trygd må ta i på det staten gir av tilbud, ellers mister de pengene. Er det nok, eller vil du ha mer?

 

At de bare sitter å filer negler dagen lang, tror jeg ikke. Eller, kanskje. De har vel sekretærer til å hente kaffen sin. Og om de gjør noe er det bare krangling og uenigheter, og masse løgner. Tror jeg har tatt jensemannen og co i løgn en god del ganger etter at de kom på tinget. Ikke be om eksempler her, om du ikke har fått med deg bruddene på valgløftene deres til nå så får du det aldri med deg, og jeg blir bare sittende her å skrive til krampa tar meg.

5766492[/snapback]

 

 

Krampa tar nok ikke meg, jobber som sekretær og kan skrive dagen lang.

 

Jeg er ikke noen politiker-fangirl. Men det får da være måte på å være kritisk også. Hele tiden ser jeg at det gjøres forbedringer på veier, og rundt omkring i byen .

 

Tviler forresten på at de i regjeringen har ei dame til å hente kaffe til seg. Dette er slik du har sett på tv fra Amerikanske 80'tallsfilmer. Om de har en sekretær til å ta seg av papirarbeid er noe helt annet.

 

At de får fallskjerm er også helt naturlig. De fleste som mister jobben sin uten å selv ha f.eks brutt arbeidsreglementet vil bli tilbudt en viss sum for å avslutte arbeidsforholdet, enten de er ansatt i Reitangruppen eller Staten Norge. Slik er det iallefall i selskapet jeg jobber i. Dersom det plutselig ikke skulle være arbeid til en av mine kollegaer lengre, blir de betalt ut med f.eks 1 årslønn for å slutte.

 

Og når du har sittet i Regjeringen kjenner hele Norges befolkning trynet ditt. Faren for at store deler av befolkningen er like trangsynte som deg og hater trynet ditt er også ganske stor. Hvilket gjør sjangsen for å få seg jobb med en gang etterpå ganske "slim".

 

I byen min har vi i løpet av 2 år fått nytt badeland, ny storkai, ny ungdomskole og en tunell er på vei.

 

Jeg gav ikke stemmen min i valget i fjor, så har ikke lov å klage uansett ;)

Lenke til kommentar
Bear , Scusi  :roll:

 

Hvor har du det ifra, at politikerne bruker pengene på seg selv?

 

Jeg mistenker at du har misforstått saker og ting totalt. Greit nok at gata bak rundkjøringa foran skolen din har ett hull i veien, men det får da være måte på . Det er ikke politikerne sin oppgave å gå rundt å sjekke at alle gatene er fri for huller. Staten beviliger penger til kommunene, som står ansvarlig for utbedring av blant annet veier. 

 

Pengene kommunen får er øremerket bl.a skole, sykepleie, veier osv.

 

Og dersom politikerne skulle hatt hat-tillegg ville jeg gitt de lønnstillegg på 20%. Jeg tror du ser for deg at de bare sitter og filer negler dagen lang.

5766450[/snapback]

De fleste veier i Norge er vel underlagt Statens vegvesen? Altså er det stort sett staten som bevilger penger direkte til statens vegvesen som igjen bestiller entreprenørarbeid av blant annet Mesta... At du sier folk bedriver syting og klaging kun fordi det er et lite hull i veien sier vel det meste om deg? Har du noen gang vært utenfor ring 3 i Oslo??

De fleste norske veier er i så dårlig stand at bilene blir ristet i stykker av å kjøre på dem...

 

Når det gjelder at politikerne bruker penger på seg selv er vel dagens regjering et godt eksempel på. Det første de gjorde var å bevilge hver eneste minister 20 000 kroner i lønnsøke :hrm: Det er ikke særlig bra gjort!

 

Senest i går, eller i forgårs, var det oppe i stortinget om gjelden til bompengeselskapene skulle slettes, men dette ble nedstemt :ermm:

 

Edit: etterlønn ja, den tilsvarer vel en vanlig norsk stortingspolitikerlønning i ett år? (altså mellom 800 000 og 1 000 000 kroner...)

5766506[/snapback]

 

Ring 3 i oslo, den har jeg ikke hørt om. Men har vært ganske mye på veiene fra Tr.hjem -Oslo, og Trondhjem Stavanger. Både langs kysten, og på innlandet.

 

En gang iblant på våren er det noen hull i veien opp til byggefeltet hvor jeg bor pga mye busstraffikk. Dette blir alltid utbedret i løpet av kort tid. I fjor ble også veien utbedret , og gjort breiere.

 

Rart at det skal være så stor forskjell

Lenke til kommentar
Jeg er ikke noen politiker-fangirl. Men det får da være måte på å være kritisk også. Hele tiden ser jeg at det gjøres forbedringer på veier, og rundt omkring i byen .

 

Ikke at jeg vet radiusen på den "rundt omkring" men tror ikke det kan være langt unna en storby for du bærer ufattelig stor preg av "city girl" som ikke har vært noe særligt langt på norske veier. La meg ta deg med på en liten kjøretur da.

 

Hem hem

 

Jeg bor i Svolvær, la det være utgangspunkte da. Så tok jeg ferga fra Svolvær til Skutvik. Nå som Lofast ikke er kommet, er Skutvik portalen til lofoten, nærmest, ettersom det er lettere å kjøre til skutvik når du kommer fra Fauske, Bodø etc og ta fergen derfra over til Lofoten. Skutvik - Ulsvåg, riksvei 81, er derfor meget tungt belasted deriblant av Nord Cargo og Felleskjøp biler. Spesielt på sommeren er denne veien under utrolig stor trafikk av blant annet turister. Denne veien ser ut som et dass, tynn, kronglete og i ufattelig dårlig stand. Det har vært snak lenge om å gjøre noe med denne veien, men ingen ting har blitt gjort. Den ser fremdeles ut som et dass mildt sakt.

 

Så kommer vi til Ulsvåg, la oss denne gangen kjøre sørover mot Innhavet og deretter mot Fauske. Denne veien er fin, meget fin. Kanskje fordi den er blitt oppgradert for noe år siden, men den begynner å bli slitt. En del plasser er det stygge hull i veien, samt at den enkelte plasser er litt kronglete, men dog fremdeles en av de finere veien her nord.

 

Så kommer vi til Fauske, skal til Bodø. Her har de bygget en fin rundkjøring. Bare det at de har ikke gjort jobben sin. Semi trailere fra sørlandet må opp på fortauet for å komme rundt. Sløsinger med penger, hvor de må utbedre den for at den skal være brukbar for større kjøretøy.

 

Vi tar av og nerover til Bodø, kjører på riksvei 80 mot Bodø. Veien er under utbedring på Bodø siden, men ellers er den meget tynn, kronglete, hullete og elendig i standen. Har også en bro som er alt for tynn.

 

Nå har ikke jeg vært lengere sør kjørende så jeg går nordover nå.

 

Fra svolvær til Fiskebøl, mesteparten av veien, OK men virkelig i stor behov for utbedring ettersom veien blir tyngre traffikert når LOFAST står ferdig (en vei jeg er forbauset over faktisk fikk penger pga treige politikkere og dotter i Vesteråls politikk krets). Ferge fra Fiskebøl, kjører fra Melbu til Bjerkvik (forbi Gullesfjord botten hvor LOFAST munner ut) og tar av ved Bjerkvik nordover mot Nordkapp. Til nå OK veier, utbedret for ikke lange tida siden, noe jeg igjen er forbauset over. Når du kommer over til Troms fylke begynner du å se litt mer slitasje på veiene, men fremdeles i kjørbar stand. Fra E69 over til veien ned til Hammarfest, ja, den går vi ikke inn på engang. La meg bare si det slik at det er ikke en vei for sarte sjeler, da det eneste som skiller deg fra et stup rett ned i svarte havet, er en strimle tynn metall også kalt autovern. På andre siden, bratt fjellvegg.

Uansett.

Opp mot Honingsvåg er helt ok, men det er fordi de ikke for lenge siden fikk fastlands forbindelse der oppe, så det skulle blott bare mangle at veien var utbedret her, men igjen er jeg forbauset for det hadde jeg ikke forventet.

Så kommer vi til Honingsvåg, og her er det mye å ta fatt i. F.eks veien opp mot Nordkapp, et populært turistmål om sommeren, og det er ikke engang autovern her. Enkelte plasser er det bare sjoføren som hindrer at du holder deg på veien og ikke ender rett utfor. Traff foresten en buss her når jeg var på vei ned, var bare Guds løkke og flaks at jeg klarte å snike meg forbi.

Så er vi tilbake ved veikrysset vi forlot til Honingsvå og kjører sørver mot Lakselv. Denne veien minner mer om et dass enn noe annet jeg har sett, og det er klassifisert som 80 vei. Joda, tyn, kronglete og hullete. Veien fra Lakselv til Karasjok er OK da jeg kjørte der. Så kom jeg over grensa til Finland, og der var jo veiene noe helt annet. Fint asfaltert og nesten ingen hull der. Så når man ser bort fra bortkjøring i Rovaniemi, så var det helt OK.

 

Ja, det ble en litt lang beskrivelse her, men som du kanskje ser så har jeg kjørt en del mil på norske veier her nord og kan statfeste at de er langt fra E standard som de fleste vei bitene har klistra på skiltene. De minner mer om kjerravei i Irak enn asfalt vei i en av verdens rikeste land. De er mange plasser ikke verdig stemplet som riksvei engang. Du kan kanskje se på det som rart at det er stor forskjell, men Norge er et langt land med mange mil veier. At veiene inne i byen er OK, er ikke ensbetydende at de er OK resten av landet. Om du ikke har kjørt noen mil med norsk landevei, så tror jeg ikke du har mye å stille opp med her, for erfaring er noe som slår det du har lest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...