Gå til innhold

Så var den her 2865,- ut i ingenting


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hurra for privatisering av veiene, så det blir enda vanskeligere å bo utenfor de store byene!

5752436[/snapback]

 

Enkelte land som har privatisert veiene har VELDIG bra veier. Det er riktignok mange bomstasjoner, men det spiller ingen rolle da man kan betale avgift (f.eks. abonnere på og kjøre rett gjennom med en slik brikke i vinduet) kun de strekningene man faktisk bruker. Jeg ser uansett ikke problemet med å prioritere de veiene som blir mye brukt fremfor den veien som kun en person bruker på vei til bondegården sin; Da kan den personen kjøpe veien og utbedre den selv for de pengene han ellers ville brukt på veiavgift.

 

Jeg har selv vært i land som har privatisert veiene og veiene der er veldig mye bedre enn i Norge selv på de stedene hvor det ikke er et hus å se på mange mil.

Endret av invictus
Lenke til kommentar
Hurra for privatisering av veiene, så det blir enda vanskeligere å bo utenfor de store byene!

5752436[/snapback]

 

Enkelte land som har privatisert veiene har VELDIG bra veier. Det er riktignok mange bomstasjoner, men det spiller ingen rolle da man kan betale avgift (f.eks. abonnere på og kjøre rett gjennom med en slik brikke i vinduet) kun de strekningene man faktisk bruker. Jeg ser uansett ikke problemet med å prioritere de veiene som blir mye brukt fremfor den veien som kun en person bruker på vei til bondegården sin; Da kan den personen kjøpe veien og utbedre den selv for de pengene han ellers ville brukt på veiavgift.

 

Jeg har selv vært i land som har privatisert veiene og veiene der er veldig mye bedre enn i Norge selv på de stedene hvor det ikke er et hus å se på mange mil.

5752488[/snapback]

 

Privatisering av veier høres ut som en utrolig god idë, så lenge man lar være å sette seg skikkelig inn i hva det betyr :)

 

Det kunne f.eks komme til å ruinere småbarnsfamilier. Mor og far skal på jobb, barn skal i barnehage, på skole og på fritidsaktiviteter. Det blir mange ganger fram og tilbake det... :ohmy:

Lenke til kommentar
Det kunne f.eks komme til å ruinere småbarnsfamilier. Mor og far skal på jobb, barn skal i barnehage, på skole og på fritidsaktiviteter. Det blir mange ganger fram og tilbake  det...  :ohmy:

5752649[/snapback]

 

Så lenge de likevel betaler mye mer i dag ville de vel heller juble?

Lenke til kommentar

Når jeg fikk regninga på 2865,- bestemte jeg meg ganske kjapt..

Kjøpte meg ny bil, kvitta meg med den gamle og slapp unna.

 

Hvordan i faen skal studenter, lærlinger, folk med økonomiske problemer generelt kunne klare å ha råd til å eige en bil om staten skal ha mange hundre tusen kroner i skatter og avgifter året rundt?

 

Årsavgift, omregistreringsavgift, bensinavgifter, piggdekkavgifter osv osv osv.. Holder jo på i det uendelige!

 

At ikke den norske stat kan skjerpe seg å la folket få overleve i landet?

Har mange kompiser som faktisk sliter med økonomien og har vanskelig for å kunne finne på noe som helst fordi de ikke har økonomi til det. Og avhengig av bil er de faktisk også.

 

Den dagen vi får en regjering som tenker på folket istedenfor deres egen lønn og luksus så skal jeg heller begynne å anbefale folk å flytte hit.. Den dag i dag anbefaler jeg folk å stikke langt vekk herifra å få set ett liv!

Lenke til kommentar
Hurra for privatisering av veiene, så det blir enda vanskeligere å bo utenfor de store byene!

5752436[/snapback]

 

Enkelte land som har privatisert veiene har VELDIG bra veier. Det er riktignok mange bomstasjoner, men det spiller ingen rolle da man kan betale avgift (f.eks. abonnere på og kjøre rett gjennom med en slik brikke i vinduet) kun de strekningene man faktisk bruker. Jeg ser uansett ikke problemet med å prioritere de veiene som blir mye brukt fremfor den veien som kun en person bruker på vei til bondegården sin; Da kan den personen kjøpe veien og utbedre den selv for de pengene han ellers ville brukt på veiavgift.

 

Jeg har selv vært i land som har privatisert veiene og veiene der er veldig mye bedre enn i Norge selv på de stedene hvor det ikke er et hus å se på mange mil.

5752488[/snapback]

 

Privatisering av veier høres ut som en utrolig god idë, så lenge man lar være å sette seg skikkelig inn i hva det betyr :)

 

Det kunne f.eks komme til å ruinere småbarnsfamilier. Mor og far skal på jobb, barn skal i barnehage, på skole og på fritidsaktiviteter. Det blir mange ganger fram og tilbake det... :ohmy:

5752649[/snapback]

 

Tipper det fortsetter å være slik det er i dag, det med bompenger det. Altså, når jeg kjører på motorveien her så betaler jeg 25,-. Når jeg har kjørt igjenom så blir brikken registrert slik at hvis jeg passerer enda en bomstasjon før det har gått en time (eller noe sånn) så slipper jeg å betale..

Lenke til kommentar
Privatiser veien! På den måten vet vi at vi betaler direkte til de som vedlikeholder veiene ;)

5752198[/snapback]

Om du synes staten er "grådig" ville du bli ovverasket over hvordan det hadde blitt dersom en skulle tatt privat drift av veier i nærmere øyesyn. :!: Ingen orker å drive noe som helst uten at det skal være lønnsomt

5752303[/snapback]

Interessant påstand.

 

Selv har jeg hørt eksempler på at private gjør det bedre, raskere og billigere.

- en tunnell skulle lages, veivesenet begynte fra den ene siden, et privat selskap fra den andre. Veivesenet kom ikke engang halvveis før de hadde brukt budsjettet, det private selskapet passerte halveispunktet uten å bruke hele budsjettet.

- en vestlandskommune skulle oppgradere en vei, fikk et bra anbud, men ble tvunget til å godta veivesenets dyrere og dårligere tilbud pga reglene den gangen.

 

Nå er veivesenet blitt rent administrativt, drift er privatisert gjennom Mesta, tror disse historiene hadde noe med saken å gjhøre, for de kom begge opp i forkant av privatiseringen.

 

At staten skal sette krav og drifte etter disse er bukken og havresekken. Det går sjelden bra.

Lenke til kommentar

Det er utelukkende positivt med private aktører på markedet. En privat aktør er avhengig av fornøyde kunder for å kunne drive med overskudd, og en privat aktør er avhengig av overskudd for å overleve. Et statseid selskap kan drive som de selv vil, blir det røde tall i regnskapet dekker staten dette inn. En annen ting med statlige bedrifter er at de ikke er særlig avhengig av kundetilfredshet for å klare seg. Ta for eksempel NSB, et selskap som ville gått nedenom og hjem for mange år siden hadde det vært et privat selskap.

Har du vært i Tyskland har du mest sannsynlig kjørt på Autobahn, en flott vei bygd av private aktører.

Lenke til kommentar
Det er utelukkende positivt med private aktører på markedet. En privat aktør er avhengig av fornøyde kunder for å kunne drive med overskudd, og en privat aktør er avhengig av overskudd for å overleve. Et statseid selskap kan drive som de selv vil, blir det røde tall i regnskapet dekker staten dette inn. En annen ting med statlige bedrifter er at de ikke er særlig avhengig av kundetilfredshet for å klare seg. Ta for eksempel NSB, et selskap som ville gått nedenom og hjem for mange år siden hadde det vært et privat selskap.

Har du vært i Tyskland har du mest sannsynlig kjørt på Autobahn, en flott vei bygd av private aktører.

5754718[/snapback]

 

 

De "private aktørene" som bygde autobahn, var fanger i Hitler-tyskland. Men senere er selvfølgelig veien vedlikeholdt av muligens private...

Lenke til kommentar

Sikker? Kilde? Wikipedia sier om saken at

Just days after the 1933 Nazi takeover, Adolf Hitler enthusiastically embraced an ambitious autobahn construction project and appointed Fritz Todt the Inspector General of German Road Construction. Soon, over 100,000 laborers worked at construction sites all over Germany. As well as providing employment and improved infrastructure, necessary for economic recovery efforts, the project was also a great success for propaganda purposes. In retrospect, one can say another aim of the autobahn project, beyond creating national unity and strengthening centralized rule, was to provide mobility for the movement of military forces (see Nazi architecture).
Om du har andre kilder bør artikkelen klart oppdateres.
Lenke til kommentar
Sikker? Kilde? Wikipedia sier om saken at
Just days after the 1933 Nazi takeover, Adolf Hitler enthusiastically embraced an ambitious autobahn construction project and appointed Fritz Todt the Inspector General of German Road Construction. Soon, over 100,000 laborers worked at construction sites all over Germany. As well as providing employment and improved infrastructure, necessary for economic recovery efforts, the project was also a great success for propaganda purposes. In retrospect, one can say another aim of the autobahn project, beyond creating national unity and strengthening centralized rule, was to provide mobility for the movement of military forces (see Nazi architecture).
Om du har andre kilder bør artikkelen klart oppdateres.

5755673[/snapback]

 

 

 

Another myth related to "Hitler's autobahn" is that of the employment benefits it provided. The main reason the autobahn had difficulty getting off the ground prior to the Nazi era was the worldwide depression and hyperinflation in Germany. Hitler promoted building the autobahn for the jobs it would create, but in reality autobahn construction never employed more than a small fraction of the millions of German unemployed. Before the war forced the Nazis to abandon all autobahn construction in late 1941, Russian prisoners of war were doing much of the work.

Lenke til kommentar

Greit, fikk ikke uttrykt meg klart nok der nei. Beklager :blush:

 

Men det stemmer som dere sier at Autobahn ble bygd av Hitler og hans "menn", altså hovedstrukturen til dagens vei. Men det bygges hver eneste dag nye veistrekninger på Autobahn, som tilsluttes dagens veinett og disse strekningene bygges av private aktører.

Dessuten har hele Autobahn gjennomgått oppgraderinger (i noen tilfeller ganske store oppgraderinger) i løpet av de siste årene, og dette er det også private aktører som står for. Var egentlig det jeg mente med at private aktører har bygd veien de siste årene! Igjen, beklager!

 

Forresten, kan anbefale dere å se en episode av Megastructures på National Geographic som omhandler Autobahn (kunne linket til denne episoden, men det er ikke lov på dette forumet :hrm: ). Den er virkelig verdt en liten time, fordi den forteller hvordan en vei blir hvis den blir tilrettelagt for trafikken og ikke omvendt.

 

 

Edit: Underlig hvordan en post som egentlig omhandler årsavgiften skifter til diskusjon om private eller offentlige aktører, for deretter å gå over til hvem som egentlig står bak Autobahn... :roll::D

Endret av Fantasy6
Lenke til kommentar

nå har jeg ikke orket å lese alt som har blitt skrevet her, men er det slik at pengene til veiavgiften MÅ gå til nye veier, vedlikehold av gamle, skilting osv? ser ikke så mye til de penga synes jeg... ganske latterlig at man til tider må kjøre så sakte som 40, krysse masse fotgjengerfelt m.m for å komme seg fra oslo til trondheim. på den andre siden så er det ganske mye penere å se på, dessuten kan man nyte utsikten og naturen når man ligger i 20km/t bak et kobbel av østtyske campingturister i enkeltfil og mottraffikk på vei ned fra dovre.

Lenke til kommentar

Har ikke orket å lese gjennom alt nå, men det som er enda sykere er at vi som har campingvogn som vi bruker et par tre uker i året (og da står den vel stort sett i ro eller befinner seg uten for norskegrense og veier...), og 990 NOK skal de ha for dette!! Hvor i svarte er logiken??

 

Jammen skal de ha norge til å være et turist land, og bla. oppfordere folk til å feriere i eget land. Vel, koster meg 1000 extra spen den ferien pr. år! Som om det ikke var dyrt nok. Spør 100 turister og de vil skryte over natur osv. men de vil også nevne hvor svindyrt alt er også..

 

Veiavgiften er vel ikke det værste i seg selv, men det er grenser for hvor mye vi skal ut med. Kan ta mye taxi for det vi bruker på bil i dette landet.. Og Den som kommer og sier at jeg ikke trenger bil, kan ta og sleike seg der jeg er høyest når jeg plukker blåbær....

Endret av Blacki
Lenke til kommentar
Siste nytt

 

Natur og ungdom kom med en komentar på Tv2 nyhetene:

 

Ja, vi vil gjerne se en dobbling av veiavgiften

 

Her snakker vi folk, eller "ungdommer" med peiling? :!:

5756067[/snapback]

 

Nei, vi prater ungdom som ikke vet sitt eget velbefinnende... N&U er noen sosialistiske småjævler jeg aldri har likt, de skaper bare krøll, kø og mas!

 

(se bort fra at det står "brukermoderator" under navnet mitt... ;) )

Lenke til kommentar

Sant det oysfaerg :)

 

Men så er det noen som endelig tørr å snakke rett fra levra :

 

Ved å bygge bedre veier og redusere avgiftene på kjøp av ny bil, samt omsetning av bruktbil, kan vi redde mange menneskeliv og redusere antallet trafikanter som skades kraftig, skriver Bilaksjonen i en pressemelding.

 

LINK

 

Men tror du politkerene i det heletatt tenker over noe av dette? nei fordi er nødt til å tenke $$$

Lenke til kommentar
Siste nytt

 

Natur og ungdom kom med en komentar på Tv2 nyhetene:

 

Ja, vi vil gjerne se en dobbling av veiavgiften

 

Her snakker vi folk, eller "ungdommer" med peiling? :!:

5756067[/snapback]

Ja, sykt. De hadde sikkert betalt, regner nå med om du spør de så fer de vel å kjør i gammle bromm av noen biler... De sykler nå garantert ikke. Da var regninga betalt, å kor gla æ blei da er det bare å vente på at veien blir bedre :yucky:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...