MrQuote-on-Quote Skrevet 12. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 12. mars 2006 [...]Kan hende jeg tar feil, men med tanke på turister og slik må det jo være litt vanskelig å stenge av E39 for påbygging/vedlikehold?[...] Tja, det finnes som regel alltid andre veier man kan omdirigere trafikken på, selv om jeg kan se at det ikke vil bli så moro ved f.eks. Kristiansund som du kjører til. Men siden det meste av veien er så dårlig, hvorfor ikke bare bygge ny vei hele strekningen? Det hadde vært noe. Dyrt, garantert, men siden store deler av veien på vestlandet allerede består av ferjer hadde det ikke blitt så mye som man kan forespeile seg. Tenk hva en slik ny vei, kanskje med tuneller/broer ved alle fjordene kunne gjøre for kommunikasjonen innenfor de regionene E39 berører. Vi snakker om en svært stor del av Norges befolkning. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 13. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 13. mars 2006 sveits ... 7.4mill innbyggere, italia 58mill innbyggere ... selv om hver innbygger betaler mindre i skatt pr pers, så bor de mye tettere, og derfor har det lettere med å lage vei ..regner eg med ... bare en strøtanke ... mulig jeg har feil ... Nå skal jeg ikke være så skråsikker heller, men tviler på at de har kontantstøtte, minstepris i barnehage, investert i borgerportal, uhjelp uh ... hva andre rare ting bruker vi penger på her til lands ..... Lenke til kommentar
_M@ts_ Skrevet 13. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 13. mars 2006 (endret) Det er mulig å utvikle en resistent asfalt men det koster staten for mye. Da er det bedre å legge søppelasfalt som 90% består bare av stein og litt asfalt. Du kan liksom pelle av steinen selv. I Tyskland/Østerriket koster 1km Autobahn 6 millioner Euro, den holder flere ti-år. Her koster en 1km vei noen hundre-tusen kroner. Det mangler bare vilje her i Norge, penger finnes nok av. Endret 13. mars 2006 av _M@ts_ Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 13. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 13. mars 2006 Bispeveien i Vestfold ble asfaltert for noen år siden med en substans som var faktisk helt utslitt på bare ett år, og da måtte de asfaltere pånytt. Utrolig. I tillegg gjøres det dårlig grunnarbeide her til lands, bl.a. manglende drenering som igjen fører til telehiv om våren pluss at veien setter seg så kjøresporene blir som lange trau. Det er et uttrykk å spare seg til fant. I Norge er det standard prosedyre. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 13. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 13. mars 2006 Her koster en 1km vei noen hundre-tusen kroner. 5747335[/snapback] Den der var kanskje litt drøy. Spørs selvsagt hva slags vei det er snakk om.. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 13. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 13. mars 2006 (endret) Autobahn bruker betong som er superslitesterk. Men det funker ikke i norge fordi det er for kaldt her. Da vil betongen sprekke ... og de som har kjørt på sprukken betong vet at det ikke er gøy. Endret 13. mars 2006 av DarkSlayer Lenke til kommentar
curtiis Skrevet 13. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. mars 2006 Autobahn bruker betong som er superslitesterk. Men det funker ikke i norge fordi det er for kaldt her. Da vil betongen sprekke ... og de som har kjørt på sprukken betong vet at det ikke er gøy. 5747625[/snapback] Jepp, nei vi får slutt å klage på noe som alikevel ikke noen gidder å bry seg med. Staten norge er jo ikke annet enn en enorm sparegris som innvandrene ligger å suger fettet ut av. Men vi får heller glede oss til den gangen i framtia verden går uten olje og gass, da kan vi sitte hær å klø oss en viss plass. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 13. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 13. mars 2006 (endret) Bedre veier har vi ikke råd til, men å sponse bedrifter med en hel årslønn for innvandrere og ny opera DET er en god ide... *oppgitt* Hva skjedde meg for fellesskapets beste? Endret 13. mars 2006 av invictus Lenke til kommentar
Fantasy6 Skrevet 14. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2006 (endret) Til dere som nevner den nye operaen å slike ting: Dere har da skjønt at vi normale borgere vil ha mye større nytte av en slik istedet for en god vei her og der? Det er hvertfall det politikerne mener Det er vel nesten mulig å bygge 4-felts motorvei fra Lindesnes til Alta for den summen en ny opera kommer opp i DarkSlayer: Veiene er så dårlig og dårlig utbygd ... sutre sutre .... : *kremt* prøvd andre land sutrepeis? Ikke bare motorveien i danmark og sverige? Ja jeg har kjørt på andre veier enn motorveien i både danmark, sverige og tyskland for å nevne noen, og i danmark for eksempel så er riksveiene mye finere enn europaveiene her i landet er. Det burde da være et minstekrav for oss betalere at vi får gode hovedfartsårer å kjøre på, sånn som e39, e18 og e6? Bear^: Det er nok bare ikke i nord at dere har elendige veier. Jeg kommer selv fra et sted i indre Agder og der kan vi, om våren, ikke kjøre fortere enn 30 km/t hvis vi ikke ønsker å ferdes med livet som innsats. For der er det så kraftige humper i veien at det er fare for at bilen finner det for godt og hoppe ut i grøfta hvis farten er 60+ km/t Endret 14. mars 2006 av Fantasy6 Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 14. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2006 Hva skjedde meg for fellesskapets beste? 5748156[/snapback] "Felleskapets beste" = det hurra-meg-rundt-politikere og byråkrater liker å bruke penger på. Lenke til kommentar
curtiis Skrevet 14. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. mars 2006 Hva skjedde meg for fellesskapets beste? 5748156[/snapback] "Felleskapets beste" = det hurra-meg-rundt-politikere og byråkrater liker å bruke penger på. 5750728[/snapback] Feil, det eneste de tenker på er å sikre seg mest mulig + en feit pensjon og litt div snusk fra folk som vil kjøpe seg lov. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 14. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2006 Hva skjedde meg for fellesskapets beste? 5748156[/snapback] "Felleskapets beste" = det hurra-meg-rundt-politikere og byråkrater liker å bruke penger på. 5750728[/snapback] hehe et argument jeg støtter. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 14. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2006 Det er nok bare ikke i nord at dere har elendige veier. Jeg kommer selv fra et sted i indre Agder og der kan vi, om våren, ikke kjøre fortere enn 30 km/t hvis vi ikke ønsker å ferdes med livet som innsats. For der er det så kraftige humper i veien at det er fare for at bilen finner det for godt og hoppe ut i grøfta hvis farten er 60+ km/t Derfor jeg bare utalte meg om veier jeg har kjørt, men fint å se at det er andre plasser og som er totalt ufremkommelig. En vei jeg kjører vær forbanna dag her oppe er totalt elendig på vår parten, når tele løsninga skjer. Humper overalt. En senka bil som f.eks Corado (som typen til søstra mi hadde) tar nedi veien når du kjører på vårparten. Hva er gjort med veien? Et tynt lag med ny asfalt i løpe av 10 år. WOW!! Avgiftene som vi betaler til vei, går somregel til alt annet enn hva det skal gå til. Vis pengene ble brukt til 1 ting, å utbedre veiene, så hadde det kanskje vært litt bedre. Om vi tenker at det er ca 2 millioner bil eiere i Norge, og de alle betaler 2865 kr i året, så etter 1 år har Norge 5'730'000'000 kr inne. Om de da brukte de milliardene til å veier, ja kanskje vi da hadde sett litt bedre på det. Lenke til kommentar
Fantasy6 Skrevet 14. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2006 Om vi tenker at det er ca 2 millioner bil eiere i Norge, og de alle betaler 2865 kr i året, så etter 1 år har Norge 5'730'000'000 kr inne. Om de da brukte de milliardene til å veier, ja kanskje vi da hadde sett litt bedre på det. 5751416[/snapback] Regnestykket ditt stemmer forsåvidt, bortsett fra at det er litt lite... Staten krever inn godt og vel 7 mrd. ifølge denne artikkelen: Bil Norge Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 14. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2006 Hjelpes meg, og fremdeles forfaller norske veier? Husker jeg så en reportasje for en stund siden med en lastebil eier. Han kjørte samme strekning hele tiden. Veien var klassifisert som "riksvei", men hadden standard som ikke engang klassifiserte den som "kjerravei". Den var så tynn at en normal Nord cargo bil bare hadde bitte litte grann klaring på motsatt side av veien, og da brukte den hele sin side. Møtte han andre personbiler var det bare å rygge til veien ble breiere. Møtte han andre lastebiler, var det problematisk, for selv med "møteplassene" som var spred langs veien, var det ikke plass til å 2 nord cargo biler i bredden. Jeg tenkte med meg selv "er dette Norge"? Er det virkelig slik at vi betaler flere miliarder i årsavgift på bilen, men likevell har en veistandard som ikke ligner grisen. Hvor blir det av pengene, brukes de til å betale for nye biler i Irak, slik at selvmords bomberne har noe registrert å kjøre? Jeg tviler så på at det norske systemet funker, at dere aner ikke. Vi betaler og betaler, men ser aldri noe serlig av det vi betaler for. Det eneste vi får er tomme løfter og rare ord fra folk vi selv valgte inn for å representere oss i styret av norge, men som snur ryggen til oss når de er kommet inn og overkjører oss totalt med politikk de selv vil fremheve, men som vi ikke er interesert i å ha. Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 14. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2006 Jeg synes personlig at årsavgift på bil er mye mindre surt å betale enn NRK-lisens. Bilen koster i snitt 100-300 tusen kroner, så årsavgiften for å få lov å bruke den er ikke så store penger. TVen får man for 5-15 tusen, og beregner man verditap, får man at man betaler faktisk mer for avgiften enn for TVen. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 14. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2006 Privatiser veien! På den måten vet vi at vi betaler direkte til de som vedlikeholder veiene Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 14. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2006 Privatiser veien! På den måten vet vi at vi betaler direkte til de som vedlikeholder veiene 5752198[/snapback] Om du synes staten er "grådig" ville du bli ovverasket over hvordan det hadde blitt dersom en skulle tatt privat drift av veier i nærmere øyesyn. :!: Ingen orker å drive noe som helst uten at det skal være lønnsomt Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 14. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2006 (endret) Privatiser veien! På den måten vet vi at vi betaler direkte til de som vedlikeholder veiene 5752198[/snapback] Om du synes staten er "grådig" ville du bli ovverasket over hvordan det hadde blitt dersom en skulle tatt privat drift av veier i nærmere øyesyn. :!: Ingen orker å drive noe som helst uten at det skal være lønnsomt 5752303[/snapback] Tja, når vi betaler inn 5 ganger så mye som blir brukt på veier, så overrasker det meg om ikke private kan være interessert... Endret 14. mars 2006 av klilleng Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 14. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2006 Privatiser veien! På den måten vet vi at vi betaler direkte til de som vedlikeholder veiene 5752198[/snapback] Om du synes staten er "grådig" ville du bli ovverasket over hvordan det hadde blitt dersom en skulle tatt privat drift av veier i nærmere øyesyn. :!: Ingen orker å drive noe som helst uten at det skal være lønnsomt 5752303[/snapback] Tja, når vi betaler inn 5 ganger så mye som blir brukt på veier, så overrasker det meg om ikke private kan være interessert... 5752344[/snapback] Da måtte vi muligens forberede oss på å betale bompenger på mange strekninger hvor det ikke er bompenger i dag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå