Gå til innhold

Så var den her 2865,- ut i ingenting


Anbefalte innlegg

Jeg vil i denne forbindelse atter en gang trekke fram debatten mellom Jens Stoltenberg og Karl I Hagen 17. mai 2001.

Jens sier at FRPs statsbudget er 20mrd dyrere en APs og lurte på hvor han skulle hente pengene fra.

Karl svarer at APs statsbudget var beregnet med 186mrd i overskudd mens FRPs bugtet var med 166mrd i overskudd, så han såg ikke problemet.

Problemet er at statsbudgettet er beregnet til en fast sum hvorav innholdet diskuteres i statsbudgettet, sluttsummen er de fleste enige om.

Dette er årsaken til at all veiavgift ikke går uavkortet til vei, noe jeg mener den skulle ha gått til.

FRP er foresten for å fjerne denne avgiften mens alle andre er i mot, gir tross alt en pen intekt til Jens pensjonsfond.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Akkurat det som er problemet. "Men det er vel opp til politikerne...". I dag styrer de. La oss være litt naive - ta tilbake makta! :p

5696419[/snapback]

 

Nei heller at vi har feil personer til å være politikere. For å styre ting riktig krever faktisk hjerne. Og idealet er da å få inn politikere som faktisk har hjerner og har en utdannelse som er relatert til hvert av deres felt. Og kommunisme styrter et land istedet for å styre det bra.

Lenke til kommentar
Luksus problemer, eller hard realitet? Vi må ha bil i norge og årsavgifta er den sureste avgifta jeg betaler. Ikke noe ser man til den, men betaler du ikke blir du bare enda mer utsugd. Det er lite med vedlikehold på veiene her nord, asvalten blir lappet og lappet i lappene etter som den slites bort. Ødelegger bilene på veiene men uten bil i nordnorge så står man på stede hvil, siden det er lite med kollektiv transport. Den går så sjeldent at skal du noe sted må du planlegge hele løpet før du reiser, og glipper bussen ja da er du pent nødt til å vente mange timer.

Da slipper jeg mine 2865,- kr rett i det store sluket som vi den NORSKE stat er. :nei:

5696070[/snapback]

Jeg er helt enig i at staten gjør for lite for bilistene. Derimot er jeg ikke enig i din insinuasjon om at veiene er dårligere i Nord-Norge enn ellers i landet. Nå vet jeg ikke hvor du er fra i Nord-Norge, men jeg var for noen år siden i militæret ved Setermoen. Jeg ble overrasket over hvor gode veiene var. Rette og bra strekninger, helt okei asfalt. Jeg er fra sør i Rogaland, og veiene jeg kjørte på i Nord-Norge var bedre enn jeg var vant til i alle fall! Veien er generelt sett dårlige over alt i Norge, når man sammenligner med europeisk standard. Land vi ikke liker å sammenligne oss med, som f.eks. Serbia har flere kilometer motorvei enn vi har... ganske tragisk.

 

Edit: Glemte å nevne at de fleste strekninger i Norge ikke en gang tilfredsstiller Statens Vegvesens egne mål på veistandarder.

Endret av jonmagne
Lenke til kommentar

Veiene i mer eller mindre hele lofoten er kronglete, trange og dårlige å kjøre på. Vestrålen og veiene der har en bedre, men fremdeles dårlig standard i forhold til hva vi betaler i vei avgift. Veiene fra ca Gullesfjordbotten (Loftas ender der) til rundt Narvik er bedre men fremdeles dårlig i forhold til den standarden jeg forventer fra en slik pris. Nordover til Nordkapp, via Alta, er veiene mildt sakt enkelte plasser forferdelig og meget dårlig i standarden. Mange plasser er det faktisk nesten ikke mulig å ha 2 møtende biler uten å stoppe opp.

 

Veien fra Skutvik, som er tungt traffikert, er mildt sakt elendig. Enesten veien som faktisk er noe å skrive hjem om er veien fra Bognes og sørover til Fauske. Veien fra Fauske til Bodø er enkelte plasser alt for trang til å være "hovedfarts åren" til både Bodø og Salten.

 

Nei jeg tror nok det kunne vært fint med litt oppgradering på veiene her til lands. Nå beskriver jeg bare de veiene jeg er kjent med og har kjørt selv så ikke kom å si at jeg er syten fordi veiene er like dårlig sør på. Jeg har ikke kjørt der og kan ikke utale meg om de veiene.

Lenke til kommentar

I Oslo burde man hatt Jeep for å komme seg av gårde. Veiene her er til stor del elendige.

Karl Johans Gate blepusset for for 2xx millioner for 8 måneder siden og nå ser det slik ut. Kanskje på tide å få tak i folk som vet hvordan man bygger ordentlige veier..

_1269709_jpg_364374g.jpg

Lenke til kommentar

Det er på sånne plasser det lønner seg og være stødig på handa slik at man kan kjøre på skinna over stedet, trikkeskinna er i allefal rett.

 

Veiavgifta skulle uavkorta gått til vei i norge.

Alternativet er å redusere veiavgifta slik at den låg på høyde med det som brukes på vei, da skulle jeg ha betalt veiavgifta med stor glede.

Lenke til kommentar
Hmm, ja bru og øy. Så ei øy som fikk bru til 160mil ganske lattelig da det bodde 100 mennesker dær, men det var jo mange rikinger som hadde hytte dær og den var i tilleg uten bompenge belastning.

 

Du har et godt prestisje eksempel her:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1237284.ece

5698074[/snapback]

 

Eller: http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/valg/v...05/5081072.html

 

Morsom annmerkning til strandsonekjøpet: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle1122617.ece

Lenke til kommentar

Veiene er så dårlig og dårlig utbygd ... sutre sutre .... : *kremt* prøvd andre land sutrepeis? Ikke bare motorveien i danmark og sverige?

 

Men kan forsåvid være enig at skatte og avgiftstrykket er URIMELIG stort for bilister. Kan gjerne skylde på at man ikke ønsker at folk skal kjøre for mye, og kjøpe for store biler(usa f.eks), og dermed ikke være så eksponert for ulykker, osv osv Miljøværn, osv osv

 

Problemet er at bil er en nødvendighet for mange. Kollektiv vil ALDRI løse trafikkproblemer i dette landet. Kollektiv er også negativt, spesielt viss du må bytte underveis.

 

I oslo så liker jo ikke arbeidsgiveren hvis du bor for langt unna. For da kan en forsovelse på 5min føre til at du kommer 1t for seint. pga kolleltivtransporten.

 

Men i dette landet så ønsker man ikke å ha et skattetrykk på 80% (altså skatteprosent). Derfor så har man følgende ligning.

Bil = bevis på at personen har for mye penger = her kan vi hente masse penger til staten.

 

Vi skal jo finansiere så sinnsykt masse velferdsting at nå har jeg mistet totalt oversikten på hva slags veferdsgoder jeg har. Men gratis tannlege har man enda ikke fikset...

Lenke til kommentar
Men vi har da for pokker pengene! Slutt å syt, uansett om du er fra nordland, finnmark,oslo,trondheim whatever!

Og vil dere ha FrP så får dere faen med begynne å tenke.

Egoisme.Det er vel ikke mer å si.  :hrm:

5739140[/snapback]

Man merker at du ikke har bil.

Lenke til kommentar
slutt å syt nord lendinger. flytt sørover hvis dere syns all penga går der. nordlendingers stemmer teller mer og dere betaler mindre skatt.

Slutt å syt.

5696628[/snapback]

 

Idiot...

5739433[/snapback]

 

Hehe, så med en gang man ikke orker å syte er man idiot :wee:

 

Er det en vei som burde bli gjort noe med her i landet så er det E39 som går hele oppover kysten. Her er det utrolig mye flott natur som turistene kommer for å se, men veiene er utrolig kronglete og smale. På visse strekninger er det vanskelig å få med seg noe i det heletatt fordi man må passe på å ikke kjøre utenfor.

Men det er jo ikke bare-bare å fikse heller langt oppi fjellene.

 

Men veiavgiften er en av de avgiftene man legger av penger til, og vet at kommer. Det er liksom ikke sånn :confused: Kommer den NÅ!?!?

 

Akkurat slik som renovasjon og strøm. Man vet det kommer til en viss dato, så man legger av penger så man slipper å bli ovverasket.

 

Men hey, jeg hadde sytt høylydt jeg om det kom en regning på flere tusen jeg ikke var forberedt på :whistle:

Lenke til kommentar
slutt å syt nord lendinger. flytt sørover hvis dere syns all penga går der. nordlendingers stemmer teller mer og dere betaler mindre skatt.

Slutt å syt.

5696628[/snapback]

 

Idiot...

5739433[/snapback]

 

Hehe, så med en gang man ikke orker å syte er man idiot :wee:

 

Er det en vei som burde bli gjort noe med her i landet så er det E39 som går hele oppover kysten. Her er det utrolig mye flott natur som turistene kommer for å se, men veiene er utrolig kronglete og smale. På visse strekninger er det vanskelig å få med seg noe i det heletatt fordi man må passe på å ikke kjøre utenfor.

Men det er jo ikke bare-bare å fikse heller langt oppi fjellene.

 

Men veiavgiften er en av de avgiftene man legger av penger til, og vet at kommer. Det er liksom ikke sånn :confused: Kommer den NÅ!?!?

 

Akkurat slik som renovasjon og strøm. Man vet det kommer til en viss dato, så man legger av penger så man slipper å bli ovverasket.

 

Men hey, jeg hadde sytt høylydt jeg om det kom en regning på flere tusen jeg ikke var forberedt på :whistle:

5740201[/snapback]

Er vel ikke pengene det er snakk om egentlig men hva du får igjen for de. Penger har vi jo nokk av, var det en kar som sa.... Så da stemmer jeg for at han tar regninga. Da var det 15k ut av kontoen den 15ene.

Lenke til kommentar
Men vi har da for pokker pengene! Slutt å syt, uansett om du er fra nordland, finnmark,oslo,trondheim whatever!

Og vil dere ha FrP så får dere faen med begynne å tenke.

Egoisme.Det er vel ikke mer å si.  :hrm:

5739140[/snapback]

Hvor kommer egoismen fra?

Er det egoisme å forlange at mere av overskuddet på statsbudgettet skal brukes på vei?

Lenke til kommentar
[...] Er det en vei som burde bli gjort noe med her i landet så er det E39 som går hele oppover kysten. Her er det utrolig mye flott natur som turistene kommer for å se, men veiene er utrolig kronglete og smale. På visse strekninger er det vanskelig å få med seg noe i det heletatt fordi man må passe på å ikke kjøre utenfor. [...]

Er så enig, så enig. E39 er i meget dårlig stand mange steder. Det finnes unntak, som f.eks. motorveien mellom Sandnes og Stavanger som er et meget pent stykke vei, men generelt sett er E39 ikke noe å skryte av med tanke på at det skal være hovedveien på strekningen Kristiansand til Trondheim gjennom vestlandet.

[...] Men det er jo ikke bare-bare å fikse heller langt oppi fjellene. [...]

Der tar du feil. Hver gang jeg er i Italia eller Sveits, lurer jeg på hvordan det kan ha seg at de har så sinnsykt mye bedre veier der, selv om de har fjell som er dobbelt så høye og bratte som de vi har i Norge. Hvis noen av dere har kjørt på de tøffeste fjellovergangene i Appenninene i Italia, har dere sett eksempler på fantastisk ingeniørkunst, både innen motorveibroer og -tuneller.

 

Italia har jo mange ganger flere innbyggere, føler jeg noen kommer til å nevne. Men Sveits derimot har bare 7,5 mill. innbyggere, ikke engang dobbelt så mange som i Norge. Allikevel har de, i landet med høyest fjell i Europa, nesten 1700 km motorvei mens vi bare har noe over 200 km. Landets areal er mindre enn østlandet i størrelse, og iflg. CIA World Factbook har de et brutto nasjonalprodukt per innbygger som er 17,4% mindre enn Norge. Så Norge kunne i det minste hatt like gode veier som de har der, men politikerne vil heller bruke penger på en opera i Bjørvika o.l. De bruker bare en liten del av det de tar inn i avgifter fra billistene til veier - det må det bli slutt på! For å finne land i Europa som har så dårlig veinett totalt sett som Norge har, må man lete i de tidligere østblokklandene - og selv der kan man bli imponert av veinettet.

Lenke til kommentar
[...] Er det en vei som burde bli gjort noe med her i landet så er det E39 som går hele oppover kysten. Her er det utrolig mye flott natur som turistene kommer for å se, men veiene er utrolig kronglete og smale. På visse strekninger er det vanskelig å få med seg noe i det heletatt fordi man må passe på å ikke kjøre utenfor. [...]

Er så enig, så enig. E39 er i meget dårlig stand mange steder. Det finnes unntak, som f.eks. motorveien mellom Sandnes og Stavanger som er et meget pent stykke vei, men generelt sett er E39 ikke noe å skryte av med tanke på at det skal være hovedveien på strekningen Kristiansand til Trondheim gjennom vestlandet.

[...] Men det er jo ikke bare-bare å fikse heller langt oppi fjellene. [...]

Der tar du feil. Hver gang jeg er i Italia eller Sveits, lurer jeg på hvordan det kan ha seg at de har så sinnsykt mye bedre veier der, selv om de har fjell som er dobbelt så høye og bratte som de vi har i Norge. Hvis noen av dere har kjørt på de tøffeste fjellovergangene i Appenninene i Italia, har dere sett eksempler på fantastisk ingeniørkunst, både innen motorveibroer og -tuneller.

 

Italia har jo mange ganger flere innbyggere, føler jeg noen kommer til å nevne. Men Sveits derimot har bare 7,5 mill. innbyggere, ikke engang dobbelt så mange som i Norge. Allikevel har de, i landet med høyest fjell i Europa, nesten 1700 km motorvei mens vi bare har noe over 200 km. Landets areal er mindre enn østlandet i størrelse, og iflg. CIA World Factbook har de et brutto nasjonalprodukt per innbygger som er 17,4% mindre enn Norge. Så Norge kunne i det minste hatt like gode veier som de har der, men politikerne vil heller bruke penger på en opera i Bjørvika o.l. De bruker bare en liten del av det de tar inn i avgifter fra billistene til veier - det må det bli slutt på! For å finne land i Europa som har så dårlig veinett totalt sett som Norge har, må man lete i de tidligere østblokklandene - og selv der kan man bli imponert av veinettet.

5740989[/snapback]

 

 

Kjører strekningen Sandnes - Kristiansund ett par ganger i året. Akkurat strekningen Sandnes- Stavanger, og like utenfor Bergen har gode veier. Men i løpet av en 18'timers kjøretur spiller ikke det lille stykket så stor rolle :!:

 

Kan hende jeg tar feil, men med tanke på turister og slik må det jo være litt vanskelig å stenge av E39 for påbygging/vedlikehold?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...