Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Så var den her 2865,- ut i ingenting


Anbefalte innlegg

Vi har to bruksavgifter på bilen: årsavgiften og bomavgifter! Altså dobbel avgift for å bruke bil i Norge! I tillegg til at vi betaler mellom 50-80% i avgifter til staten ved nybilkjøp i dette landet (avhengig av type bil) Norske politikere mener faktisk at det å eie en bil er en luksusgode i Norge, for vi har jo så bra kollektivtilbud her i landet  :yes:  Det er faktisk sant at de mener det! Sånn går det når de fleste politikerne vi har ikke har vært utenfor Oslo bys grenser en gang.

Når det kommer til hvor fine veier vi har i Norge så er det disse strekningene som skiller seg ut som bra: E39-rundt stavanger, E18 fra drammen til oslo, E6 fra fredrikstad til gardermoen....som jeg har kjørt hvertfall...

 

Linn Christin: hvorfor driver du å fremstiller deg selv som en idiot ved å trekke konklusjoner om deg selv som ingen andre har nevnt??

Det gir oss ikke akkurat et bra inntrykk av deg, og hvis du ikke har noe mer å komme med enn det kan du jo bare trekke deg rolig ut av diskusjonen! Så kan vi som faktisk har skjønt virkeligheten fortsette å diskutere uten avbrudd av selvdestruktive satsforkjempere!!

5773894[/snapback]

 

:thumbup:

 

Tommel opp for deg som ikke har fått med det at Stortinget består av det norske mangfold. Folk fra Sørnorge, midtnorge og Nordnorge (ja faktisk fra alle fylker i Norge) , i alle aldergrupper og med forskjellig bakgrunn. Dette for at stortinget skal representere mangfoldet vi har i Norge.

 

Du er velkommen til å tro akkurat hva du vil om både meg og politikere, og så lenge du selv tror det er sant spiller det vel ingen rolle hva som er sant eller ikke ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med stortinget er at størrelsen på statsbudgettet er allerede bestemt på forhånd og så lenge bilavgiftene og bilskattene ikke er øremærket til bil og vei ender det opp på samme viset, budgettet blir en tautrekking om de allerede fastsatte pengene.

 

Når det er sagt så ble jo budgettet utvidet med ca. 5mrd men dette er lite i den store sammenhengen.

 

Det eneste som kan redde oss er at oljefondet blir så stort at handlingsregelen for dette fondet begynner å monne.

 

Såg i et TVprogram en økonom som sa at når dette fondet nærmer seg 4000mrd så vil politikerne få et problem for da vil summen av handlingsregelen bli så stor at det kan bli litt mye penger for politikerne å håndtere.

 

Personlig så tror jeg ikke dette blir noe stort problem fordi prosenten i handlingsregelen med et pennestrøk settes ned slik at vi sitter på stedet hvil i forhold til i dag.

Lenke til kommentar
Vi har to bruksavgifter på bilen: årsavgiften og bomavgifter! Altså dobbel avgift for å bruke bil i Norge! I tillegg til at vi betaler mellom 50-80% i avgifter til staten ved nybilkjøp i dette landet (avhengig av type bil) Norske politikere mener faktisk at det å eie en bil er en luksusgode i Norge, for vi har jo så bra kollektivtilbud her i landet  :yes:  Det er faktisk sant at de mener det! Sånn går det når de fleste politikerne vi har ikke har vært utenfor Oslo bys grenser en gang.

Når det kommer til hvor fine veier vi har i Norge så er det disse strekningene som skiller seg ut som bra: E39-rundt stavanger, E18 fra drammen til oslo, E6 fra fredrikstad til gardermoen....som jeg har kjørt hvertfall...

 

Linn Christin: hvorfor driver du å fremstiller deg selv som en idiot ved å trekke konklusjoner om deg selv som ingen andre har nevnt??

Det gir oss ikke akkurat et bra inntrykk av deg, og hvis du ikke har noe mer å komme med enn det kan du jo bare trekke deg rolig ut av diskusjonen! Så kan vi som faktisk har skjønt virkeligheten fortsette å diskutere uten avbrudd av selvdestruktive satsforkjempere!!

5773894[/snapback]

 

:thumbup:

 

Tommel opp for deg som ikke har fått med det at Stortinget består av det norske mangfold. Folk fra Sørnorge, midtnorge og Nordnorge (ja faktisk fra alle fylker i Norge) , i alle aldergrupper og med forskjellig bakgrunn. Dette for at stortinget skal representere mangfoldet vi har i Norge.

 

Du er velkommen til å tro akkurat hva du vil om både meg og politikere, og så lenge du selv tror det er sant spiller det vel ingen rolle hva som er sant eller ikke ;)

5774718[/snapback]

Kan jo for eksempel nevne Dagfinn Høybråten som KrF sin representant for Rogaland..... Han er jo som vi alle sammen vet der ifra :hmm:

 

Partiene sjonglerer som de selv vil med nomineringslistene til valgene, og det er derfor ikke gitt at en representant for Telemark er fra Telemark, eller at en representant for Rogaland er fra Rogaland...

 

 

Edit: btw, alderspennet blant de norske stortingspolitikerne er ikke så veldig stort. Vi har noen få i 30-årene, mens resten har passert 40 og 50 år med god margin.

Endret av Fantasy6
Lenke til kommentar
Såg i et TVprogram en økonom som sa at når dette fondet nærmer seg 4000mrd så vil politikerne få et problem for da vil summen av handlingsregelen bli så stor at det kan bli litt mye penger for politikerne å håndtere.

 

Personlig så tror jeg ikke dette blir noe stort problem fordi prosenten i handlingsregelen med et pennestrøk settes ned slik at vi sitter på stedet hvil i forhold til i dag.

5774766[/snapback]

 

Det stemmer, og derfor er det bra at Halvorsen nå derfor maner til mindre bruk enn handlingsregelen tilsier når økonomien ellers går bra.

 

Jeg forstår veldig godt at det er sure penger for alle som bor utenfor byene. Strengt tatt mener jeg det burde vært mye billigere å kjøre bil i distriktene, rett og slett fordi det ikke finnes alternativer. Så kan vi heller sette opp bilavgiftene i Bergen, Oslo, Trondheim og Stavanger. For der kan du strengt tatt velge.

 

Ps. Til den som slengte med leppa i sted til en annen her. Fint at du syns det, men hold det for deg selv. Trenger ikke usaklig dissing her.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Dette er penger som brukes i Tysklan og vil derfor ikke påvirke norsk økonomi, noe et tilsvarende lån til norske veier ville gjort.

5866466[/snapback]

Dette er regelrett feil! Ved å bruke norske penger til å betale utenlandske firmaer til å bygge norske veier vil vi ikke merke noen endringer i den norske økonomien fordi de norske pengene ikke blir brukt i norge i neste omgang men i utlandet!

 

Tyskerne har kanskje skjønt at det er en fordel med gode veier for å få til annen verdiskapning. En utgift ett sted, gir inntekter et annet sted. Denne sammenhengen sliter visst mange politikere i Norge med.

:yes:

 

 

Edit: leif

Endret av Fantasy6
Lenke til kommentar
Skal et utenlandsk firma bygge noe i norge så må de nødvendigvis bruke penger i norge.

Mye kan skaffes fra utlandet men ikke alt og dermed vil det bli en viss effekt på norsk økonomi også så regelrett feil var vel å ta hardt i.

5868030[/snapback]

Nøyaktig hva må det brukes penger på i Norge?

ALT som trengs for å bygge vei her i Norge kan skaffes fra utlandet, og da er det bare å bruke det som en forutsetning for at utenlandske bedrifter skal få lov til å bygge i Norge.

Bygges det vei på Østlandet kan materialer og maskiner fraktes fra Sverige og inn i Norge, skal det bygges vei på Sørlandet kan materialer og maskiner skipes inn til landet fra Sverige og Danmark for eksempel.

Lenke til kommentar

Tenkte nå mere på banale ting som brakkerigger, mat, drivstoff til maskinene, i det hele tatt alt rundt et slikt prosjekt samt skatt og avgifter til staten som de skal ha.

 

Når det er sagt så ser jeg det som en forferdelig tanke at utenlandske forma skal komme til norge og bygge norske veier men samtidig bruke så lite som mulig penger i norge.

Et slikt byggeprosjekt ville være en katastrofe og en falitterklæring mot det norske folk der vi høylytt proklamerer at vi har for mye penger til å håndtere sjøl.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Bilavgiften er en av de mest urimelige skattene vi har i dag, siden det er liten sammenheng mellom bilbruk/veislitasje og bileierskap. Person A bruker bil to timer daglig, person B bruker den et kvarter daglig, og de betaler like mye bilavgift.

 

Forøvrig gjelder jo dette ting som utdanning, helsevesen, barnehager og tog også, men det er en annen diskusjon. :innocent:

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Tenkte nå mere på banale ting som brakkerigger, mat, drivstoff til maskinene, i det hele tatt alt rundt et slikt prosjekt samt skatt og avgifter til staten som de skal ha. Når det er sagt så ser jeg det som en forferdelig tanke at utenlandske forma skal komme til norge og bygge norske veier men samtidig bruke så lite som mulig penger i norge.

Et slikt byggeprosjekt ville være en katastrofe og en falitterklæring mot det norske folk der vi høylytt proklamerer at vi har for mye penger til å håndtere sjøl.

5868153[/snapback]

 

Jeg er tildels enig. Det ville være ganske trasig å måtte hyre inn en haug med utlendinger for å gjøre dette. Det viktigste er å få det gjort, selv om man må eventuelt hyre inn utlendinger, men det ville vært best å kunne unngå det.

 

Dessuten kan man utmerket godt bruke penger på vei med norske arbeidere uten at det skaper inflasjon eller whatever, ved å omprioritere allerede tilgjengelige midler som idag brukes på masse rare formål, f.eks. slikt som dette. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=303202

Lenke til kommentar
Dette er penger som brukes i Tysklan og vil derfor ikke påvirke norsk økonomi, noe et tilsvarende lån til norske veier ville gjort.

5866466[/snapback]

Betyr dette at Stortinget står bak et gigantkomplott der andre lands økonomi skal knuses ganske enkelt ved å bygge veier hos dem? Dette er virkelig snedig.

 

Da kan vi endelig se frem til en nær fremtid der Norge dominerer verdensøkonomien, selv om vi da bare har ku-tråkk istedetfor veier.

 

Våre folkevalgte helter er jammen snedigere enn jeg noen sinne hadde drømt om.

Lenke til kommentar

Har dere lest det som står i den artikkelen om hva bedrifter taper på å ha bilene sine i kø? Linker til artikkelen på ny her: http://web3.aftenbladet.no/innenriks/okono...ticle273155.ece

 

Arbeidet vårt med Viking stadion ble en million kroner dyrere enn nødvendig på grunn av at bilene våre måtte stå i kø, opplyste Bjørn Risa, daglig leder for Risa AS. [...] (Han) opplyste at han og Risa samlet taper omkring 10 millioner kroner årlig på å ha biler i kø ved Stangeland - Hove.

 

Men de som kom til gårdagens møte i Sandnes i håp om en løsning for E 39 mellom Stangeland og Hove gikk skuffet derfra. Det vil koste 180 millioner å bygge ut strekningen til fire felt, og næringslivet hevder å tape 40-50 millioner kroner årlig på å stå i kø her.

Dette er jo helt sykt! Når skal staten forstå at den må investere i mer infrastruktur! Ifølge http://www.bedreveier.org regner amerikanerne med at de har fått 6 dollar tilbake over en 30 års periode for hver dollar investert i Interstate. Det er jo klart at det fører til økonomisk vekst dersom varer og mennesker kommer seg raskere fra A til B, dessuten forurenser det mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...