Gå til innhold

Hjelp: Kjøp av kamera

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lest en del opp og ned på forumet her nå og kan ikke finne det jeg letter etter.

Det har seg nemlig slik at moren min har planer om å kjøpe seg et nytt kamera til ca. 5000-6000,- og grunnet dårlige erfaring med dv-kasetter så har hun lyst på et mini-dvd kamera. Det eneste jeg fant når jeg brukte søke funksjonen på forumet var at man burde kjøpe et mini-dv fremfor et mini-dvd kamera.

Personlig ville jeg kjøpt et mini-dv kamera, men hvis jeg setter meg i hennes sko uten noen som helst kunnskaper om data, så er det kanskje best med et mini-dvd, slik at ikke JEG må sitte å legge over titusen timer med fremtidige barnedåper osv over på dvd for hun. :ohmy:

Så er det noen som har noen anbefalinger på mini-dvd fronten eller syntes dere fortsatt at mini-dvd er en dårlig ide og at jeg heller burde overtale hun til å kjøpe fks. NV-GS180?

-Petter

Endret av joppzter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
så er det kanskje best med et mini-dvd, slik at ikke JEG må sitte å legge over titusen timer med fremtidige barnedåper osv over på dvd for hun.  :ohmy:

5696055[/snapback]

Tja, hvis du heller vil ha dårlig kvalitet, diverse problemer med redigering og flerfoldige timer med rendring fra mpeg2 til redigerbare .avi filer eller filer som kan brennes på vanlig DVD så greit for meg :)

Men hvorfor må du overføre DV til DVD, og ikke mini-DVD? Mini-DVD er svinedyrt (dyrere for en halvtime mini-DVD enn en time DV om du vil ha holdbar kvalitet, og da lønner det seg ikke å ta vare på dette på de dyre mini-DVD platene). Og et DV kamera kan meget lett kobles til TV'n. Bare ha kabelen koblet til TV'n og tilgjengelig til DV kameraet, så er det like enkelt som å putte DVD platen i DVD spilleren. Ok, du slipper spoling med DVD, men det tar uansett like lang tid å få mini-DVD over til DVD som DV, spesielt ettersom du ikke kan lagre all råtapen din på dyre mini-DVD.

Så er det noen som har noen anbefalinger på mini-dvd fronten eller syntes dere fortsatt at mini-dvd er en dårlig ide og at jeg heller burde overtale hun til å kjøpe fks. NV-GS180?

Mener fortsatt at mini-DV er det beste valget. Står mye om det her på forumet. Men du velger. Les gjerne erfaringer på andre forum før du bestemmer deg.

Lenke til kommentar

Hei og takk for responsen!

Hva er de dårlige erfaringen hun har med DVtaper?

Det var fordi det gamle dv-kamera hennes etterhvert begynte å klage på at hun måtte sette inn en rensekasett og hun måtte rense det hvert 10min. Etter reprasjon holdt det ut 1 månede før det fortsatte tullet med rense kasett.

Og hovedkriteriet hennes når det kom til mini-dvd var at hun kunne putte platen rett i dvd spilleren etter opptak (altså etter kamera hadde brent ferdig) og putte den rett i samlingen etterpå.

Men jeg er overbevist, når dere ikke engang har gitt meg en anbefaling av et mini-dvd kamera, så er ikke det en tilfeldighet.

Går for å overtale henne til å kjøpe et nytt dv kamera istedet :)

Takk for hjelpen.

Endret av joppzter
Lenke til kommentar
Og hovedkriteriet hennes når det kom til mini-dvd var at hun kunne putte platen rett i dvd spilleren etter opptak (altså etter kamera hadde brent ferdig) og putte den rett i samlingen etterpå.

Det er nettopp det hun ikke kan gjøre om hun ikke vil ruinere seg på mini-DVD plater. Skal hun ha noe som holder lenger enn et år, så må hun betale mer for en halvtimes DVD enn en times mini-DV. Bare sånn for å gjøre deg enda mer sikre på at vi har rett ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...