Gå til innhold

Veldig treig XP


Anbefalte innlegg

Jepp, Ccleaner er bra, men jeg har opplevd at Cleanup tar mer...

Til PS-en din:

Njei... Det er stort sett bare noen skjermkortkontrollpanel og annet du greit kan være foruten, hos meg er det 8 startupprosesser, 4 nVidiagreier jeg godt kunne slått av, et par Acronisting og AV-programmet, og disse kan godt starte for min del. Har skrudd av 15 oppstarter.

 

Bernt K

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville også prøvd Høyreklikk på my computer->Properties->Advanced->Performance Setting->Fanen Advanced

 

på Driver c: Sett den til 1.5 x din Ram størrelse på Initial Size og Max Size.

 

Og Skru av System Restore på alle drivere

 

Høyreklikk på my computer->Properties-> System Restore

 

Håper dette hjelper litt :)

Lenke til kommentar
snip

 

Og Skru av System Restore på alle drivere

 

Høyreklikk på my computer->Properties-> System Restore

 

Håper dette hjelper litt :)

5703147[/snapback]

 

Og der er jeg uenig. Jeg er enig i at System Restore må bringes under kontroll, settes ned i størrelse til noe fornuftig, ikke 10% av disken, gjerne slås av og på for å renske ut, men jeg foretrekker å ha den kjørende for systemdisken i tilfelle noe skjærer seg litegrann. Så hater jeg formatering og nyinstallasjon også, da, fornuftig surfing og vedlikehold burde gjøre det unødvendig oftere enn hvert 3-4 år... .

 

Bernt K

Lenke til kommentar
Hei

 

Jeg har en pc som er 4-5 år gammel, som har vært gjennom værdagkost, som f.eks surfe på internett, game, osv.

 

Men i det siste har pc-en begynt å bli veldig treig, og det er utrolig irriterende.

 

 

what to do??

5696001[/snapback]

 

Etter å personlig har prøvd "1000" "lurium" programmer har jeg kommet fram til at det enkleste er det beste! Formatering og fersk innstallasjon av XP er det som gjør mest underverker for en sliten pc :)

Jeg har "holdt på" med pc siden tidlig på 80'tallet, men jeg har enda ikke vært borti et program som kan fixe alle feil som kan oppstå i Windows. Selvfølgelig kan Norton Diskdoktor og lignende programmer fikse enkelte feil, og en del registerrensere som RegSupreme klarer å få datamaskinen til å bli litt raskere ved å fjerne rusk og rask i registret. Men andre mer alvorlige feil som kan oppstå i Windows er det bare en formatering og re-innstallasjon som kan bøte på. Det er mer tidsbesparende enn å holde på i ukesvis med div programmer og feilsøking som bare ender opp med at du ikke blir 100% fornøyd! En formatering/innstallasjon tar ikke med enn 1-1,5 time hvis du har alle driverne og programmene liggende klar.

 

Og resultatet er bestandig ---> :thumbup:

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Polarbastard at fersk installasjon av windows er det beste. Men jeg mener at vedlikehold av windowsen gjør at man forlenger "levetiden" på hver installasjon.

 

På denne måten kan man formatere 1 gang i året eller 1 gang pr. 1,5 år istedet for hver 6. måned.

 

mvh.

Valentino

Lenke til kommentar

Greit nok det, formatering og reinstallasjon er enkelt og gir et perfekt resultat, men:

- Hvor er backupen min?

- Hvordan var det nå jeg satte opp det trådløse nettverket?

- Hvor er savefilene mine?

- Pokker, hvor fant jeg nå driverne til skjermkort, chipset, lydkort, nettverkskort osv?

- Windowsupdate, her var det pinedød 163 updates, får starte med SP2

- Bokmerkene mine!!

- Mailkontoen min!!

 

Dersom du nå ser at Windows er på vei til å kaste inn håndkleet er System Restore kjekt til å få maskina opp og stå lenge nok til at du kan ta hånd om alt dette.

 

Bernt K

Lenke til kommentar
Hei

 

Jeg har en pc som er 4-5 år gammel, som har vært gjennom værdagkost, som f.eks surfe på internett, game, osv.

 

Men i det siste har pc-en begynt å bli veldig treig, og det er utrolig irriterende.

 

 

what to do??

5696001[/snapback]

 

Etter å personlig har prøvd "1000" "lurium" programmer har jeg kommet fram til at det enkleste er det beste! Formatering og fersk innstallasjon av XP er det som gjør mest underverker for en sliten pc :)

Jeg har "holdt på" med pc siden tidlig på 80'tallet, men jeg har enda ikke vært borti et program som kan fixe alle feil som kan oppstå i Windows. Selvfølgelig kan Norton Diskdoktor og lignende programmer fikse enkelte feil, og en del registerrensere som RegSupreme klarer å få datamaskinen til å bli litt raskere ved å fjerne rusk og rask i registret. Men andre mer alvorlige feil som kan oppstå i Windows er det bare en formatering og re-innstallasjon som kan bøte på. Det er mer tidsbesparende enn å holde på i ukesvis med div programmer og feilsøking som bare ender opp med at du ikke blir 100% fornøyd! En formatering/innstallasjon tar ikke med enn 1-1,5 time hvis du har alle driverne og programmene liggende klar.

 

Og resultatet er bestandig ---> :thumbup:

 

Lykke til!

5704258[/snapback]

 

enig, har selv en recovery-cd med en fersk innstallasjon av XP pluss en del drivere som jeg trenger. er ferdig med alt på under en time. anbefales en sjenden gang i blandt.

 

"DDL-hell" er det ikke så mange programmer som får gjort noe med.

 

ps:

å renske pc'n for spyware/cookies, rydde i registeret og defragmentere er noe alle burde gjøre en gang i blandt. blir da mye lengre mellom hver gang der er nødvendig å formatere.

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Greit nok det, formatering og reinstallasjon er enkelt og gir et perfekt resultat, men:

masse tekst..

 

Dersom du nå ser at Windows er på vei til å kaste inn håndkleet er System Restore kjekt til å få maskina opp og stå lenge nok til at du kan ta hånd om alt dette.

 

Bernt K

5704445[/snapback]

Alt det du nevner der er kjempelett å dra over på en annen partisjon, mens man formaterer partisjonen windows er på.

Lenke til kommentar
Javel, vi kan vel være enige om å være uenige? Det er jo ikke alle som har mer enn én partisjon heller, og så enkelt som å bare "dra det over til en annen partisjon" er det dog ikke for oppsett og slikt.

 

Nuvel

 

Bernt K

5705868[/snapback]

 

Du kan bruke Partition Magic 8 for å lage en partisjon på et ledig område og lagre de dataene som ikke skal slettes før du formaterer. Partition Magic kan lastes ned som en tidsbegrenset demoversjon slik at man kan prøve før man kjøper. Demoen kan lastes ned her.

 

Kan foresten nevne at det fins programmer, bla. Deep Freeze, som gjør det mulig å lage et sikkert system ved at det ikke lager varige endringer i systemfilene før at brukeren tillater det. Det fungerer slik at etter en ny innstallasjon av Windows og programfiler, så innstallerer man DeepFreeze. Etter at DeepFreeze er installert kan man gjøre hva man vil med systemet, slette systemfiler, kødde til registret o.l, men når man tar en restart så er systemet tilbake i samme tilstand som da man innstallerte DeepFreeze :) Hvis man vil ha varige endringer, fx legge til programmer som man skal vil skal bli værende på maskinen, så må man åpne for dette i programmet, og så stenge det etter man er ferdig med å installere. Da unngår man fx at plagsomme spyware legges i registret, at virus ødelegger maskinen, at lillebror innstallerer noe som kverker maskinen og lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...