Gå til innhold

Trenger hjelp med rettsak


RIP

Anbefalte innlegg

Som jeg pleier å si, til irritasjon for mange, det er ikke alltid farten er problemet...FØR man krasjer.

Ser mye idiotkjøring fra såkalte etablerte billister som ligger under grensa, brå stopper før bokser for de tror de blir tatt om de kjører i 83 forbi osv.

 

Det sagt, saken zerikz viser til er nok for amerikansk til at det gjelder Norge. Veiene i Usa er bedre, større og går stort sett rett fram, kontra Norge sine endeløse risteturer på svingete veier. Men den har ett poeng. ER vi Nordmenn så dårlige til å kjøre bil at resten av europa kan ha høyere grenser? Eller er resten av Europa bare dumme? Nyere biler enn oss har dem og, fysj så fort de kan kjøre.

Forøverig, har tyskland med fri fart på enkelte strekninger flere antall drepte/alvorlig skadde enn land i skandinavia om vi ser i forhold til befolkning og tetthet?

 

Engstrøm vil ikke gi noen fasit, men svarer med tre viktige punkter som bør prioriteres:

 

• Bilførere med promille, narkotikarus eller er dopet på medikamenter.

 

• Søvnige bilførere (for lite søvn er et kjempeproblem).

 

• Store kjøretøyers tekniske stand og kjøre-/hviletid. En stor lastebil med dårlige dekk og en søvnig sjåfør bak rattet er virkelig farlig, understreker Engstrøm.

 

Når skal dette gå opp for resten av Norge? Det tryggeste er jo selvfølgelig om bilen står stille, for da kan man sove så mye man vil eller være drita. Kjører jeg bil på E18 der hvor det er 100 så forutsetter jeg at det ikke er lekende barn i veien eller andre som reker rundt. Dyr får man ta som det kommer, det vil alltid være ett problem.

 

Det får være grenser for hvor mye folk stoler på den såkalte staten når det kommer til trafikksikkerhet, flere i offentlig sektor som burde vært dømt for medvirkning til drap pga. dårlige veier/prioriteringer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner at du (trådstarter) er glad i å kjøre fort. Alle som liker å kjøre fort vet SVÆRT GODT hvilke straffer man kan få om man blir tatt, og at straffene ofte er svært høye. De er også klar over at politiet kan sitte bak enhver busk. Dessuten er fotobokser faktisk skiltet, jeg tør påstå det er en ganske stor tabbe å bli tatt i slike. Vær heller glad for alle gangene du slipper å bli tatt, og ta straffen uten å syte når du blir tatt. Den som vil være med på leken, må tåle steken.

 

Når det er sagt, er jeg enig i at bøtesatsene er for høye her i Norge, men det nytter jo ikke å kjøre så fort man vil og deretter klage og syte. Faktisk burde folk klage og syte til deg, som nå har blitt nok et eksempel for den norske staten på at det er mange som kjører for fort, og dermed enda en grunn for å sette opp bøtene mer slik at uskyldige folk som tilfeldig kommer opp i 5-10 km over fartsgrensen får svi.

 

Edit: Skrivefeil.

Endret av jonmagne
Lenke til kommentar

Fotoboksene er ikke merket, det står et skilt i om det er automatisk trafikkontroll i området, og hvis du ser på kartet til veigvesenet om hvilke strekninger som er merket opp som "her er det fotobokser", så skal du være flink for å finne et sted på E18 som ikke har det.

 

Og hvorfor sier folk "slutt å syt, ta straffa di", selvfølgelig kjemper jeg for mitt. Eller er du av typen som godtar alt, og sier: "jaja, neste regjering blir sikkert bra"

Lenke til kommentar

Kompis av meg kjørte forbi en police bil i litt for stor fart i 70 sonen.

Han var heldig å ble dømt for 130 km/t

 

Straff:

17 måner uten lappen

18 dager i fengsel

Ingen bot

 

Fengselstraffen var som en leirskole. Fri bruk av telefon 27/7, Lommepenger til å kjøpe godis i kantingen. Fisketure,kinoturer +++ Straffen ble automatisk minsket ned til 14 dager da han kom til fengselet (minimums tid). Han fikk mange nye venner...hehe

 

Det verste er tiden uten lappen

Lenke til kommentar
Fotoboksene er ikke merket, det står et skilt i om det er automatisk trafikkontroll i området [...]

Jeg mente ikke at hver enkelt fotoboks var merket, men som du sier selv, det er skilt der det står at det er automatisk trafikkontroll i området, da vet man at det ikke er lurt å kjøre 40-50 km over fartsgrensene.

[...] og hvis du ser på kartet til veigvesenet om hvilke strekninger som er merket opp som "her er det fotobokser", så skal du være flink for å finne et sted på E18 som ikke har det. [...]

Hvorfor kjørte du E18 da, hvis du hadde tenkt å kjøre fort? :D Regner med at overtredelsen var ganske bevisst fra din side, det skal noe til å kjøre så fort tilfeldig.

[...] Og hvorfor sier folk "slutt å syt, ta straffa di", selvfølgelig kjemper jeg for mitt. Eller er du av typen som godtar alt, og sier: "jaja, neste regjering blir sikkert bra"

Langt ifra, poenget mitt var bare at du selvfølgelig på forhånd visste at det var strenge straffer for overtredelse av fartsgrenser, spesielt overtredelser i din klasse. Det er ikke uvanlig å bryte fartsgrensene, men alle som gjør det vet hva de risikerer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Fotoboksene er ikke merket, det står et skilt i om det er automatisk trafikkontroll i området, og hvis du ser på kartet til veigvesenet om hvilke strekninger som er merket opp som "her er det fotobokser", så skal du være flink for å finne et sted på E18 som ikke har det.

 

Og hvorfor sier folk "slutt å syt, ta straffa di", selvfølgelig kjemper jeg for mitt. Eller er du av typen som godtar alt, og sier: "jaja, neste regjering blir sikkert bra"

5723910[/snapback]

 

unnskyld meg men "kjemper for ditt?". hva er ditt? loven? veien?

 

eneste som er ditt her er straffen

Lenke til kommentar
unnskyld meg men "kjemper for ditt?". hva er ditt? loven? veien?

 

eneste som er ditt her er straffen

 

Jeg kjemper for mine penger\liv, jeg vil ikke sitte i fengsel, jeg vil ikke betale penger til staten.

 

jonmagne:

Var faktisk ikke bevist, jeg merka engang ikke at jeg kjørte så fort. Holdt gasspedalen i samme stilling som jeg hadde gjort i en time, bare det at det kom en nedoverbakke og jeg kjører ikke en liten fiesta, så farten økte litt.

Lenke til kommentar

Ta ansvar for dine handlinger sier jeg bare..

Det gjorde jeg, selvom jeg ikke så hensikten med å måtte betale 4500 kroner til staten fordet JEG smalt den helt strøkne og originale mopeden min..

 

Jævlig sure penger, men det nytter ikke å krangle med staten..

Lenke til kommentar

Det er mange biler man faktisk ikke mærker farta uten å se ned på speedometeret.

Kjører selv nå varebil i arbeidstida og tar meg selv ofte i å kjøre for fort med privatbilen uten å mærke det før jeg tar en titt på speedometeret.

Det er en enorm forskjell på å kjøre i 130km/t med en mazda 929 fra 1978 og en Nissan Maxima av nyere årgang.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
[...] Var faktisk ikke bevist, jeg merka engang ikke at jeg kjørte så fort. Holdt gasspedalen i samme stilling som jeg hadde gjort i en time, bare det at det kom en nedoverbakke og jeg kjører ikke en liten fiesta, så farten økte litt.

5730392[/snapback]

Jeg synes ikke det virker som om du er så god til å kjøre. Du visste at det var fotobokser på hele strekningen, og burde derfor fulgt med på hastigheten - noe du burde gjøre uansett. Du holdt gasspedalen i samme stilling i over en time, uten å korrigere for eventuelle nedoverbakker (og hva med oppoverbakker, kjører du i 50 der da liksom?). Når det kommer nedoverbakker skal du faktisk slippe opp gassen, eller i svært bratte bakker eventuelt bremse dersom bilen triller opp i hastigheter over fartsgrensen. Du la ikke merke til en fartsforskjell på 80 og 127, det er ganske sløvt uansett hva slags bil du kjører og hvor lite man merker farten i den. Jeg har kjørt splitter nye biler selv, og vet at selv om hastigheter ikke virker så hurtig i dem som i gamle biler, betyr ikke det at man mister evnen til å se en fartsøkning på nesten 50 km/t.

Lenke til kommentar

Det med psykologi og bilkøring er et omfattende tema.

Dersom man ikke tenker over det så kommer man i autopilot og kjører nesten automatisk.

Har flere ganger tatt meg i å ha totalt glemt stedene jeg har passert langs veien.

Dette skjer spesielt om man kjeder seg, har kjørt langt, hastigheten på stedet er lav og krever ikke så mye konsentrasjon, da blir man sløvet og da er det fort gjort å glemme at det var fotobokser i området.

 

Dette kommer jeg til å få pepper for men prøv å kjøre enten ev veldig kjent vei tidlig om morran eller etter å ha kjørt 70 mil, da blir man lei og kjeder seg, er det da god vei med "dårlig" fartsgrense er det lett komme i autoplilot.

 

Når det kommer til fartsfølelse i biler så kan man ende opp med å føle at 130km/t egentlig ikke er så fort, spesielt om veiene er bra.

Problemet er at i slike biler virker 80km/t latterlig sakte noe som er fort og glemme.

 

Det er forresten også forskjell på nye biler, hvor små biler gir en større fartsfølelse en større biler gir.

 

En stor stødig bil som holder 2500rpm i 130km/t virker ikke fort.

Bilen gir ingen signaler om at det går fort, turtaller er ikke oppjaget, motorlyden er godt dempet og bilen er godt lydisolert, da er det fort gjort å glemme seg bort.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Ta ansvar for dine handlinger sier jeg bare..

Det gjorde jeg, selvom jeg ikke så hensikten med å måtte betale 4500 kroner til staten fordet JEG smalt den helt strøkne og originale mopeden min..

 

Jævlig sure penger, men det nytter ikke å krangle med staten..

5730485[/snapback]

 

Selv om man av og til må "bite i det sure eplet", skal man være offensiv og argumentere på konkrete feil med hensyn til saksbehandling.

 

Staten er mennesker. De kan ta feil, problemet er å få dem til¨å akseptere/innrømme disse.

 

Jeg har selv opplevd noen saksbehandlingsfeil for eget vedkommende, og har vunnet frem med mine synspunkter med hell.

 

Forøvrig synes jeg det er mange selgode moralister på tråden.

 

Det finnes to typer trafikanter: Den som konsekvent stopper for rødt lys midt på natten, selv om de er mutters alene.

Den andre typen er den som vurderer trafikkbildet og kjører på.

 

Lurer på hvilken type som er mest rasjonell?

 

:whistle:

 

Blackadder: Dear Lord, who made the birds and the bees... and the snails, presumably, erm, please help me, a little animal too, in my despair. I have bee a sinner, but now I intend to follow the path of the saints: particularly the very religious ones.
:w00t:
Lenke til kommentar

fyi

 

26km/h eller mer over fartsgrensa der den er 60 km/h eller mindre= førerkortbeslag og straffesak (som registreres på rullebladet)

 

36km/h eller mer over fartsgrensa der den er over 60 km/h = førerkortbeslag og straffesak.

 

ser at noen anbefaler å ikke godta tilståelsesdom. vær klar over at da kan du bli idømt saksomkostninger i tillegg. Dette vurderes i forhold til inntekt.

 

Boten kan deles opp og man kan få en avbetalingsplan som er levelig i forhold til inntekt.

 

Påtalemaktas tiltalebeslutning med påstand om fengselsstraff innebærer at saken må behandles i retten. Alternativet er at påtalemakta tilbyr forelegg (merk: ikke -forenklet forelegg) aka bot som saksavgjørelse.

 

Førerkortbeslag er et forvaltningsmessig vedtak, men har etter vurdering blitt definert som straff av emk.

 

imidlertid er det ikke dobbelstraff når du ilegges flere reaksjoner i samme vending.

 

Og kjære vene, å ta førerkortet på nytt er ikke straff. Det er resultatet av at trådstarter har vist at han ikke var i stand til å følge bestemmelsene for kjøring.

Lenke til kommentar

Hvor mange % er det man kan kjøre over fartsgrensa uten å bli fratatt førerkort?

 

Og siden du hat tilstått at det er deg som kjører bilen i så høy fart er det lite du kan gjøre, hadde du ikke sagt ja til det vil jeg tro du kansje kunne komme unna pga dårlig kvalitet på bilde (uten at jeg har sett bilden men har hørt om lignende saker)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...