Gå til innhold

Trenger hjelp med rettsak


RIP

Anbefalte innlegg

Skal man ta høyde for at barn løper ut på veien midt på natta, dyr, mennesker som er drita, osv, evntuelle andre idioter på veien osv hele tiden så kan man vel bare la bilen stå uansett, da er man nesten trygg.

 

Vel, man skal faktisk ta høyde for at det kan skje noe når man kjører. Dyr på veien er jo ikke rt hrlt ukjent problematikk. Spesielt om natten er det fare for at dyr skal forville seg inn på veibanen.

 

Det har vært dødsulykke før på den strekningen, den kan kanskje virke skjerpende.

 

http://www.ta.no/nyheter/article721183.ece

 

Til de som klager på for høye bøtesatser så er det vel bare å si at så lenge de finnes folk som gir blaffen i fartsgrensene så har myndighetene et solid kort i hånden for å sette disse opp for å virke preventivt. Dessuten så kan dette føre til flere av de forhatte blikkboksene langs veien. (fotobokser)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bøtenivået er generelt ganske galskap i Norge....  Ble tatt av en fotoboks i Sveits for noen uker siden... Lå i nesten 140 i en 100 sone og fikk en bot på hele 600 kroner. Tør ikke engang tenke på hva det ville blitt i Norge, kunne vel ihvertfall ganget den summen med 10.

5706219[/snapback]

 

bøter må være såpass høyt at fartsidioter får svi skikkelig på pungen så det aldri skjer igjen...

 

tipper at du ikke ser noen problemer med å kjøre for fort i sveits siden 600 ikke er så allverden

5706307[/snapback]

Jeg tror vel at det er ganske godt bevist at den teorien der ikke fungerer..?

Hvorfor tror du prikksystemet måtte innføres..? For morro skyld..? Bøtesystemet holdt ikke..

 

Og at å kjøre litt for fort (gjelder bøtenivået, ikke denne saken spesifikt) gir samma straffereaksjon som å gå og slå ned noen umotivert, er helt på trynet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Bøtenivået er generelt ganske galskap i Norge....  Ble tatt av en fotoboks i Sveits for noen uker siden... Lå i nesten 140 i en 100 sone og fikk en bot på hele 600 kroner. Tør ikke engang tenke på hva det ville blitt i Norge, kunne vel ihvertfall ganget den summen med 10.

5706219[/snapback]

 

bøter må være såpass høyt at fartsidioter får svi skikkelig på pungen så det aldri skjer igjen...

 

tipper at du ikke ser noen problemer med å kjøre for fort i sveits siden 600 ikke er så allverden

5706307[/snapback]

Jeg tror vel at det er ganske godt bevist at den teorien der ikke fungerer..?

Hvorfor tror du prikksystemet måtte innføres..? For morro skyld..? Bøtesystemet holdt ikke..

 

Og at å kjøre litt for fort (gjelder bøtenivået, ikke denne saken spesifikt) gir samma straffereaksjon som å gå og slå ned noen umotivert, er helt på trynet.

5709345[/snapback]

 

du er på trynet som tror at det å kjøre fortere en fartsgrensen er greit. og hvor har du informasjon om at bøtesystemet ikke virker? jeg har et par kolleger og kamerater som har fått en fin bot for noen få kilometer over fartsgrensen og de har jekket seg ned og kjører fint nå... men såklart det er jo fortsatt noen som tror de er verdens herrer

Endret av KRAFortune
Lenke til kommentar

Bøter hjelper ikke, noe jeg selv er et levende eksempel på.

Når jeg var på din alder så pendla jeg 10 mil om dagen og da gikk det fort til tider selv om jeg bestrebet meg på det sterkeste til å holde meg til hastigheter man ikke mister lappen på.

 

Ble tatt i mai 1996 (800.-) for å ha kjørt i 82km/t i 70 sone.

 

Tatt i august 1996 (2500.-) for å ha kjørt i 70km/t i 50 sone samt gjort dette med slicks dekk framme.

 

Tatt i april 1997 (2500.-) for å ha kjørt i 102km/t i 70 sone.

 

Lærte jeg noe av dette? Nei men har roa meg ned etter at jeg slutta med pendlinga.

Alle bøtene er motatt på samme 45 km lange strekningen som var mellom hjemme og arbeid.

Rart med det når man har kjørt samme veien over 1000 ganger, da blir det fort eksperimentering på hvor for fort det går å kjøre veien spesielt før 0700 om morran.

 

Igjen sier ikke at det er rett å bryte veitrafikkloven men det er ikke altid man tenker på det når mursteinen legges sikkert på plass på gasspedalen.

Lenke til kommentar

De skriver jo ut mer bøter nå enn noensinne tidligere (godter seg sikkert mer også)

 

Det var det en representant for statens innkrevningsentral (SI) som sa for ikke lenge siden..

 

De som har råd til å kjøre for fort bryr seg lite om bøtene, mens de som ikke har råd så svir det skikkelig..

 

Da med tanke på at du ikke skal mange km/t over før det kommer en lapp i posten der SI vil ha 1600 kroner av deg..

Lenke til kommentar
Bøtenivået er generelt ganske galskap i Norge....  Ble tatt av en fotoboks i Sveits for noen uker siden... Lå i nesten 140 i en 100 sone og fikk en bot på hele 600 kroner. Tør ikke engang tenke på hva det ville blitt i Norge, kunne vel ihvertfall ganget den summen med 10.

5706219[/snapback]

 

bøter må være såpass høyt at fartsidioter får svi skikkelig på pungen så det aldri skjer igjen...

 

tipper at du ikke ser noen problemer med å kjøre for fort i sveits siden 600 ikke er så allverden

5706307[/snapback]

Jeg tror vel at det er ganske godt bevist at den teorien der ikke fungerer..?

Hvorfor tror du prikksystemet måtte innføres..? For morro skyld..? Bøtesystemet holdt ikke..

 

Og at å kjøre litt for fort (gjelder bøtenivået, ikke denne saken spesifikt) gir samma straffereaksjon som å gå og slå ned noen umotivert, er helt på trynet.

5709345[/snapback]

 

du er på trynet som tror at det å kjøre fortere en fartsgrensen er greit. og hvor har du informasjon om at bøtesystemet ikke virker? jeg har et par kolleger og kamerater som har fått en fin bot for noen få kilometer over fartsgrensen og de har jekket seg ned og kjører fint nå... men såklart det er jo fortsatt noen som tror de er verdens herrer

5710375[/snapback]

Hvor har jeg sagt det er greit..?

Men jeg skal være enig til en viss grad, jeg ser fan ikke problemet i å ligge i 90 i 80-sona på f.eks E6 på bar asfalt.

Hvor jeg har informasjon..? Hvorfor tror du prikksystemet ble innført..? Nettopp fordi folk som fikk bot ikke brydde seg nevneverdig, og bare betalte. Det er jo nettopp derfor prikksystemet er innført, slik at man får en reaksjon dersom man ikke bryr seg om bøtene, noe du sier folk gjør. Bøtesystemet fungerer til en viss grad, men langt fra så bra som folk her påstår at det gjør.

Det er jo prikksystemet er jævli godt bevis på, om du enda ikke har skjønt det.

Lenke til kommentar
Det handler ikke om å ha råd til å kjøre for fort, men å utsette seg selv, andre veifarende og boende ved siden av vei for større fare ;)

5711238[/snapback]

 

 

Jeg bare kommer med fakta jeg..

 

 

Eneste måten å få fartsgrensene mer respektert er om de blir litt fornuftig for mannen i gata..

Moralen går som oftest forran lover til tider..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Lite kjøreerfaring?

5711722[/snapback]

 

så hvordan da forklare den lave ulykke andelen som jenter har.

 

jenter kjører ofte penere og det vises på statistikken mens gutter gjerne skal tøffe seg

Lenke til kommentar

Mange av ungdomsulykkene skyldes kappkjøring.

Har vært med på dette selv og det kan gå fort for seg.

Det er i slike situasjoner med full bil og høy fart gjerne med en bil rett bak eller forran man prøver og kjøre fra det går virkelig ille når det først smeller, har ingenting med fartsgrensen på stedet.

Den andre situasjoenn er når samme ungdomsjeng er alene og skal kjøre forbi alt og alle på sin ferd.

Passer dårlig ned dunderlandsdalen med blodtrimma Opel Manta full av ungdomer som skal kjøre forbi alle de tyske bobilene i fellesferien.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Mange av ungdomsulykkene skyldes kappkjøring.

Har vært med på dette selv og det kan gå fort for seg.

Det er i slike situasjoner med full bil og høy fart gjerne med en bil rett bak eller forran man prøver og kjøre fra det går virkelig ille når det først smeller, har ingenting med fartsgrensen på stedet.

Den andre situasjoenn er når samme ungdomsjeng er alene og skal kjøre forbi alt og alle på sin ferd.

Passer dårlig ned dunderlandsdalen med blodtrimma Opel Manta full av ungdomer som skal kjøre forbi alle de tyske bobilene i fellesferien.

5711781[/snapback]

 

den farligste og mest hyppige dødsulykken er utforkjøring, som feks at det går for fort gjennom en sving så du ikke klarer den

Lenke til kommentar
Lite kjøreerfaring?

5711722[/snapback]

 

så hvordan da forklare den lave ulykke andelen som jenter har.

 

jenter kjører ofte penere og det vises på statistikken mens gutter gjerne skal tøffe seg

5711773[/snapback]

Nå er det vel slik at om man sammenligner prosentvis fordeling på antall mannlige sjåfører og antall kvinnelige sjåfører, og ser på antall krasj på de to, så får man ganske like svar..

Ja, menn krasjer mer, men det er jo jævli mange fler av dem som kjører bil.. Å sammenligne kjønn mot kjønn blir jo helt feil, må jo sammenligne hvor mange som krasjer utifra det totale antall sjåfører av det kjønnet..

Lenke til kommentar
Jeg kjenner også en som ble tatt for fyllekjøring og han skaffet seg en advokat og fikk mye lavere straff, men han måtte ut med 3500kr for advokaten (noe han tjente inn på straffereduksjon). 

 

Og jeg kjenner en som ikke godtok straffen etter å ha kjørt for fort og dermed ble det rettsak...som han tapte og fikk MER i fengsels-straff.

 

Er det betinget eller ubetinget fengsel det er snakk om?

Lenke til kommentar

Jenter har vel en tendens til å bulke mer i lav fart/under parkering, mens gutter ofte smeller skikkelig når de først gjør det..

 

Er ikke lenge siden ei venninne bulka 4 biler når hun skulle parkere, resultatet blei skader for 89 000,-

 

 

Edit: Bulka, ikke venninner :)

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

Hei RIP, føler med deg selv om det ikke har skjedd meg selv.

Bøtesatsene i Norge er alt for høye i forhold til fortredelsen.

Kanskje Bjørn Engstrøm kan hjelpe? Fant denne artikkelen om han ihvertfall.

 

Håper dette ikke er for stor avsporing, men noen som har hørt om "Montana prosjektet"? Veldig lang artikkel da, men dreier seg om at det i staten Montana i USA ble gjennomført et forsøk mellom 1995 og 1999: Man fjernet fartsgrensene på veiene på dagtid for å se hvilken effekt det ville gi. Resultatet ble at med fri fart på veiene i denne perioden, gikk ulykkene ned til det laveste snittet i moderne tid(!) Og da man gjeninnførte fartsgrensene, gikk ulykkene opp igjen(!) Et paradoks for mange vil jeg tro. Fra konklusjonen:

"8. ..the vehicles traveling faster than average have the lowest accident rates.."

Endret av zerikz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...