Gå til innhold

Trenger hjelp med rettsak


RIP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

127km/t i 80 sone er ikke så mye, med tanke at du i samme sona får forenklet forelegg for å kjøre i 115km/t.

Det er en mye større forskjell på 7500.- i forenklet forelegg til 18 dager i fengsel og 10000.- i bot en det er på 115 til 127km/t.

Straff og forbrytelse står ikke i forhold til hverandre i denne saken uavhengig om han har forbrutt seg mot veitrafikkloven.

Forresten så er det aldri 80 sone i tettbebygd strøk.

Fartsgrensene blir regulert av antall avkjørsler pr km vei eller om det er ekstra faremomenter på veistrekningen.

 

Til alle moralistene her, de største folkesykdommene vi har i dette landet er svartsjukla og janteloven!

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
18 dager fengsel for 127km't i en 80sone midt på natta? hørtes drøyt ut.  Var det et bebodd område ?

5697734[/snapback]

Uansett forhold: Grovt lovbrudd!

5698062[/snapback]

Du sidestiller dette med et ran f.eks? Å kjøre en bil uten feil og mangler på tørr asfalt i 130 km't på en ubebodd strekning midt på natta ser ikke jeg som et grovt lovbrudd.

 

Å som perpyro sier, straffen står ikke i stil til lovbruddet.

Lenke til kommentar
En grunn til at det eksisterer regler.

At veien var ubebodd og slikt har ingenting med saken å gjøre, man kan ikke gjøre som man vil for det.

5698167[/snapback]

Vi diskuterer ikke rett eller galt. Det er galt og kjøre over fartsgrensen ja.

 

At veien er ubebodd har noe med saken og gjøre, i tillegg til at det var midt på natta. Slike ting tar faktisk politiet hensyn til når de tar straffeutmåling, selv om i dette tilfellet virker det som de droppet det. Eller at trådstarter holder tilbake info.

 

Å Politiet tar også hensyn til en person økonomi, når jeg brøt vikeplikten for et år tilbake kunne jeg fått 8000 i bot. Men siden jeg var lærling og ikke tjente godt slapp jeg unna med 3000.

Lenke til kommentar

Vel i denne saken så har jo vedkommende sprengt grensene for hva som kommer inn under forenklet forelegg. Siden dette ikke kan avgjøres med forenklet forelegg blir det enn full straffesak ut av dette :p

 

Hvis du syntes bøtesatsene i norge er for høye, hvorfor fulgte du ikke fartsgrensene da? Har jo aldri vært skjult i norge at bøtesatsene for brudd på veitrafikkreglene er høye her oppe i bjergene.

 

Det at du må ha lappen i jobbsammenheng burde du vel heller tenkt på før du kjørte så fort, det samme med at det faktisk er 3 måneders lønn i militæret.

 

Det å kjøre over 40 km/t for fort gjør enn bevisst, jeg hadde kanskje forstått det hvis det hadde vært 5- 10 km/t over fartsgrensen men ikke så mye som 40.

 

Det at det var mørkt når overtredelsen skjedde vil vel egentlig trekke i skjerpende omstendigheter.

 

Tror du burde lese vtl. § 3 om igjen.

 

Når man skal kjøre for fort så burde man også ta straffen sin uten å syte. Det er like ulovlig å kjøre for fort som å stjele.

 

Synes du heller burde være glad for at du ikke skadet noen. Dessverre er det få som tenker over

hvor fort gjort det er å skade tredjemann.

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på etter å ha lest at du ikke har rett til advokat er lovligheten av å fengsle folk uten dom, noe som kjent avsies i en rettsal?

5698232[/snapback]

 

Han har jo ikke fått dom enda. Det er bare et forslag fra Politiets side.

 

Hvis han ikke godtar dette, så blir saken sendt til retten. Forhåpentligvis vil retten se formildende på at han har innrømmet skyldspørsmålet frivillig.

 

Hvis jeg var vedkommende ville jeg nok ha skaffet meg en god advokat. Hvis du ikke er tidligere straffedømt så synes jeg det er rart at du skal få betinget dom. Man har jo mulighet til både ubetinget og samfunnsstraff.

Lenke til kommentar
Straffen foreslås satt til fengsel i 18 dager samt en bot stor kr 10.000,- subsudært 15 dager fengsel. Forslaget til straff begrunnes med høy hastighet i et ulykkesbelastet område.

 

Om det er et ulykkesbelastet område vet jeg ikke, men virket ikke sånn. Var langt ute i gokk, og var i en slags dump. Boksen sto i bunnen av en nedoverbakke og før en oppoverbakke. Stedet er E18, Bråtevannsdalen i Kragerø.

Lenke til kommentar
Det at du må ha lappen i jobbsammenheng burde du vel heller tenkt på før du kjørte så fort, det samme med at det faktisk er 3 måneders lønn i militæret.

 

Det å kjøre over 40 km/t for fort gjør enn bevisst, jeg hadde kanskje forstått det hvis det hadde vært 5- 10 km/t over fartsgrensen men ikke så mye som 40.

 

Det at det var mørkt når overtredelsen skjedde vil vel egentlig trekke i skjerpende omstendigheter.

 

Tror du burde lese vtl. § 3 om igjen.

 

Når man skal kjøre for fort så burde man også ta straffen sin uten å syte. Det er like ulovlig å kjøre for fort som å stjele.

 

Synes du heller burde være glad for at du ikke skadet noen. Dessverre er det få som tenker over

hvor fort gjort det er å skade tredjemann.

5698297[/snapback]

Fullstendig enig, godt skrevet.

Man vet aldri hva som dukker opp på veiene når man er ute og kjører, det kan være gående uten refleks, barn som leker i veikanten, eller dyr som står på veien.

Alt dette har bilførerne ansvar for, så det er ikke bare å ta seg til rette og vurdere situasjonen dit hen at nå vil jeg kjøre over 50 % fortere enn det er lov til, for nå er det natta.

Syns det er bra at synderne blir tatt, og synes ikke noe som helst synd på deg samme hva slags straff du får.

Det er verre ting enn noen dager i fengsel, f.eks hvis du hadde kjørt i hjel noen.

Nei, du gjorde ikke det, men sjansen for det var betydelig høyere grunnet farten.

Lenke til kommentar

Til RIP: Du skriver at du trenger hjelp til rettsak. Saken er vel ikke så alvorlig at politiet sender den til retten? Hva har du fått i posten fra politiet da? Et forelegg du kan velge å vedta eller ei tenker jeg.

 

Høres ut som om du har blitt anmeldt, fått et forelegg som du kan vedta eller ikke. Om du ikke er enig i politiets forelegg så sender de nok saken til retten vil jeg tro.

 

Eller har du bestemt deg for å prøve saken for retten fordi du tror dommeren vil gi deg en mildere straff?

Endret av Biggus
Lenke til kommentar
Stakars deg den dagen du blir tatt for å bryte norsk lov.

Hørt om å kaste stein i glasshus.

5698844[/snapback]

"ironi på"

Ooh, du kjørte jo bare litt over 50 % fortere enn det forteste som er lov, nei du må nesten få lov til å kjøre videre ja, prøv og kjør litt fortere neste gang da.

"ironi av"

Lenke til kommentar
Til RIP: Du skriver at du trenger hjelp til rettsak. Saken er vel ikke så alvorlig at politiet sender den til retten? Hva har du fått i posten fra politiet da? Et forelegg du kan velge å vedta eller ei tenker jeg.

 

Høres ut som om du har blitt anmeldt, fått et forelegg som du kan vedta eller ikke. Om du ikke er enig i politiets forelegg så sender de nok saken til retten vil jeg tro.

 

Eller har du bestemt deg for å prøve saken for retten fordi du tror dommeren vil gi deg en mildere straff?

5700662[/snapback]

Jeg er blitt kallt inn til retten, hvis jeg ikke møter vil det si at jeg godtar straffen, noe jeg absolut ikke gjør.

 

Og alle dere som tydelig ikke vet hvordan det er å kjøre bil, 130kmt er ikke fort.

Lenke til kommentar
Bryter med menneskerettighetene ja, men vi lever jo i Norge :)

Er ikke trippelstraff, er frippelstraff: Må jo ta teori og oppkjøring på nytt og :(

5698717[/snapback]

Snuten sniker seg unna den problemstillingen på denne måten: Bot og fengsel er straff. Å bli fratatt lappen er et administrativt tiltak. :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...