Gå til innhold

LØST: Reklamasjon på grafikkort kjøpt av en annen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke hørt noe fra dem ennå, og sendte nettopp følgende mail:

 

Hei igjen!

 

Nå er det over to uker siden jeg sendte fra meg kortet, og det lå i hht Postens sporingstjeneste (http://www.posten.no/posten/PagesKM/KMSporingInternett.aspx?ShipmentNumber=ck017034391no) uavhentet på postkontoret i en uke før det ble hentet. Nå har det gått åtte dager siden det skjedde, og jeg har fremdeles ikke hørt ett eneste ord fra dere, ennå mindre mottatt et erstatningskort.

 

Jeg gjør i den forbindelse oppmerksom på at det i Forbrukerkjøpslovens paragraf 30 fremkommer at "Avhjelp skal skje [...] innen rimelig tid...", samt at "Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres." Da en PC nødvendigvis er ubrukelig uten et grafikkort, vil dette komme til anvendelse i dette tilfellet.

 

Jeg må derfor be dere om umiddelbar fortgang i behandlingen av min reklamasjon, eller snarest sende meg et kort som kan brukes mens jeg venter på erstatningsvare.

 

Så får vi se om noe skjer, da.

Lenke til kommentar
Har ingen, bortsett fra at jeg mener dette ikke er godt nok :).

 

Håper det løser seg iallefall...

5828808[/snapback]

 

Enig i begge deler, men siden det dreier seg om en reservemaskin som vanligvis gjør tjeneste som filserver og som jeg bare vil ha et noenlunde spillekort i for når kompiser er på besøk, så er det grenser for hvor mye jeg gidder å hisse meg opp mht dette. Ikke at de skal få slippe unna, men...

Lenke til kommentar

Presiserer litt, mener bare at jeg mener det ikke er godt nok at det tok for lang tid før de henta varen, men dette med låneprodukt er jeg litt usikker på.

 

Å gi deg låneprodukt på et skjermkort du sender inn, som må sendes pr post til deg osv, er en vesentlig kostnad for selger etter min mening.

 

Men du skulle jo selvfølgeilg ha fått en tilbakemelding iallefall. Det er det jeg synes er litt kjipt. Pluss ventetid på posten.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Presiserer litt, mener bare at jeg mener det ikke er godt nok at det tok for lang tid før de henta varen, men dette med låneprodukt er jeg litt usikker på.

 

Å gi deg låneprodukt på et skjermkort du sender inn, som må sendes pr post til deg osv, er en vesentlig kostnad for selger etter min mening.

 

Men du skulle jo selvfølgeilg ha fått en tilbakemelding iallefall. Det er det jeg synes er litt kjipt. Pluss ventetid på posten.

5829652[/snapback]

 

Joda, enig der også. Dette med låneprodukt nevnte jeg bare i mailen for å tenne en rakett i ræva på dem, for å si det sånn. Snegledrevet rakett da, for jeg har enda ikke hørt en lyd.

 

EDIT:

 

Nå nettopp, dvs kl 15:00 30/3 2006 fikk jeg følgende svar fra dem:

 

Hei og takk for din henvendelse

 

Skal purre på verkstedet med en gang.

 

Ha en fin dag!

 

That's it. Ikke noe mer.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Mitt brev:

 

"Det nærmer seg nå en måned siden min første henvendelse til dere angående dette, og jeg har enda ikke fått et svar (enda mindre et kort). Med mindre noe skjer snart (dvs utgangen av påsken), vil jeg se meg nødt til å kontakte Forbrukertilsynet og legge inn en formell klage. Jeg registrerer forøvrig med skuffelse at Elkjøp atter en gang ikke har greid å utnytte en sjanse til å gjøre noe med sitt frynsete rykte."

 

 

Elkjøps svar:

 

"Vi beklager at du ikke er blitt informert som avtalt. Jeg har nå oversendt saken til en kollega for personlig oppfølging og snarlig løsning i saken.

Vårt mål er selvfølgelig å gjøre deg fornøyd som kunde.

Du vil bli kontaktet så snart som mulig!"

 

Så får vi se da.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En oppdatering:

 

I går kveld sendte jeg følgende email til Elkjøp:

 

"Kjære Elkjøp:

 

Jeg innser at det nå har vært påskeferie og alt det der, men synes dere ikke at nok er nok nå? Jeg ble 7/4 oppringt av en Elkjøp-representant mens jeg satt i et møte, og avtalte at jeg skulle ringes igjen samme dag etter halv fire. Siden har jeg ikke hørt et ord, verken per email eller telefon.

 

Kan vi ikke se om vi kan få avviklet denne saken nå snart, please? Det er nå halvannen måned siden jeg først fikk beskjed fra dere om hvor jeg kunne sende kortet, noe som er laaaaangt over det som er akseptabelt ihht forbrukerkjøpsloven."

Lenke til kommentar

Vel vel.

 

"Jeg har nå oversendt saken til en kollega for personlig oppfølging og snarlig løsning i saken"

 

Og denne kollegaen har sikkert sendt den over til en annen kollega som dessverre sitter værfast på påskefjellet enda.

 

Nei, ærlig talt. Hadde jeg vært deg hadde jeg bytta ut følgende ord i den mailen:

 

Kjære Elkjøp - Kjære Feilkjøp

 

Hele siste avsnitt - Skjer det ikke noe i denne saken SNAREST går jeg videre i systemet. Da vil jeg benytte meg av alt som er innenfor det norske lovverket. Det kan jeg love Dere.

Lenke til kommentar

Her er svaret jeg nettopp fikk:

 

"Hei igjen

 

Det er svært beklagelig at du ikke ble kontaktet igjen den dagen dere avtalte det.

 

Vi videresender dette til rette vedkommende for videre oppfølging.

Du vil få en tilbakemelding så snart som mulig i løpet av begynnelsen av neste uke."

 

Høres kjent ut?

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke ringe de og kreve å få snakket med rette vedkommende? Min erfaring er at ting ikke alltid løser seg før du faktisk snakker direkte med den/de det gjelder. E-post er tregt, og blir gjerne lagt til side av personen som får den om de har noe annet som haster. Og da blir den fort glemt.

Lenke til kommentar
For det andre dekker ikke kjøpsloven trådstarter da grafikkortet er kjøpt som et forbrukerkjøp. Der har vi nemlig forbrukerkjøpsloven. Forbrukerkjøpsloven sier ingenting om videresalg, den sier kun at det er så og så lang tid reklamasjonsrett på produktet. Uansett hvem som eier tingen.

5720194[/snapback]

 

I forbrukerkjøpsloven står det:

 

"Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet."

 

Her er det et salg mellom privatpersoner. Hvordan kan forbrukerkjøpsloven komme til anvendelse her?

 

Bare lurer, av nysgjerrighet. Relevant dom e.l. kan f.eks. være interessant kilde.

Lenke til kommentar

I og med at Elkjøp har akseptert returen (for lenge siden) er det spørsmålet heller uinteressant for slik som denne saken har utviklet seg. Problemet nå er vel mer at Elkjøp har en bevegelseshastighet som ligger litt under en geriatrisk lus på tjærekost.

Lenke til kommentar
For det andre dekker ikke kjøpsloven trådstarter da grafikkortet er kjøpt som et forbrukerkjøp. Der har vi nemlig forbrukerkjøpsloven. Forbrukerkjøpsloven sier ingenting om videresalg, den sier kun at det er så og så lang tid reklamasjonsrett på produktet. Uansett hvem som eier tingen.

5720194[/snapback]

 

I forbrukerkjøpsloven står det:

 

"Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet."

 

Her er det et salg mellom privatpersoner. Hvordan kan forbrukerkjøpsloven komme til anvendelse her?

 

Bare lurer, av nysgjerrighet. Relevant dom e.l. kan f.eks. være interessant kilde.

5974625[/snapback]

 

dette følger av kjøpslovens kapittel XIV Krav mot tidligere salgsledd og spesielt kjl. § 84 ledd 2 :)

Lenke til kommentar
I og med at Elkjøp har akseptert returen (for lenge siden) er det spørsmålet heller uinteressant for slik som denne saken har utviklet seg. Problemet nå er vel mer at Elkjøp har en bevegelseshastighet som ligger litt under en geriatrisk lus på tjærekost.

5974926[/snapback]

Krev heving av kjøp, pga av avhjelp ikke har skjedd innen rimelig tid.

 

Da får du penga igjen iallefall. Jeg hadde egentlig tatt å funnet ut HVILKET varehus som behandler returen din, og så tatt direkte kontakt med de.

Lenke til kommentar

Elkjøp ringte tidligere i dag og fortalte at de ikke har kunnet finne kjøpspapirene jeg sendte dem, fordi de er listet i systemet på forrige eiers navn. Hvorfor dette ble et problem, og hvorfor de gjorde noe med det først nå, ble det ikke sagt noe om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...