Gå til innhold

Informatikk studie - lære c++ / java?

Anbefalte innlegg

C++ har vel en mye lavere inngangsterskel, men i java kan man gjøre så mye mye mer uten så store kunnskaper. Så vidt jeg vet er det kun høyskoler/universitet i Norge som kjører grunnleggende programmering/programmering 101 i c++, resten kjører det i java.

5700722[/snapback]

Er noksaa sikker paa at de fleste universiteter og hoeyskoler begynner med Java. De som begynner med C++ er unntaket etter min mening.

5700900[/snapback]

Oi! Kjempetrykkleif der. Det skulle stå : Så vidt jeg vet er det kun noen få høyskoler/universitet i Norge som kjører grunnleggende programmering/programmering 101 i c++, resten kjører det i java.

5701278[/snapback]

hehe. Lurte litt paa om du ikke bare skrev feil. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har drevet en del med php før. og html ikke at det gjelder men..

Det virker som folk mener det at java (som blir brukt på de fleste skolene) er det best valget.

Dere som svarer får det til å se ut som java er det "enkleste" språket og lære for nybegynnere også. Ikke at noen ting er lettere enn det andre å lære. Men at det er lettere å starte et sted og deretter gå over til noe annet..

So java will it be?

5701153[/snapback]

Jeg vil ikke si at Java er det letteste aa laere. Noen ganger kan den faktisk virke overkomplisert, spesielt i begynnelsen. Poenget med Java er at man faar konsentrert seg paa objektorientert programmering uten masse ekstra aa maatte ta hensyn til.

Det gaar fullt an aa komme seg forbi de grunnleggende programmeringskurs uten aa ha fatt med seg det sentrale. Dvs. at mange etterpaa kan lage enkle programmer i Java, men uten at man kan kalle det for et godt skrevet og oversiktlig program.

Poenget er egentlig ikke aa laere seg Java, men aa laere seg aa programmere. Du vil kanskje ha det litt vanskelig aa forstaa hva vi mener med det, men det vil nok komme over tid.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Og et annet tips: Hold ut! Det kan virke vanskelig og rotete og uoversiktelig i begynnelsen, men etterhvert vil det gå opp et lys for deg (slik som for alle oss andre). Du vil da (forhåpentligvis) forstå HVORFOR ting er som de er, og hvordan du kan bruke FORSTÅELSEN til å gjøre mer kompliserte ting enn småsnutter av kode slik at kan løse virkelige problemer. Det er en del som desverre faller av før de får denne forståelsen desverre.

Lenke til kommentar
Og et annet tips: Hold ut! Det kan virke vanskelig og rotete og uoversiktelig i begynnelsen, men etterhvert vil det gå opp et lys for deg (slik som for alle oss andre). Du vil da (forhåpentligvis) forstå HVORFOR ting er som de er, og hvordan du kan bruke FORSTÅELSEN til å gjøre mer kompliserte ting enn småsnutter av kode slik at kan løse virkelige problemer. Det er en del som desverre faller av før de får denne forståelsen desverre.

5701761[/snapback]

Takk for alle svar! Da begynner jeg med java og jobber videre derifra. Får håpe at min forståelse for programmering ganske fort :)

Java som første programmeringsspråk

eller

Rett på Java : innføring i objektorientert programmering

Lenke til kommentar
Takk for alle svar! Da begynner jeg med java og jobber videre derifra. Får håpe at min forståelse for programmering ganske fort :)

5702315[/snapback]

Det tar egentlig lang tid aa oeve inn ferdighetene man trenger for a bli en god programmerer. Jobb skikkelig og vaer taalmodig, saa gaar det nok bra.

Lykke til.

PS - Det er nok ikke saa noeye hvilken bok du bruker. Vil du spare penger saa kjoeper du boka du likevel kommer til aa bruke paa skolen.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Noen som vet hvilken java bok dem benytter på UiO??

5704444[/snapback]

Det ser ut som om INF1000 og INF1010 tidligere har brukt 'Rett paa Java'. Men det er ingen garanti at det vil brukes samme bok til hoesten. Ta kontakt med studentkontoret ved ifi (Institutt for Informatikk).

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...