Gå til innhold

Informatikk studie - lære c++ / java?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har planer om å gå informatikk til høsten.. Så nå lurer jeg på om jeg burde gå for å starte på java eller c++ nå?

Fått mange svar tilbake om lære c++, fordi man får mest bruk for dette i senere tid. Siden java ikke blir brukt til så veldig mye.

Så lurer på om jeg burde starte med c++ også kanskje titte på java senere.

Men hvilken bok skal i såfall velge til java?

Har sette på denne boken til c++:

Accelerated C++ - Practical Programming by Example

Koenig & Moo

336 sider

Addison-Wesley

takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har erfaring med programmering fra før vil jeg anbefale deg å lære Java først. Det er enklere å lære enn C++, samtidig som du får en forståelse for objekt-orientert programmering. Når du kan Java vil det sannsynligvis gå mye lettere å lære seg C++.

De fleste informatikkstudiene bruker Java i sine programmeringsfag, så det kan jo være greit å ha peiling på forhånd når øvingene begynner å hope seg opp. :)

Hvis du er helt blank på Java vil jeg anbefale "Head First Java":

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0...0442638-7361233

Den er veldig lettlest og grundig. Mange av eksemplene kan virke banale, men de funker.

Lenke til kommentar

okej.. Men har fått vite av andre på informatikk studie at du vil bli drilla såppas mye i java, så man vil tjene mer på å lære c++..

For da får du to programmerings språk liksom.. Siden man blir drilla i java på skolen..

Lenke til kommentar

hmm oki.. Har fått mange andre svar fra andre..

At java er veldig dårlig å lage program i osv.. Jeg vet ikke bare fått vite det..

Hva kan man egentlig lage i java? Hvorfor er java bedre enn c++? Burde jeg velge c# i stede for c++?

Hva kan jeg lage i c# / java / c++ ?

Og hva bruker du mest i jobben din hårek? =)

Takk for alle svarene jeg får :)

Endret av NeXz
Lenke til kommentar

Java er ikke "bedre" enn C++, og C++ er ikke "bedre" enn Java. Det kommer helt an på hva du skal bruke det til. Java er mer moderne og funker veldig bra til det meste. Det er også dette som blir undervist på de fleste skoler idag. C++ er et svært bra språk, men er relativt "gammeldags". Ting som man i moderne språk tar for gitt må man gjerne bruke mye tid å ressurser på å gjøre manuelt i C++. Dette har selvsagt sine fordeler og ulemper. Noen ganger trenger man den friheten til å kunne ha full kontroll over alle aspeker over programmet ditt. Som regel trenger du det ikke. Med moderne språk som Java, C# -VB.Net så sparer man utrolig med tid når det kommer til utvikling. Man kan stort sett fokusere på forretningslogikken, ikke knoting med språket.

Jeg ville gått for Java idag. Du har tydeligvis fått råd av en som liker C++ godt, og det er jo fint, men ikke la rådene hans/deres blinde deg for hvordan verden er. C++ er veldig bra, lær det om du får muligheten, men Java og .Net er nok det som blir brukt mest idag og i nærmeste fremtid. Men som sagt, alt kommer an på behovene dine. Skal du studere informatikk så gå for Java og få en fordel karaktermessig er mitt råd :)

Lenke til kommentar

Okej.. Så da burde jeg gå for java da, iforhold til hvordan markedet er i dag?

Noen som har forslag til noen gode java bøker? =) Da helst i norske butikker.. :)

Sett boka lenger opp..

Endret av NeXz
Lenke til kommentar
ok.. Men jeg føler at jeg er mer intressert i data program o.l

5696839[/snapback]

I Java kan du lage det meste... Begrensningene går vel mest på å kode direkte mot OS/hardware da dette vil ødelegge for potabiliteten til Java, noe som er "the big thing" med Java (write once, run everywhere). Har igrunn lite erfaring med slik programmering uansett, så det får noen andre ta.

Det meste du vil lage av applikasjoner(distribuerte og standalone)/spill kan lages med Java. Java er mer enn Applets, veldig mye mer!

EDIT: burde ikke denne tråden vært flyttet? :)

Endret av smetho
Lenke til kommentar
Okej.. Så da burde jeg gå for java da, iforhold til hvordan markedet er i dag?

Noen som har forslag til noen gode java bøker? =) Da helst i norske butikker.. :)

Sett boka lenger opp..

5696859[/snapback]

Det du lærer på informatikk er ikke et programmeringsspråk, men hvordan man programmerer, og det er nok best å lære på et mest mulig moderne og lett forståelig språk. Så kan du lære deg C++ eller assembly eller hva du måtte ønske når det å programmere sitter støpt.

Lenke til kommentar

Java og C++ er to bautaer innen programmering, og enhver programmerer bør til en hvis grad kunne BEGGE TO.

Java er helt klart det enkleste å begynne med (greit å lære seg det grunnleggende i). Kan du java er det ikke noe problem å lære seg C++ , og kanskje C# etterhvert, siden ren C++ begynner å bli litt gammeldags (men er fortsatt svært domminerende!).

Hvis lærestedet du går på holder på med Java, så stats på det, og "smugles" C++ på si :)

Edit: Og en ting til. Plukk opp noe kunnskap om webprogrammering, enten JSP(java) eller PHP (sistnevnte er utrolig gøy og dritlett å lære når du først kan litt programmering).

Endret av brsseb
Lenke til kommentar

Var ikke sikker på hvor jeg skulle poste.. SKulle kanskje hvert i programer forumet :/ Så det nå

Men da tenker jeg at det kanskje er best med java. Også jobbe videre med c++ og annen programmering seinere..

De skakl jo undervise i java på UiO, og da kan jeg jo kapre meg litt bedre karakterer der og "slappe" litt mer av.

Så nå gjenstår det bare å finne en bok eller to :)

Endret av NeXz
Lenke til kommentar

Det finnes en eget programmeringskategori her på forumet også :)

Som Campus sier så er poenget med et informatikkstudie å lære teorien, ikke et eksakt språk. Man bruker et språk for å "utprøve" teorien, og man får igrunn karakter utifra hvor godt man kan DET språket (enkelte fag som regel). Allikevel, tankegangen er det som gjelder. Kan man Java så lærer man vb.net, C# og C++ relativt lett. C++ er nok den "verste" å gå over til da det er en del forskjeller, men det er mer krevende å gå fra null programmeringskunnskap til å "kunne" Java enn å gå fra Java til C++ f.eks.

Kan anbefale Deitel sine Java-bøker. De har vel noen forskjellige, husker ikke navnet i farten, men de er gode når det kommet til å slå opp på ting du lurer på. Om det er den beste start-boken vet jeg ikke, men absolutt verdt å ta en titt på.

Lenke til kommentar

ok! Har du noen billigere bøker?

sånn som Rett på Java : innføring i objektorientert programmering

Nå skal ikke jeg si noe om hvem som er best eller noe..

Har hørt at Rett på Java ikke skulle være så dårlig bok.. I forhold til prisen og lignende.. Vet jo at man må opp i rundt en 500kr for en sånn bok.

Men hvis det finnes like bra bøker som er billigere, går jeg heller for dem.

Takk for svar

Lenke til kommentar

Det finnes gratis bøker. Bruce Eckel er kjent: http://www.mindview.net/Books/TIJ/

Ellers finnes det nesten ikke grenser for hva du kan finne på nett.

http://www.freeprogrammingresources.com/javabook.html

http://www.google.com/search?hs=unm&hl=en&...ook&btnG=Search

Mange reflekterte innlegg her, kan støtte det meste som er sagt.

Et viktig poeng er at man konsentrerer seg om å lære kunsten å programmere, selve språket er bare et verktøy som kan byttes ut. Og da er ikke C++ det rette å begynne med, det kan betraktes som et 'hack' for å viderutvikle C til objektorientering. Java derimot er et rent design med objektorientering som grunnlag.

Man velger programmeringspråk etter oppgaven. For meg har det blitt mest C, endel Java, litt C++, og har nylig begynnt med C#. Er selvlært på programmering, det begynte med assembly.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...