Gå til innhold

Pc henger når cd spinner opp

JKJK

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quote:

DJ-JK skrev (2002-09-21 12:43):

Hva har det seg at pc'n min henger når cd'n i cd-brenneren/dvd'n spinner opp??

Harddisker og cd-enheter står på forskjellige ide kontrollere, og alle er satt i DMA mode.

Eg ser at du har cretive sitt lydkort, Har du creative disk detector aktivert, Har hatt problemer med den eg så eg skrudde den av og alt var iorden etter på. Er ikke sikker at det er ditt problem.
Lenke til kommentar

Bruker ikke disc-detector, og event-veiwer viser ingen ting relatert.

Har 2 cdromer (brenner som master og dvd som slave) på samme kabel. det er ingen disker på den ide kontrolleren som cd-enhetene er tilkoblet.

(Hovedkortet har Highpoint HTP370a integrert som alle diskene står på. CD-enhetene er tilkoblet "standard kontrolleren".

Dette har vært et problem uansett cdrom/brenner som har stått i. (på den gamle pc'n oxo??...husker ikke helt).

- -- ---[DJ-JK]--- -- -

Epox 8kta3+pro

AMD Athlon xp1800

512sdram

Gainward gf3ti200

SB live value

LG 16x10x40

?x dvd

Ashima bigtower "skog-grønn edition:)"

IBM30gb+wd40gb+wd80gb+ibm120gb

NEC Multisync 6FG "21"

[ Denne Melding var redigert av: DJ-JK på 2002-09-22 10:26 ]

Lenke til kommentar
Quote:

DJ-JK skrev (2002-09-22 10:19):

Bruker ikke disc-detector, og event-veiwer viser ingen ting relatert.

Har 2 cdromer (brenner som master og dvd som slave) på samme kabel. det er ingen disker på den ide kontrolleren som cd-enhetene er tilkoblet.

(Hovedkortet har Highpoint HTP370a integrert som alle diskene står på. CD-enhetene er tilkoblet "standard kontrolleren".

Dette har vært et problem uansett cdrom/brenner som har stått i. (på den gamle pc'n oxo??...husker ikke helt).

Har du prøvd å oppgradere brikke settet med nyere drivere. Når du sier standard kontrolleren så er det Ata33. Foresten du har ikke prøvd med firmware oppdatering av cd/dvd.
Lenke til kommentar

Det er ganske vanlig. Det kommer av IDE-kontrolleren venter på data fra CD-rom'en før noe kan skje. Når FAT (eller annen data) har kommet fra CD-rom'en så henger den ikke mer. Det samme skjer med floppy-disk stasjoner. Heldigvis har jeg ikke trengt å bruke disketter i år, så problemet er ikke noen plage for meg.

Det blir bedre om man ikke deler IDE-kanal mellom harddisken med OS'et og en CD-rom.

Tipper Seriell ATA løser dette problemet en gang for alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...