Gå til innhold

Total War: Hva synes dere om det "nye" turn/år system til CA?

Anbefalte innlegg

Hva mener dere om Creative Assembly sin avgjørelse hva gjelder det "nye" turnssystemet som blir introdusert i M2TW?

I Medieval 1 var en turn på kampanjekartet, et år. Et årstall ble visst nede i hjørnet. Det var ikke sommer/vinter syklys, og spillet var tredelt. En del for begynnelsen, en for utviklingen og en for slutten (senmiddelalderen) Spillet varte fra 1087 til 1453 noe som tilsvarer 366 år (366 turns)

I Rome Total War ble dette fulgt opp, men denne gangen var 1 turn et halvt år (6 måneder). Rome Total War starter offisiellt i år 270 BC og slutter etter planen i 14 BC . Dette er altså så mye som 270+14*2 turns noe som blir hele 568 turns. For meg er dette helt topp, fordi dette inneholder uhorvelig mye med spilling. I Rome Total War hadde man en vinter/sommer syklus (det var jo seks måneders turns) årstallet ble fortsatt vist nede i hjørnet.

Men så skjer det noe, i Medieval 2 Total War vil utviklerne kvitte seg med det gamle årsbaserte systemet, og de vil nå bare basere seg på antallet "turns" dette vil si at der årstallet før sto, vil det være et "turnometer" så når du starter spillet vil du være ved "Turn 1". De regner med at det vil være 225 turns, og tidsperioden de har sagt M2TW vil omfatte er årene 1080-1530, det vil si 450 år. Og med litt kjapp hoderegning kan man enkelt finne ut at 450 delt på 225 er lik 2. Dermed kan vi komme fram til at 1 turn ville omfattet 2 år om det hadde vært årstall.

GS: We understand that the historical period covered in Medieval 2 is larger than that of Medieval. What year does the game begin, when does it end, and what's the significance of those start dates? Also, Medieval featured yearly turns, while Rome featured six-month turns to allow for winter and summer seasons. What's the case in Medieval 2, and why did you choose this system?

BS: The grand campaign will span four and a half centuries of history, from the year 1080 to 1530. These years are significant because it was a particularly turbulent period and because of the milestones that took place. It begins with the golden age of chivalry and the crusades, spans the Mongol invasion and the invention of gunpowder, and finally ends with gun-toting professional armies, the renaissance, and the discovery of America.

The campaign will feature summer and winter turns as in Rome, but we're trying to get away from the idea that a turn represents a specific amount of time, since it's impossible to reconcile the scale you need for army maneuvers with the scale you need to cover a decent slice of history. The history of the period will unfold in around 225 turns.

Hey guys, thought I'd clarify Bob's comments for you.

Medieval 2 no longer tracks years, it tracks turns. The turns alternate between winter and summer, so we are definitely keeping the seasons in there.

From a practical point of view it means that we've abstracted the passage of time so it's no longer linear - although the amount that gets done each turn stays constant, the amount of time that passes does not.

As far as actual gameplay goes it's merely a cosmetic change so rather than seeing the year displayed in the UI you see a turn number.

Prasant Moorthy

Associate Producer

The Creative Assembly Australia

I thought I would skip a day to build up a sense of suspense 

Who would have thought I never did marketing at uni?

OK the office is in Bachman Turner at the moment as we prepare for the current milestone tonight. A couple of big bugs have to be squashed and I am making a pain of myself by bugging people repeatedly about them.

I am finiding the time to post this while waiting for a new build to install [just in case any CA staff are reading this  ]

OK so I promised to give you a look in at the years/turn issues which there was some concern over in the community. If I could, I will take my CA hat off and put my gamer hat on for a bit. Here are my thoughts.

So I load up the game, play a few swift turns as England dealing the French some grief. I hesitantly cast my eyeballs down to the bottom right hand side of the screen. There it sits, the contentious issue. There was a figure of 7 which is my turn count. Next to it says "turn". I pass a turn. It says 8. I pass another turn it says 9. Summers and winters fleetingly passed as I furiously pressed the end turn button.

My impression after the event was that this is pretty much a storm in a teacup. It's OK! That’s my personal opinion.

[CA hat back on] The designers now have the fidelity they need to make the game play better without being tied to very specific historical dates. The player doesn't have wait through long periods of medieval nothingness which detracts from the enjoyment of the game.

Don't shoot me. More to come Monday.

-wikiman

Jeg vil påstå at begrunnelsene ikke er holdbare. Det gamle turns/årsystemet har fungert ypperlig i de tidligere spillene, så jeg ser ikke problemet. Jeg syns det blir for lite "historie" hvis vi bare får dekket en 450 år historie i 225 turns historie og jeg liker historie. Og det mest idiotiske er dette med å bytte ut årstallet med et "turn"tall, det er jo for så vidt det samme, det er jo bare et tall som er endret. Det er rett og slett antall turns jeg reagerer på.

Så hva mener dere? Syns dere 225 trykk på timeglasset nede i hjørnet vil være nok? Hva syns du om fjerningen av årstallet? Hvor mange turns vil du ha? Vil du ha historiske hendelser dekket på en skikkelig måte?

Diskuter!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En turn per aar frem til en viss alder, saa to turer per aar :) Dette funker fett i Sid Meyer's Colonization. Da kan man faa baade det antall turer man vil ha (som burde vaere rundt 400 i mine oeyne) og det antall aar som kreves. Eventuelt bare to turer eller bare en tur.

Det burde vises aar nedi hjoernet, ikke turer. eventuelt begge deler.

Mulighet til aa velge dette kanskje?

Lenke til kommentar
"Will the turnsystem be moddable?"

I honestly have no idea. I could hazard a guess but it would probably be wrong. The mods to their credit have changed a whole bunch of stuff that in theory should have been near impossible to. Thats my 2c as a non-programmer type.

-wikiman

Ja, det vil nok det tror jeg, men selv er jeg opptatt av de koselige stundene hvor det dukker opp meldinger som "Earthquake in Pondus" og slikt som samsvarer med historien. Så om det blir moddet, syns jeg ikke det skal være noe hastearbeid, men at de også skal legge til alle slike ting som CA eventuelt ikke har gjort.

Jeg føler også at det kan bli litt stress med bare 225 turer, det er faktisk ikke så mye. I Medieval for eksempel tok det i følge Eirikeb (som jeg spurte på MSN) over 10 turns å bygge den beste bygningen. Når man i tillegg bare kan bygge en bygning om gangen i en by, blir det litt absurd å ha så få turer... Skal liksom en unit soldater ta hele "2 år" å trene? Spill vil jo ikke være helt realistiske, men jeg syns de hvertfall ikke skal gjøre dem mindre realistiske enn det er nå. Hva da med beleiringer, skal en beleiring fortsatt vare i 5-6 turer (10-12 år)? Det er jo helt absurd! Og en bygning vil jo da ta omtrent like lang tid å lage.

Nei, jeg syns ikke 225 turer høres ut som noe positivt.

TSP

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Dette var dårlig. Huff, dette blir for få turns, får håpe at noen klarer å fikse på det. Eller så kan det jo hende at vi får oss en overaskelse!

Lenke til kommentar
CA response :

Reading through these forums, it seems there's a number of issues with the whole turn limit thing and there seems to be a tendency amongst some of the more vocal members to start making a lot of assumptions. Given that we are limited in what we can tell you at any given point, I guess that's only natural. The issues I have identified from reading through all these posts seem to be:

1) Game length - too few turns to suit certain play styles

2) Role-Playing - how do characters age?

3) UI - not showing the year

4) Eras - lack of multiple starting positions

Just spoke to Bob, our lead designer, for further clarity and taking each in turn:

1) The game is currently paced to be a 225 turn game, and is optimally played at that length.All this information is still being kept in .txt files.

2) Characters still age 1 year every 2 turns, so you will be a ble to roleplay them as you did in Rome. This issue is actually one of the reasons for dissociating years and turns. We wanted to cover a large period of history and streamline the gameplay whilst still allowing players to get some kind of attachment to their characters.

3) While some may argue it eliminates immersion, as wikiman mentioned previously, it's surprising how little you realise the change once you actually play it.

4) Each era is effectively a completely new campaign that needs to be individually setup, tested and balanced. Having multiple eras would inevitably delay release of the game.

Dette blir bare verre og verre spør du meg! Legg merke til punkt nummer 2! Satan da! De skal altså dekke 450 år middelalder i omtrent 225 turer. Det blir 2 år per turn, og nå eldres generalen bare et år hver andre turn, han blir jo ikke eldre enn et år per hvert fjerde år. Det blir jo knapt tre generasjoner med generaler! :( Nå er jeg utrolig irritert, men det er ingenting jeg kan gjøre med det :cry:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

ARGH! Dette håper jeg at det går ann å endre, eller så får vi håpe og be at noen lager en mod som fikser dette!

Lenke til kommentar

Synest også det er feil å begrense spilletiden så drastisk. Har ingenting imot å være ferdig på omtrent 225 turns i mange games, men enkelte games ville jeg ikke satt pris på å få satt en stopper for turtle-taktikken jeg noenganger bruker

Liker også de "historiske meldingene" som popper opp nå og da :)

Håper de endrer rekrutterings-systemet, slik at en f.eks kan trene mange low grade tropper men få elite tropper på likt osv.

Eneste jeg kan se gir logikk med turn systemet er at visst veeldig mye skjer over 2-3 turns, så kan det med turns symbolisere at det skjedde over en lengre periode, mens med årsbaserte turns vil dette ha skjedd over 1-3 år.

Men samtidig så kan jo veldig masse skje over et par år, og jeg blir veldig fornøyd visst de beholder det årsbaserte systemet

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så er det hvertfall en god nyhet:

Maybe I've been a bit too obtuse in my previous posts, but I can officially and categorically state that you can keep playing after 225 turns.

For those people that offered random bribes... umm... "incentives"... for this information, send them to the Brisbane PO Box on the CA website. There's only one Pras in the office so I'm sure they'll find me... 

EDIT: That last paragraph was a joke. Here at CA we do not condone bribery in any form.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...