Jannis-15 Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 (endret) Codename_Paragon: hvordan er spenningen du har inn da? kan godt hende at UPSen faktisk stiller opp eller ned spenningen fordi den får for høyt eller lavt inn. at den varierer fra 210-235V er som regel ikke noe problem for en pc da dette stabiliseres uansett. mine leverer ut fra ca 200-250V, og det er ikke noe problem for noe av det utstyret jeg har brukt i allefall (PC, CRT-skjerm, stereo, ladere/adaptere, lamper osv). tror det er værre om UPSen ikke er rask nok til å endre spenningen. Endret 3. mars 2006 av Jannis-15 Lenke til kommentar
mistabeen Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 ønske: flere tester og artikler om produkter som ligger litt på sidelinjen! 5694590[/snapback] Helt enig. Ønsker også flere tester av det som ligger litt på sidelinjen. Alt dere skriver om er jo interessant, så det er bare å skrive så blekket fyker I want more, more of it all! Lenke til kommentar
TormodK Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Dere nevner sterk oljelukt og dårligere ytelse på en av UPS`ene, dette har en sammenheng! Det at det kan være lekasje på batteriene gir dårligere ytelse! Alle som har hatt bil med dårlig nivå på batterisyra vet jo at det ikke holder lenge! Lenke til kommentar
TormodK Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 I fare for å starte en gigantdiskusjon, så vil jeg god enda lengre, VA og W er samme enhet, så det er derfor ikke noe regning mellomdisse enhetene. Man kan i alle tilfeller der man bruker VA skrive W å ha sitt på det rene (og motsatt), men det er vanlig å bruke VA om vekselstrøm. Det hadde vært mer presist å skrive "vekselstrømseffekt regnes om til likestrømseffekt" eller noe liknende. Sånn som det står nå er det rett og slett ikke riktig. EDIT: skrev likestrøm der det skulle være vekselstrøm Feil! Som en annen her i tråden skriver er utregningsforholdet mellom VA og watt avhengig av faseforskyvningen på komponenter tilkoblet UPS`n din! Kondensatorer gir en kapasitiv virkning på lasten din, mens spoler gir en reaktiv virkning på lasten din. Av erfaring vet jeg at PC`er har en faseforskyvning på ca 0.9. det vil si at spolen som sitter i strømforsyningen din gir en cos på 0.9(reaktiv forskyvning). du kan da tenke slik at du ikke får brukt mer enn 90% av batterikapasiteten din effektivt! hadde du bare koblet til glødelamper, som er en ren resistiv belastning hadde du godt kunne brukt VA=W, fordi resistive belastninger ikke gir noen faseforskyvning, altså en cos på 1.0. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 I fare for å starte en gigantdiskusjon, så vil jeg god enda lengre, VA og W er samme enhet, så det er derfor ikke noe regning mellomdisse enhetene. Man kan i alle tilfeller der man bruker VA skrive W å ha sitt på det rene (og motsatt), men det er vanlig å bruke VA om vekselstrøm. Det hadde vært mer presist å skrive "vekselstrømseffekt regnes om til likestrømseffekt" eller noe liknende. Sånn som det står nå er det rett og slett ikke riktig. EDIT: skrev likestrøm der det skulle være vekselstrøm Feil! Som en annen her i tråden skriver er utregningsforholdet mellom VA og watt avhengig av faseforskyvningen på komponenter tilkoblet UPS`n din! Kondensatorer gir en kapasitiv virkning på lasten din, mens spoler gir en reaktiv virkning på lasten din. Av erfaring vet jeg at PC`er har en faseforskyvning på ca 0.9. det vil si at spolen som sitter i strømforsyningen din gir en cos på 0.9(reaktiv forskyvning). du kan da tenke slik at du ikke får brukt mer enn 90% av batterikapasiteten din effektivt! hadde du bare koblet til glødelamper, som er en ren resistiv belastning hadde du godt kunne brukt VA=W, fordi resistive belastninger ikke gir noen faseforskyvning, altså en cos på 1.0. 5698877[/snapback] Her blander du enheter, måltall og størrelser. 200 W, her er 200 måltallet, W er enheten, og tilsammen er de størrelsen. La oss ta 20 A * 2 V * 0.9, her ser man at man ikke kan gange sammen strøm og spenning direkte, men strøm [A] og spenninger [V] er størrelser (ikke enheter), faktoren 0.9 har ingen enhet. Dvs at om man ganger de sammen direkte, så er det måltallet som er feil, ikke enheten. For å ta et annet eksempel, 1 km *0.5 er ikke det samme som 1 km, men begge deler har fortsatt enheten km, det er denne feilen som gjøres i artikkelen også, man omtaler en enhet som en størrelse. Er man ikke overbevist er det bare å gå rett inn på definisjonen av Volt -> W/A Håper det var en forståelig forklaring, for å oppsummere: Selv om man ikek kan gange sammen strøm og spenning, og få riktig størrelse kna man få riktig enhet AtW Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Codename_Paragon: hvordan er spenningen du har inn da? kan godt hende at UPSen faktisk stiller opp eller ned spenningen fordi den får for høyt eller lavt inn. at den varierer fra 210-235V er som regel ikke noe problem for en pc da dette stabiliseres uansett. mine leverer ut fra ca 200-250V, og det er ikke noe problem for noe av det utstyret jeg har brukt i allefall (PC, CRT-skjerm, stereo, ladere/adaptere, lamper osv). tror det er værre om UPSen ikke er rask nok til å endre spenningen. 5696720[/snapback] Systemet monitorerer også innspenningen, og den varierer lite (227 V - 231 V), og endringene korrelerer ikke med de brå endringene i utspenningen. Legger ved et bilde. Glidende overgang er klart ikke et problem for en PC, og spenningene er innenfor spesifikasjonene. Derimot er jeg i tvil om de brå overgangene er helt rene, om det er transienter som ikke kommer frem på loggen. Mer info om systemet: - garantikortet er på tyrkisk, og en kan se en tyrkisk adresse (Istanbul, jeg kan ikke språket), et søk på nettet gir flere spor til Tyrkia, bl.a. http://www.data.com.tr/produce_detail.asp?pid=2330 Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 virker som det er noe rart der ja. ser spenningen inn kanskje stiger Litt i det den ut faller, og synker Litt i det den ut går tilbake til normalt. det er vel en 230V versjon du har? er det en 220V versjon, så Kan du ligge i grenseland på om den senker eller ikke når den legger seg nerme 240V som det ser ut som den gjør. men hvis dte er en 230V versjon du har, og har garanti osv og mulighet for å få den kontrollert, tror jeg kanskje jeg ville gjort det. Lenke til kommentar
Bowman Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 noen som hvet hvordan test vinneren vil virke til å drive en kombo modem/wlan ruter og ev. ip telefon adapter? er det da snakk om timer den vil holde på? Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 (endret) hvor mye effekt står det oppgitt på de forskjellige adapterene/strømforsyningene da? jeg vil tro at det holdes oppe en god stund i allefall, for de trekker jo ganske lite strøm. men det du også kan gjøre, om det er lenger tid du er ute etter, er å koble på et større batteri. siden det er så lite strømtrekk, bør UPSen klare det fint over lengre tid uten å bli varm. det er dog ikke veldig lurt å tappe batteriet helt da det trekker veldig mye strøm når det skal lades opp igjen og det er helt tomt, og laderen i UPSen ikke er beregnet for det. merk at du også mest sannsynelig mister garantien ved å koble på et stort batteri. selv bruker jeg 2x 80Ah 12V batterier på mustek UPSen min, og det fungerer utmerket. batteriene er desverre utslitt nå da, men når de var i sånn delvis god stand, holdt den stereoanlegget, strømkrevende pc, 19" CRT, 1x router, 1x switch, 1x SDSL modem, 1x IP tlf modem, samt den andre UPSen og en bærbar PC i over 2 timer. orginalt klarte den ca 10 minutter med samme lasten (rundt 500-600W strømtrekk). det som begrenset meg var i og for seg bare UPS programmet som skrudde av UPSen etter 1 time, hehe. har også testet med større batteri på den andre UPSen min, og det fungerte fint det også. vet også om flere som har gjort det samme uten problemer. så jeg vil si det er værd det om man vil ha for eks en time eller to fremfor 10 minutter som orginalbatteriet klarer. og siden det her er snakk om veldig billige UPSer er det jo ikke så mye å tape uansett om den kanskje lever et par år mindre... Endret 5. mars 2006 av Jannis-15 Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 (endret) Jannis-15, bruker du startbatterier for bil, eller såkalte hobbybatterier? Starbatterier tåler ikke å bli helt utladet, i motsetning til hobbybatterier. Endret 5. mars 2006 av Zoidman Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 (endret) jeg bruker vanlige bilbatterier (blysyre-batterier) som ikke er egnet for total utlading. men pga den store kapasiteten de har så utlades de aldri helt, så det er ikke noe problem. UPSen skrur seg av nå batteriene har normaltsett ca 60-70% igjen. grunnen til at de er utslitt nå er rett og slett fordi de er en del år gamle, og UPSen står på loftet, hvor det er kuldegrader på vinteren, og gjerne ~50c på sommeren, og den høye tempen sliter veldig på batteriene. Endret 5. mars 2006 av Jannis-15 Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Jannis-15 har noen veldig gode spm som jeg også lurer på. Kjøpte meg en Belkin 1200VA for et år siden, og lette i den anledning forgjeves etter tester på UPS'er med grei kapasitet for en grei pris. Fant noen tester fra 2000 på dinside.no hvor blant annet en APC på 600VA ble testet (mener å huske det var den størrelsen), og den hadde kun firkantpuls når den var koblet til. Etter det jeg har skjønt er det visst ikke en triviell sak å konvertere fra likestrøm til vekselstrøm og få ordentlig sinus, noe som resulterer i en dyrere UPS om de skal levere sinus. Antar alle de som ble testet leverer firkantpulser. Og jeg antar også at den jeg har gjør det samme. Skulle forresten gjerne sett Belkin testet, da de ofte har veldig billig utstyr. Lav pris betyr ofte dårligere kvalitet, men ikke alltid. Er nysgjerrig på hva tilfellet med Belkin er. (Og selvsagt på å få testet UPS'en min opp mot andre ) Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Også inne i eldre hus finnes det ofte stygge ledningsnett. Ja det er vel større sjans for å finne det i gamle hus enn i nye Lenke til kommentar
echo_ Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Jeg kan ikke skjønne hvorfor dere har koblet en skjerm til en UPS? Så vidt jeg visste burde man unngå å koble ting som skjermer, scannere osv til UPS da disse trekker mye strøm akkurat i det de blir startet. Selv kjører jeg en større UPS hjemme (Denne driver 4 maskiner i ca 1 time før den gir seg, veier 60-70kg med batterier). Jeg har koblet printere og skjermer osv andre ting som ikke er kritiske rett i veggen, slik at jeg slipper å drive det om strømmen skulle ryke. Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Jeg kan ikke skjønne hvorfor dere har koblet en skjerm til en UPS? Så vidt jeg visste burde man unngå å koble ting som skjermer, scannere osv til UPS da disse trekker mye strøm akkurat i det de blir startet. Hva skal du med en UPS som kan drive 4 pcer i en time hvis du ikke har strøm på skjermen? Trenger ikke vare lenger enn 2-3 minuter for at maskinen skal kunne slå seg av. Hvis det ikke er serverer du snakker om da. Lenke til kommentar
Storebj0rn Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Jeg kan ikke skjønne hvorfor dere har koblet en skjerm til en UPS? Så vidt jeg visste burde man unngå å koble ting som skjermer, scannere osv til UPS da disse trekker mye strøm akkurat i det de blir startet. 5708500[/snapback] Kommer litt an på hva maskinen brukes til. På en server trenger du kanskje ikke skjermen, men på en hjemmemaskin er skjerm helt nødvendig for at du skal få avsluttet det du holdt på med før maskinen taes ned (en full auto nedstengning er ikke alltid det du vil). Enkelte steder er man dessuten såpass utsatt for lynnedslag og eller brownouts (lav spenning) at man er vant til å "jobbe gjennom" et strømbrudd. Forøvrig savnet jeg noen aspekter i testen: 1: garantier; APC gir sinnsykt bra garantier iom at de erstatter utstyret ditt hvis det blir skadet når det er koblet til, mener å huske at det er ca 10 år. 2: kvaliteten på utstrøm (som nevnt over) 3: evnen til å detektere brownouts (dvs spenningsfall). Kan skje dersom en fase faller ut i nettet, plutselig har du 70 volt. Dette skjer forti utkantstrøk! Pc'en overlever kanskje men jeg har opplevd at en zyxelruter tok kvelden pga dette (korrumperte operativsystemet, noe dritt å feilsøke...). En god UPS skal detektere brownout før utstyret blir skadd! Har selv en APC - (den svarte lange), er godt fornøyd selv om den er lang (men det gjør det lettere å sette inn trafoklumper til switcher og rutere osv). Obs den rurer også litt ved batteridrift. Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Jeg kan ikke skjønne hvorfor dere har koblet en skjerm til en UPS? Så vidt jeg visste burde man unngå å koble ting som skjermer, scannere osv til UPS da disse trekker mye strøm akkurat i det de blir startet. 5708500[/snapback] nå er det stor forskjell på å opperettholde strømmen ved strømbrudd og å kaldstarte en stor CRT skjerm da. krever ikke mye strøm å bare opperettholde den. derimot strømkrevende printere, kopimaskiner osv bør man holde seg unna ja, da disse kan trekke så mye at UPSen blir overbelastet. men vanlig små blekkskrivere derimot klarer som regel de fleste UPSer å drive lett. som noen andre her da, det er ikke noe poeng med lang battritid om du ikke skal bruke maskinen mens strømmen er borte eller det er en server det er snakk om. personlig liker jeg å se ferdig en film med både god lyd og bilde for eks. selv om det er strømbrudd og det er en nermere en time igjen av filmen... desverre gir de fleste billige UPSer ut firkantpulser under batteridrift, og enkelte utstyr liker ikke dette, men heldigvis er det ikke noe problem for noe av det jeg har behov for å drive. Lenke til kommentar
Dingy Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 det virker som det er en del folk med god peiling her... jeg sitter å funderer på å bygge mitt egen UPC og kunne godt tenke meg noen tips/anbefalinger ev. "ikke-finn-på-å-gjøre-det" tips.. Det jeg tenkte var å sette opp en lader til ett bilbatteri (av den typen som er vedlikeholdsfritt og uten lufting, sånne man får til offroader'e osv. som skal kunne velte) som deretter kobles til en 400W inverter og fra den til PC og skjerm... Er dette noe som hadde vært gjennomførbart? inverteren fungerer ypperlig når den er koblet til bilen, hvor det da er dynamoen som lader (60 amp dynamo som klarer brasene helt fint over lengre tid, både pc, monitor og ett relativt duganes stereo (2x10" sub på en 1000W monoblokk, 1 x 12" sub på en 800W monoblokk samt en 4x100W til frontsett og bak høytalere) med 2x 1 fahrad kondensatorer. Tanken min da er at den god bil-batteri lader skulle klart å forsyne batteriet med nok strøm til at man kunne kjørt inverteren rett fra batteriet til pc'en, forsåvidt på samme måte som en "Online UPS" bare at hvis inverteren streiker, ja da streiker også pc'en. (men det er i hovedsak tenkt å benyttes ved strøm brudd og overspenning, ikke nødvendigvis så mye til å spare viktige data...) takker for alle svar Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 vel, ja. det vil fungere fint det, men det krever en massiv lader da. men jeg vet ikke om jeg vil anbefale det over tid. rimlige invertere gir ofte ut firkantpulser i stedenfor sinuskurver, og de har ofte også dårlig støyfilter. men har du en God inverter med ekte sinus-kurve ut og ok støyfilter, så fungerer det. Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Mål utgangsspenningen med last på inverteren, ligger ofte på 190-200V på billige invertere. Altså langt under 230V. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå