Gå til innhold

TEST: Seks UPS-er for hjemme-PC-en


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Genialt at det testes slike produkter! Det er knallbra at Jan Frode tester produkter som ellers blir testet skjeldent :thumbup:

 

Det at inverteren alltid er tilkoblet gjør at volten holdes stabil, og gir ekstra filtrering.

Bare en kommentar mens jeg leser: Det bør stå spenningen i stedet for volten der. (Man måler spenning i volt akkurat som man måler lengde i meter, man måler ikke metern i lengde, og heller ikke volten i spenning)

 

I en offline UPS blir innkommende strøm sendt i to signalbaner gjennom UPS-en. Den ene av disse lader batteriet, og den andre går rett til strømuttaket. Mange offline UPS-er videresender strømmen ufiltrert når de er tilkoblet strømnettet. Denne typen beskytter bare mot strømstans, og er den billigste typen UPS. I dag får man også offline-UPS-er som filtrerer strømmen i nettsignalbanen. Disse beskytter dermed mot spenningstopper og såkalte "brownouts".

Det er streng tatt spenningen som filtreres og skal holdes jevn. Strømmen må få lov til å variere fritt etter hva det som er tilkoblet UPSen ønsker å trekke av strøm. Også er det vel ikke signaler som kommer gjennom strømkabelen. Det er strøm og spenning (uten noe informasjon/signalinnhold).

 

Edit: Jeg ser at spenning omtales som strøm nedover resten av side 2 også.. ikke bra.

 

Kapasiteten på UPS-er måles i Volt Ampere (VA). Dette kan regnes om til Watt ved å dele på 1,67. 350VA er altså ca. 220W.

Man kan ikke regne om mellom W og VA så enkelt. Forholdet er ikke et bestemt tall, men avhenger av hvilken type last som kobles til. (Fakturen som er satt så enkelt er egentlig 1/Cos(fi), der fi er vinkelen mellom spenning og strøm) Edit: Også er vel VA-verdien målt ved batteriet mens W-verdien er målt ved utgangen slik at man også må ta med virkningsgraden til inverteren.

 

Edit: Jeg ser det bare er oppgitt en verdi for kapasitet. Det bør vel stå to kapasiteter per produkt: Batterikapasiteten (VAh eller Wh), og styrken til invertoren (VA eller W). Det førstenevnte forteller hvor stor batterikapasitet den har. F.eks kan 1000Wh vare 10 timer dersom lasten er 100W.) Den sistnevnte er hvor mange watt invertoren kan levere maksimalt uten å bli overopphetet. F.eks hvis den er så lav som 200W og man prøver å kjøre en PC som trekker hele 250W et øyeblikk så vil ikke inverteren klare å levere konvertere nok effekt fra batteriet til utgangen og PCen vil mest sansynlig kræsje.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Dette er for dårlig!

 

Begge APC UPS'ene er testet med utdatert programvare. PowerChute 2.0 kom rett før jul, og ligger ute på nettet hos APC. Det burde dere ha sjekket!

 

Hvis dere ønsker en overgang fra IEC-kontakt til vanlig kontakt anbefaler jeg slik:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307245

 

Bruker det selv på en APC Back-UPS CS 650VA. (Vannpumpe, primærskjerm og PC er koblet på bateriet.... Resten bare med overspenningsvern)

Lenke til kommentar
Kapasiteten på UPS-er måles i Volt Ampere (VA). Dette kan regnes om til Watt ved å dele på 1,67. 350VA er altså ca. 220W.

Man kan ikke regne om mellom W og VA så enkelt. Forholdet er ikke et bestemt tall, men avhenger av hvilken type last som kobles til. (Fakturen som er satt så enkelt er egentlig 1/Cos(fi), der fi er vinkelen mellom spenning og strøm) Edit: Også er vel VA-verdien målt ved batteriet mens W-verdien er målt ved utgangen slik at man også må ta med virkningsgraden til inverteren.

5694299[/snapback]

 

I fare for å starte en gigantdiskusjon, så vil jeg god enda lengre, VA og W er samme enhet, så det er derfor ikke noe regning mellomdisse enhetene. Man kan i alle tilfeller der man bruker VA skrive W å ha sitt på det rene (og motsatt), men det er vanlig å bruke VA om vekselstrøm. Det hadde vært mer presist å skrive "vekselstrømseffekt regnes om til likestrømseffekt" eller noe liknende. Sånn som det står nå er det rett og slett ikke riktig.

 

EDIT: skrev likestrøm der det skulle være vekselstrøm

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Flott at denne testen kom nå. Den lille bedriften jeg jobber i har vurdert ny UPS siden den gamle tok kvelden rett etter jul. Fant ingen priser i prisguiden på testvinneren, så lurte på om noen viste om gode steder å kjøpe den? Liker helst butikker har best support og best service foran den laveste prisen.

Lenke til kommentar

"En Online UPS konverterer alltid strømmen fra vekselstrøm til likestrøm og tilbake igjen før den sender den videre. Dermed fungerer online UPS som et svært effektivt filter, som fjerner alle uhumskheter som kan være på strømnettet. Online-UPS-er er gjerne veldig dyre, har svært stor kapasitet, og er ikke beregnet for hjemmebrukere. Tradisjonelt har disse også vært mindre effektive, fordi selve konverteringsprosessen trekker strøm i seg selv, men dette har man funnet løsninger på i dag."

 

Hva legger man i "funnet løsninger på i dag" var litt intereseert i dette, jeg regner med at man fotsatt mister effekt når man konverterer, betyr det bare at man mister mindre enn før?

 

AtW

Lenke til kommentar

heh, av og til har dere på hw.no utrolig god timing! satt og browset etter ups på komplett, tok turen innom hw.no og vips! har dere en artikkel om saken. takk!

 

og det er ikke første gang noe sånt skjer heller :)

 

ønske: flere tester og artikler om produkter som ligger litt på sidelinjen!

Lenke til kommentar

Veldig bra med slike teste Jan Frode. Jeg ser alltid fram til nye saker fra deg :)

 

Når det gjelder måter å skru av Windows på er jeg litt usikker på fremgangsmåten din. Har du bare latt programvaren konfigurere Windows på standard måte? Du trekker fram at APC sine UPS-er setter Windows i dvalemodus, men dette mener jeg å huske at dette er en Windows-innstilling, og jeg tipper det er denne som settes av programvaren. Dersom det stemmer så kan man velge selv med alle UPS-ene. Dette kan være verdt å nevne, selv om det selvfølgelig er et pluss at APC gjør det som standard.

Lenke til kommentar

fint at dere tester dette. er ikke så mange som gjør det desverre.

 

Men, dette er ikke bra nok, desverre. det viktigste ved en UPS er alt annet enn å holde maskinen oppe lengst mulig, ha vanlige stikkontakter bak, eller å være lett å gjemme unna.

 

forskjellige UPSer sender ut forskjellige spenningskurver når de kjører på batteri. noen er så og si perfekte sinuskurver, mens andre sender ikke ut annet enn stygge pulser av noen firkant-kurver. dette kan skade følsomt utstyr.

i tillegg har omkoblingstiden mellom strømnettet og batteriet mye å si.

dette er kanskje ikke fult så viktig i dag da de fleste sikkert er raske nok. men følsomt utstyr, som for eks en PC med tungt belastet PSU vil ikke ha mye strøm-reserve, og den korte tiden det tar å koble om til batteri (normalt 2-8ms på off-line og line-interactive. 0ms på online, som konstant kjører fra batteri) kan føre til at maskinen restarter uten forvarsel.

 

i tillegg er en av hovedoppgavene til en UPS å levere en spenning som er så stabil som mulig. altså så nerme 230V som mulig.

(så du skrev 220V i testen. dette brukte vi før, men vi bruker 230V i dag. men dette er uansett en bagatell).

UPSer har som regel boost AVR fungsjoner, som enten booster utspenningen hvis spenningen inn blir for lav, eller senker den om den blir for høy. og selvfølgelig, under og over en viss grense går den over til kun batteridrift.

 

en annen ting er som du oppdaget i testen at ene UPSen ikke klarte å levere det den skulle. dette er ikke unormalt, og det er mange UPSer som ikke klarer å levere det de lover. og noen få som faktisk klarer å levere en del mer.

 

det jeg vil frem til er at det man bør ha med når man tester hvor "bra" en UPS faktisk er, er følgende:

 

1) ocilloscope-bilde av spenningskurven UPSen gir ut når den benytter batteriene som strømkilde.

2) måle omkoblingstiden til batteri.

3) måle ved hvilke inngangs-spenninger UPSen skrur på AVR-fungsjonen, når den går over til ren batteridrift, og hvilke utgangs-spenninger som er minimum og maksimum.

4) om UPSen faktisk leverer det den lover.

5) batterikapasiteten

 

6) støy er ikke altid like viktig, men burde også vært testet for de UPSene som har viftekjøling. men nå hadde jo ingen av disse UPSene det, så det lar seg jo ikke gjøre å teste på disse.

 

 

Jeg testet tilfeldigvis mine egene UPSer i dag ettersom jeg endelig har fått tak i en regulerbar spenningsregulator. utrolig nok før jeg leste på HW. rart det der med timing ja, hehe. henholdsvis PC Star 500RAT (500VA) og Mustek PowerMust 1000 Plus (1000VA).

 

begge UPSene mine passerte normale tester, men om jeg for eks stilte inn lav spenning sånn at boost-fungsjonen gikk på, og deretter skrudde fort opp til max-spenning inn (260V) så restartet maskinen som var tilkoblet den ene UPSen (PC Star 500RAT), rett og slett fordi denne eldre UPSen var for treg til å justere spenningen. derimot om jeg stilte den relativt sakte opp (ca 2 sek fra 170V til 260V) så klarte den seg helt fint. dette er sånne svakheter som er viktige å kontrollere for når man tester en UPS, da det er sånt en UPS skal beskytte utstyret mot, og sånne svakheter vil man ikke finne på den måten du har testet... ;)

den andre UPSen passerte derimot alt jeg kastet etter den uten problemer.

 

men ellers utenom noen små-feil en fin test. :)

 

edit: skrivefeil...

Endret av Jannis-15
Lenke til kommentar

Jannis-15 har noen veldig viktige punkter dere burde hatt med i testen, spesiellt bilde av spenningskurvene.

 

Jeg mener det er feil å måle tiden det tar før alarmen går, man får et bedre inntrykk av batterikapasiteten ved å måle tiden det tar før UPS'en slår seg av. De forskjellige produsentene har forskjellige nivåer de har satt alarmen til å gå på.

 

Burde også sjekket spenningskurven sekundene før den slår seg av.

 

Ellers bra test! :)

Endret av Zoidman
Lenke til kommentar

har selv to upser, en apc smart-ups 1500va, og en apc back-ups 500va. absolutt verdt pengene!! en god ups er en smart investering som sannsynligvis vil øke levetiden på utstyret ditt, samt at du kan se ferdig pornofilmen selv om strømmen har gått :p

Lenke til kommentar

Jeg har Inform Guard 600 her og har et par momenter som bør påpekes:

- den spiser kontinuerlig 2% CPU av en 3,2GHz Pentium 4. Det er mye.

- den har et voldsomt forbruk av IO i følge Windows Task Manager

- utspenningen varierer stadig mellom ca. 235 V og ca. 210 V i brå overganger. Jeg ser lignende oppførsel på en annen modell av samme merke her, og er i sterk tvil om dette er særlig sunt for elektronikken.

 

En senere test bør se litt mer på ressursforbruket, verdiene over er alt for høye.

 

På pluss-siden er den lydløs og den kan konfigureres nokså fleksibelt.

 

Da jeg kjøpte UPSene var emballasjen elendig merket, og eskene hadde vært lagret feil vei. Det er neppe gunstig med blybatterier.

Endret av Codename_Paragon
Lenke til kommentar

Hei,

 

For å konvertere fra IEC kontakter til "vanlige" stikkkontakter tok jeg en vanlig strømkabel forlenger jeg hadde liggende (brukte den fra skjermen til strømforsyningen) og kappet av den ende enden. Så brukte jeg en gammel 4 punkts skjøtekontakt (denne hadde skruer slik at den kunne åpnes) og koblet til ledningen, og vips så hadde jeg 4 vanlige utganger på UPS min, til en pris av ca 30 kroner.............

 

Selvgjort er velgjort

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...