Gå til innhold

Mellomring for macro ved Canon 350d?

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpte for en tid tilbake 350d kit med standard 18-55mm linse. Men jeg skulle gjerne hatt macrofunksjon uten at det "koster skjorta". På mitt gamle filmbaserte Canon Ftb hadde jeg en kombinert telekonverter/mellomring for macro fra Soligor til dette bruk. Noen som vet om det finnes noe slikt for 350d med EF-S fatning?

Lars H.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Fikk svar fra Fotovideo at de ikke hadde mellomring som passet til EF-S fatningen på 350d. Men de anbefalte et Sigma objektiv.

Hei

Det som lønner seg for deg er å kjøpe en makro linse fra Sigma på 50 mm 2,8 som koster 2 690.- inkl mva. Dette er en utrolig god linse som du kan ha mye glede med. Den vil fungere godt til makro fotografering og også som en utrolig god portrett linse. Den har en skarphet som langt overgår din andre linse. Det finnes mellomringer men de passer ikke på EF-S linser som din 18-55 linse er.

Vi får inn på lager i løpet av mandag / tirsdag.

Mvh

Stig

Noen som kjenner til dette?

Lars H.

Lenke til kommentar

50mm synes jeg blir litt lite, både for portrettfoto og seriøs makro... og da regner jeg med cropfaktoren. Du kommer ikke langt nok unna. Til portrett fra f.eks bryst og opp må du gå ganske så nærme. Og til makro vil små dyr ha flydd av sted lenge før du kommer nærme nok.

90mm er faktisk langt mer anvendelig. En venninne prøvde 60mm vs. 90mm på sin D70 på et oppdrag (blant annet portrettfoto), og hun hadde nøyaktig samme oppfatning som meg. Tamron har en god 90/2,8 som har fått mye skryt og er regnet blant de skarpeste makro-objektivene i sin klasse. Tamron har også noe mer solid mekanikk og oppbygning enn Sigma, og er mer garantert kompatibilitet ved fremtidige Canon kamera enn det Sigma er . Men så skal det sies at Canon sine originale er enda mer solid, og stort sett enda skarpere.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...