Stigma Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Hei, Jeg har lenge vært under oppfattningen at prosessen som brukes i kromming kun kan utføres på emner som leder strøm, ie. hovedsakelig metaller. Nå påstår dog mer enn èn person jeg har snakket med i senere tid at dette ikke er tilfellet, og at det er mulig å kromme også f.eks. plast-deler. Så da spør jeg det all-vitende hardware.no miljøet, er dette faktisk mulig? I såfall så blir jeg veldig glad hehehe... Hvis ja, så sleng gjerne med et navn eller weblink til noen som driver med sånt i Bergen om du kjenner til noen =) -Stigma Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Joda det er mulig, bare se på The Lighthouse Project men det koster en del og jeg tror du må sende det til Sverige for å gjøre det. Bare send en PM til Dj-Sonic og spør om han kan ta en titt på denne tråden Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2006 Takk, skal gjøre det. -Stigma Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Har lurt litt på pris på dette jeg også.... Kan noen legge opp litt priser / linker når de finner ut av det? Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Jeg har hørt priser fra 500 til noen tusen, alt etter størrelsen på objektet. Men det går jo alltids ann å kjøpe kromspray! Det gir en veldig fin chrome-effekt. Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Har lakka en sykkel med det en gang i min tidlige ungdom, gikk ikke så bra. Det var en billig lakk fra Ergo. Noen som har noe merker de har hatt sukesess med? Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Har lakka en sykkel med det en gang i min tidlige ungdom, gikk ikke så bra. Det var en billig lakk fra Ergo. Noen som har noe merker de har hatt sukesess med? 5695326[/snapback] Tja, jeg har sett en som fikk greit med chrom lakken fra biltema husker ikke hvor jeg så det Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Fant helt tilfeldigvis det her: http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=23...um=4&Catg=10489 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2006 Biltema kromm-lakk gir en veldig fin effekt den. Ikke langt fra skikkelig krom vil jeg si. Eneste problem med det er at drittet kan du ikke så mye som se hardt på, før det smitter av osv. Selv om det "herder" i en uke, så er det fremdeles så håpløst at er du borti det selv med latexhansker, så er det ødelagt og må sprayes på nytt. For min del er det et mulig alternativ siden jeg ikke egentlgi skal behandle denen spesifikke delen noe særlig, men om jeg kan kromme denne lille delen for noe hundre kroner, så er det noe jeg kan vurdere å spandere på meg. For min del er det bare 2 små plastdeler på ca 20cm lengde, med 2cm diameter ca. -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2006 Fant helt tilfeldigvis det her: http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=23...um=4&Catg=10489 5698466[/snapback] ja, men hva er det? ... høres ut som noe du forarbeider delen med (grunning typ.) før krommingsprosessen kanskje? Tror ikke kromming er noe du kan få gjort hjemme. Du må jo før eller siden utføre elektrolyse på det, og delv om du hadde kjemikaliene, så er det ikke lett å få det pent. Jeg har nemmelig prøvd å anodisere smykker osv. selv før =P -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2006 Er det ikke noen som kjenner til et firma her i Norge som driver på med det? Må jo være noen som driver med bil-styling som har peil på sånt her i norge? -Stigma Lenke til kommentar
techs Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Hva?? Kromme Plast?? Krom er et skinnende metall som legges utpå andre via et varmt krombad for så å tørke... hvis det skulle på plast tror jeg det hadde blitt krom-plastikk suppe Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2006 Hva?? Kromme Plast?? Krom er et skinnende metall som legges utpå andre via et varmt krombad for så å tørke... hvis det skulle på plast tror jeg det hadde blitt krom-plastikk suppe 5699840[/snapback] Jeg var under oppfattning at man krommet metall via anodisering (ie. samme som man gjør med smykker når man fornikkler f.eks.) men så hører jeg mange si kromming av plast er mulig, og jeg er ikke ekspert på omrdet... ville jo tro det ikke bare er oppspinn når såpass mange påstår det, men jeg håper fremdeles å finne noen her i norge osm faktisk driver med det. -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2006 Etter litt research finner jeg ut at det er faktisk mulig, og èn teknikk er å spraye plast-delen med eletrisk ledende grunningsmaling, før den går i anodiseringsbadet for å krommes. Ikke dumt =P Trenger fremdeles noen som kan tispe meg om noen som driver med sånt i Norge, eller norden. *nudge nudge* ~_^ -Stigma Lenke til kommentar
DJ-Sonic Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Hei. Bare for å si det med en gang slik at alle er klar over dette, det er MULIGT å for kromme plast ! jeg har selv gjort dette på mine plast deler og de har den samme finnishen og holdbarheten som vanlig metall krom. Forarbeidet og selve krom prosessen er litt anderledes enn på vanlig fornikkling men en likhet er at på begge deler så brukes det kobber som binnings underflate for kromen. krom på plastikk foregår ved å sprøyte på flere tynne lag med krom med kobber som basis, dette er noe av det. Det finnes overhode ikke noen steder i Norge som kromer plast og det finnes 1 sted i sverige som gjør det, og skulle det dukke om noen steder så tror jeg neppe de har den samme kvaliteten som de i sverige. her er stedet jeg snakker om sprutforsilvring.se Krom på sprayboks kan du bare legge på hyllen, det er ikke 1 sprayboks i hele norge som gir den samme efekten eller kvaliteten overhode, det er ihvertfall min erfaring med disse. hva priser anngår så komme det ann på hva du skal krome og hvor mange deler det er snakk om, mitt råd er å sende dem en vennlig mail om hva du/dere ønsker også få en pris deretter og husk å ta med frakt begge veier. men dette kan dere evnt. avtale. Lenke til kommentar
DJ-Sonic Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Hva?? Kromme Plast?? Krom er et skinnende metall som legges utpå andre via et varmt krombad for så å tørke... hvis det skulle på plast tror jeg det hadde blitt krom-plastikk suppe 5699840[/snapback] hm. feil, den krom behandlingen som er for plast er også flytenes og blir sprøytet på, altså i steden for å la delene gå igjennom et bad så blir de i steden hengt opp og sprøytet, krom luft tørkes. Den kromen som er for plast inneholder en del spesielle kemikaljer som forhinder altfor stor varme, altså den tåler mindre varme enn vanlig krom, så i dette tilfellet så smelter faktisk kromen før plasten gjør det Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 (endret) Takker for innlegget DJ-Sonic. Sorry for maset over PM hehe. Skal ta meg en mail over der og høre hva de tar for arbeidet. Erbeidet jeg skal ha utført er rimelig lite, så forhåpentligvis har de lave minstepriser =) Det er nesten litt farlig å gi en slik mulighet til en dreven casemodder med forkjærlighet for bling-bling hehe... kan jo ende opp med å blakke meg fullstendig for å kromme en hel haug av utstyret mitt =P Kanskje et krommet tastatur? *drool* .... -Stigma Endret 6. mars 2006 av Stigma Lenke til kommentar
DJ-Sonic Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Hei. Stigma: du maser overhode ikke, bare hyggeligt å hjelpe, er bare meg som er litt treig til å svare Tja, må jo si at krom belagte pc deler er jo rått etter min mening, det er pent og gir et godt og lyst inntrykk på kassa generelt men jeg må jo også få lov til å si at det er ikke overalt krom passer inn, en bør kanskje ta hensyn til dette og vurdere helheten av det før man bestemmer seg, det er ikke akkurat så billigt så det gjør noe og feil oppstår fort, krom tåler forsåvidt mye men har man først fått riper og div på delen så er det vanskeligt å fikse på. Men det er helt klart en nice ting å ta med på et prosjekt Tastatur : tja alt er jo muligt men spørs vel om det hadde vært noe for meg, det kan også bli for mye av det gode he he Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 Siden jeg får inntrykk av at du hadde fått krommet ting hos disse svenskene tidligere, vet du om laget er tykt nok til å kunne finslipes/poleres med f.eks. 2000/4000 korning uten at dette lager skader, eller er det ytre laget syltynt? Det er også greit i vite i forhold til deler som skal passe i maskinen et sted. Dersom veggene vokser på seg mange millimeter som føkge av prosessen så er det greit å vite det på forhånd med slike deler =) -Stigma Lenke til kommentar
DJ-Sonic Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 (endret) Hei. Stigma: krom-laget på, la oss, si boksen, er tynt og bør overhode ikke slipes eller poleres, skjønner ikke helt vitsen med det siden det er blankt når du får det liksom, skjønte ikke helt den der du kan tørke lett av med en myk klut med vindus vask middel eller noe hvis det der noe møkk på de men utenom det så er det ingen grunn til å verken polere eller slipe dette. kromen bygger nesten ikke noe ut i det hele tatt så plass skal det heller ikke stå på. Jeg gjør også oppmerksom på at delen din bør behandles med omhu, og bruk ikke noe som helst form for teip på den, da kan du risikere at kromen følger med teipen når du drar denne av, du får kjøpt teip som er beregnet for dette, jeg husker ikke hva slags teip dette var men du kan høre med de som skal gjøre jobben for deg. Et tips: lag ferdig alle hull og lign. før du sender delen inn for kroming, og ungå sliping og pussing på delen, dette er fordi plast kromen er tynnere enn metall krom og dermed så synest også riper mye mere igjennom kromen. men ikke missforstå, selv om kromen er tynnere så er det alikevel god kvalitet på den og den er også like blank som vanlig metall krom, det er ikke en spray boks i hele norge som kan måle seg med denne type krom. Jeg vil anta at hele greia bygger ut med ca 0,xx mm eller noe Edit: La til noe mere i informasjonen. Endret 7. mars 2006 av DJ-Sonic Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå