Gå til innhold

Få lyd fra pc til analog forsterker

Anbefalte innlegg

Jeg skal formidle lyd/musikk fra bærbar pc til et noe eldre analogt forsterkeranlegg (ca 10-15 år gammelt).

Spørsmålene er:

- hvor hentes signal (hvilken utgang) fra pc?

- er headsettuttaket egnet for dette?

- må det benyttes konvertering mellom de to enhetene?

- er det spesialkabel som må brukes her og finnes slik kabel å få kjøpt?

Sikkert noen kløktige "lydhoder" som har et svar på dette til meg. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

om jeg forstår deg rett skal du ha lyd fra en helt vanlig laptop til en helt vanlig forsterker?

er bare en vanlig 3.5" jackplugg til 2 x phono-kabel som skal til, som feks denne: http://www.clasohlson.no/ext.asp?art=321372000

bruk hvilken som helst inngang på forsterkeren utenom phono. pcen har sikkert bare hodetelefonutgang og mikrofoninngang, bare bruk hodetelefonutgangen. Skru volumet på fullt på utgangen og bruk forsterkeren til å regulere lydstyrken.

om du vil ha GOD lyd blir derimot ting mer kompliserte.

Lenke til kommentar
om jeg forstår deg rett skal du ha lyd fra en helt vanlig laptop til en helt vanlig forsterker?

er bare en vanlig 3.5" jackplugg til 2 x phono-kabel som skal til, som feks denne: http://www.clasohlson.no/ext.asp?art=321372000

bruk hvilken som helst inngang på forsterkeren utenom phono. pcen har sikkert bare hodetelefonutgang og mikrofoninngang, bare bruk hodetelefonutgangen. Skru volumet på fullt på utgangen og bruk forsterkeren til å regulere lydstyrken.

om du vil ha GOD lyd blir derimot ting mer kompliserte.

5694454[/snapback]

Ved bruk av hodetelefon utgang er det ikke alltid lurt å sette volumet i windows på max, da det er en viss signalforsterkning på hodetelefon utgangen. Du kan i aller værste tilfelle sprenge inngangen på forsterkeren. Sett det heller noe lavere, sett forsterkeren på "normalt lyttevolum", altså der andre tilkoblede enheter låter normalt, og juster utsignalet fra PC'en til du får ca. samme nivå. Er ikke akkurat noen ideel løsning, men det tar lite tid, og sørger i allefall for at du ikke skader forsterkeren.

Lenke til kommentar

En litt seriøs forsterker tåler høy inngangseffek...

DVD-Spillere har et passe høy utgangseffekt på de analoge utgangene!

Tviler på at en PC har noe høyere enn dette...

Men for all del, ser at utstyret er 10-15 år, så bruk sunn fornuft

Men finnes det ikke en line-out på den PCen??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...