Gå til innhold

radiatoren ut i vinterkulda. noen som har prøvd?


Anbefalte innlegg

Regner med du har en kobinasjon av batterivann og frostveske i vannkjøingen din.

 

I så tilfelle, kan du faktisk bytte ut batterivannet med frostveske for å sikre deg 100% så ikke vannet fryser(hvis vi sier frostvesken tåler -30 grader Celsius).

 

Når det blir så kaldt, så tviler jeg på at froskjellen på frostveske og batterivann er så stor(når det gjelder hva som leder varme best).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...Dette betyr i såfall en temperaturdifferanse på 30 grader. Dersom man da slår på vannpumpen vil det bli en ganske øyeblikkelig nedkjøling på 30 grader, noe som etter erfaring ødelegger NVIDIA-baserte kort ganske øyeblikkelig (ATI-chipper tåler dette mye mer), og vil ødelegge annet utstyr over tid.

 

Det er ingen chipper (eller elektronikk mer generellt sett) som blir ødelagt av en temperaturdifferanse på 30 grader. For så og si all elektronikk så er kaldere = bedre.

Elektroniske chipper skal aldri varmes opp eller kjøles ned mer enn 3C pr. sekund er hovedregelen. (Dette er noe man lærer i forbindelse med lodding f.eks) Det finnes unntak, men det er i såfall ikke særlig langt unna. Går man over denne hastigheten er det alltid en sjanse for at chippen blir ødelagt, holder man seg derimot innenfor er man sikker på at den ikke blir ødelagt.

 

Inni chippene er det logisk nok ekstremt tynne ledere i tillegg til selve halvlederkomponentet. Når disse varmes opp utvider de seg, og kjøles de ned trekker de seg sammen. Dersom dette skjer for fort brytes de av, og enten får de meget dårlig kontakt, eller så brytes de til helt. Dersom det er en leder som skal frakte mye strøm vil førstnevnte uansett ende opp i sistnevnte.

Lenke til kommentar
Elektroniske chipper skal aldri varmes opp eller kjøles ned mer enn 3C pr. sekund er hovedregelen.

 

Stemmer det, men 3C pr. sekund er en rimelig heftig temperaturendring (og den regelen er i tillegg veldig på "sikre siden). Du klarer aldri i verden å oppnå noe i nærheten av det med en kjøleveske som har en differanse på selv 30 grader. Ikke så lenge den skal forplante seg gjennom både kjøleblokk og heatspreader for chippen (for GPUer og CPUer). Du må trå til med nitrogen eller ihvertfall tørris for å få en så kraftig endring på så kort tid. Evt. skrelle av heatspreader og holde den direkte under rennende kjøleveske hehe... men da er vi ganske langt utenfor det oprinnelige scenarioet.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

jeg har aldri sett en GPU med heathspreader, og pr. erfaring har flere NVIDIA-kort dødd hos meg sansynligvis av denne årsaken. ATI-kort jeg har hatt har fått mye værre behandling, og de har tålt det.

 

Regner med du har  en kobinasjon av batterivann og frostveske i vannkjøingen din.

 

I så tilfelle, kan du faktisk bytte  ut batterivannet med frostveske for å sikre deg 100%  så ikke vannet fryser(hvis vi sier frostvesken tåler -30 grader Celsius).

5708446[/snapback]

Ved ca. 50% frostvæske og 50% vann begynner frysepunktet å gå mot 0 igjen (kommer aldri til 0 da, men går "feil vei") jo mer frostvæske man har i. Det er ingen vits å kjøre 100% frostvæske. Det er bare ulemper med det.

 

Visst er det potensiale for et slikt prosjekt, men du har 2 store problemer...

 

1) Så fort kjølevanne ditt begynner å  krype under 15C så begynner du å måtte ta hensyn til at kondens kan forme seg (hvor stor risiko du har for dette er veldig avhengig av din romtemperatur og luftfuktighet). Å kondens-proofe systemet er selvfølgelig mulig å gjøre, men det er mye arbeid, og en liten feil kan koste deg dyrt. Dessuten er det ofte vanskelig å få kondens-proofing til å se bra ut (hvis du er den casemoddende typen som er intreressert i estetikken til innmaten).

 

2) Forholdene vil jo variere sterkt over tid, og til og med fra dag til dag. Er det virkelig verdt å få en super overklokk en dag det var -20C ute, når du neste uke må klokke ned igjen fordi det bare er -7C ute? Så og sommeren vil jo hele systemet være like ineffektivt (eller kanskje mindre) enn om det sto innendørs.

 

Kunne ært gøyt å gjøre som et eksperiment kanskje, men om du er ute etter en mer permanent løsning så er en kald kjeller et mye bedre alternativ, siden forholdene vil være mye mer stabile.

 

-Stigma

5708326[/snapback]

1:

Jo lavere utetemperaturen er ute, jo lavere er også luftfuktigheten. Fuktigheten ute påvirker fuktigheten inne, noe som tilsier at med mindre man koker vann, tørker klær, e.l i rommet der man har PCen, så får man ikke kondens bare av lav temperatur. Jeg har lagt dielektrisk fett så luft ikke slipper til under mine blokker bare for å være "sikker", men jeg ser nå at det ikke var nødvendig. Jeg har hatt minusgrader i CPUen uten noen form for tegn til kondens.

 

2: Mine erfaringer er ikke at dette er noe problem. -7 og -20 er faktisk ikke så stor forskjell. Jeg kjører mitt system (3.00GHz P4) på 4.125GHz (1,73V) uansett om det er -10 eller +5 ute. Så lenge temperaturen holder seg under 25 grader i CPUen holder den seg stabil. Man kan selføgelig ikke holde dette hele året, men stort sett kan man holde den stabil.

 

Det var noen som spurte etter bilder.. her er dem:

t_113.jpg t_114.jpg t_115.jpg t_116.jpg t_117.jpg t_118.jpg

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Jo lavere utetemperaturen er ute, jo lavere er også luftfuktigheten. Fuktigheten ute påvirker fuktigheten inne, noe som tilsier at med mindre man koker vann, tørker klær, e.l i rommet der man har PCen, så får man ikke kondens bare av lav temperatur. Jeg har lagt dielektrisk fett så luft ikke slipper til under mine blokker bare for å være "sikker", men jeg ser nå at det ikke var nødvendig. Jeg har hatt minusgrader i CPUen uten noen form for tegn til kondens.

5708976[/snapback]

 

Hvis du hadde fjerna fettet hadde du antakeligvis fått kondens, fettet er jo der nettop for å hindre at lufta kommer i kontakt med de kalde overflatene på slanger og blokk. Hvis man måler temperatur og luftfuktighet i kabinettet ditt kan man lett lese av duggpunkttempratur i et mollier-diagram.

Lenke til kommentar
Det er bare undersiden som er dekket med fett. Sidene og toppen er ikke dekket. Jeg ville sett kondens på niplenene og på toppen og sidene av CPUblokken dersom dette var tilfellet.

5710308[/snapback]

 

Blokka og nipplene er relativt tykke og overflatetemperaturen vil ikke være lik vann-temperatur. I det øyeblikket overflatetemperaturen på blokk/slanger/nippler blir for lav i forhold til luftfuktigheten og temperaturen i lufta rundt, så dannes kondens. Negativ duggpunktstemperatur er ikke no uvanlig, det krever bare at lufta er tørr nok.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at temperaturen på nipler vil ligge så nært vanntemperaturen man kommer. Tar med med i beregningen at f.eks bunnen av vannblokker blir varmet opp av chippen de kjøler ned vil nok nippeltemperaturen være en av de laveste man finner.

Lenke til kommentar

Det er mulig nipplene har lavest temperatur, poenget mitt er at kondens oppstår ved lav nok overflatetemperatur. Du sier i innlegget et stykke opp at man ikke får kondens av kun lav temperatur, men det er nettop ved lav nok overflatetemperatur man får kondens, men som nevnt før, det avhenger av luftfuktigheten og temperaturen i lufta rundt de kalde flatene.

Lenke til kommentar

Jeg tipper det er en Eheim1002, som gir ca 1000ltr/t og en H-max på 2meter.

 

Bildene kan jo ellers stå som et strålende bevis for at slike pumper fint vil fungere i slike høydeforskjeller det her er snakk om, forutsatt at man har statisk likevekt i systemet. ;)

Lenke til kommentar
Regner med du har  en kobinasjon av batterivann og frostveske i vannkjøingen din.

 

I så tilfelle, kan du faktisk bytte  ut batterivannet med frostveske for å sikre deg 100%  så ikke vannet fryser(hvis vi sier frostvesken tåler -30 grader Celsius).

5708446[/snapback]

Ved ca. 50% frostvæske og 50% vann begynner frysepunktet å gå mot 0 igjen (kommer aldri til 0 da, men går "feil vei") jo mer frostvæske man har i. Det er ingen vits å kjøre 100% frostvæske. Det er bare ulemper med det.

 

5708976[/snapback]

Av ren nysjerrighet:

Hvorfor blir det ulemper av det ?

Lenke til kommentar

Hva om en bruker vann utenfra til å kjøle ned radiatoren slik at en har to slynger med vannkjøling. En i selve PCen med radiator og en fra radiatoren i PCen og til en eventuel radiator ute.

 

Jeg tror ikke en vanlig PC radiator er bygd for væske - væske varmeoverføring, men da ville en vel kanskje bare kunne koble vekk den ekstra kjøleren når sommeren kommer eller det blir for kaldt.

Lenke til kommentar
Regner med du har  en kobinasjon av batterivann og frostveske i vannkjøingen din.

 

I så tilfelle, kan du faktisk bytte  ut batterivannet med frostveske for å sikre deg 100%  så ikke vannet fryser(hvis vi sier frostvesken tåler -30 grader Celsius).

5708446[/snapback]

Ved ca. 50% frostvæske og 50% vann begynner frysepunktet å gå mot 0 igjen (kommer aldri til 0 da, men går "feil vei") jo mer frostvæske man har i. Det er ingen vits å kjøre 100% frostvæske. Det er bare ulemper med det.

 

5708976[/snapback]

Av ren nysjerrighet:

Hvorfor blir det ulemper av det ?

5714142[/snapback]

Frostvæske er en tykk væske som vil være tungt å flytte på, og den har langt unna de samme varmekapasitets- og opptaksevner som vann har. Resulatetet er nødvendigvis veldig dårlig kjøling.

Lenke til kommentar

og rein frostveske fryser lenge før en optimalt "utvannet" frostveske

 

kikket på frostveska mi nå, 30%= -17 40%= -27 50%= -38

men ved 100%= -12

 

 

hehe for de med "litt" høy vanntemp i vannkjølingen sin: 50% koker ikke før 108grader! :D

Endret av eXa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...