shrek_2 Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 (endret) Hei.. En kammerat av meg har Zalman Reserator 1 og lurer på om det går ann å sette tårnet ut på den lille verandaen han har utenfor rommet?? Slangen vil gå vannrett ut ca 1,5-2,5m hver vei. Han har slanger liggende.. Vil reseratoren tåle det, hadde det vært en ide med frostveske i vannet?? Hadde vært litt artig å sjekke hvordan kjølingen hadde blitt med 10- grader ute Endret 3. mars 2006 av shrek_2 Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Hei..En kammerat av meg har Zalman Reserator 1 og lurer på om det går ann å sette tårnet ut på den lille verandaen han har utenfor rommet?? Slangen vil gå vannrett ut ca 1,5-2,5m hver vei. Han har slanger liggende.. Vil reseratoren tåle det, hadde det vært en ide med frostveske i vannet?? Hadde vært litt artig å sjekke hvordan kjølingen hadde blitt med 10- grader ute 5692723[/snapback] Frostveske kan være lurt hvis han skrur av dataen om natten. Husk også at når det er så stor forskjell på tempen, kan det dannes kondens inne i dataen. En annen mulighet(som kanskje er mer effektiv) er å sette\legge hele det kjøletårnet nedi en stor stamp eller bøtte med vann i, da vil du oppnå MYE bedre kjøling. Lenke til kommentar
shrek_2 Skrevet 3. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2006 Frostveske kan være lurt hvis han skrur av dataen om natten. Husk også at når det er så stor forskjell på tempen, kan det dannes kondens inne i dataen. En annen mulighet(som kanskje er mer effektiv) er å sette\legge hele det kjøletårnet nedi en stor stamp eller bøtte med vann i, da vil du oppnå MYE bedre kjøling. 5692898[/snapback] hmm.. det du mener er altså og sette tårnet i en bøtte med vann ute?? funker vel bedre det ja fordi vann har bedre evne til og oppta varme? Hva er en stamp? og vil tårnet tåle det? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 (endret) hmm.. det du mener er altså og sette tårnet i en bøtte med vann ute?? funker vel bedre det ja fordi vann har bedre evne til og oppta varme?Hva er en stamp? og vil tårnet tåle det? 5692932[/snapback] stamp = en stor beholder. Du kan også(for å gjøre det enda mer avanstert) skaffe en pumpe som sender vannet i bøtta, gjennom en egen radiator(med vifte) og kjøler vannet ned ytterligere. Endret 3. mars 2006 av Ozelot Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Søk etter "kondens" på forumet først. Kondens avhenger av luftfuktigheten og temperaturen i toweret, men jeg ville ikke hatt kjølevannet noe særlig under +10 grader. Lenke til kommentar
tbend Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Hvist man kjøper 2 stk... kan man ha 6 skjermer koblet sammen da? 5694007[/snapback] En 30L stamp med IS på toppen.... Da får du rundt 0 grader på Cpu... Artig det Lenke til kommentar
haakie Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 (endret) Hvist man kjøper 2 stk... kan man ha 6 skjermer koblet sammen da? 5694007[/snapback] En 30L stamp med IS på toppen.... Da får du rundt 0 grader på Cpu... Artig det 5694027[/snapback] Feil! Vann kan ikke bli kaldere enn 0 grader, og prosessoren produserer også varme, men 5-11,5366c kan man regne med. BTW: 11,5366 var bare en spøk Edit, quotet du feil? Endret 3. mars 2006 av haakie Lenke til kommentar
shrek_2 Skrevet 4. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2006 Feil! Vann kan ikke bli kaldere enn 0 grader, og prosessoren produserer også varme, men 5-11,5366c kan man regne med. 5695539[/snapback] Hvis man tilsetter salt kan vel vann bli helt ned i minus 4-5grader hvis jeg ikke tar helt feil Lenke til kommentar
MagE Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Vannet kan bli kaldere uten og fryse med salt ja, men jeg tviler sterkt på at pumpen vil like det. Men siden du har frostveske i vannet så kommer det ikke til og fryse. (Sett at du har nok frostveske.) Sjekk ut om kondens kan bli et problem. Her er en artikkel om kondens Lenke til kommentar
shrek_2 Skrevet 4. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2006 Du har vel rett der mage.. tror det blir med og prøve og sette tårnet ut i kulda bare... han er litt redd for settet sitt.. bare og isolere og teste det ut da Lenke til kommentar
Npvk_X Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 har vært borte en uke... der jeg var var det målt -27c på morgenen... var bare -18c utafor rom vinduet... hadde vært knall å dytte radiatoren ut der med noen delta vifter på... Nå er det vel bare -6 grader her.. ikke like spennende... Lenke til kommentar
haakie Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 (endret) Bor ikke i finnmark men hørte på værmeldinga at det var -41c der i går Edit, post 666, the nuber of the beast Endret 4. mars 2006 av haakie Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Vann kan bli 50 minus hvis det er frostveske i det Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Jeg vil påstå at vann kan ha minusgrader uten å være frosset. Hvordan ? Sett det i bevegelse(f.eks. i et vannkjølingsett) Lenke til kommentar
haakie Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Jeg vil påstå at vann kan ha minusgrader uten å være frosset. Hvordan ? Sett det i bevegelse(f.eks. i et vannkjølingsett) 5700365[/snapback] Poenget er ikke at det fryser fort, naturfaglærerinnen min sier at vann ikke blir kaldere enn 0c uansett. Hun sier dog at is ikke kan bli kaldere men det går under det samme. Det kan selfølgelig bli kaldere med tilsetninger men ikke vann i seg selv. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Jeg har min radiator ute, og jeg skal prøve å forklare noen av mine erfaringer. Som nevnt, frostvæske er en nødvendighet, ellers kan alt utstyr bli ødelagt dersom vannet skulle stoppe. Det er viktig at man aldri slår av pumpen, og helst ikke slår av maskinen. Hvorfor? Dersom man slår av pumpen vil vannet som ligger ute kjøles ned til temperaturen ute, f.eks -10, og vannet som er inne og utstyret i PCen vil varmes opp til romtemperatur. Dette betyr i såfall en temperaturdifferanse på 30 grader. Dersom man da slår på vannpumpen vil det bli en ganske øyeblikkelig nedkjøling på 30 grader, noe som etter erfaring ødelegger NVIDIA-baserte kort ganske øyeblikkelig (ATI-chipper tåler dette mye mer), og vil ødelegge annet utstyr over tid. Kodens er noe man ikke trenger å tenke så veldig på, så lenge du sørger for at du har en viss lufting i rommet. Du bør ikke koke opp vann, eller ha mye vått liggende inne. Altså bør du sørge for så lav luftfuktighet som mulig. Luftfultigheten utendørs vil gå ned jo lavere temperatur det er, så om du sørger for litt lufting vil det også gjøre at romfuktigheten holder seg under duggpunktet på slanger. Det kan likevel være en fordel å sjekke iblandt. Jeg nevnte tidligere det med å ha maskinen påslått hele tiden. Jeg fikk erfare en gang at maskinen hadde slått seg av pga. strømbrudd. Det som hadde skjedd da var at radiatoren hadde smeltet snø rundt seg, og når da oppvarmingen (for radiatoren) stoppet ble den nedkjølt. Dette var akkurat da det var ganske kraftig vind ute og snø ble kastet inn i radiatoren. Mens den ble gradvis kjølt ned la mer og mer snø seg inni den. Da temperaturen gikk under 0 grader i radiatoren endte den logisk nok opp som en stor isblokk. Jeg måtte bruke kokende vann for å få viften løs, og for å få ut all isen som lå innimellom ribbene. Dette har selfølgelig ført til varig skade på radiatoren, men den fungerer enda. Etter dette har jeg slått på "restore power on power loss" i BIOSen slik at maskinen slår seg på etter strømbrudd. Nå var det vel her snakk om reserator, men i tilfelle noen andre lurer, så fungerer vanlige vifter utendørs, men man må regne med å måtte bytte dem iblandt. Det som er mest utsatt er pluggene. Disse korroderer bort, og man bør prøve å unngå å plugge dem ut når man først har plugget dem inn. Jeg bruker selv en TP-kabel til viftekontakten på hovedkortet for å levere spenning til viften. Jeg bruker en PAPST-vifte som skal tåle ned til -20C (dog ikke fuktigheten som den blir utsatt for). Dersom man skal kjøle harddisker er det viktig at man er ekstra forsiktig. Mange harddisker tåler ikke lavere temperatur enn -5. Jeg bruker en Samsung-disk fordi denne tåler ned til 0 grader. Her kan man bare jusere skruene og ikke bruke termisk pasta dersom temperaturen blir for lav. Dersom man bruker en boks som man har harddisken inni bør man kjøle ned disken før man putter den inn i boksen. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 (endret) kan du poste noen bilder Jonepet?, høres spennende ut.... Endret 5. mars 2006 av Henrik2k Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Visst er det potensiale for et slikt prosjekt, men du har 2 store problemer... 1) Så fort kjølevanne ditt begynner å krype under 15C så begynner du å måtte ta hensyn til at kondens kan forme seg (hvor stor risiko du har for dette er veldig avhengig av din romtemperatur og luftfuktighet). Å kondens-proofe systemet er selvfølgelig mulig å gjøre, men det er mye arbeid, og en liten feil kan koste deg dyrt. Dessuten er det ofte vanskelig å få kondens-proofing til å se bra ut (hvis du er den casemoddende typen som er intreressert i estetikken til innmaten). 2) Forholdene vil jo variere sterkt over tid, og til og med fra dag til dag. Er det virkelig verdt å få en super overklokk en dag det var -20C ute, når du neste uke må klokke ned igjen fordi det bare er -7C ute? Så og sommeren vil jo hele systemet være like ineffektivt (eller kanskje mindre) enn om det sto innendørs. Kunne ært gøyt å gjøre som et eksperiment kanskje, men om du er ute etter en mer permanent løsning så er en kald kjeller et mye bedre alternativ, siden forholdene vil være mye mer stabile. -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 ...Dette betyr i såfall en temperaturdifferanse på 30 grader. Dersom man da slår på vannpumpen vil det bli en ganske øyeblikkelig nedkjøling på 30 grader, noe som etter erfaring ødelegger NVIDIA-baserte kort ganske øyeblikkelig (ATI-chipper tåler dette mye mer), og vil ødelegge annet utstyr over tid. Det er ingen chipper (eller elektronikk mer generellt sett) som blir ødelagt av en temperaturdifferanse på 30 grader. For så og si all elektronikk så er kaldere = bedre. Men klart, om kjølevannet ditt på -10 møter en varm GPU i et rom p +25C, så sier det fort pang, og det skjer selvfølgelig helt uavhengig av merket på skjermkortet. Du har nok bare vært mer uheldig med Nvidia kortene... Det eneste som evt. måtte gjøre ATI kort bedre til ekstremkjølingsprosjekter er at noen Nvidia GPU'er hadde en "cold bug" som effektivt gjorde at ved ekstreme negative temperaturer slo GPU seg av pga. failsafen trodde GPU var for varm (tydeligvis var sensorsystemet ikke designet med tanke på ekstremkjøling). Dette problemet har dog blitt fikset på nyere revisjoner og BIOS versjoner. -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 (endret) Poenget er ikke at det fryser fort, naturfaglærerinnen min sier at vann ikke blir kaldere enn 0c uansett. Hun sier dog at is ikke kan bli kaldere men det går under det samme.Det kan selfølgelig bli kaldere med tilsetninger men ikke vann i seg selv. 5701513[/snapback] Ozelot har rett. Vann kan ha minusgrader. Dersom det er i bevegelse vil vannet ikke "få tid" til å legge seg i krystallstruktur slik at vi oppfatter det som is. Fenomenet kan man se i naturen i elveleier osv. der isen kun legger seg i steder der vannet går tregere. Klart is kan bli kaldere enn 0 grader! Hvis du dypper en isterning ned i flytende nitrogen i et minutt, så kan du banne på at isen ikke har kjernetemperatur på 0 grader etterpå. Dersom du kjenner din fysikk/kjemi så vet du det at alle stoffe pr. definisjon kan teoretisk kjøles ned til det absolutte minimum (-273.15Celcius eller 0Kelvin). Den din lærer sansynligvis har ment er at dersom du har en blanding av rent vann og is, så vil denne blandingen alltid være 0 grader. Den vil aldri gå under 0 før alt er blitt til is, og aldri over 0 før alt er blitt til vann. (dette er selvfølgelig på liten skala, f.eks. om man blader knust is og vann i et kjøkkenglass for å kalibreree termometer). Ikke for å si noe stygt om din spesifikke lærer (som kanskkje er veldig kunnskapsrik for lat ejg vet), men etter min erfaring har lærerene på ditt skolenivå veldig ufullstendig kunnskap utover det som pensum gjelder. Spesielt innen fysikk og kjemi. Du trenger ikke akkurat en Phd. for å undervise naturfag (desverre). Men nok om det.... for oss nerder så er frostveske alt vi trenger -Stigma Endret 6. mars 2006 av Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå