Gå til innhold

Buss-sjåfører krever lønn som piloter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen - nesten - tvinges til å jobbe som noe som helst her i samfunnet, men de fleste må allikevel jobbe med et eller annet. Og slik vårt lønnssystem nå en gang fungerer, havner de som ikke klager i bakleksa.

 

Geir :)

En ting er å kreve din rett foran arbeidsgiveren din i lønnsforhandlingene, men en annen ting er å syte over at du har for lav lønn og at yrket ditt "fortjener" høyere lønn. Når du visste godt at yrket ditt hadde lav lønn da du tok jobben, og det er heller ingen som hindrer deg i å bytte jobb.

 

For å si det sånn, lønn har vært med i vurderingen min. Jeg ville ikke valgt et yrke som ga meg lav lønn (f.eks. lærer) selv om det er godt mulig jeg ville ha likt en slik jobb. Ihvertfall her hvor elevene har litt mer respekt for læreren.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Er du lærer kan du ikke "kreve din rett" sånn uten videre. En lærer kan ikke gå til rektor og si "Jeg har for dårlig betalt".

 

Du må la fagforeningen gjøre det for deg, og de får bare gjøre det en gang hvert annet år. Mellom hver lønnsforhandling går det ca 100 uker hvor man ikke gjør noe med det. Men snakke om det kan man. Det er derfor det er om å gjøre å skape en almen forståelse for at det er et dårlig betalt yrke. "Fortjent" eller ikke.

 

Og siden skolevesenet ikke er et fritt marked, og streiker og lønnskrav ikke rammer arbeidsgiver men kunden/skattebetalerne, så blir det ikke helt det samme som om arbeiderne hos Mercedes eller Fiat aksjonerer for sine krav.

 

Lønnskrav i staten dreier seg i stor grad om å skape forståelse for kravet og derigjennom politisk press og aksept, og bare i mindre grad om tilbud og etterspørsel. Eller rettere sagt, det regulerer muligens tilbudet av lærere (les kvaliteten på de lærerne vi ender opp med), men ikke etterspørselen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Personlig mener jeg, at det skal trekkes fra for utdannelsen, men synes du ikke det er en urimelig stor forskjell på 270.000 og la oss si 700.000 og oppover?? En fabrikkarbeider tjener over 300.000 i året, og hvilken utdannelse behøver den personen? Hvilket ansvar har han/hun? En renholder tjener også over 300.000.

 

"Urimelig stor forskjell"?!

 

Lik det eller ei, men som mange andre har påpekt, er det markedskreftene som bestemmer hvem som skal få hva i lønn. Arbeidskraft er en handelsvare som omsettes på et marked - og lønnen er vederlaget.

 

Om det f.eks. er mange som selger jordbær en sommer, vil prisene falle. Nå kan selvsagt jordbærselgerne påpeke at jordbær er så gode og røde og fine at det er URIMELIG å selge en kurv for en tier, altså at de FORTJENER en høyere pris. Men så lenge kjøperne kan velge og vrake i tilbud, er det den prisen man må finne seg i. Så kan de velge om de vil selge jordbær for en tier kurven eller om de vil gjøre noe annet.

 

I prinsippet er de de de samme mekanismer som gjelder lønnsnivå. Er det lett å skaffe folk som vil kjøre buss for f.eks. 250 000 i året, vil lønningene bli på dette nivået. Selvsagt spiller andre ting inn også, men i det store og det hele er det markedskreftene som bestemmer.

 

Men hvis man nå allikevel skal drøfte om bussjåfører "fortjener" pilotlønn, vil jeg bare påpeke følgende: Et fly er 10 000 meter oppe i luften. Skjer det noe galt, faller det gjerne ned slik at samtlige passasjerer stryker med. Og et fly er en svært komplisert farkost som man må ha store kunnskaper for å kunne håndtere. Busskjøring er ikke noe hokus pokus, og skadepotensialet er ikke sammenlignbart. Det kreves mao. mye mindre av en bussjåfør enn av en pilot.

 

Markedskreftene løser som oftest det problemet ved å destruere jordbær, slik at prisene holdes ved like.

 

Fly i seg selv er den sikreste transportformen som finnes.

Sykkel, bil, buss, båt og tog er alle mye farligere.

 

Man kunne firet ganske godt på utdannelsen til piloter før det å fly blir farligere enn å ta buss.

Man trenger mye bedre utdannelse av bussjåfører for at det å ta buss skal bli like trygt som det å fly.

Lenke til kommentar

Fly i seg selv er den sikreste transportformen som finnes.

Sykkel, bil, buss, båt og tog er alle mye farligere.

Fly er tryggere en blkjøring og sikkert sykkel også. Men fly er ikke tryggere enn busskjøring og kollektivtransport generelt. Altså færre dør av busskjøring.

Lenke til kommentar

Er du lærer kan du ikke "kreve din rett" sånn uten videre. En lærer kan ikke gå til rektor og si "Jeg har for dårlig betalt".

 

Du må la fagforeningen gjøre det for deg, og de får bare gjøre det en gang hvert annet år. Mellom hver lønnsforhandling går det ca 100 uker hvor man ikke gjør noe med det. Men snakke om det kan man. Det er derfor det er om å gjøre å skape en almen forståelse for at det er et dårlig betalt yrke. "Fortjent" eller ikke.

 

Og siden skolevesenet ikke er et fritt marked, og streiker og lønnskrav ikke rammer arbeidsgiver men kunden/skattebetalerne, så blir det ikke helt det samme som om arbeiderne hos Mercedes eller Fiat aksjonerer for sine krav.

 

Lønnskrav i staten dreier seg i stor grad om å skape forståelse for kravet og derigjennom politisk press og aksept, og bare i mindre grad om tilbud og etterspørsel. Eller rettere sagt, det regulerer muligens tilbudet av lærere (les kvaliteten på de lærerne vi ender opp med), men ikke etterspørselen.

 

Geir :)

Jepp, det er det jeg ikke liker. Jeg liker ikke den sympatikampen som finnes i offentlig sektor. Hvorfor kan man ikke bare la lønningene bli bestemt av tilbud og etterspørsel. Istedenfor ender vi opp med mangel på ansatte i yrker som folk mener ikke "fortjener" høy nok lønn fordi de ikke liker dem så godt, f.eks. lærere. Og det blir for mange ansatte i andre yrker.

Lenke til kommentar

 

Fly i seg selv er den sikreste transportformen som finnes.

Sykkel, bil, buss, båt og tog er alle mye farligere.

 

Man kunne firet ganske godt på utdannelsen til piloter før det å fly blir farligere enn å ta buss.

Man trenger mye bedre utdannelse av bussjåfører for at det å ta buss skal bli like trygt som det å fly.

 

Ja, du har jo ganske rett i dette. Det jeg prøvde å få frem, var at risikoen ved å fly i utgangspunktet er stor; man befinner seg tross alt en mil oppe i luften. Når man kommer ned igjen trygt, er det fordi man har en pilot til å føre flyet ned og lande det - selv om noe uventet skulle oppstå. Når det statistisk sett er trygt å fly, er det altså fordi pilotene er så vidt dyktige at de aktuelle risiki er minimert.

 

Men dette var uansett en slags digresjon da man hverken lønner bussjåfører eller piloter ut fra hva de "fortjener."

Lenke til kommentar

Hvilke skader kan en bussjåfør med sin buss utgjøre? Sikkert en del, men i forhold til de skader som kan forårsakes av en flyulykke, er det store forskjeller. Ikke minst kan en ta i betrakning at store byggmomenter eventuelt kan ødelegges av hevngjerrige piloter.

Endret av Eksistens
Lenke til kommentar

Hvor store skader man kan gjøre med buss kontra fly, er ikke spesielt relevant. Grunnen til lønnsforskjellene er at det er mye vanskeligere og dyrere å utdanne seg til pilot, mens omtrent hvem som helst kan bli bussjåfør.

 

Å være kommersiell pilot har store krav til kunnskap på en rekke områder, flyteoreti, flyteknikk, meteorologi osv. Det stilles fysiske krav (syn) og krav til pyskisk styrke og stabilitet. Selve jobben består heller ikke bare i å dra i ei stikke og så sette på autopiloten. Hvor ofte går bussjåfører gjennom lange sjekklister for å forsikre seg om at alt er klart til avgang? Det er veldig mange detaljer som må huskes på, instrumenter som må følges med på og brytere som må trykkes på. Man må kunne en mengde prosedyrer på rams og vite hva man skal gjøre i mange ulike problemsituasjoner.

 

Merkelig at noen kan påstå at disse to yrkene kan sammenlignes. I så fall kan vel bare bussjåførene gå og ta flylappen, så får de plutselig mye høyere lønn?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En flott bump, må jeg si.

 

Det er uansett ikke tvil om at piloter bør ha mye høyere lønn enn bussjåfører. Lønnen til bussjåførene i dag er OK, og den kan kanskje heves noe, men ikke mye. For det første er det mye mer økonomi i flybransjen, blant annet ved at det koster fryktelig mye for selskapene å kjøpe fly, og det koster mye å ha flyene i lufta. Videre har folk her nevnt utdanningen, og det er ikke tvil om at det er mye vanskeligere å både bli og være en pilot enn det er å være en bussjåfør. Det betyr ikke at bussjåfører er mindre smarte sånn sett, men det betyr at piloter har et mer krevende yrke (man er for eksempel mye borte, og det krever mye å kunne operere et fly, selv om det er noe som heter autopilot) og en mer krevende utdannelse, i tillegg til nevnte etterspørsel og ansvar.

 

Ang. ansvar, så har bussjåfører og piloter det til felles at de har ansvar for livene til de ombord. Derimot er det slik at en bussjåfør har trafikk og vei å bekymre seg for. At bussjåfører må være konsentret har du rett i, men det samme gjelder for pilotene. Jeg tror heller ikke at du er klar over hvor ekstremt viktig og vanskelig fasene ved take-off og landing er. Å kjøre en buss er (no offense) nok veldig mye enklere enn det er å operere et fly, spesielt under disse to kritiske fasene. Dette gjenspeiles som tidligere nevnt også i utdanningen.

 

Jeg spør også hvilken pilotlønn du sikter til. Er det snakk om gj.snittlig pilotlønn som gjelder for kommersiell flytrafikk? I så fall ligger denne lønnen på rundt 1.000.000 kroner. Dette er en høyere lønn enn det mange leger tjener (700.000). Det er ikke snakk om at bussjåfører fortjener å tjene noe i nærheten av dette.

 

 

Jeg skal være enig i at 1 mill. er litt i overkant. Har ikke lyst til å være direkte grådig, men derimot synes jeg 270.000 er blodig urettferdig. Det er å spotte oss å si at det er en god lønn for den jobben vi gjør. Selv om du har fagbrev som yrkessjåfør, krabber du bare så vidt over 300.000.

Sånn som opplegget er i dag, vil det ikke være nok buss-sjåfører om noen få år. Nå er det en gjeng med "gamle gubber" som sitter og kjører. De fleste er pensjonert fra andre yrker. Da er det "så hyggelig" å få litt å gjøre og tjene noen kroner ved siden av pensjonen. Bare se på gjennomsnittsalderen rundt i de forsjellige selskapene. De eneste som er av en litt yngre årgang, er våre nye landsmenn. De sitter og kjører buss fordi de har fått førerkort av staten, (det gjelder naturligvis ikke alle)for det er den eneste jobben de får. Selv om de har utdannet seg til den store gullmedaljen der hvor de kom fra. Alle vet jo at slike utdannelser ikke er gode nok for oss her på berget.

Om noen ganske så få år, blir man nødt til å gjøre noe drastisk for å få unge mennesker til å ta jobb som buss-sjåfører, hvis de er så interessert i å ha kollektivtrafikk her i landet. Hvorfor i all verden skal vi påta oss et såpass stort ansvar, når vi kan ta jobb på en fabrikk, hvor vi ikke har annet ansvar enn å passe på oss selv, og attpåtil tjener mellom 50.000 og 70.000 mer i måneden?? Dessuten er det vil ikke mange som gidder å ta førerkort på noe større enn personbil. Det begynner virkelig å koste skjorta, det nå. Skal du ha hele pakken i dag, må du ut med minst 300.000 kr. Det koster 10.000 kr. bare for å kjøre opp til henger på buss. Det må man ha, for å kunne ta fagbrev. Det har ikke jeg råd til, så da får jeg bare gå på luselønn. Uheldigvis er jeg blitt så gammel, at ingen har bruk for meg til noe annet enn å kjøre buss.

Jo,jeg må si at utsiktene virkelig er gode for kollektivtraffikken i AS Norge.

Nanna.

Lenke til kommentar

Er det noen som vil bli buss sjåfør, så gjør det i Israel. Der skaut lønningene igjennom taket, etter at buss på buss på buss på buss på buss....

 

...på buss...ble sprengt i luften av islamistiske selvmordsbombere.

 

Med andre ord, en må takkle litt psykisk press med å kjøre buss der, fordi man vet jo aldri om den baggen der er bombe eller ei. Og en må også takkle en porsjon fysisk press - visst faktisk baggen viser seg å tilhøre en selvmordsbomber.

 

Bl.a takket være at israelittene slengte inn grisekjøtt i bussene, så er det ikke så mange muslimer som tør å prøve seg på å sprenge mer. Da dem naturlig nok ikke får tid til å rense seg, visst dem kommer i kontakt med grisen før dem dør, og da sier islam at dem går til helvete.....istedet for 72 jomfruer i himmelen.

 

Harde lønnsforhandlinger der i gården med andre ord, må faktisk sprenge i luften xx antall busser, før arbeidsgiveren går med på lønnsøkning.

 

Kanskje norges buss fagforening skulle fulgt i samme fotspor, og innvitert Holy Hjiad til å sprenge noen busser her også...

 

...og så skyter lønningene i været new_woot.gif

Endret av ola the icebox
Lenke til kommentar

Jeg skal være enig i at 1 mill. er litt i overkant. Har ikke lyst til å være direkte grådig, men derimot synes jeg 270.000 er blodig urettferdig.

...

 

Men Nanna, når en arbeidsgiver kan velge og vrake blant jobbsøkere som aksepterer lønn på 270 000 i året, er det der nivået vil ligge. Og er det urettferdig? Vel: Hvis det er andre som har lyst på jobben din - selv om lønnen er lav - hvorfor skal da du fortjene høyere lønn?

 

Det er selvsagt synd at du er misfornøyd med lønnsnivået i ditt yrke, men det er nok en viss sannhet i ordtaket om at "enhver er sin egen lykkes smed." Bussjåføryrket var ditt valg. Om du synes lønnen din er lav, vel - da burde du kanskje valgt et annet yrke i stedet. Men det gjorde du jo ikke. Og det valget får du stå for selv, evt. får du prøve å finne et annet yrke.

Lenke til kommentar

At disse bussjåførene "krever" like høy lønn som piloter er arroganse på høyt nivå.

 

Jo, grunnlønnen til en bussjåfør er ikke veldig høy, men så kan jeg aldri tenke meg at busslappen kan være det mest krevende noen gjennomgår heller. At den er dyr er trist, og hadde det ikke vært for at potensielle sjåfører måtte ut med nesten 100.000 kroner av egen lomme for å ta den, tror jeg det hadde vært enda flere sjåfører. Her burde kanskje det offentlige ha grepet inn.

 

Det er en mye lettere oppgave å lære seg å kjøre en buss, enn et fly. Det tror jeg de fleste av oss kan konstantere som sant, uten å gå noe nærmere inn på alle forskjellene. For å sette det litt på spissen: om man stiller en bussjåfør og en pilot ved siden av hverandre, vil det ta bussjåføren åresvis å kunne utføre samme arbeidsoppgaver som en pilot. Piloten derimot, vil kunne kjøre en buss etter to uker.

 

Og om jobben til en bussjåfør er likestilt med en pilots, da foreslår jeg at disse sutrete sjåførene slutter og blir piloter i stedet. Det er jo knapt forskjell, og da burde det vel ikke være noe problem for dem?

 

Det er forståelig at de kanskje finner yrket utakknemlig og at de ikke settes nok pris på, og at de er viktig for mange mennesker som er avhengig av bussen for å komme seg fra A til B. Men sykepleierne som støtt og stadig må takle kranglete og utakknemlige pasienter, er også viktige. Renholderne som vasker på den lokale Rimi'en settes også kanskje lite pris på. Læreren som prøver å lære en gjeng rabiate ungdommer om forskjellen på diktatur og demokrati finner også kanskje sin jobb utakknemlig til tider. Such is life! Utallige yrkesgrupper hoster alltid opp argumenter for hvordan akkurat de er så viktige for samfunnet, og dermed "fortjener" mer lønn. Men tilnærmet ALLE yrkesgrupper er har sin plass i samfunnets næringskjede, og er viktig for at ting skal fungere. Og om lønnen i ditt yrke da er "lavere enn fortjent", ja vel, finn deg en annen jobb, da, hvis du fortjener så mye bedre.

 

Nei, disse bussjåførene som klager over dårlig lønn har null sympati for meg. Jeg setter pris på jobben de gjør, men de aller fleste skulle klart å kjøre en buss på et par uker. De aller færreste av oss kunne ført et fly etter et par uker.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fly i seg selv er den sikreste transportformen som finnes.

Sykkel, bil, buss, båt og tog er alle mye farligere.

 

Man kunne firet ganske godt på utdannelsen til piloter før det å fly blir farligere enn å ta buss.

Man trenger mye bedre utdannelse av bussjåfører for at det å ta buss skal bli like trygt som det å fly.

Fly har langt høyere sikkerhetskrav enn bil og sykkel, fordi en ulykke i et fly uansett vil være alvorlig, mens en bil eller sykkelulykke kan være helt uproblematisk (kjøre av veien, motorstopp, punktert sykkeldekk, kjetting går av tannhjulet etc.).

 

Hvem som helst kan kjøre en bil, men ikke hvem som helst kan føre et fly, ergo en kvalitetssikring på førere gjør menneskelig feil minimal, kontra vegtrafikken hvor ustabile, uegnede til å kjøre kan føre en bil og lage kvalm for seg selv og andre.

 

Nettopp derfor kreves det lengre utdannelse og større krav til pilotene, og også høyere lønn for å tiltrekke de beste av de beste til å velge yrket, slik at flyvningen går trygt for seg.

 

Jeg vet det er farligere å kjøre bil enn fly, men er du sikker på at buss er farligere enn fly også?

 

edit: fikset.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Det er forskjell på å forstå og rettferdiggjøre. Skulle jeg rettferdiggjort lønnsforskjellen mellom bussjåfører og piloter ville jeg sagt at piloter har jo tatt lenger utdannelse og jobber mye hjemmefra. Men det er mange flere årsaker til lønnsforskjellene som ikke egner seg til grunnlag for rettferdiggjørelse og som bare lar seg forstå: Status, prestisje, tilgjengelighet, klasseforskjeller, marked, eksklusivitet, innbilt vanskelighetsgrad (om det er vanskeligere å fly enn å kjøre buss, noe jeg ikke uten videre er enig i, er det ikke dobbelt så vanskelig), etc. etc. Flygere tjener ikke mer enn bussjåfører fordi noen har bestemt at det er riktig, det har blitt sånn av mer eller mindre åpenbare grunner.

 

Skal man kreve høyere lønn bør man holde seg unna rettferdighetsargumenter så langt det er mulig. Slike argumenter er alt for lette å motsi.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på å forstå og rettferdiggjøre. Skulle jeg rettferdiggjort lønnsforskjellen mellom bussjåfører og piloter ville jeg sagt at piloter har jo tatt lenger utdannelse og jobber mye hjemmefra. Men det er mange flere årsaker til lønnsforskjellene som ikke egner seg til grunnlag for rettferdiggjørelse og som bare lar seg forstå: Status, prestisje, tilgjengelighet, klasseforskjeller, marked, eksklusivitet, innbilt vanskelighetsgrad (om det er vanskeligere å fly enn å kjøre buss, noe jeg ikke uten videre er enig i, er det ikke dobbelt så vanskelig),

 

 

Enig, ikke dobbelt så vanskelig. Det er TJUE ganger så vanskelig! Minst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...