Gå til innhold

Buss-sjåfører krever lønn som piloter


Anbefalte innlegg

Leste denne artikkelen på vg-nett i dag, og gnei meg hardt i hodet. Lenge har jeg også gnidd meg i hodet over kollektivtrafikkens høye prisnivå, som heller skremmer enn å trekke til seg kunder.

 

Sporveiene har nevnt tidligere at prisnivået vil gå ned etter at det nye billettsystemet blir innført, noe jeg har vanskelig for å tro på siden de øker prisene to ganger i året.

 

Men se her, dette avsnittet fikk meg til å virkelig banke hodet i bordet:

- Jeg mener vi må sammenligne oss med flygere eller togførere. En pilot tjener mye mer enn oss, men de kan jo bare sette på autopiloten og har kilometer til nærmeste fly. Vi er hvert sekund centimeter fra biler og autovern. Vi frakter landets skolebarn. Det er et stort ansvar som snart må belønnes, sier Schjørlien.

 

Skal de begynne med hvor viktig det er at landets skolebarn blir fraktet til skolen, så kan jo lærerne fortelle hvor viktig det er å gi dem god utdanning. Og barnearbeiderne fortelle hvor viktig det er med en god og fornuftig oppvekst. Og sykepleierne hvor viktig det er å passe på stell under fødselen. OG ikke minst kommunearbeiderne som passer på at kloakken går i riktig avløp slik at folket ikke får kloakken ut på badeplassen... Poenget mitt er at alle yrker kan gulpe opp en setning om hvor viktig de er for landets fremtid.

 

Tror heller ikke Schjørlien veit helt hvor lang tid det tar å kjøre etpar kilometer med et fly. Han forteller det jo som om det bare er å legge beina på bordet og ta seg en burger for pilotene. Men etter en kjapp hoderegning finner man ut at 3km tar ca 22sekunder å fly om du holder en snittfart på 500km/t.

 

Greit nok at han vil ha høyere lønn, det vil jo alle ved hver lønnshandling, men om han vil tjene fett med penger burde han tenkt på det litt før det har gått 30 år i bransjen. Om ikke kan han jo tenke to ganger over studielånet han ikke hadde, eller at han begynte å tjene penger med en gang hans såkalte skolegang var over. ... Om ikke, så er det noe som heter etterutdanning om han ønsker å stige i rangen(rank).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tilbud og etterspørsel. Hvis bussjåførene krever dobbel lønn, finner man bare noen andre som er villig til å gjøre jobben. Å utdanne en bussjåfør tar kort tid. Tilgangen på kvalifiserte piloter er ikke like god, dermed kan de kreve høyere lønn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Feil å sammenligne med piloter.

 

Kompetanse+erfaring+ansvar+etterspørsel=lønn

 

Førstnevnte og sistnevnte er noe som spesielt gjør at lønnen til flygere bør være høyere.

 

En grunnlønn idag på 200.000-250.000 kroner bør være nok for en bussjåfør.

Med tillegg for overtid m.m kan de fort tjene endel penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Feil å sammenligne med piloter.

 

Kompetanse+erfaring+ansvar+etterspørsel=lønn

 

Førstnevnte og sistnevnte er noe som spesielt gjør at lønnen til flygere bør være høyere.

 

En grunnlønn idag på  200.000-250.000 kroner bør være nok for en bussjåfør.

Med tillegg for overtid m.m kan de fort tjene endel penger.

5694460[/snapback]

 

 

 

200k er i Norge grunnlønn over hele. Det er sinnsvakt dårlig.

 

Pappa er snekker og tjener 475tusn kr i året.

Han kommer hjem hver dag kl 4, og drar på jobb kl 7 ( ? :p)

Lenke til kommentar
Feil å sammenligne med piloter.

 

Kompetanse+erfaring+ansvar+etterspørsel=lønn

 

Førstnevnte og sistnevnte er noe som spesielt gjør at lønnen til flygere bør være høyere.

 

En grunnlønn idag på  200.000-250.000 kroner bør være nok for en bussjåfør.

Med tillegg for overtid m.m kan de fort tjene endel penger.

5694460[/snapback]

 

 

 

200k er i Norge grunnlønn over hele. Det er sinnsvakt dårlig.

 

Pappa er snekker og tjener 475tusn kr i året.

Han kommer hjem hver dag kl 4, og drar på jobb kl 7 ( ? :p)

5705784[/snapback]

 

Det kreves vesentlig mer kompetanse for å bli snekker enn for å bli bussjåfør. En snekker har også tyngre arbeid og en mer usikker jobb.

 

Finnes nok av bussjåfører som har tjent over 400.000 ila et år. Finnes nok av snekkere som har tjent undet 300.000 ila et år også.

 

En bussjåfør har mulighet til å tjene en god del grunnet mulighet til å jobbe utenfor det som regnes som normal arbeidstid. Det inkluderer også helligdager.

Lenke til kommentar

Jaja, for dere som nevner overtid o.l. En viktig ting å huske på er at personer som driver med transport (person, gods osv.) har strenge bestemmelser å forholde seg til når det er snakk om forholdet mellom arbeidstid og hviletid. En snekker kan jo jobbe 15 timers dager hvis han ønsker det, dette er ikke mulig for en bussjåfør...

 

En annen ting han burde tenkt på han der personen som mente at bussjåfører burde sidestilles med flygere....Han har vel ikke tenkt på at hvis dette blir gjennomført er det en overhengende fare for at sykefraværet kommer til å øke med minst 200%? :whistle: Virker ikke som om flygerne synes det er særlig attraktivt å holde på med det de gjør akkurat....

Lenke til kommentar

Utfordringene som bussjåfør er mange. En av de aller største er å oppgi navnet på stasjonen man kommer til. Da gjelder det å begynne å prate FØR du trykker på knappen som sprer lyden over høytalerne, slik at man bare får med halve navnet på holdeplassen. En annen viktig finesse er å holde mic-en tett nok inntil barten så det bare blir brumming og mumling på høytalerne.

 

Denne halveise barte-mic-mumlinga irriterer jeg meg grønn over. Om du ikke er kjent i området fatter du ikke hvor du er. Og om du spesielt ber bussjåføren oppgi navnet på et spesifisert stopp slik at du skal gå av riktig, så fatter du ikke pucken uansett når alle stasjonene høres ut som "mfffen". (Og sjåføren lurer på hvorfor du ikke gikk av når han sa ifra! :green:)

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Lurer egentlig på hvor mange av dere som er buss sjåfører?

Har dere noen formening om hvilket ansvar som ligger på våre skuldre, hele dagen mens vi er på jobb?

Dere kommer og setter dere inn i et kjøretøy og forventer at dere skal bli fraktet trygt og sikkert fra a til b.

Tja, jeg vil ikke påstå at alle sjåfører er like gode. Der er nok "utdannelsen" litt mangelfull på enkelte områder. Noen har aldri forstått at det ikke er personbil de kjører. Man kan se det på personen, måten de sitter og kjører på, at de kjører buss på samme måte som de ville kjørt sin egen bil. Det er vel sånne man helst ikke vil møte i trafikken noen steder. I dette yrket, som i mange andre, finnes det personer som i grunnen ikke egner seg til det de driver med.

Vi er igrunnen en uthengt gruppe, vi buss-sjåfører. Hvis en sjåfør har en dårlig dag og ikke har humøret på topp, så er alle sjåfører sure. Jo takk, i lige måde! Vi møter ikke bare blide og hyggelige passasjerer på vår vei. Det hender rett som det er, at vi får svinekjeft og fingeren for ting som er ute av vår kontroll. F.eks. hvis en vei er stengt, og vi ikke kan kjøre der. Da er det vi som er helt korka dumme o.s.v.

 

Hva tror dere det kommer av, at det er mangel på sjåfører? I fjor ble det på landsbasis søkt etter 3.500 buss-sjåfører. De fikk bare 250. Har det noe med lønn å gjøre, tro? Når man kan jobbe på en fabrikk eller som renholder, uten annet ansvar enn å passe på seg selv, og tjene ca. 50.000 mer i året enn en buss-sjåfør, da er det noe som er litt skjevt.

 

Buss-sjåføren derimot, skal sørge for at passasjerene kommer trygt fram til skole, jobb eller bare til butikken, uansett vær, føre og andre traffikale problemer. Vi er ikke alene på veiene. Vi har ikke noen radar som forteller oss om trafikken på uoversiktelige sideveier. Det sitter ikke en trafikkleder og forteller oss hvor mange biler som er i vårt område, og hvilke av dem som kan komme til å krysse vår vei. Nei, vi skal holde konsentrasjonen oppe hele dagen, passe på at vi ikke kommer i klammeri med andre bilister, for ikke å snakke om fotgjengere og sykkelister. I tillegg skal vi være blide, hyggelige og imøtekommende til enhver tid. Vi skal stå på pinne for passasjerene, som i noen få tilfeller tror at de har tatt taxi i stedet for bussen.

 

Ja, vi kjører skolebarn til og fra. Det kan mange ganger være en prøvelse, skal jeg hilse og si. De klarer ikke å sitte stille i setene, men vandrer rundt og skal prøve alle setene i bussen, før de skal gå av. De henger og turner i snorer og stenger. De kan hyle og skrike, sånn at man ikke hører hva man selv tenker. At de står og hopper i setene med gjørmete sko, er vel helt naturlig?? Er vi så uheldig at vi snakker til dem og ber dem sette seg ned, eller være stille, er telefonen på kontoret rødglødende av forulempede foreldre som skal forsvare podene.

 

Det er ALLTID sjåføren som har feil og som gjør feil. Skjer det den minste lille ting, så er det sjåføren det går ut over. Jeg skal ikke på noen måte påstå at vi er ufeilbarlige, men noen ganger oppleves en del av kritikken som blodig urettferdig.

 

Har dere forresten tenkt på at vi, som yrkesgruppe, er nødt til å ha personbil? Hvordan skal vi ellers komme på jobb, for at dere skal komme på jobb?? Det koster faktisk penger å ha bil. Vi må ha en bil som vi kan stole på og som starter hver morgen, uansett temperatur. Vi kan ikke bare hoppe på bussen.

 

Jeg synes virkelig vi fortjener å få høyere lønn. Om ikke akkurat pilotlønn, så i allefall noe i nærheten.

Vi har riktignok ikke den samme utdannelse, men jammen begynner det å bli dyrt å ta førerkort også. Man må vel snart ta opp "studielån" for å få råd til å "bare kjøre buss".

 

Nanna.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Feil å sammenligne med piloter.

 

Kompetanse+erfaring+ansvar+etterspørsel=lønn

 

Førstnevnte og sistnevnte er noe som spesielt gjør at lønnen til flygere bør være høyere.

 

En grunnlønn idag på 200.000-250.000 kroner bør være nok for en bussjåfør.

Med tillegg for overtid m.m kan de fort tjene endel penger.

 

 

 

Du vet hva du snakker om, ser jeg.

Joda, de har en lengere utdannelse bak seg, men jeg stiller spørsmål ved om de har større ansvar. De har ingenting med passasjerene sine å gjøre. Det har de folk til. Noen piloter tar seg tid til å gå rundt og hilse på passasjerene, men det er høyst frivillig. Som regel får du en stemme over en høytaler, og ferdig med det.

Litt erfaring er man nødt til å ha. Du kan ikke ta førerkort på buss når du er 18 år.

Overtid? Nei, ikke hvis du skal følge loven om kjøre-og-hviletid. Riktignok får vi tillegg for helligdager og ubekvem arbeidstid, men at vi "fort kan tjene en del penger", er helt feil. Da gjør du noe som er ulovlig, og som kan komme til å koste mye mer enn det smaker.

Etterspørsel? Hvis det var det som skulle til for å få høyere lønn, så er vi der for lenge siden. I fjor ble det søkt etter 3.500 buss-sjåfører. De fikk 250. Se deg rundt. Hva ligger gjennomsnittsalderen på blandt sjåførene? Ser du mange som er under 30 år? Det er ingen unge mennsker som gidder å kjøre for den luselønna. Dessuten må man jo snart være millionær for å kunne ta førerkort. Joda, det går bare godt med kollektivtraffikken om dagen.

Endret av Nanna2702
Lenke til kommentar

En flott bump, må jeg si.

 

Det er uansett ikke tvil om at piloter bør ha mye høyere lønn enn bussjåfører. Lønnen til bussjåførene i dag er OK, og den kan kanskje heves noe, men ikke mye. For det første er det mye mer økonomi i flybransjen, blant annet ved at det koster fryktelig mye for selskapene å kjøpe fly, og det koster mye å ha flyene i lufta. Videre har folk her nevnt utdanningen, og det er ikke tvil om at det er mye vanskeligere å både bli og være en pilot enn det er å være en bussjåfør. Det betyr ikke at bussjåfører er mindre smarte sånn sett, men det betyr at piloter har et mer krevende yrke (man er for eksempel mye borte, og det krever mye å kunne operere et fly, selv om det er noe som heter autopilot) og en mer krevende utdannelse, i tillegg til nevnte etterspørsel og ansvar.

 

Ang. ansvar, så har bussjåfører og piloter det til felles at de har ansvar for livene til de ombord. Derimot er det slik at en bussjåfør har trafikk og vei å bekymre seg for. At bussjåfører må være konsentret har du rett i, men det samme gjelder for pilotene. Jeg tror heller ikke at du er klar over hvor ekstremt viktig og vanskelig fasene ved take-off og landing er. Å kjøre en buss er (no offense) nok veldig mye enklere enn det er å operere et fly, spesielt under disse to kritiske fasene. Dette gjenspeiles som tidligere nevnt også i utdanningen.

 

Jeg spør også hvilken pilotlønn du sikter til. Er det snakk om gj.snittlig pilotlønn som gjelder for kommersiell flytrafikk? I så fall ligger denne lønnen på rundt 1.000.000 kroner. Dette er en høyere lønn enn det mange leger tjener (700.000). Det er ikke snakk om at bussjåfører fortjener å tjene noe i nærheten av dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...