TaZ Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 (endret) Kjører krysset netverks kabel mellom 2 maskiner cat5e. Men synes hastigheten er så lav.. Maskin 1: AMD x2 HD 37BGRaptor Maskin 2: 1000Mhz nyere HD 200GB disk 2 stk Dlink 1000Mbps kort. Ligger på ca 11-12 % ifølge oppgavebehandling..d.v.s ca.120Mbps Begge makinene oppgir 1000Mbps på nettverks korta.. Endret 3. mars 2006 av taz Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 De av dere som ikke vet hva dere prater om, la være å svare! Har fjernet 4 innlegg som bare var ren "gjetting", synsing og svada. Har du prøvd med en annen kabel? En del av de billige CAT5E-kablene er dårlige. Dessuten burde du sjekke hva hastigheten faktisk er via f.eks ett FTP-program (sett opp en FTP-server på mottakermaskin og FTP-klient på avsender), da får du nøyaktig hvor mange MB/s du sender med. Lenke til kommentar
norbat Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 De av dere som ikke vet hva dere prater om, la være å svare!Har fjernet 4 innlegg som bare var ren "gjetting", synsing og svada. Nå vet ikke jeg hva det sto i de 4 innleggene, men av prinsippielle grunner mener jeg at å fjerne innlegg fordi det "bare var ren gjetting, synsing og svada" sit. slutt, bryter helt med hva forumet intensjon er - alle kan komme med forslag, om det er dumt eller ikke spiller ingen rolle. Så lenge det ikke setter andre i forlegenhet e.l så synes jeg at det som står det skal få stå. Om noen skal leke sensurminister så må det gjennomføres over hele fjøla og man trenger ikke å lese så mange innlegg i forumene for å forstå at mange kan mye og mange kan lite. Men det er altså ikke poenget her. Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Last ned statbar så får du en hvis peiling på hvilken fart dere kjører med. Får ca 30 mbyte\sek her med 1000mbit. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 De av dere som ikke vet hva dere prater om, la være å svare!Har fjernet 4 innlegg som bare var ren "gjetting", synsing og svada. Nå vet ikke jeg hva det sto i de 4 innleggene, men av prinsippielle grunner mener jeg at å fjerne innlegg fordi det "bare var ren gjetting, synsing og svada" sit. slutt, bryter helt med hva forumet intensjon er - alle kan komme med forslag, om det er dumt eller ikke spiller ingen rolle. Så lenge det ikke setter andre i forlegenhet e.l så synes jeg at det som står det skal få stå. Om noen skal leke sensurminister så må det gjennomføres over hele fjøla og man trenger ikke å lese så mange innlegg i forumene for å forstå at mange kan mye og mange kan lite. Men det er altså ikke poenget her. 5695679[/snapback] Å skrive "Ehh det kan være litt lite RAM kanskje?" blir bare tull, poenget med nettverket må jo være at de som trenger hjelp faktisk skal få hjelp. "Bilen min starter ikke! Hva gjør jeg?" "Ehhm jeg tror du har punktert.." Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 (endret) Å skrive "Ehh det kan være litt lite RAM kanskje?" blir bare tull, poenget med nettverket må jo være at de som trenger hjelp faktisk skal få hjelp. "Bilen min starter ikke! Hva gjør jeg?" "Ehhm jeg tror du har punktert.." 5696051[/snapback] Hei, "Keep up the good work" Dejligt å se at der er en moderator der bryr sig ;-) Mvh Kimmer Endret 4. mars 2006 av Kimmer Lenke til kommentar
halmejenssen Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 (endret) Hei har ikke dette noe med hvor fort hardiskene klarer å lese,hvist sata diskene ikke klarer mere enn 150mb/s så får du ikke noe større fart mellom maskinene enn det uansett om nettverkskortene er 1000?? :tease:Ja ja da hadde æ ivertfall ikke peiling da å det va jo godt å vette....hehe Endret 4. mars 2006 av halmejenssen Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Hei har ikke dette noe med hvor fort hardiskene klarer å lese,hvist sata diskene ikke klarer mere enn 150mb/s så får du ikke noe større fart mellom maskinene enn det uansett om nettverkskortene er 1000?? 5698918[/snapback] Svar som dette er ett godt eksempel på hva som blir slettet. En S-ATA-disk har en teoretisk hastighet på 150MB/s, men nettverket har 1000mbit/s = 125MB/s. Du må lære deg forskjellen på MB/s og mbps. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Du blander vel Mb/s og MB/s. Trådstarters hastighet ligger under det diskene greier, og således ligger vel svaret i kabeltypen som benyttes, eventuelt fragmentering på diskene. Med en kvalitetskabel, gjerne skjermet, vil nok resultatet bli noe bedre. Selv ligger jeg på effektivt rundt 200Mb/s effektivt med jallakabel. Lenke til kommentar
RoosterX Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 (endret) På mitt nett ligger jeg på stabilt ca. 37-40Mbyte/s overføring. Men da du har pci kort i maskinene vil jeg tro du har rett hastighet, kjørte selv med et 3com pci Gbit kort i en pc, og da lå jeg på rundt 20Mbyte/s overføring. PCI bussen har totalt 133Mbyte/s fordelt på alle pci slot'ene, så om du f.eks. spiller musikk, har et pci-gfx kort osv osv, vil dette være med på dele på båndbredden til pci bussen. Endret 5. mars 2006 av RoosterX Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 jeg trur strerkt på at pc2 ikke klarer mer pga cpu. min P-III klarer ca 1,5Mb/s med branmur og 3Mb/s uten. den lave hastigheten kan også skyldes det fæle 10/100mbit kortet som står i den . hvis du har på branmur, prøv uten. kan hende du er like heldig som meg og dobbler hastigheten på nettverket Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Har testet gigabitnett på en god del forskjellige switcher og pc'er nå (f.eks. cisco og Cnet switcher... altså både dyre og billige). Det jeg kommer fram til er at de fleste disker ikke klarer stort mer enn 30MB/s (MegaByte). Du kan selv teste dine harddisker i HDTach. Hastigheten vil ikke overskride det svakeste ledd. På jobb prøvde jeg å overføre 8GB med images til får gamle Compaq d730 server med 10.000RPM disker i RAID5 fra en PC med 2stk WD 400GB RE2 i RAID 0 (dualcore CPU og fiber-nettverkskort). Her toppet jeg på overkant av 52MB/s. Dette fordi at diskene her er noe raskere enn annet jeg har prøvd på. Likevell var det RAID 0'et som var flaskehalsen virket det som. I de fleste tilfeller der det er spørsmål om "hvorfor får jeg ikke gigabit overføringshastiget" her på forumet, har jeg en anelse om at disk er en gjenganger når det gjelder flaskehalser. For å få skikkelig heftig overføringshastighet på nettverket ditt må du nok invistere i SCSI kontrollere på samtlige pc'er og 15kRPM disker i alle Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 5. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2006 (endret) Tror ikke det er kabelen som gjør det... Er 3 hus som er knyttet sammen med 100Mbit nettverk. Hus 1 med adsl---90m---->til hus 2,router---90m--->til meg.. 1000Mbit linken er fra maskinen min i stua opp på loftet til severen ca. 10m kabel.. Har ikke 1000Mbit switsh så derfor krysset kabel.. Hastighet fra hus 1 til meg ligger på 9MB/s (1 MB filer,bilder) Fra maskinen i stua til server på loftet(100Mbit) 9,5MB/s (4,5 GB fil) Er samme kabel opp til loftet jeg prøvde 1000Mbit korta på. Får 14 MB/s All kabel komme fra samme pakke... På mandag får jeg ny server(pc ordning gjenom jobb) så jeg får se om det blir bedre.. Det ble dette oppsettet men små forandringer bare.. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=5331408 Endret 5. mars 2006 av taz Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Hei har ikke dette noe med hvor fort hardiskene klarer å lese,hvist sata diskene ikke klarer mere enn 150mb/s så får du ikke noe større fart mellom maskinene enn det uansett om nettverkskortene er 1000?? 5698918[/snapback] Svar som dette er ett godt eksempel på hva som blir slettet. En S-ATA-disk har en teoretisk hastighet på 150MB/s, men nettverket har 1000mbit/s = 125MB/s. Du må lære deg forskjellen på MB/s og mbps. 5698933[/snapback] Hva om han bare mener at en gjennomsnittlig disk kanskje bare klarer 150 mbit/s om det er litt halvvarierte filer? (og han oppgir mbit, fordi det er enklere å sammenlikne med nettrafikk). Det er ikke tall som er usannsynlig. La oss ikke la sletteiveren ta overhånd. Taz: Gjelder denne hastigheten uansett om det er store filer også? Store filer over gigabit burde vel gå på ca det dobbelte av hva du oppnår tenker jeg, men er det mange småfiler går hastigheten fort ned. AtW Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 5. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2006 Hastigheten gjelder store filer(4,5 GB) Har ikke test med småfiler.. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Hastigheten gjelder store filer(4,5 GB)Har ikke test med småfiler.. 5703090[/snapback] Hmm, da hadde jeg prøvd som noen andre her har foreslått, å teste det med en litt krafitgere maskin, om du har muligheten, selv om 1000 mhz, strengt tatt skulle være nok til å få mer båndbredde enn det. AtW Lenke til kommentar
RoosterX Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 (endret) jkjk: jo, har mistenker selv at her hos meg er det diskene som begrenser hastigheten på nettet mitt. Men et Gigabit pci kort er ikke ideelle løsningen på std pci bus. Oppsett her er veldig forenklet og bare relevante detaljer - Gigabit nett med 3com Gigabit switch, og 2 pc'er med onboard Gigabit kort (MSI k8n neo2 - 'nvidia' port) der begge pcene har Seagate 7200rpm/8mbyte cache disker på kombinert sata/pata. Tidligere var ene pcen 1Ghz athlon med 3c2000 pci kort (~20Mbyte/s). For morsomt (og før jeg alikavel installerer win på nytt) kanskje man skulle teste montere 3c2000 kortet i ene pcen for se i praksis om pci bussen har såpass innvirkning som jeg vil ha det til Endret 5. mars 2006 av RoosterX Lenke til kommentar
wil Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Hei. Ja, det har noe med ram å gjøre. Man anbefaler at man har 128 MB Ram hvis man skal ha internet i Windows 98. Vet ikke helt hvorfor, men det er iallefall det vi bruker å sette i på jobb hvis det er mindre enn 128 MB ram på maskinene. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 (endret) Hei. Ja, det har noe med ram å gjøre. Man anbefaler at man har 128 MB Ram hvis man skal ha internet i Windows 98. Vet ikke helt hvorfor, men det er iallefall det vi bruker å sette i på jobb hvis det er mindre enn 128 MB ram på maskinene. 5705931[/snapback] Hva i alle dager har dette med tråstarters problem å gjøre?, og hva har Win 98 med saken å gjøre. Vi snakker her om nettverk og hastigheter, det du beskriver har med den utrolig dårlige minnehåndteringen til Win98 å gjøre, noe som vil oppleves for brukeren som at nettet er tregt, mens det i realiteten er hele pc'en som er treg. I win98 kan man fint overføre med 12.5 MegaByte/s da dette har lite å gjøre med minne problematikken i win98 å gjøre. Liten sjekkliste for gbit nett. 1. Kablingen, ligger den opptil andre enheter som kan støye? 2. Har du prøvd med skjermet kabel? 3. Diskene er det disse som er flaskehalsen? Normale disker skriver vel gjerne ikke raskere enn ca 25-30 MegaByte/s Lese hastigheten for en vanlig harddisk, ligger vel på rundt 50-70 MegaByte/s. 4. PCI Bussen, som nevnt over, Gbit kort, som står på PCI bussen er sjelden en god løsning. PCIe eller PCI-X er vel mulighetene her. 5. Selve nettverskortet, er dette av billigste sort, eller snakker vi om kvalitet? 6. Switch, hva slags switch er det snakk om, også her spiller kvalitet inn. Kommer ikke på så mye mere enn dette, utifra egen erfaring med gbit, så har jeg vel sjelden bikka over 50 MegaByte/s, Dette da med flere maskiner som laster ned fra en server maskin. Dette var da med vanlig gbit PCI kort, altså antar jeg at det er PCI bussen som er flaskehalsen i mitt system. Endret 5. mars 2006 av kpolberg Lenke til kommentar
RoosterX Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Testet nå med 3c2000 kortet i en av pc'ene her nå, og fikk da 36-42 Mbyte/s overføring på 700Mbyte fil, så må trekke tilbake påstanden om at pci bussen var den faktoren som spilte mest inn (men den kan fortsatt ha en stor betydelse avhengi av hvordan HW oppsettet er)- var nok cpu'en ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå