pessimisten Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 (endret) hei! jeg har et problem: pc'en bråker for mye om natta og forstyrrer natte søvnen, men jeg kan ikke skru den av om natta. så jeg lurte på om det var noen måte å dempe støyen på? selv tenkte jeg på vannkjøling, men det er jeg litt skeptisk til siden fetteren min hadde det....der gikk pumpa i stå og alt svidde seg så jeg trenger hjelp til å dempe støyen på den hersens boxen, eventuelt forslag til god og sikker vannkjøling... Endret 27. mars 2006 av dudee Lenke til kommentar
persistent Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 (endret) Vannkjøling har jeg aldri prøvd, men hadde samme problemet selv med støy. Skiftet til Mist PSU, Thermaltake heatpipekjøling av prosessor og skjermkort, og begge kab.viftene røk ut til fordel for Pabst 12dB vifter. Hører ikke maskina lengre. Endret 3. mars 2006 av persistent Lenke til kommentar
pessimisten Skrevet 3. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2006 Vannkjøling har jeg aldri prøvd, men hadde samme problemet selv med støy. Skiftet til Mist CPU, Thermaltake heatpipekjøling av prosessor og skjermkort, og begge kab.viftene røk ut til fordel for Pabst 12dB vifter. Hører ikke maskina lengre. 5692509[/snapback] høres greit ut kom over denne, følger det da med kabinett eller? Lenke til kommentar
persistent Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Prøv å poste linken en gang til... Lenke til kommentar
pessimisten Skrevet 3. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2006 (endret) jepp: denne: her men det står ikke noe om verken kabinett eller vannkjøling er cpu vifta som bråker, eller er det skjermkortet også? mao: hva må jeg kjøle ned og fjerne vifter fra vis det skal bli stille? hvis jeg kjøper denne f.eks, må det store tårnet stå på utsia da? Endret 3. mars 2006 av dudee Lenke til kommentar
persistent Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 For det første, info om Aero kabinettet finner du her; http://www.3dfxcool.no/product_info.php?cP...roducts_id=1090 følger ikke med strømforsyning såvidt jeg kan se. Dersom du ikke har montert støysvake vifter fra før vil iallefall både kabinettvifter og CPU-vifta være støykilder. Det kan vifta på skjermkortet være også (litt avhengig av skjermkorttype). Når det gjelder alternativ 2 må selve Reseratoren (altså tårnet) stå utenfor kabinettet ja. Som sagt har ikke erfaring med vannkjøling, men som tidligere nevnt heatpipe-kjøling av skjermkort og prosessor funka knallbra for meg. Lenke til kommentar
pessimisten Skrevet 3. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2006 (endret) For det første, info om Aero kabinettet finner du her;http://www.3dfxcool.no/product_info.php?cP...roducts_id=1090 følger ikke med strømforsyning såvidt jeg kan se. Dersom du ikke har montert støysvake vifter fra før vil iallefall både kabinettvifter og CPU-vifta være støykilder. Det kan vifta på skjermkortet være også (litt avhengig av skjermkorttype). Når det gjelder alternativ 2 må selve Reseratoren (altså tårnet) stå utenfor kabinettet ja. Som sagt har ikke erfaring med vannkjøling, men som tidligere nevnt heatpipe-kjøling av skjermkort og prosessor funka knallbra for meg. 5693066[/snapback] kan kjelpe meg litt med heatpipe? hva er det osv? har 66gt point of view(snart noe mellom 78 gt og 79 gtx) amd 3800+ socket 939 viking kabinett fra netshop 350w strømforsyning hav er kabinett vifta? er det sånn som bare står i kabinettet? Endret 3. mars 2006 av dudee Lenke til kommentar
persistent Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Kabinettvifte står i kabinettet ja. Eksempel på heatpipekjøler for prosessor; http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305842 Jeg kjører denne på en XP3200+ med en Pabst 80mm 12dB vifte på, har også viftestyring slik at jeg kan regulere hastigheten på vifta. For skjermkort har jeg bl.a. brukt denne; http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308300 Den kjøler greit uten noe viftestøy (kan påmonteres en stille vifte ved behov). Ellers finnes det mange alternativer for heatpipe-kjling avhengig av prosessorstørrelse og type skjermkort. Til din prosessor kan du evt. se på denne; http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308300 som er i kobber i stedenfor aluminium - bedre kjøling. Men kan også anbefale å se innom www.microplex.no - de har utrolig mye bra kjøleløsninger. Lenke til kommentar
pessimisten Skrevet 3. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2006 (endret) cpu kjøleren....skal den da byttes ut? hvor er vifta på den der? EDIT: jeg ser liksom ingen vifter på det greiene testa lyden på pc'en (inni) kom opp til 68db hvor mye lyd lager din maskin? hvilken er best/stillest? denne eller denne? så hvis man slenger på denne og denne her er det et bra oppsett? kan man f.eks. droppe psu lyd demperen og kjøpe en støysvak psu på 400-500w for ca 400 av pengene? Endret 3. mars 2006 av dudee Lenke til kommentar
pessimisten Skrevet 3. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2006 jeg har 930 kr å bruke, men må være nok igjen til frakt... kan noen hjelpe meg med å sette opp noe som fungerer? Lenke til kommentar
persistent Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Kan godt prøve å hjelpe, men den summen holder ikke til å skifte alt, så da må du prioritere. Jeg kunne tenkt meg å vite hvilken strømforsyning du har og hva dus elv synes bråker mest. Dersom du f.eks. kjører en stund med kabinettet åpent, hva høres ut som det bråker mest ? Lenke til kommentar
pessimisten Skrevet 3. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2006 (endret) Kan godt prøve å hjelpe, men den summen holder ikke til å skifte alt, så da må du prioritere. Jeg kunne tenkt meg å vite hvilken strømforsyning du har og hva dus elv synes bråker mest. Dersom du f.eks. kjører en stund med kabinettet åpent, hva høres ut som det bråker mest ? 5696133[/snapback] testa det...cpu bråker klart mest, så kommer kabinettvifte (satt på lav med viftestyring) psu tror jeg ikke bråker SÅ mye, men lyd kommer det helt klart fra den skjermkortet er ikke store problemet, men vil gjerne ta den i samme slengen så: prioriterer: 1. CPU 2. Kabinettvifte 3. SK 4. PSU hvis jeg gjør sånn så blir d ca 650,- +frakt.... så da kan man vel gjøre et eller annet extra? jeg kan jo alltids bare fjerne kabinettvifta? Endret 3. mars 2006 av dudee Lenke til kommentar
persistent Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Fikk bar en tom handlevogn på den linken. Men er enig i prioriteringene dine. Start med cpu (ta alltid det som bråker mest først). Sjekk tempen i kabinettet, og er den grei kan du koble ut kabinettvifta (heller sett inn en stillere en når du får råd). Spørsmålet blir så, hva bråker mest av PSU og skjermkort, jeg tror ikke du får råd til begge deler på det budsjettet. Lenke til kommentar
pessimisten Skrevet 3. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2006 (endret) Fikk bar en tom handlevogn på den linken. Men er enig i prioriteringene dine. Start med cpu (ta alltid det som bråker mest først). Sjekk tempen i kabinettet, og er den grei kan du koble ut kabinettvifta (heller sett inn en stillere en når du får råd). Spørsmålet blir så, hva bråker mest av PSU og skjermkort, jeg tror ikke du får råd til begge deler på det budsjettet. 5696497[/snapback] det bråker så mye så det kan jeg ikke høre men hvis jeg kjøper vertfall denne:her og enten eller (hvilken bråker minst?) så koster den enten 524 eller 634 det ha vi tatt SK og CPUog da kan jeg fjerne Kabinett vifte... så gjennstår PSU, men har jeg råd til å gjøre noe der da? hvis ikke kan jeg jo legge til en extremt stille kabinett vifte, eller hva? Endret 3. mars 2006 av dudee Lenke til kommentar
persistent Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Gøy du har valgt samme kjøleløsninger som meg selv.... Ok kabinettvifte... har du 80mm eller 120mm , du kan se etter begge deler på komplett, sjekk f.eks. Pabst - 12dB 80mm eller 16,6dB 120mm. Lenke til kommentar
pessimisten Skrevet 3. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2006 Gøy du har valgt samme kjøleløsninger som meg selv....Ok kabinettvifte... har du 80mm eller 120mm , du kan se etter begge deler på komplett, sjekk f.eks. Pabst - 12dB 80mm eller 16,6dB 120mm. 5696587[/snapback] jeg vet ikke helt hvordan ser du det? menne skulle jeg ta den cpu kjøleren til litt over 300 eller den til litt under 300? Lenke til kommentar
persistent Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Ta den til litt over 300, den er i kobber - noe som leder varmen litt bedre enn aluminium. Når det gjelder kabinettviften er det bare å bruke en tommestokk eller linjal og måle tvers over den for å se størrelsen. Men vil kanskje anbefale at du kjøper en ekstra 80mm Pabst vifte for Tower-kjøleren. Den er beregnet for å montere vifte på, og en Pabst 12dB vifte er dryppstille. Koster heller ikke skjorta.... Lenke til kommentar
pessimisten Skrevet 3. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2006 Ta den til litt over 300, den er i kobber - noe som leder varmen litt bedre enn aluminium. Når det gjelder kabinettviften er det bare å bruke en tommestokk eller linjal og måle tvers over den for å se størrelsen. Men vil kanskje anbefale at du kjøper en ekstra 80mm Pabst vifte for Tower-kjøleren. Den er beregnet for å montere vifte på, og en Pabst 12dB vifte er dryppstille. Koster heller ikke skjorta.... 5696654[/snapback] så det er 2 pabst vifter da? tror nok jeg kommer til å trenge hjelp med å sette det inn Lenke til kommentar
persistent Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Kabinettvifta klarer du nok selv, og også å montere den andre vita på toweret. Men dersom du ikke har skrudd særlig mye selv før vil jeg nok anbefale å sopørre om hjelp tim, montering av Thermaltake-kjølerne ja. Men gjett om du kommer til å høre forskjell på pc´en da. Lenke til kommentar
pessimisten Skrevet 3. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2006 (endret) det var en 80 mm ja... blir det noe sånt da? bare 1 ting....hvor mye "bråker" din pc? kan pabst viftene kobles til viftestyring? jeg har en viftestyring som kan ta 2 vifter edit: ooops d var 2 ting Endret 3. mars 2006 av dudee Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå