Gå til innhold

Mistet radet, raid 5, hvordan rekonstruere raidet

Anbefalte innlegg

Jeg har 4 disker satt opp i raid5, jeg har mistet raidet, finner det under diskbehandling, men når jeg skal opne det står det at jeg må formatere diskene, er det noen som kjenner til hvordan jeg skal få ut alle filene mine?, jeg har hatt ute diskene, så to av de er jeg ikke sikker på om de stod på port 2 eller 3, kortet jeg har er et 3 ware med 8 porter.

Er det noen som kan rekonstruere dataene for meg, så betaler jeg godt for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvordan mistet du raidet? forsvant det i 3ware bios?

ble det fire unassigned disks,lagde du raid på nytt eller rebuilda du det.

åssen disker er det (sata/ide)

trenger litt mere info :D

5692357[/snapback]

Jeg skulle starte opp så fant jeg ikke diskene i windows, så begynte jeg å knote litt på egenhånd, jeg vet at dataene ligger der, jeg har kjørt et program for å lese rådata i en ekstern harddisk, det er 4 stk WD 250 G sata

Lenke til kommentar

Hej !

føreslår føljande.

- ta ut alla diskarna, skriv ner vilken port dem ær kopplat til.

- checka om det går att stælla diskarna på read-only

(byglarna på disken)

- sætt in diskarna i en vanlig s-ata/ata controller (som master)

- kør Norton ghost eller linknande av alla diskarna

- gå til 3ware support se efter info om hur man ska gå tilvæga før

att bygga opp raiden igen.

- montera diskarna i 3ware raid controllern, og børja exprimentera

:-)

Antagligen så ær det switch av port/diskarna som stællt til det.

/Ricco

Lenke til kommentar
Hej !

føreslår føljande.

- ta ut alla diskarna, skriv ner vilken port dem ær kopplat til.

- checka om det går att stælla diskarna på read-only

(byglarna på disken)

- sætt in diskarna i en vanlig s-ata/ata controller (som master)

- kør Norton ghost eller linknande av alla diskarna

- gå til 3ware support se efter info om hur man ska gå tilvæga før

att bygga opp raiden igen.

- montera diskarna i 3ware raid controllern, og børja exprimentera

:-)

Antagligen så ær det switch av port/diskarna som stællt til det.

/Ricco

5693307[/snapback]

Jeg vet hvilke disk som hører til port 0 og 1, men har blandet disk som skal til port 2 og 3

Lenke til kommentar

okay,så du sjekka ikke status på disker i 3ware bios?sjekk det og se om det står noe om at raid kontrollern arbeider med raidet.

høres nesten ut som diskene har blitt re-inisialized. eller altså lagd raidet på nytt,da får du den formater meldingen i win.

Hvilket program er det du har kjørt for å sjekke rå data?

tror jeg får tilbake dataen i gjen,men er ikke 100% garantert at det funker.

(er ikke sikkert du får all data tilbake)

Lenke til kommentar
okay,så du sjekka ikke status på disker i 3ware bios?sjekk det og se om det står noe om at raid kontrollern arbeider med raidet.

høres nesten ut som diskene har blitt re-inisialized. eller altså lagd raidet på nytt,da får du den formater meldingen i win.

Hvilket program er det du har kjørt for å sjekke rå data?

tror jeg får tilbake dataen i gjen,men er ikke 100% garantert at det funker.

(er ikke sikkert du får all data tilbake)

5693408[/snapback]

Det er nok bygd et nytt raid, så hvordan jeg skal få ut dataene vet jeg ikke, kjøpte en eksternhardisk kabinett til sata disker og brukte easy recovery.

Vet du om noe?

Lenke til kommentar

Der er en commando REPAIR under DISKPART i windows som refererer til Raid 5.

Du kommer der via cmd, Husk da at når du utfører commandoer fra diskPart så du må forsikre deg at du har fokus på det volum som du skal utføre en commando for.

Dvs at etter at har brukt select for å rette fokus på volumet så det skal væra merket med *.

Lenke til kommentar
Der er en commando REPAIR under DISKPART i windows som refererer til Raid 5.

Du kommer der via cmd, Husk da at når du utfører commandoer fra diskPart så du må  forsikre deg at du har fokus på det volum som du skal utføre en commando for.

Dvs at etter at  har brukt select for å rette fokus på volumet så det skal  væra merket med *.

5693577[/snapback]

Jeg skal prøve, men må nesten se dette føre meg, kommer du dit ved å høyre klikke på min datamaskin?

Lenke til kommentar

Hvi det er DiskPart du mener ,så skriv diskpart i kjør.

Da kommer Diskpart. Skrive du der List Disk, så får du fram alle Diskene dine. Se nøye etter hva står for hva. Skriver du List partition, så får du fram alle partitioner.

Men starte med å skrive Help. Da får opp alle alternativer. Men select option er viktig for at du skal rette focus på en volume hvor som sagt du kan da reparere.

Lenke til kommentar
Hvi det er DiskPart du mener ,så skriv  diskpart i kjør.

Da kommer Diskpart. Skrive du der List Disk, så får du fram alle Diskene dine. Se nøye etter  hva står for hva. Skriver du List partition, så får du fram alle partitioner.

Men starte med å skrive Help. Da får opp alle alternativer. Men select option er viktig for at du skal rette focus på en volume hvor som sagt du kan da reparere.

5693661[/snapback]

Jeg kommer frem til diskpart og får frem mange alternativer, men skriver select option kommer det frem 3 alterativer, men alle hiver meg tilbake til diskpart.

Lenke til kommentar

Sender en liten snap. Da ser du at et volume er merket som aktiv. Det er der som du må analysere . Og det er der som man skal utføre repair hvis ... det lar seg gjøre.

Det er bare et eksempel. I ditt tilfelle vil volume vise at det er dynamisk.

Lenke til kommentar
Sender en liten snap. Da ser du at et volume er merket som aktiv. Det er der som du må analysere . Og det er der som man skal utføre repair hvis ... det lar seg gjøre.

Det er bare et eksempel. I ditt tilfelle vil volume vise  at det er dynamisk.

5694439[/snapback]

Da jeg skrev list partition, så fikk jeg: det finnes ikke noen partitioner som kan vises på denne disken.

Lenke til kommentar

Da er det nok ikke mye å hente der. Men det er nok riktig som andre poster henviser til, om raid som du hadde vært laget under 3Ware bios sin option eller om du brukte windows til det, om hvordan du går fram for å repare.

Har du brukt hardware sin option du må nok henta details der, om recovery og annet, for å apnå de beste resultater

Men jeg tror ikke at du mister data dine, men......det er en del av raid-gamet hvis man skal ikke betale "enorme penger" for harware configurated raid.

Uansett ønsker deg lykke til videre.

Lenke til kommentar
Da er det nok ikke mye å hente der. Men det er nok riktig som andre poster henviser til, om raid som du hadde vært laget under 3Ware bios sin option eller om du brukte windows til det, om hvordan du går fram for å repare.

Har du brukt hardware sin option du må nok henta details der, om recovery og annet, for å apnå de beste resultater

Men jeg tror ikke at du mister data dine, men......det er en del av raid-gamet hvis man skal ikke betale "enorme penger" for harware configurated raid.

Uansett ønsker deg lykke til videre.

5695763[/snapback]

Vet du hvilket program som er best å bruke?, eller hva man skal gjøre med alle filene for å sette de sammen?

Lenke til kommentar
Du kan ikke bruke Windows' repair opplegg på et hardwareraid (afaik). Du må rebuilde raidet fra 3Ware-kontrollerens bios (evt programvare, hvis den har noe sånt). Hvordan du gjør det i praksis vet jeg dessverre ikke.

5695883[/snapback]

Helst vil jeg få noen til å gjøre det, jeg er på veldig tyn is selv, men syntes 30000,- er litt drøyt som noen firmaer skal ha, men betaler gjerne en del for å få ut data.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...