adaptec Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 (endret) Jeg må kjøpe meg en trådløs router som det kan kobles ekstern antenne til for jeg tror vi trenger all hjelpen vi kan få skal vi få gode nok signal (fra huset til verkstedet). Hvilke trådløse routere kan man kjøpe da? Regner med at utvalget blir svært lite, men mener LinkSys skal ha noe slikt og de er vel helt kurant. I tillegg trenger jeg muligheten til å koble meg til ekstern skrivebord slik at når jeg sitter hjemme kan jeg koble meg til PCn i verksted og skrive ut på skriveren der. Trenger altså gode kjøpsanbefalinger! Kan f.eks. denne kobineres med en eller annen router? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300374 Endret 3. mars 2006 av adaptec Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 I stedet for å gjøre det så tungvindt så kan du heller sette opp en VPN tunell mellom hjemmet ditt og verkstedet. Mye billigere Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Hvilket utstyr du behøver avhenger av avstand og om du skal ha antennene ute/inne. Har du felles strømkurs kan du bruke strømnettet til å overføre data. Setter du opp et nettverk kan dessuten legge inn skriveren som en felles ressurs for alle maskinene. Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Du trenger nok ingen router(om du allerede har en internett oppkobling som fungerer), kjøp kun to accesspoint med mulighet for bridging, eventuelt WDS om du skal ha trådløst internt i verkstedet. Når det gjelder antenner så er det avhengig av avstanden, men det som er helt sikkert er at du MÅ ha antenner du monterer ute. Lenke til kommentar
kahorn03 Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 (endret) Når det gjelder antenner så er det avhengig av avstanden, men det som er helt sikkert er at du MÅ ha antenner du monterer ute. Det er jeg ikke enig i, det kommer jo helt an på, men man er ikke avhengig av å ha de ute. Jeg bruker en 6dbi Cnet retningbestemt og en rundstrålende 5 dbi og linker fra vindu til vindu på 250 meter. Er man prisbevisst og ikke er avhengig av å ha 54/108 MBit båndbredde er valget enkelt. På spørsmål til trådstarter, for at vi skal kunne svare på spørsmålet ditt må vi vite hvordan sikten, avstanden, hva du har av utstyr fra før og hvor mye du vil bruke på dette. Når det gjelder den antennen du spurte om, kan den brukes på de fleste routere eller APer. Den har både RP-SMA/TNC/MMCX kontakter, dvs at du må sjekke at det APet du vil kjøpe har en av de kontaktene. NB! Hvis du allikevel skal kjøpe et AP med RP-SMA kontakt sparer du 120 kr på å kjøpe den Cnet antennen fremfor den du spurte om, de har lik sendestyrke. Endret 3. mars 2006 av kahorn03 Lenke til kommentar
adaptec Skrevet 3. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2006 Huset der hvor bredbåndsruteren står i dag ligger 5m over i høydenivå og 30-40m unna verkstedet. Vi har mulighet for å plassere antenne på veggen på huset, kjelleren er mura. Verksted har ikke mur, bare vanlig trevegger med isolasjon og gipsplater innvendig. I huset står det en bredbåndsruter bare tilkobla en enkelt stasjonær PC. I verksted kommer vi til å ha en bærbar PC samt at det kommer vel til å hende at et par andre bærbare med innebygde trådløse kort vil koble seg til. I tillegg har vi en stasjonær PC til en rullende landevei som det hadde vært kjekt å kobla opp på internett for å kunne sende effektmålingspapir på e-post. Vi har ikke noe trådløst utstyr og vil starte med å kjøpe ruter eller aksesspunkt. Lenke til kommentar
kahorn03 Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Har du muligheten til å legge TP/Cat 5e kabel? Det gir best stabilitet og båndbredde, er rimeligst og man er nærmest garantert at det fungerer. Hvis du har mulighet til å legge en TP kabel, så er det bare å kjøpe inn et billig AP og sette i verkstedet. Pris :ca 1000kr, hvis du kjøper en 100 m kabelrull på clas ohlson og kjøper med koblingstang + et billig Cnet AP (forutsetter at din eksisterende router har mer enn en LAN utgang). Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 (endret) 1 stk Homeplug sett (14Mbit wlan via strømnett) http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123507 1 stk router/AP til verksted http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314078 Alternativet til #1 med større hastighet på lokalt nettverk 2 stk homeplug (85Mbit wlan via strømnett) http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=317367 Endret 4. mars 2006 av la7dfa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå