Gå til innhold

win-xp pro product key

Anbefalte innlegg

Har en IBM T41 som kom preinstallert med Windows XP Professional SP1.

Denne installasjonen er nå mere eller mindre fortapt/oppbrukt og jeg ønsker å reinstallere windows. Problemet er at jeg ikke ønsker alt "ekstra-dill-dall" som følger med IBM-installasjonen, men ønsker en så clean installasjon som mulig.

Hvordan kan jeg lovlig installere windows xp med SP2 og bruke produkt-koden som allerede står på maskinen? (altså original klistremerke med koden som står under maskinen)

kan jeg bruke såkalt "corporate" cd og bruke min eksisterende kode? (regner ikke med det men...)

noen som har tips?

DrE

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med at Corporate ikke krever serial har vel dette lite for seg, ja.

Siden maskinen kom med Windows ferdig installert er det etter all sannsynlighet en OEM-versjon. Og nok en gang klipper og limer jeg mitt eget innlegg fra en annen tråd. Til deg som synes du har lest det følgende før: Du har nok det. :)

Noe av det første jeg gjorde da jeg fikk min Dell-laptop i november 2004 var å formatere den og legge inn clean Windows uten noe forhåndsinstallert Dell-dilldall.

Lastet da ned et ISO-image av Windows XP Home Edition OEM, installerte fra denne og brukte serialen som var klistret under maskinen. Og selv om serialen opprinnelig var myntet på norsk versjon av Windows fungerte den prima også på engelskspråklig utgave.

Ingen problemer, og fullt lovlig. Det er serialklistremerket som er beviset på gyldig lisens og ikke mediet du installerer fra. Så lenge du har den unike, gyldige CD-keyen kan du laste ned Windows og installere denne med god samvittighet - så lenge det er samme versjon du har lisens til, da. Retail-CD fungerer ikke på OEM-lisenskode, f.eks.

Lenke til kommentar

Jeg har en IBM T42p. Jeg vil ikke ha allt ekstra dill dall som IBM legger inn, så jeg reformaterte harddisken (fjernet pre-install partisjonen også) og installerte fra en vanlig OEM XP pro cd. Brukte key'en som står på windows etiketten under maskinen.

Virket som en drøm. Eneste problemet jeg hadde var nettverksdrivere. Måtte laste ned vha en annen maskin. Burde egentlig tenkt på det før jeg begynte :blush:

Torstein

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...