Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gode grunner til å bli en blodgiver

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ettersom hva jeg har hørt så får man 50kr i tillegg til det du nevne der "marte05", men har også hørt at man ikke får ryggsekk/annet mere enn hver 2./5. gang eller no sånnt no. er ikke helt sikker men jeg hørte det av en lærer på en skole en gang :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

hva står det på den ryggsekken da :)?

vil jo ikke gå rundt med en ryggsekk det står blodgiver på eller noe :p

Lenke til kommentar
Ettersom hva jeg har hørt så får man 50kr i tillegg til det du nevne der "marte05", men har også hørt at man ikke får ryggsekk/annet mere enn hver 2./5. gang eller no sånnt no. er ikke helt sikker men jeg hørte det av en lærer på en skole en gang :p

5691286[/snapback]

dette stemmer ikke helt... en kan velge mellom å få 50 kroner eller donere disse til en orginasjon (feks kreftforeningen).

Hvis en ikke går for pengene kan en velge mellom en hel haug med ting; paraply, sekk, håndklede, vinglass, sekk (to utgaver)... (tror dette skal være alt)....

den ryggsekken jeg har er sort med en grått felt på midtfeltet på baksiden. (kan sikkert legge ut bilde hvis ønskelig). Jeg gir også blodplater... så får disse gavene mer en dobbelt så ofte som "vanlige" blodgivere....

jeg har gitt blod 40 ganger tilsmamen.. og det blodet jeg har gfitt har vært brukt i behandlingen av cirka 120 stykker...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

hmm jeg sendte faktisk en mail til arendal sykehus nå.

lurer på om jeg ikke skal begynne å bli blodgiver :) samle opp vinglass :p

men hva er blodplater? er det ubehagelig?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Du kan jo alltids avtale med noen å få lagt organane dine ut på ebay når du dør.. :!:

5691466[/snapback]

hehe poenget var liksom et forskudd på en slik avtale :)

for jeg lar ikke sykehuset grave opp organene mine etter min død for ingenting :) da foretrekker jeg å ta dem med ned i graven...

blodgiving er mer aktuelt :)

Lenke til kommentar
hmm jeg sendte faktisk en mail til arendal sykehus nå.

lurer på om jeg ikke skal begynne å bli blodgiver :) samle opp vinglass :p

men hva er blodplater? er det ubehagelig?

5691443[/snapback]

jeg har samlet både rødvins-, hvitvins-, snaps-, øl-,drammeglass av de glassene jeg har fått når jeg har gitt blod (bytter dem fortløpende på steder som fører de glassene en får når en gir blod (glassene er laget av Hadeland glassverk). blir endel tusen for alle glassene når en skal kjøpe de i butikk.. så like greit å samle på den når en gir blod.

de tester blodet ditt for en haug smittsomme sykdommer (disse testene koster vanligvis noe penger) så få gjort dette gratis 4 ganger i året er jo greit.

blodplater er (blndt annet) det som gjør at blodet koaligerer (størkner).

Blodplater (trombocytter) er de minste cellene som sirkulerer i blodbanen. Til gjengjeld er de mange – ca. 300 x 109 pr. liter. Jobben de gjør er meget viktig. De sirkulerer i blodet som små runde skiver og hvis de finner en skade i åreveggen, reagerer de i løpet av mikrosekunder for å reparere skaden og stoppe blødning. Dette gjør de ved å forandre fasong til runde baller med utløpere for å klebe seg fast, samtidig som de slipper ut signalstoffer for å tilkalle flere blodplater og danne et fibrinnett til hjelp ved reparasjon av skaden. Blodplatene er også med på reaksjonen mot infeksjoner.

I friske voksne produseres det 1011 blodplater i benmargen hver dag og de sirkulerer i blodbanen i ca 9 dager.

det er ikke noe særlig ubehagelig å gi blodplater egentlig. det kan hende det sprenger litt når du får blodet tilbake i kroppen, men dette ordner sykepleierne slik at du ikke kjenner noe som helst. Du vil kunne bli litt nummen i ansiktet 1-2 timer etter at du gir blodplater, dette på grunn av noe som tilsettes blodet før du får det tilbake.

mer om blodplater kan leses her.

du kan også registrere deg i Janusprosjektet hvor du kan gi et bidrag til kreftforskning. (du gir et lite reagensrør med blod - så er du med i den registeret).

Du kan også registrere deg i Benmargsregisteret for å hjelpe en stakkar som har fått blodkreft. Da det er liten sjans for at det er match her er det liten sjanse for at du i det hele tatt "må" gi benmarg.... men iallefall jeg synes det er greit å være registrert der - for sikkerhets skyld.

for jeg lar ikke sykehuset grave opp organene mine etter min død for ingenting :) da foretrekker jeg å ta dem med ned i graven...

5691496[/snapback]

det er stor mangel på donorgivere... og en kan på denne måten redde mange liv selv etter en har avgått... men om en selv ønsker å gi dette er velig personlig synes nå jeg... jeg vil også ta med meg organene mine i graven..

nå er klokken sent og jeg burde helt klart lagt meg... så jeg legger ut bilde av sekken imorgen ;)

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Fra stiftelsen organdonasjon kan vi lese under spørsmål og svar:

Kan man få betalt for å gi bort sine organer?

Det er strengt forbudt å betale for bruk av organer fra avdøde.

Å gi blod gjør man heller ikke for pengene eller gavenes skyld. Dersom man tenker på å livnære seg på dette vil man fort finne ut at det blir litt vanskelig. Etter det jeg har forstått får man bare gi blod hver 3. måned. Det er også en del restriksjoner på hvem som får gi blod. Narkomane, sjuke og andre får ikke gi blod.

Dersom du finner ny sexparner er du i karantene i 6 måneder.

Dama ga blod sist mandag. Hun fikk velge mellom en hel masse i gave. Det var filètkniv, kopper, hansker, luer, lasagneform m/ teflon og mye mer.

Dersom hun klarer å verve noen får hun vervepremie for annenhver person.

Informasjon rundt blodgiving finner dere på www.giblod.no

Dersom trådstarter lurer på noe mer er nok det beste å ta kontakt med et sykehus. De blir veldig glad om du viser interesse.

mvh.

Valentino

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Ja, tok kontakt med dem og fikk dette svaret...vel jeg får se om jeg ikke skal begynne å gi blod :)

"Hei!

Blodgivning skal være vederlagsfri for å sørge for at blodgivere ikke gir blod

ut fra økonomiske motiver.Utdeling av sekker eller lignende effekter med

ubetydelig verdi, samt refusjon av reiseutgifter (standard kr. 50,- på SSA),

ansees ikke å være vederlag i denne sammenheng."

Lenke til kommentar

Ganske logisk men alikevel: Grunnen til at man ikke for godtgjørelse for organdonasjon er fordi staten ikke ønsker tilstander der man vandaliserer lik/dreper folk for å få tak i organer ;)

Har organdonorkort i lommeboka som jeg bærer på meg hvor en jeg går.

Når jeg alikevel er død så hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Jeg skal vel verve meg som blodgiver da jeg blir 18, tror jeg arvet blodtypen min fra pappa.. Den mest uvanlige typen.. så de er vel interessert i å få meg i banken..

OT:Var vel noen som ville igjennom med merke på førerkortet nå, var det ikke ?

5695387[/snapback]

vel de er vel intressert i blodgivere med alle typer

for du kan tenke deg selv at prosentandelen på blodtyper går også igjen på antall pasienter som trenger blod

Lenke til kommentar
Jeg skal vel verve meg som blodgiver da jeg blir 18, tror jeg arvet blodtypen min fra pappa.. Den mest uvanlige typen.. så de er vel interessert i å få meg i banken..

OT:Var vel noen som ville igjennom med merke på førerkortet nå, var det ikke ?

5695387[/snapback]

det har vært snakk om at donorer skal ha et merke på førerkortet slik at sykehusene raskere kan reagere når noen omkommer med dette merket...

Lenke til kommentar

ja, men de "maser" på meg hver gang jeg tar blodprøver..pga blodtypen ;p

det har vært snakk om at donorer skal ha et merke på førerkortet slik at sykehusene raskere kan reagere når noen omkommer med dette merket...

jepp, det som er hensikten!

Lenke til kommentar

ja, men de "maser" på meg hver gang jeg tar blodprøver..pga blodtypen ;p

jepp, det som er hensikten!

5695553[/snapback]

sånn er det når en er populær. ;)

nå har jeg en relativt vanlig blodtype, men på grunn av blodmangelen i Oslo har jeg blitt oppringt og spurt om jeg har kunne komme samme dag for å gi blod til en nyre transplantasjon...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...