Gå til innhold

Lønn til skuespillere

L@sse

Anbefalte innlegg

Jeg satt og så på et program om Jennifer Aniston i sta, og så at ho etterhvert fikk 1 million dollar per episode av "Friends".

Hvor mye er egentlig vanlig for de "store" skuespillerene å få for å spille inn en film? Og hvis noen vet det: Hvor mye har den dyreste skuespilleren kostet å ha i en film?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg satt og så på et program om Jennifer Aniston i sta, og så at ho etterhvert fikk 1 million dollar per episode av "Friends".

Hvor mye er egentlig vanlig for de "store" skuespillerene å få for å spille inn en film? Og hvis noen vet det: Hvor mye har den dyreste skuespilleren kostet å ha i en film?

5691023[/snapback]

Jeg leste for en stund siden at det var Ray Romano som var best betalt i situasjonskomedier, en godt hakk over hva Friends skuespillerne får.

Ellers har vel Julia Roberts vært på den kvinnelige inntektstoppen i mange år.

Tror Tom Cruise er en av de best betalte skuespillerne i Hollywood.

Lenke til kommentar
Jeg leste for en stund siden at det var Ray Romano som var best betalt i situasjonskomedier, en godt hakk over hva Friends skuespillerne får. 

Ellers har vel Julia Roberts vært på den kvinnelige inntektstoppen i mange år.

Tror Tom Cruise er en av de best betalte skuespillerne i Hollywood.

5691324[/snapback]

Det er og verdt å nevne at Ray Romano og var:

-Executive producer

-Producer

-Forfatter

Forruten å være skuespiller, så skulle vel nesten bare mangle :)

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Hvor mye er egentlig vanlig for de "store" skuespillerene å få for å spille inn en film?

Prøv deg rundt på www.imdb.com på Mini biography-ene til diverse kjente skuespillere. Helt nederst pleier det å stå en rekke filmer og hvor mye de tjente. Da får du et visst inntrykk over hva de forskjellige tjener.

Var det ikke Tom Cruise som tjente nesten en milliar kroner på MI2??

75 millioner dollar fra MI2. Og Bruce Willis fikk 100 millioner dollar for The Sixth Sense. Men dette er fordi de fikk x-antall prosent av kino/vhs/dvd inntekten.

Arnold fikk 30 millioner dollar for Terminator 3, som jeg tror var rekorden i 2003.

Lenke til kommentar

både Bruce og Tom fikk vel 20+ millioner for rollene pluss 20% av intektene og da filmene gjorde det bra tjener de også bra.

men det er jo 5-10 av det STORE gutta som ligger på 25-30 mill pr. film

Bruce Willis

Tom Hanks

Tom Cruise

Mel Gibson

Arnold whatever før han ble politiker

osv.

de tar jo seff roller for mindre penger. tviler på at Bruce krevde 20+ for Sin City.

Lenke til kommentar

Det kan være stor forskjell på hva skuespillere tjener og hva de får betalt. Arnold Schwarzenegger fikk betalt $ 30 mill for sin rolle i Terminator 3. Men det blir ikke riktig å si at Jack Nicholson fikk betalt $ 60 mill som The Joker i Batman, eller Tom Cruise i MI-filmene. Mesteparten - om ikke alt - tjente de på at de fikk prosenter fra inntektene til filmene.

Lenke til kommentar

Bra artikkel :thumbup: Det er helt sykt at en skuespiller kan tjene så sinnsykt mye for én film! Det er riktignok i enkelte tilfeller at én skuespiller drar inn store kinoinntekter (f.eks. Tom Hanks i "Forrest Gump"), men det bør finnes grenser :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...