Gå til innhold

Installere Linux på Dell Latitude C640

Anbefalte innlegg

Vurderer å legge inn Linux på min laptop, da med dualboot winXP. Kan jeg da partisjonere opp hd med Partition magic, så installere linux og få automatisk dualboot? Gjøres dette automatisk i installasjonsprosessen, eller med jeg krølle rundt med MBR? Eller er det slik at linux må legges inn til slutt?

Siden dette skal brukes i utdanning, hadde det vært greit om linuxversjonen var mest mulig lik Solaris. Alle linuxversjonene har vel sine særegenheter, så hvilken er mest lik. I tillegg skal vi vel bruke CDE, så følger dette med, eller må dette lastes ned separat?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har installert diverse linux versjoner på min Dell C600 bærbare. Det eneste jeg har hatt problemer med er det innebygde modemet. Siden jeg ikke bruker modement er ikke det noen stor sak. De versjonene jeg har prøvd er Mandrake 8.1, Read Hat 7.2 og Lycoris build 46. Jeg har en dualboot med W2K.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-21 07:55, skrev The Jackal:

Vurderer å legge inn Linux på min laptop, da med dualboot winXP. Kan jeg da partisjonere opp hd med Partition magic, så installere linux og få automatisk dualboot? Gjøres dette automatisk i installasjonsprosessen, eller med jeg krølle rundt med MBR? Eller er det slik at linux må legges inn til slutt?

For å slippe å reinstallere alt anbefales

PartitionMagic, og som bootmanager bør du bruke Grub (som følger med de fleste linux-distroer).

Se forøvrig linux-laptop.net og en side om C610.

Tenkte jeg skulle sette opp min C640 med linux etterhvert, men nå har jeg ikke tid... Dermed blir det XPpro så lenge.

[ Denne Melding var redigert av: McHelten på 2002-09-23 14:52 ]

Lenke til kommentar

TAkker for svar så langt. Det jeg lurer mest på er om linuxinstallasjonen vil overskrive WinXP sin bootrecord, slik at jeg ikke får startet windows. Er lite keen på å miste windowsen min siden jeg har en del arbeid der. Er det også slik at når man installerer f.eks Red Hat, så booter man fra CDen og så blir linux og grub og det som er installert automatisk.

lite keen på å drite på leggen her ja.....

Lenke til kommentar

Quote:

linuxinstallasjonen vil overskrive WinXP sin bootrecord, slik at jeg ikke får startet windows.

Windows legger sin informasjon på MBR (master boot record), mens linux kan legge den enten på sin partisjon eller på MBR. Hvis du legger Linux-loaderen på partisjonen, så må du trikse litt for å bruke Windows sin bootloader til å starte linux, se denne siden. Har det hjemme, og det funger fint. Problemet er bare at hver gang du kjører lilo, må du kopiere ny fil inn til windowspartisjonen.

Legger du lilo inn på MBR tror jeg du får problemer med å starte opp Windows igjen (hvis du ikke har en rescuediskett av noe slag). Det beste er nok Grub, siden du kan la Grub lure Windows til å tro at den har bootloaderen sin på MBR, selv om det ikke er sant. Jeg har imidlertid ikke brukt Grub selv, så da får du Google litt rundt for å finne noen How-to's som beskriver prosessen. Jeg kan imidlertid si at du installerer Windows først (sørger for å ha nok fri plass til linux) for deretter å installere Linux med Grub. Det fungerer fint på noen stasjonære maskiner her (RH7.3 + WinXPpro).

Lenke til kommentar

Så lenge du legger inn en ny versjon av en seriøs distro, vil du ikke ha noe problem med at du ikke får startet windows. Du bare følger instruksjonene installasjonen gir deg. Det kan være installasjonsprogrammet legger inn et boot-alternativ for hver "ikke-linux" partisjon du har, men dette lar seg ordne i ettertid. Bare pass på å installere windows først, da windows ikke er så høflig og spør om dualboot...

Lenke til kommentar

Har RH 7.3 og WinXP på denne maskinen med GRUB som bootloader eller hva det heter. Instalerte først WinXP og så Red Hat, funker som bare det. Kjenner en som har samme opplegget på en Dell Inspiron, funker helt fint der og.

MSI KT7266Pro2-A, AMD XP2000+, Taisol CGK760, MSI GF4Ti4400, Chieftec Dragon Midi Sølv, 512MB PC2700, 2*80GB WD, SB Audigy player, Creative Inspire 5300, ViewSonic 19" P95f, Logitech DualOptical, NGT Charlie 1024/512

[ Denne Melding var redigert av: rLnd på 2002-09-24 14:54 ]

Lenke til kommentar

Dette er ganske enkelt hvis du bruker Mandrake. Jeg har innstallert Mandrake og win2000 som dual boot vellykket flere ganger. Gjør følgende (feks.):

1) Partisjoner opp med PartitionMagic feks en 80 gb disk

- part 1: 15 gb, ntfs (windows), primær & active

- part 2: 50 gb, fat32 (lagringsområde som kan sees fra - begge OS, mp3 etc etc)

- lar 15 gb være upartisjonert reservert Mandrake

2) Innstallerer windows på partisjon 1.

3) Innstallerer mandrake. Når du kommer til partisjons-delen av innstallasjonen så velger du den upartisjonerte delen og trykker "auto allocate".

Presto! Når du da booter opp så vil LILO-Mandrake menyen komme opp og du kan velge windows eller linux :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...