Gå til innhold

SmoothWall ver. Clarkconnect

Anbefalte innlegg

Har ikke no annet enpositive erfaringer med SmoothWall.

Det beste er definitivt de lave kravene til resurser.

Har nevnt det i andre poster... Kjører Smoothie på 486 DX2 50 MHz og 40 megg ram...

SCSI støtte? Hva skal du med det i SW? det eneste du trenger er en IDE-disk som er større enn 100 MB.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 5 måneder senere...

Jeg vurderer og gå over fra Smoothwall til Clarkconnect på min Pentium 100MHz/64MB EDORAM/4.2GB HD. Men jeg lurer på om Clarkconnect kan brukes som filserver, dvs med Samba osv. Slik at jeg kan ha router/firewall og filserver i en box istedetfor to. Håper og høre fra Clarkconnectbrukere her på forumet :)

Lenke til kommentar
Jeg vurderer og gå over fra Smoothwall til Clarkconnect på min Pentium 100MHz/64MB EDORAM/4.2GB HD. Men jeg lurer på om Clarkconnect kan brukes som filserver, dvs med Samba osv. Slik at jeg kan ha router/firewall og filserver i en box istedetfor to. Håper og høre fra Clarkconnectbrukere her på forumet :)

En lykkelig ClarkConnect bruker her. :D

ClarkConnect fungerer som filserver (SMB server) "out of the box"!

Hos meg kjører ClarkConnect følgende på en Pentium 120 m/96MB ram og 150GB HD:

* Apache.

* ProFTPD.

* Samba.

* DHCP.

I løpet av snart 1 års drift har jeg ikke hatt noen problemer.

Anbefales!! :woot:

Lenke til kommentar

En lykkelig ClarkConnect bruker her. :D

ClarkConnect fungerer som filserver (SMB server) "out of the box"!

Hos meg kjører ClarkConnect følgende på en Pentium 120 m/96MB ram og 150GB HD:

* Apache.

* ProFTPD.

* Samba.

* DHCP.

I løpet av snart 1 års drift har jeg ikke hatt noen problemer.

Anbefales!! :woot:

Takk skal du ha! Men jeg lurer på hvordan du har fått 150GB hd (kontrollerkort?) på en så gammel maskin. Hadde vært supert om det var mulig på min pc :)

Lenke til kommentar

Jeg har en 120 gb hd kobla til en pentium 166 med FreeBSD. /boot ligger på en gammel 200 mb harddisk. Bios-en ser ikke 120 gb-disken i det hele tatt, mens FreeBSD fint brukere hele disken likevel. Det var litt kludder å sette det opp. Jeg ville ha mest mulig over på 120gb-disken siden det er en seagate BV mens gamle-disken høres ut som en støvsuger, og skrur seg av etter 1 min idle. Det ville vært lettere å legge hele / på gamledisken.|

Det finnes også en annen mulighet. De fleste harddisk-produsentene har program som man kan bruke til å skrive til disken slik at bios vil kunne se den og man vil da kunne boote fra den. Dette tror jeg man må gjøre fra ei ny maskin som klarer å håndtere harddisken.

Lenke til kommentar

Strengt tatt bør du ikke kjøre ftpd, httpd, smtpd eller for den saks skyld noe særlig mer enn det som er høyst nødvendig på en router/firewall, i allefall ikke samba(!!).

Hvis du likevell ønsker å kjøre ruter/brannmur++ så antar jeg at ClarckConnect er perfekt for ett slikt formål, hvis du har tid, kan du sjekke ut OpenBSD også...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Strengt tatt bør du ikke kjøre ftpd, httpd, smtpd eller for den saks skyld noe særlig mer enn det som er høyst nødvendig på en router/firewall, i allefall ikke samba(!!).

Helt enig i dette. Men da jeg ikke har viktig informasjon på serveren, bryr jeg meg ikke stort.

Takk skal du ha! Men jeg lurer på hvordan du har fått 150GB hd (kontrollerkort?) på en så gammel maskin. Hadde vært supert om det var mulig på min pc .

Har en HD på 34GB som kjører OS m.m. Den harddisken satte jeg opp med et program som jeg lastet ned på HD produsentens side. Dette overstyrer begrensinger i BIOS. Ingen ekstra kontrollerkort.

HD #2 er en 120GB, den finner ikke BIOS men Linux fant den uten problemer. 8)

Lenke til kommentar
Har en HD på 34GB som kjører OS m.m. Den harddisken satte jeg opp med et program som jeg lastet ned på HD produsentens side. Dette overstyrer begrensinger i BIOS. Ingen ekstra kontrollerkort.

HD #2 er en 120GB, den finner ikke BIOS men Linux fant den uten problemer. 8)

Takk igjen! Har nemlig tenkt å kjøpe en 120GB harddisk i tillegg til min nåværende 4.2 GB. Vil linux finne harddisken uansett? Har et gammelt Epox P55-IT hk som jeg er redd ikke takler store harddisker...

EDIT: La inn Clarkconnect i går, gikk bra til slutt :D

Lenke til kommentar
Takk igjen! Har nemlig tenkt å kjøpe en 120GB harddisk i tillegg til min nåværende 4.2 GB. Vil linux finne harddisken uansett? Har et gammelt Epox P55-IT hk som jeg er redd ikke takler store harddisker...

EDIT: La inn Clarkconnect i går, gikk bra til slutt :D

Flotters :D

Når du får 120GB`en, kobler du den bare til. Starter opp ClarkConnect og partisjonerer & formaterer derfra.

Link til YA-Faq, en side med mye nyttig informasjon om ClarkConnect!

Håper du blir fornøyd...!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...