Bear^ Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Likevell. Hva er så nyskapende med WoW egentlig? Hva er det som gjør at det vinner så forferdelig mange priser? Ganske enkelt, det er det mest populære. Dommerne har sett på populæriteten fremfor noe annet. WoW er helt sikkert et greit spill, men er det nyskapende innenfor sin sjanger? Finnes der ingen konkurenter for det? Personelig synes jeg dommerne, Rune og hele programmet stinker av verste B kvalitet som finnes (B var vel å ta litt hardt i, alfabete går jo til Å) så la oss si det aller verste. Hvorfor kan ikke panelet bestå av f.eks journalister fra f.eks våre egen kjære gamer.no? Er det noen som kan spill er det de. Når de tester produkter på TV2 hjelper deg, finner de jo fagpersoner som kan det de snakker om, trenger det på spill og. Argh, blir bare frustrert over hele opplegget. Lenke til kommentar
ttt Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Hvorfor kan ikke panelet bestå av f.eks journalister fra f.eks våre egen kjære gamer.no? Er det noen som kan spill er det de. Når de tester produkter på TV2 hjelper deg, finner de jo fagpersoner som kan det de snakker om, trenger det på spill og. Argh, blir bare frustrert over hele opplegget. 5696189[/snapback] Årets fagjury består av: Jørgen Kirksæther (spilljournalist/juryformann), Snorre Bryne ( Dagbladet), Paul Vincent Surhke (Spaceworld), Kjell Gunnar Høen (Spiderman), Rune Fjeld Olsen (VG), Kristian Evensen (TV2/Spillmagasinet), Trond Eide (Aftenposten), Jon Cato Lorentzen (Manual), Tore Sand (spilljournalist), Heidi Sinding-Larsen (Woman), Odd Arild Olsen (Barnevakten), Knut Rudsbråthen (Expert), Thomas Marynowski (DinSide/Itavisen), Kent William Innholt (Gamer.no) og Maren Omli Flasnes (VG). http://gamer.no/art.php?articleId=22851 Det er stort sett bare speljournalister, eller folk som jobber med spel i med i juryen. Gamer.no har alt gitt sin meining om kva for nokre spel dei likte best i 2005. http://gamer.no/feature//spillaaret_2005_-...r_vi_best/22793 Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Årets fagjury består av: Jørgen Kirksæther (spilljournalist/juryformann), Snorre Bryne ( Dagbladet), Paul Vincent Surhke (Spaceworld), Kjell Gunnar Høen (Spiderman), Rune Fjeld Olsen (VG), Kristian Evensen (TV2/Spillmagasinet), Trond Eide (Aftenposten), Jon Cato Lorentzen (Manual), Tore Sand (spilljournalist), Heidi Sinding-Larsen (Woman), Odd Arild Olsen (Barnevakten), Knut Rudsbråthen (Expert), Thomas Marynowski (DinSide/Itavisen), Kent William Innholt (Gamer.no) og Maren Omli Flasnes (VG). Det der kaller ikke jeg en jury. Spilljournalist, spaceworld, spiderman, spillmagasinet, expert. SERIØST!! Da skjønner jeg jo hele opplegget. Utav de der så ser jeg 1 eneste person som er kompetent til å bedømme spill, og det er Kent Willian innholt. Resten er jo en bunsje med wannabe folk. Rune Fjeld Olsen fra VG skriver omtaler etter hvor populær spillet er. Suger spillet maks men er populært får det terningkast 6 på grunnlag at det selger bra. Stiller seg aldri nøytral ovenfor et spill. Nei nå skjønner jeg hvorfor de spillene som vant, vant. Den eneste som hadde kompetanse av de folkene, var jo en gamer.no skribent, ellers var det jo bare en hau med pappesker. Lenke til kommentar
Sovietpig Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Hvorfor kan ikke panelet bestå av f.eks journalister fra f.eks våre egen kjære gamer.no? Er det noen som kan spill er det de. Når de tester produkter på TV2 hjelper deg, finner de jo fagpersoner som kan det de snakker om, trenger det på spill og. Argh, blir bare frustrert over hele opplegget. 5696189[/snapback] Årets fagjury består av: Jørgen Kirksæther (spilljournalist/juryformann), Snorre Bryne ( Dagbladet), Paul Vincent Surhke (Spaceworld), Kjell Gunnar Høen (Spiderman), Rune Fjeld Olsen (VG), Kristian Evensen (TV2/Spillmagasinet), Trond Eide (Aftenposten), Jon Cato Lorentzen (Manual), Tore Sand (spilljournalist), Heidi Sinding-Larsen (Woman), Odd Arild Olsen (Barnevakten), Knut Rudsbråthen (Expert), Thomas Marynowski (DinSide/Itavisen), Kent William Innholt (Gamer.no) og Maren Omli Flasnes (VG). http://gamer.no/art.php?articleId=22851 Det er stort sett bare speljournalister, eller folk som jobber med spel i med i juryen. Gamer.no har alt gitt sin meining om kva for nokre spel dei likte best i 2005. http://gamer.no/feature//spillaaret_2005_-...r_vi_best/22793 5696239[/snapback] er ikke woman sånn der klesblad? Lenke til kommentar
wise Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 nei, bear, at ikke du har en fremtredende stilling innen spillbransjen, det kan jeg ikke fatte. du som tydeligvis kan og vet alt. jeg skal fremme forslag innad i juryen og til arbeidsgruppa at du skal egenhendig få ansvaret for å arrangere gullstikka neste år. det blir sikkert bra. Lenke til kommentar
AngryNorwegian Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 hårsår wise? skal man vite hva gamere synes om spill, så spør man gamere. Man spør ikke en gjeng med besserwissere, og man spør ikke gjengse mannen i gata som har bare hørt om WoW. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 nei, bear, at ikke du har en fremtredende stilling innen spillbransjen, det kan jeg ikke fatte. du som tydeligvis kan og vet alt. jeg skal fremme forslag innad i juryen og til arbeidsgruppa at du skal egenhendig få ansvaret for å arrangere gullstikka neste år. det blir sikkert bra. 5698131[/snapback] Har jeg på noen måte fremstilt meg selv som den som vet best? Nei, så ikke kom den veien. Men tenk deg litt. Det skal testes ut 10 hårpleie produkter, hvor 1 skal vinne en gjev pris. Ringer du etter 5 rørleggere for å gjøre jury arbeidet? Nei. Du ringer etter de som har peiling på hårpleie produkter. Kan ikke sette en bunsje med folk som knapt vet hvordan de slår på en PS2 til å bedømme spill. Spill skal bedømmes av gamere og ikke folk fra f.eks Women og Expert. Selv om du jobber i expert eller annen elektro sjappe for den saks skyld, så vil ikke det med andre ord si at de er konge på spillfronten. Kanskje gullstikka blir bra neste år om jury arbeidet blir gjort av fagkompetente personer som vet hva de gjør. Så lenge jury arbeidet blir utført av en gjeng som ikke har den dybden innenfor spill som trenges, og faktsik vet hva de skal se etter, så blir det bare tull. Lenke til kommentar
wise Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 der ser du, du kommer med ubegrunnede beskyldninger om folk du ikke kjenner. hvor mange i juryen kjenner du personlig? hvordan vet du hvordan juryarbeidet foregikk? hvorfor er du frekk nok til å stille spørsmål ved deres kompetanse? jeg kan så godt som garantere deg at de aller, aller fleste i juryen har mer erfaring innen bransjen enn deg og de fleste andre på dette forumet. og da snakker jeg ikke bare om det å spille og anmelde spill, men også hvordan det spillverdenen faktisk fungerer, noe du tydeligvis vet ingenting om. slutt å leve i en drømmeverden kompis, og sett deg litt inn i realitetene før du kritiserer. Lenke til kommentar
ttt Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Det der kaller ikke jeg en jury. Spilljournalist, spaceworld, spiderman, spillmagasinet, expert. SERIØST!! Da skjønner jeg jo hele opplegget. Utav de der så ser jeg 1 eneste person som er kompetent til å bedømme spill, og det er Kent Willian innholt. Det er vel bare naturleg at representanter frå dei som sel mest spel i Noreg er med i juryen. Sjølv om du jobber hos f.eks Expert kan du faktisk ha litt kunnskaper om spel (det er ikkje sånn at dei sett ansvarleg for kjøleskap på jobben). Det er nok mange med mykje kunnskap om spel i den juryen. F.eks Jon Cato Lorentzen, som og er aktiv her på forumet. Han er tross alt redaktør for Manual. er ikke woman sånn der klesblad? 5697958[/snapback] Dei skriv om litt forkjellig. I Woman nr 6 kan du blant annet lese om: Ha sex i det fri, Womans guide til utendørs hygge Den herlige hevnen, don't get mad, get even Slik får du drømmemannen på kroken Ferien fra helvete Stort shoppingbilag, sommeren til under kr 600 Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 der ser du, du kommer med ubegrunnede beskyldninger om folk du ikke kjenner. hvor mange i juryen kjenner du personlig? hvordan vet du hvordan juryarbeidet foregikk? hvorfor er du frekk nok til å stille spørsmål ved deres kompetanse? jeg kan så godt som garantere deg at de aller, aller fleste i juryen har mer erfaring innen bransjen enn deg og de fleste andre på dette forumet. og da snakker jeg ikke bare om det å spille og anmelde spill, men også hvordan det spillverdenen faktisk fungerer, noe du tydeligvis vet ingenting om. slutt å leve i en drømmeverden kompis, og sett deg litt inn i realitetene før du kritiserer. 5698848[/snapback] Motsigelse i flokene dine her, lille venn. der ser du, du kommer med ubegrunnede beskyldninger om folk du ikke kjenner. hvor mange i juryen kjenner du personlig? hvordan vet du hvordan juryarbeidet foregikk? hvorfor er du frekk nok til å stille spørsmål ved deres kompetanse? jeg kan så godt som garantere deg at de aller, aller fleste i juryen har mer erfaring innen bransjen enn deg (...) OK, la meg få dette rett. Du sier jeg kommer med ubegrunnede beskyldninger om folk jeg ikke kjenner, og at jeg er frekk nok til å stille spørsmål ved deres kompetanse. La meg spørre deg da. Du kommer med ubegrunnede beskyldninger mot meg (som du ikke kjenner) og er også like frekk ved å stille spørsmål ved min kompetanse. Kjenner jeg deg? Erm, nei. Gjør nok ikke det. Så hvordan kan du da si at jeg er frekk, når du selv er like frekk? Kjenner du meg som person, vet du hva jeg driver med til daglig eller noen verdens ting om meg? Vet du noe ting om min kompetanse innenfor spill? Bare lurer. Du dømmer hele dette forumet ned (god menneskekjenner eller tankeleser du). Tror du må roe ned gemyttene her. Om juryen hadde gjort jobben skikkelig, så hadde ikke norges største nettside for spillintereserte dømt det nedenom etter utdelingen. Dette er, trossalt, NORGES største NORSKE side for spill intereserte. Og når vi reagerer på utdelingen, ja da sier det seg selv. Nei, det har du jo rett i. Vi er jo bare en gjeng med inkompetente høner som ikke kjenner spillbransjen eller hvordan den fungerer. Det har du jo rett i. Vi spiller masse spill, men vet ikke hva vi skal se etter i de. What a joke. Tror nok de fleste gamere på dette forumet overstiger de fleste jurymedlemmene innenfor ren praksis på spill. Å kjenne teorien er ikke nok, du må også kjenne spillet du bedømmer. Lenke til kommentar
Elendil Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Synd at Bf2 ikke fikk pris 5693475[/snapback] Jepp. Smaken er som baken. Lenke til kommentar
Pastor Lorentzen Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 (endret) Ah, hvor skal man begynne. 1. Gullstikka er en prisutdeling arrangert av de norske distributørene for å dele ut priser til de beste spillene som var i distribusjon i Norge i fjor. Fagjuryen skal representere en bred del av befolkningen, de som jobber i butikk vet hva kundene liker, spilljournalistene vet hva som er innovativt og nytenkende, vanlige journalister vet hva de liker. Å ha en jury bestående utelukkende av folk fra Gamer er et idiotisk forslag. Da skjønner jeg jo hele opplegget. Utav de der så ser jeg 1 eneste person som er kompetent til å bedømme spill, og det er Kent Willian innholt. Flott. Da kan du kanskje komme med en individuell begrunnelse for hvorfor hver enkelt av de andre på listen ikke er kompetent til å bedømme spill. Jeg venter i spenning. Og vennligst ikke skriv at "jeg kjenner ikke til han eller hun" nå, du har allerede kommet med dommen din, nå venter vi på begrunnelsen. Rune Fjeld Olsen fra VG skriver omtaler etter hvor populær spillet er. Suger spillet maks men er populært får det terningkast 6 på grunnlag at det selger bra. Stiller seg aldri nøytral ovenfor et spill. Dette er et spennende utsagn som jeg mer enn gjerne pulveriserer og gnir inn i øynene dine til salte tårer og snørr renner nedover kinnene. For å ta noen ferske eksempler fra Runes anmeldelser: Shadow of the Colossus (Terningkast 6) - et spill som ikke klarte å selge mer enn Torino eller Buzz på den offisielle salgslista for spill i Norge, og som nå er på full fart vei nedover lista. Ikke et spesielt populært spill, med andre ord. Perfect Dark Zero, en bestselger på 360 - Terningkast 3. Singstar Norske Hits, et av fjorårets mest solgte spill - Terningkast 4. Psychonauts, et spill som omtrent ikke selger i det hele tatt - Terningkast 5. We Love Katamari - også et spill som ikke dukker opp på norske salgslister - Terningkast 5. Så hvor ble det av poenget ditt. Sannheten er, dessverre for deg, at VG faktisk er mer nøytrale enn alle andre norske spillmedier. Når en journalist fra Gamer.no, eller et annet norske medie reiser til utlandet for å teste et kommende spill og intervjue en utvikler, så blir reisen og oppholdet betalt av spillets utgiver. VG er det eneste norske mediet jeg kjenner til som nekter å la seg betale, de betaler flybilletter og hotell selv, fordi det å ta i mot slike reiser er en gråsone innenfor presseetiske regler (hvor mye blir journalisten påvirket av å ta i mot reiser, opphold på luksushoteller, gratis mat og drikke, festing på nattklubber?). I denne gråsonen er faktisk VG de eneste som har helt rene hender. skal man vite hva gamere synes om spill, så spør man gamere. Det finnes mange typer gamere. Det finnes ingen eksklusiv klubb der man må ha rundet de "riktige" spillene for å bli kategorisert som Gamer. Men tenk deg litt. Det skal testes ut 10 hårpleie produkter, hvor 1 skal vinne en gjev pris. Ringer du etter 5 rørleggere for å gjøre jury arbeidet? Nei. Du ringer etter de som har peiling på hårpleie produkter. Tja, du ringer kanskje etter noen som jobber som journalister innen kosmetikk. Så ringer man noen frisører som har peiling. Så ringer man noen som jobber med å selge kosmetikk som vet hva kundene liker. På samme måte som Gullstikka-juryen har blitt plukket ut. Kan ikke sette en bunsje med folk som knapt vet hvordan de slår på en PS2 til å bedømme spill. Spill skal bedømmes av gamere og ikke folk fra f.eks Women og Expert. Selv om du jobber i expert eller annen elektro sjappe for den saks skyld, så vil ikke det med andre ord si at de er k Woman skriver spillanmeldelser. Vil du påstå at vedkommendes mening er mindre verdt fordi hun skriver spillanmeldelser for et dameblad? Forøvrig, Knut Rudsbråthen fra Expert er ikke en vanlig selger i Expert. Han er innkjøpsansvarlig for spill. Han har vært på E3 så lenge jeg kan huske, der han er med på privatvisninger og tester ut alt av spill som kommer, fordi han trenger konstant en oversikt over spillmarkedet for å vite hva kjeden skal kjøpe inn. Hvor mange ganger har du vært på E3, og hva får deg til å tro at din spillkompetanse er bedre enn Rudsbråthens? Dette er, trossalt, NORGES største NORSKE side for spill intereserte. Og når vi reagerer på utdelingen, ja da sier det seg selv. Norske Gamer.no er ikke Norges største norske side for norske spillinteresserte (slang på et par ekstra "norske" for å gjøre setningen din enda vanskeligere). www.vg.no/spill har langt flere daglige treff. Det samme har www.spillmagasinet.no, eller Dagbladets spillsider. What a joke. Tror nok de fleste gamere på dette forumet overstiger de fleste jurymedlemmene innenfor ren praksis på spill. Å kjenne teorien er ikke nok, du må også kjenne spillet du bedømmer. Dette tviler jeg sterkt på. Jeg tror nok mange forummedlemmer her har veldig god kompetanse på PC-spill, men bortimot null kompetanse innenfor konsollspill og håndholdte spill. Det er et bredt marked, og kun noen få forumbrukere jeg har lagt merke til her spiller spill på alle formater og konsoller. Det sier seg selv at meningen til en som spiller alt av spill på alle formater bør være mer verdifull enn meningen til en PC-geek som skyr konsoller som pesten. Om jeg vil ha en filmanbefaling så vil jeg heller høre på meningen til en som ser film fra østen, europa, USA og resten av verden med et åpent syn, enn en smalsynt filmgeek som kun ser Hollywoodfilmer. Endret 4. mars 2006 av Pastor Lorentzen Lenke til kommentar
Morfiril Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Min Mening: (For å slippe masse kritikk mot meg selv) Årets Rollespill: Her syntes jeg ikke WoW passer så bra inn. Jeg er ikke sikker, men det er sikkert lansert et bedre "Rollespill" en WoW. Jeg prøvde å rollespille når jeg testet WoW, men det var rett og slett umulig. Det var umulig å sette seg skikkelig inn i karakteren. Årets multiplayer/onlinespill: Hva mener de med denne prisen? Er det kåring til spillet med mest folk spiller det eller det det spillet med beste online muligheter? Jeg syntes blant annet at denne katgorien er dårlig forklart. Årets PC-spill: Samme som den ovenfor. HVa er de ute etter? Hva må til for få denne prisen? Er de ute etter spilelt som har solgt mest og har flest spillere? Eller er de ute etter spillet som har helt ny spille måte og som har forandret spill verdenen slik vi kjenner den? Etter min mening er WoW svært likt andre mmorpg spill. Altså, jeg vet ikek hva de var ute etter for å finne en vinner ti ldenne prisen. Etter min mening så var de ikke ute etter et spill med ny sjanger og spilelmåte. Årets skurk: Her vil jeg ikke si så mye, men det er vel ragnaros her fordi han er mye omtalt og det er han de fleste snakker om. (Fordi mange spiller WoW og dette er en pris som VG.no lesere ar stemt fram.) Beste spillmusikk: Dette er også stemt av VG.no lesere, men her er jeg ikek helt enig. Her vil jeg ha plassert musikk som gir følese og som det lyser kvalitet musikk av. Her ville jeg ha plassert musikken som er komponert av Jeremy Soule til Guild Wars. Beste spilløyeblikk: Molten Core med guild i World of WarCraft. Dette har ikek jeg fått med meg. Hva er Molten Core fornoe? Greit nokk dette er også stemt av lesere og det er mange WoW spillere her i Norge., men kan noen fortelle? Lenke til kommentar
DurinVIII Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Molten Core er en stor instance, med masse bosser og annet stæsj. Om det skal sammenlignes med noe i Guild Wars blir det UW eller FoW. Og jeg tviler på at Guild Wars har noe i beste musikk å gjøre. Mulig at den som er er fin, men det er jo ikke alle steder som har musikk engang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg