Gå til innhold

Bytte DVD/CD Rom til Secondary IDE kanal?

Anbefalte innlegg

"All your internal ATAPI CD/DVD ROM/RW drives MUST be connected

just and only to SECONDARY IDE CHANNEL!"

Hvordan kan jeg sjekke om DVD/CD-Rommen min er festet til Secondary IDE kanalen?

(er ikke helt sikker på hva de spør om engang, så ikke nøl med å fortelle litt for mye, enn litt for lite :) )

EDIT: Jeg skjønner nå at vi snakker om BIOS. Der er hovedharddisken min som Primary Master, CD-Rom er Primary Slave og en ekstra harddisk er Seconday Master.

Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal bytte CD-Romen til Secondary. Har det forresten noe å si om det er Secondary Master eller Slave? Og hvor skal jeg plassere den ekstra harddisken?

Endret av Scarface^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor kommer det der fra? Det virker litt uvanlig, det burde ikke ha noe å si hvordan det er koblet.

Det finnes 2 stk IDE kontakter på hovedkortet. Den ene er Primary, den andre er Secondary. På hver kabel kan du så ha 2 enheter, master og slave. Man må passe på å sette jumpere på hver enhet alt etter om de er master eller slave, en enslig eller to enheter sammen.

Du kan flytte en enhet fra Primary kablene til Secondary kabelen. Det er normalt fritt valg om man vil ha disker på en kabel og CD/DVD på den andre, eller mikse de.

BIOS kommer bare inn i bildet når det gjelder å finne rett enhet å boote fra. Det kan variere stort, noen er kresne mens andre tillater hva som helst.

Lenke til kommentar

Ja jeg begynte å tulle borti de ledningene i går. Trodde jeg hadde en riktig kombinasjon, men når jeg starter opp maskinen kommer det ikke noe bilde, og en merkelig beepelyd kom hvert 3 sekund. Byttet frem og tilbake og over alt. Og så var klokka plutselig 00.30. :hrm:

Det er forhåpentligvis bare noen jumpere jeg på fikse på ja. Men fins det en måte å finne ut hvilke av ledningene som er Primary, og hvilke som er Secondary, uten hovedkortets manual?

Edit: Fikk det til :yes: Og det stod forresten IDE1 og IDE2 ved 'støpselet' i hovedkortet ;)

Endret av Scarface^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...