Gå til innhold

Hvor får man kjøpt koffeinpiller?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Axby2kEH

Koffeinsjokk er VELDIG ubehagelig og ikke spesielt sunt heller. Så bruk med måte. Kaffe er sånn sett tryggere, for der kontrollerer man inntaket litt mer, fordi du faktisk må drikke dritten og det tar litt tid...

Lenke til kommentar
Koffeinsjokk er VELDIG ubehagelig og ikke spesielt sunt heller. Så bruk med måte. Kaffe er sånn sett tryggere, for der kontrollerer man inntaket litt mer, fordi du faktisk må drikke dritten og det tar litt tid...

5691703[/snapback]

Sant. Det er vel en grunn til at det er ulovlig.

Lenke til kommentar

Tror ikke koffeintabletter er ulovlig i norge. Det skal strengt tatt en god del for å gi overdose på koffein (3200mg hvis intatt intravenøst, nærmere 18g hvis intatt gjennom magen). Ingen dytter i seg 180 koffeintabletter à 100mg i løpet av den tiden kroppen bruker på å omdanne det (5-12 timer), så sjansen for en overdose på koffeintabletter er minimal, med mindre en liten unge finner på å dytte i seg en eske. (og det kan jo strengt tatt også skje med en pakke reseptfrie smertestillende)

Selv har jeg litt lyst på en pakke koffeintabletter eller mer, men vil jo selvfølgelig være forsiktig med hvor stort inntak jeg har. Å ha for mye koffein i blodet er ubehagelig, selv om det kanskje ikke er direkte farlig. Dog kjekt å ta seg en pille en gang du trenger å virkelig holde deg våken, og kaffetrakteren er ødelagt. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Påstår ikke at det er farlig, men det er lett å få hjertebank og hodepine og annet uting... Har aldri sett koffeintabeletter til salgs, men det kan være at folk tror det er ulovlig fordi det er på dopinglisten...

Lenke til kommentar
Påstår ikke at det er farlig, men det er lett å få hjertebank og hodepine og annet uting... Har aldri sett koffeintabeletter til salgs, men det kan være at folk tror det er ulovlig fordi det er på dopinglisten...

5691791[/snapback]

Koffein er et sentralstimulerende middel, og er derfor på dopinglisten. Om en OL-utøver drikker mer enn bare morgenkaffe, er det over og ut, mer eller mindre. Koffein fremmer konsentrasjonsevnen, noe som kan være ganske nyttig når en spiller curling eller skal kjøre super-G.

Og seff, koffein har masse bieffekter som er mindre ønskelige. Hjertebank og hodepine er veldig lett å få om en f.eks. drikker for mye kaffe, men om det er på grunn av kaffien eller om det er fordi du allerede har søvnmangel kan gjerne diskuteres. Veldig store mengder koffein bør en unngå, og kan i værste fall føre til døden (men før det, hallusinasjon m.m.), men én 100mg tablett tilsvarer ikke mer enn omtrent to kopper kaffe, tror jeg, og bør derfor være trygt med mindre du allerede har trøbbel med å drikke kaffe.

Lenke til kommentar

Jeg driter i biefektene jeg har ikke planer om å trøkke inpå med disse pillene så mye jeg orker. jeg vil bare vite om det selges innen for norges grenser. kan ogso være guarana så lenge jeg kan holde på med lan i 3 dager så er alt greit

Lenke til kommentar
Mye rart som blir skrevet her nå, men sånn uansett; de selger ikke sånt reseptfritt i Norge.

5690659[/snapback]

rett ved siden av ibux pakken apoteket i stvanger sentrum er det en enske med tilsvarende smertestillende , di indeholder og koffein .

det er samme begrensning som på ibux , altså bare 1 eske per kunde per dag ( som di har mulig het til og sjekke at du kommer tilbake en time senere )

Lenke til kommentar
rett ved siden av ibux pakken apoteket i stvanger sentrum er det en enske med tilsvarende smertestillende , di indeholder og koffein .

det er samme begrensning som på ibux , altså bare 1 eske per kunde per dag ( som di har mulig het til og sjekke at du kommer tilbake en time senere )

5693919[/snapback]

Inneholder, ja. Men trådstarter skal ikke ha smertestillende, men piller til å holde seg våken :)

Lenke til kommentar
Jeg driter i biefektene jeg har ikke planer om å trøkke inpå med disse pillene så mye jeg orker.  jeg vil bare vite om det selges innen for norges grenser. kan ogso være guarana så lenge jeg kan holde på med lan i 3 dager så er alt greit

5693735[/snapback]

nope.. det selges ikke over disk i apotek eller matbutikker.. da må du enten kjøpe det under disk et eller annet sted eller i utlandet....

Lenke til kommentar
Mener jeg har sett koffeintabeletter på bunnpris og andre butikker som selger legemidler. Så du kan jo høre der.

5698594[/snapback]

Det tror jeg neppe, du.

" I Norge har koffeintabletter vært reseptpliktige siden 1995."

Kilde

En som har fått svar fra Toll og Avgifsdirektoratet:

"Rene koffeintabletter er i dag reseptbelagt."

Kilde

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=1784051

Fant også:

"Professor Jan Snel opplyser at koffeintabletter ikke kan erstatte kaffe.

- Å drikke kaffe er ikke det samme som å putte i seg koffein."

Kilde

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Men om du kjenner noen som skal til England, kan du jo be dem om å stikke innom Boots (en apotekkjede med butikker overalt), og plukke opp en pakke med ProPlus koffein-tabletter. Kostet meg £4 for en pakke med 96 tabletter á 50mg. :)

5973189[/snapback]

I sverige har du jo også piller som kan bruker til koffein, men er ikke like skadelig som paracetamol(elns) og sånt.

60 kroner for en sånn beholder.

Lenke til kommentar

5691791[/snapback]

Koffein er et sentralstimulerende middel, og er derfor på dopinglisten. Om en OL-utøver drikker mer enn bare morgenkaffe, er det over og ut, mer eller mindre. Koffein fremmer konsentrasjonsevnen, noe som kan være ganske nyttig når en spiller curling eller skal kjøre super-G.

5691817[/snapback]

Koffein ble tatt av dopinglisten 01.01.04.

Stoffer som er fjernet

En del stoffer har også blitt tatt ut av lista. Som kjent forsvinner koffein fra lista. Lokalanestetika (lokalbedøvende midler) er også fjernet fra listen.

Et annet relativt vanlig brukt preparat som går ut er fenylpropanolamin (Rinexin). Dette er et slimhinneavsvellende stoff til bruk ved øvre luftveisinfeksjoner (forkjølelse og bihulebetennelser etc.).

– Koffein og fenylpropanolamin har WADA satt på en overvåkingsliste. Disse stoffene vil WADA fortsatt registrere bruker av. Dersom man ser at brukmønsteret av for eksempel koffein eller fenylpropanolamin endrer seg vesentlig, så vil de mest sannsynlig bli tatt opp til ny vurdering, forklarer Johansen.

URL: http://antidoping.no/t2.asp?p=39504&x=1&a=83538

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...